- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

انتخاب برترین‌های جشنواره‌ی مطبوعات را به فال نیک می‌گیریم

sharafi

 

شهرام شرفی / سیمره : 

روز چهارشنبه ششم خردادماه آیین اختتامیه هشتمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریهای غرب کشور در خرم‌آباد برگزارشدو نفرات برتر تجلیل شدند. هفته‌نامه سیمره توانست پنج عنوان برتر کسب کند/ پایگاه خبری یافته هم سه عنوان و خبرگزاری مهر لرستان نیز سه عنوان. برخی نشریات و برخی رسانه‌های دیگر استان هم توانستند هرکدام یک عنوان به دست بیاورند یا شایسته تقدیر شوند. جمع کل عناوین برای لرستان به هجده رسید. این موضوع را باید به فال نیک بگیریم. زیرا همین که لرستان توانسته است هجده عنوان در بین استانهای غرب کشور به دست بیاورد خودش وزن رسانه‌ای لرستان را در بین رسانه‌های غرب کشور افزایش می‌دهد.

البته انتقاداتی هم درباره چینش هیئت داوران شده است؛ منتقدانی هم اعتقاد دارند در برخی بخش‌ها از جمله طنز مکتوب داور به اندازه کافی تخصص لازم را در حوزه‌ای که داوری می‌کرده است نداشته.

در این میان حتا معدودی منتقدان انگشت‌شمار نیز به هفته‌نامه سیمره تاختند که چرا پنج عنوان برتر کسب کرده است؟ اینان چنین تحلیل می‌کردند که: چرا دکتر رستمی که خودش مدیرعامل خانه مطبوعات استان است باید نشریه‌اش پنج عنوان برتر کسب کند؟ این درحالی است که دکتر رستمی اساساً نه دبیر جشنواره بوده است نه دبیر هیئت داوران جشنواره و نه اصولاً نقشی در چینش هیئت داوران داشته است و نه عضو هیئت داوران. دکتر رستمی که اینک مدیرعامل خانه مطبوعات استان لرستان است فقط و فقط مسئول کارگاه‌های آموزشی این جشنواره بوده و به خوبی هم دیدیم که این کارگاه‌های آموزشی مفید برگزار شد.

بهتر است مننقدان به اصل قضیه وارد بشوند حول این محور که لرستان در این جشنواره توانست هجده عنوان از آن خویش کند و این یعنی افزایش وزن رسانه‌ای لرستان در غرب کشور.

اما در مورد هیئت داوران جشنواره هم اگر بخواهم سخن بگویم نکته این است که چهره‌های شناخته شده‌‌ای چون علی گودرزیان/ عنایت صادقی‌نژاد/ استاد صادق سیفی/ حشمت‌اله آزادبخت/ شهرام شرفی از سیمره هیچ عنوانی کسب نکردند و نویسندگان دیگری از سایر رسانه‌های استان و یا طنزپردازی چون ابوذر بابایی نیز هیچ مقامی دریافت نکردند. به هرحال هیئت داوران دیدگاه خودش را دارد و ما هم باید بپذیریم که بالاخره اینها هم تعدادی آدم هستند و براساس سلیقه‌های حرفه‌گری خودشان قضاوت می‌کنند.

ما بایستی استانی فکر کنیم و به این موضوع بیندیشیم که لرستان چقدر موفق بود؟ به راستی اگر استان ما هیچ‌گونه مقامی نمی‌آورد آیا مطلوب‌مان بود؟!

مگر برای ارتقای جایگاه رسانه‌ای استان، بد است هفته‌نامه‌ای چون سیمره یا پایگاه خبری یافته یا خبرگزاری مهر استان چندین مقام برتر کسب کنند؟ مگر بد است هفته‌نامه‌ای چون کاسیت بتواند در بخش مصاحبه رتبه دوم به دست بیاورد؟ مگر بد است پایگاه خبری سفیر افلاک و نشریه پیشوک لرستان، عنوان برتر کسب کنند؟ مگر بد است فعال رسانه‌ای اهل لرستان در یک جشنواره معتبر شایسته تقدیر شود؟ آیا همه اینها به نفع توسعه فرهنگی استان نیست؟ آیا همه این عناوین/ منزلت رسانه‌ای استان لرستان را در غرب کشور و بلکه کل کشور افزایش نمی‌دهد؟ بی‌تردید مقام نیاوردن به معنی نادیده‌گرفتن بزرگان نیست بلکه این سلیقه هیئت داوران بوده است و ما نیز بهتر است به این سلیقه احترام بگذاریم. لکن اگر اعتراضاتی هم هست روشن است که از مجاری قانونی که همان ارشاد اسلامی استان است پیگیری شود و این نوشته ما به آن معنی نیست که از هیئت داوران انتقاد نشود. انتقادکردن حق مسلم هر شهروندی است.

درمورد سیمره هم باید بگوییم همه می‌دانند چه دوست و چه رقیب که این هفته‌نامه هماره پایگاه بخشی از روشنفکران استان لرستان/ بوده است؛ دکتر کیانوش رستمی به دور از قومیت‌گرایی، هنرش این بوده است که نویسندگان بزرگی را گرد هم آورده است و یک تیم قوی تشکیل داده. این تیم قوی یک دهه است فعالیت خود را شروع کرده و تاکنون نیز البته با برخی تغییرات/ تداوم یافته است.

آیا علی گودرزیان(ع  پایدار) نویسنده‌‌ و کنش‌گری قوی و شناخته شده نیست؟ جالب این‌که گودرزیان هم هیچ عنوانی از این جشنواره کسب نکرد.

آیا پرویز گراوند نویسنده‌ای قوی نیست؟ مگر نه اینکه همین آقای پرویز گراوند که از قضا محقق جامعه‌شناسی است بارها در جشنواره‌های پیشین نیز درخشیده است.

آیا عنایت صادقی‌نژاد یک نویسنده‌ی قوی و کنش‌گر شناخته‌شده‌ی سیاسی نیست؟ وی هم هیچ عنوانی به دست نیاورده است درحالی که همه اگاهان سیاسی استان به قدرت قلم وی اذعان دارند.

آیا حشمت‌اله آزادبخت را حرفه‌ای‌ها نمی‌شناسند؟ مگر نه این‌که همین حشمت‌اله آزادبخت هومیان‌نیوز را بنیان گذاشت و شاخه‌ای از بچه‌های سیمره آمدند هومیان‌نیوز را راه انداختند. جناب آزادبخت هم عنوانی از این جشنواره کسب نکرد.

آیا شخصی چون وحیدحاج سعیدی که بارها در جشنواره‌های منطقه‌ای و کشوری جوایز بخش طنز مکتوب را از آن خود کرده و اینک در سیمره می‌نویسد چهره‌ای توانمند نیست؟

آیا دکتر مراد سپه‌وند نویسنده‌ای قوی نبوده است؟

آیا یاسر دلفان هنرمندی کاربلد نیست؟

آیا سعید سروش و امین آزادبخت در حوزه عکاسی چهره‌هایی شناخته شده در استان محسوب نمی‌شود؟

آیا دکتر کیانوش زهراکار نویسنده‌ای توانمند نیست؟

آیا رضا بهرامی/ یادداشت نویسی‌اش ناشناخته است؟ وی هم عنوانی از این جشنواره کسب نکرد  و البته همه این دوستان نیز به رأی هیئت داوران احترام گذاشته‌اند.

مقصود ما از طرح پرسشهای بالا این بود که بسیاری از توانمندان سیمره و  بی‌تردید دیگر رسانه‌های استان نیز از این جشنواره عنوانی کسب نکردند اما به هرحال انتخاب هیئت داوران بوده است و بهتر است به آن احترام بگذاریم. این نکته هم نباید فراموش شود که هفته‌نامه سیمره از یک دهه پیش تاکنون نزدیک به سی و پنج عنوان برتر در جشنواره‌های گونه‌گون منطقه‌ای/ محلی و سراسری کسب کرده است و همین خودش نه صرفاً یک افتخار برای دکتر رستمی و تیم سیمره که یک افتخار برای کل جامعه رسانه‌ای استان است.

در همه رسانه‌های استان نیز افراد توانمندی  بوده و هست که چه بسا در برخی جشنواره‌ها از جمله جشنواره هشتم نیز به‌عنوان برگزیده انتخاب نشده‌اند. بیان لر هم نویسندگان قوی دارد؛ کاسیت هم دارد؛ نویسندگانی در سایر رسانه‌های استان داریم و طنزنویس جوان و خوش‌ذوقی همچون ابوذر بابایی هم داریم و بسیاری دوستان دیگر که نامشان در بین برترین‌های هیئت داوران این دوره نبوده است.

به هرحال هر هئیت داوری‌ای، دیدگاه‌های خاص خودش را دارد؛ چه بسا انتخاب هیئت داوران هم مورد قبول ما نباشد. اما چه بهتر که به نظر هیئت داوران احترام بگذاریم تا سنگ روی سنگ بند شود و بپذیریم که هیئت داوران هم چون ما، تعدادی آدم هستند و هرکدام از ایشان هم سلیقه‌ی حرفه‌ای خاص خودش را دارد. چنانچه تشریح شد اگر دوستانی هم انتقاد و اعتراض جدی نسبت به نوع انتخاب هیئت داوران دارند از راه ارشاد اسلامی استان می‌توانند پیگیری کنند اما اطلاع موثق داریم که هیئت مدیره خانه مطبوعات استان در انتخاب برترین‌ها هیچ نقشی نداشته است.

چه بهتر به این گزاره هم فکر کنیم که: لرستان در جشنواره هشتم خوش درخشید و این مایه مباهات و افتخار برای جامعه رسانه‌ای استان است. به عبارت مهم‌تر، درخشش و موفقیت نام لرستان را مهم‌تر از صرفاً درخشش نام رسانه‌ی خویش بدانیم. این بسیار مهم است که رسانه‌های استان لرستان توانستند در بین رسانه‌های غرب کشور، هجده عنوان کسب کنند.

ارشاد لرستان آثار برتر را منتشر کند

یک انتظار هم از اداره ارشاد استان لرستان داریم: اینکه آثار برتر انتخاب شده را منتشر کند. چه بهتر است برای دفاع از شفافیت هرچه بیشتر/ اسامی و متن همه آثار برگزیده را ارشاد استان منتشر کند تا منتقدان هم بتوانند ارزیابی دقیق خود را انجام بدهند. توصیه ما این است در همه بخش‌های شرکت کننده در این رقابت آثاری که برگزیده اعلام شده‌اند منتشر شود.

و البته نیاز به تکرار نیست که هیئت مدیره خانه مطبوعات استان/ مدیرعامل خانه مطبوعات و رئیس خانه مطبوعات لرستان هیچ نقشی در انتخاب برترین‌ها نداشته‌اند و چنانچه در سطور بالا هم تشریح کردیم توصیه ما این است که روند انتخاب برترین‌ها را به فال نیک بگیریم و به همه برگزیدگان نیز صمیمانه شادباش بگوییم.