- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

محسن رضایی : استانی‌شدن انتخابات مجلس از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد

3249314_454

 

 

به گزارش میرملاس “محسن رضایی” دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری که صبح امروز(شنبه ۱۶ خرداد) برگزار شد، با بیان اینکه بررسی سیاست‌های کلی انتخابات در جلسه امروز مجمع هم ادامه داشت، اظهار داشت: ما در این جلسه دو بحث مهم را پشت سر گذاشتیم؛ بحث اول در مورد پیشنهاد جدید مجلس برای ایده استانی – شهرستانی شدن انتخابات مجلس بود که در سیاست‌های کلی مطرح شد و بحث‌های طولانی درباره آن صورت گرفت.
 
رضایی در ادامه با بیان اینکه در جلسه امروز، موافقان و مخالفان در مورد این طرح صحبت کردند، تصریح کرد: عده‌ای معتقدند که این طرح باعث ورود افراد نخبه به مجلس می‌شود اما مخالفین معتقدند این طرح به مطالعات عمیق‌تری نیازمند است.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: در مجموع پس از رأی‌گیری، این طرح حذف و قرار بر آن شد که فعلا در سیاست‌های کلی مطرح نشود لذا به عنوان بند پیشنهادی از سیاست‌های کلی انتخابات خارج شد و مدافعان نتوانستند اعضا را برای آنکه این طرح از بندهای سیاست‌های کلی باشد، قانع کنند.
 
وی با بیان اینکه اجرای این طرح به عهده مجلس و شورای نگهبان است، گفت: بر این اساس ضرورتی برای طرح آن در سیاستهای کلی انتخابات که در مجمع در حال بررسی است، وجود ندارد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ادامه بررسی سیاست‌های کلی انتخابات گفت: دومین موضوعی که امروز در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ادامه سیاست‌های کلی انتخابات بود و اینکه چگونه باید از دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات جلوگیری شود، چرا که یکی از اشکالات ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به بحث انتخابات بود.
 
وی تاکید کرد: ما در جلسه امروز، بندی را با عنوان “ممنوعیت ورود قوای سه‌گانه اعم از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی در دسته‌بندی سیاسی و جناحی انتخاباتی  و جانب‌داری از داوطلبان” تصویب کردیم، البته ورود افراد و قوای سه‌گانه به صورت شخصی و بدون استفاده از موقعیت قانونی بلامانع است و دستگاه‌های عمومی مانند مجلس، وزارتخانه‌ها و قوه قضائیه به عنوان یک قوه و نهاد نمی‌توانند از لیست یا جناح خاصی حمایت کنند و هرگونه حمایت تشکیلاتی قوای سه‌گانه در انتخابات ممنوع شد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مجریان و ناظران انتخاباتی حق جانبداری از داوطلبان را ندارند.
 
رضایی در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: جمهوری اسلامی از وقتی که مردم‌سالاری دینی را رعایت کرده، بهترین شاخص را در منطقه دارد و تاکنون بیش از ۳۰ انتخابات برگزار کرده است، اما بحث سیاست کلی انتخابات، استفاده از تجارب گذشته و بهره بردن از شاخص‌های مردم‌سالاری است از این جهت درباره سیاست‌های کلی با استانداردهای بالا بحث می‌شود.

رضایی در ادامه اظهار داشت: ما همچنان در منطقه شاهد کشتار وحشیانه ملت یمن به دست ارتش سعودی هستیم، متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی و به ویژه دبیرکل سازمان ملل در سکوت غیر قابل قبولی هستند و تلاشی برای جلوگیری از خونریزی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیون آواره سوری، ۶ میلیون آواره عراقی و بیش از ۱۵ میلیون آواره یمنی طی جنگ‌های فعلی منطقه از بی‌سابقه‌ترین حوادث ناامنی در خاورمیانه محسوب می‌شود که سازمان‌های بین‌المللی باید به این خونریزی‌ها پایان دهند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه منطقه ما امروز آبستن جنگ‌ است، تصریح کرد: با توجه به شرایط منطقه هرچه بیشتر باید از گسترش این درگیری‌ها جلوگیری کرد و ما در این زمینه نیازمند بسیج همگانی بین‌المللی خصوصا کشورهای اسلامی هستیم که از وقوع جنگ‌های جدید جلوگیری کنند.

رضایی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تصریح کرد: بیانات رهبر معظم انقلاب حاوی نکات مهمی بود، ما در تنظیم سیاست‌های کلی در مجمع تشخیص مصلحت نظام رهنمودهای ایشان را در نظر می‌گیریم و آنها را اعمال می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، راه امام (ره) را راه سعادت‌بخش ملت ایران دانسته و خاطرنشان کرد: هر انحرافی از راه امام (ره) جز آن که پیشرفت ما را عقب بیندازد، نتیجه دیگری نخواهد داشت.

وی در مورد نحوه هزینه‌کرد کاندیداها در انتخابات پیش رو اظهار داشت: این مسئله در سیاست‌های قبلی تثبیت شده و قرار بر آن است که نظارت‌های دقیقی بر نحوه هزینه‌کرد کاندیداها صورت گیرد، در این راستا قوانین لازم نیز در مجلس تدوین شده است.

رضایی ادامه داد:‌ در حال حاضر، هرکس چیزی را به داوطلبان نسبت می‌دهد لذا از این رو مجمع قصد دارد کل هزینه‌های انتخابات را شفاف کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اظهارات حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه نباید اجازه دهیم عملیات ۱۱ تیرماه برای مذاکرات مانند عملیات کربلای ۴ فاش شود، گفت: به هر حال طرفداران تیم مذاکره‌کننده و منتقدین آن جزئی از مذاکرات محسوب می‌شوند و اظهارات آنان اظهار عقیده‌ای است که شامل بخشی از مذاکرات می‌شود، از این رو نباید آن را بیرون از مذاکرات قلمداد کرد.

وی تصریح کرد: همه حق دارند نظر خود را بگویند تا دنیا دچار اشتباه نشود. ما نباید به طرفداران یا معترضان اهانتی کنیم و آنچه که در صحنه بروز داشته می‌شود اعتقادات طرفداران و معترضان ملت ایران است و این صدا باید به گوش دنیا برسد.

رضایی در پایان در پاسخ به سوالی درباره ادعای برخی رسانه‌های خارجی مبنی بر ورود ایران به سوریه خاطرنشان کرد: این ادعا، ادعای نادرستی است زیرا چنین بحثی در میان مسئولان ایران نشده و سیاست ما از اول تا امروز روشن و به صورت کمک‌های انسانی و مستشاری بوده است لذا کمک و ارسال نیروی مستقیم از دستگاه‌های مسئول تا امروز صورت نگرفته است.