- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

معرفی خرم‎آباد به عنوان هشتمین شهر آلوده جهان غیرعلمی است

04

 

 

مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در رابطه با معرفی خرم‎آباد از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان هشتمین شهر آلوده جهان به این موضوع واکنش نشان داد و ضمن رد آن دلایلش را مطرح کرد.

مهندس علی سالاروند به خبرنگار ایسنا، گفت: این قضیه دو سال پیش هم مطرح شد و در خبر لرستان را بیستمین شهر آلوده جهان مطرح کردند.

وی اضافه کرد: استناد خبر نیز به آمار سازمان بهداشت جهانی بود که آن هم بر اساس یک مقاله که در یک همایش بین‎المللی توسط چند دانشجوی دانشگاه لرستان نوشته بودند؛ بود  و جالب اینجاست که منبع اطلاعات آنها سازمان محیط زیست بعنوان مرجع اصلی اعلام آلایندگی که دارای ایستگاه‎های سنجش آلودگی هواست نبوده است.

سالاروند ادامه داد: این خبر در اذهان عمومی این نکته را تداعی می‎کند که ما از کلان شهرهای جهان و حتی کلان شهرهای کشور ایران هم آلوده‎تر هستیم در حالی که اکثر این شهرها بر اساس پارامتر PM2.5 بعنوان شهرهای آلاینده شناخته می‎شوند.

مسئول نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: همچنین اگر هم این مورد به ریزگردهای با منشاء کشورهای عربی استناد شود آیا شهرهای کشور عراق از ما آلوده‎تر نیستند؟ در حالی که بخش اعظم این آلودگی از شمال غرب کشور عراق و شرق کشور سوریه است که بعد از عبور از عراق وارد ایران می‎شود و سوال دیگر اینکه آیا خرم‎آباد از خوزستان، کرمانشاه، ایلام و سایر استان‎های مرزی کشور آلوده‎تر است؟

وی روش کار در مقاله مزبور را غیرمعتبر و غیرعلمی دانست و افزود: در این مقاله آزمایش فقط در خرم‎آباد انجام شده و این اطلاعات باید بررسی شود با چه اعدادی مقایسه شده است؛ این روش در صورتی قابل بسط به سایر نقاط جهان است که با یک روش مشابه همه شهرهای جهان آنالیز و در نهایت شهرها بر اساس آلودگی ترتیب بندی شوند.

سالاروند تصریح کرد: همچنین برای ذرات ۲.۵ میکرون هم استاندارد ذکر شده در خبر مزبور کاملاً اشتباه است چرا که در جهان دو روش محاسبه  PSI و AQIبرای تعیین کیفیت هوا وجود دارد که استاندارد اعلام آلایندگی این روش‎ها برای پارامتر  PM2.5 به ترتیب ۴۰ و ۶۰ است در حالی که در خبر ۱۰ اعلام شده‎اند.

این کارشناس اظهار کرد: همچنین خرم‎آباد اصلاً صنعت آلاینده هوا ندارد در حالی که بیش‎تر شهرهای کشور صنایع آلاینده خیلی زیادی دارند.

وی بیان کرد: در وضعیت موجود که تمام سعی استاندار لرستان و دستگاه‎های اجرایی جذب سرمایه‎گذار در استان است انعکاس اخبار این چنینی باعث بی‎انگیزگی سرمایه‎گذاران می‎شود. به نظر شما موقعی که یک شهر اینقدر آلوده جلوه داده می‎شود چه لزومی دارد یک سرمایه‎گذار سرمایه‎اش را اینجا بکار گیرد.