- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

جنگل‌های ویسیان درخرم‌آباد دچار حریق شد/مردم به کمک بلوط‌ها آمدند

1693960

 

در آستانه فصل آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط استان لرستان حوادث در این حوزه پس از حریق جنگلهای رومشکان عصر امروز با حریق جنگل‌های بلوط ویسیان استمرار پیدا کرد.

رضا آریایی مدیر کل مدیریت بحران لرستان در این رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عصر امروز جنگلهای منطقه ویسیان در مرکز استان لرستان دچار آتش سوزی شد.

وی با اشاره به اعزام نیروها برای مهار آتش سوزی به این منطقه عنوان کرد: در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی استان لرستان، محیط زیست و همچنین فرمانداری خرم آباد در محل حاضر هستند و در حال خاموش کردن آتش سوزی در منطقه ویسیان هستند.

مدیر کل مدیریت بحران لرستان از تشکیل جلسه مدیریت بحران در استان به دلیل وقوع این آتش سوزی در استان طی فردا خبر داد.

آریایی یادآور شد: وسعت آتش سوزی در این منطقه هنوز مشخص نیست و به زودی اعلام خواهد شد.

بسیج نیروهای منابع طبیعی و مردم بومی برای خاموش کردن آتش سوزی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: عصر امروز ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه آتش سوزی در منطقه ویسیان خرم آباد آغاز شده است.

مهرداد بهاروندی با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای منابع طبیعی و همچنین بیش از ۷۰ نفر از مردم محلی این منطقه در حال مهار آتش سوزی هستند عنوان کرد: منطقه بسیار صعب العبور بوده و این امر روند مهار آتش سوزی را با مشکل مواجه کرده است.

 

 

وی با بیان اینکه وسعت این آتش سوزی در حال حاضر مشخص نیست گفت: متاسفانه این آتش سوزی به دلیل عوامل انسانی و سهل انگاری کشاورزان منطقه رخ داده است.

بنابراین گزارش وقوع آتش سوزیهای گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

 

 

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

استان لرستان در زمینه وسعت جنگلهای بلوط بعد از استان فارس در رتبه دوم کشور قرار دارد.