- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

غیرکارشناسانی که کارشناسی می کنند

81630936-6492302

 

هوشنگ بهرهی / میرملاس : 

در زمان های نه چندان دور بازار شهرها و مناطق توسط استادان چیره دست که با مهارت و تلاش شبانه روزی به کار و تولید مشغول بودند رونق داشت که چلنگران ، مسگران و خیاط باشی ها ، دکان ها و مغازه ها شهر را در دست داشتند و تولیدات خود را به مردم عرضه می داشتند.

امروزه مغازه های شهر توسط شغل های کاذبی نظیر مشاوران املاک ، نمایشگاه های اتومبیل، خرید و فروش سیم کارت و گوشی های تلفن همراه که هیچ نقشی در تولید و رونق اقتصادی ندارند پر شده است. 

اگرگذری به خیابان انقلاب ،مطهری و امام خمینی شهر خرم آباد مرکز استان لرستان داشته باشید خواهید دید به فاصله های کوتاه مغازه خوارو بار فروشی ، یک مغازه شیک رنگ و لعابدار بنگاه معاملات ملکی با نامها مشاوران ملکی ، تهیه مسکن ارازن قیمت ، راه اندازی شده است. 

در داخل این مکان ها چند عدد میز و صندلی چیده شده و پشت هر میز یک نفر با قیافه ای حق به جناب نشسته تا برای خریداران ، فروشندگان و یا اجاره نشین ها ملک تهیه کند. 

با کمی دقت متوجه می شوید بیشتراین افراد در زمینه طرح های عمرانی و ساختمانی تخصصی ندارند اما در زمان خرید فروش ملک چنان خودنمایی می کنند که انگار از زمان ساخت تا بهره برداری عمارت در کنار مهندسان و پیمانکارا طرح های عمرانی بوده اند. 

اگر خریدار خانه باشید به یک چشم به هم زدنی یک واحد مسکونی فرسوده ای را با زبان بازی و ترفندهای مختلف تحت عنوان ساختمان مدرن به شما عرضه می دارند و اگر فروشنده ملک باشید چنان بر سر مال می زنند که انگار این ملک ارزشی ندارد . 

برخی دلالان این بنگاه ها نیز با بازار گرمی و شایعه پراکنی هوش و حواس مشتریان را می برند و ناخواسته اسیر دست آنان خواهید شد و بعد از چند هفته متوجه می شوید که چه کلاه گشادی در خرید و فروش ملک بر سرتان رفته است. 

نبود نظارت کافی توسط مسوولان و کارشناسان عمرانی ، آشنا نبودن مشتریان با نحوه ساخت وساز و نبود یک سیستم مناسب ارزیاب برای نرخ گذاری واحد های مسکونی و تجاری باعث شده است که دست اندارکاران بنگاه های معاملات ملکی بدون هیچ گونه کار کارشناسی و تنها به خاطر گرفتن حق کمیسیون ، بازار اجاره بها، خرید و فروش را درچنبره خود بگیرند. 

تداخل و تصرف در قیمت گذاری اجاره و خرید و فروش مسکن طی چند سال اخیر توسط افراد غیرکارشناس به حدی است که قیمت های حبابی این واحد ها به بالا ترین حد خود رسیده است و هیچ کس حاضر نیست ملک خود را به قیمت کارشناسی به افراد متقاضی عرضه کند. 

جا دارد مسوولان ذی ربط با برنامه ریزی مناسب نسبت به ساماندهی این بنگاه ها و مشاغل کاذب اقدام کنند تا کارهای تولیدی و اقتصادی جایگزین این دلالان اقتصادی شود. 

*دبیر خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز لرستان