تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

همه آرزوهای دره رویایی/ «شیرز» جهانی می شود

  • کد خبر : 69659
  • 19 خرداد 1394 - 10:42

  در حالی طی ماههای اخیر شاهد ثبت ملی دره رویایی کوهدشت به عنوان یک ژئوپارک طبیعی بودیم که رئیس سازمان زمین شناسی لرستان از ثبت جهانی این جاذبه گردشگری خبر داد. به گزارش میرملاس به نقل مهر ، ظهیر حیدری  در حاشیه انتخابات مجمع قشر بسیج مهندسین صنعتی استان لرستان در این رابطه به […]

IMG_7629

 

در حالی طی ماههای اخیر شاهد ثبت ملی دره رویایی کوهدشت به عنوان یک ژئوپارک طبیعی بودیم که رئیس سازمان زمین شناسی لرستان از ثبت جهانی این جاذبه گردشگری خبر داد.

به گزارش میرملاس به نقل مهر ، ظهیر حیدری  در حاشیه انتخابات مجمع قشر بسیج مهندسین صنعتی استان لرستان در این رابطه به خبرنگاران گفت: سال گذشته مجوز گرفته و لرستان را به عنوان پایتخت ژئوتوریسم کشور معرفی کردیم.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه در کشور تنها یک ژئوپارک در جزیره قشم وجود دارد اما در لرستان توانستیم سه ژئوپارک در کوهدشت، دورود و پلدختر را به ثبت ملی برسانیم.

رئیس سازمان زمین شناسی لرستان یادآور شد: همچنین ژئوپارک دره «شیرز» کوهدشت نیز در حال ثبت جهانی است.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/04/12/IMG19450649.jpg

 

حیدری افزود: با حمایت و پیگیری های استاندار لرستان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان و همچنین سازمان زمین شناسی کشور، طی امسال همایش بین المللی ژئوتوریسم کشور در استان برگزار خواهد شد.

این سخنان حیدری در حالی مطرح می شود که استان لرستان با قابلیتهای منحصر به فرد در حوزه زمین شناسی یکی از استانهای مطرح در این بخش است، استانی که به دلیل توپوگرافی خاص خود می تواند «زمین گردشگران» زیادی را به خود جذب کند.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/04/12/IMG19450354.jpg

 

استاندار لرستان پیش از این با اشاره به قابلیتهای استان در حوزه ژئوتوریسم در گفتگو با مهر گفته بود: پنج استان کاندیدای انتخاب به عنوان پایتخت ژئوتوریسم ایران بودند که در این راستا لرستان با توجه به پتانسیلهای موجود این عنوان را به خود اختصاص داد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه لرستان در حوزه زمین گردشگری حرفهای زیادی برای گفتن دارد ادامه داد: وجود ژئوپارکهای علمی در استان از جمله دره «شیرز» و بزرگترین زمین لغزش دنیا با قدمت ۱۱ هزار سال می تواند ظرفیت خوبی در این زمینه باشد.

وی از زمین لغزش سیمره به عنوان یک زمین لغزش منحصر به فرد در دنیا یاد کرد و گفت: مقایسه حرکت های زمین در لرستان با دیگر استانها نشان دهنده ظرفیتهای موجود در این حوزه است.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/04/12/IMG19450292.jpg

 

استاندار لرستان خواستار انجام پژوهشهای جدی در حوزه ژئوتوریسم در استان شد و گفت: تاکنون کمتر دانشگاه و یا پژوهشگری در این زمینه پژوهش و یا تحقیقاتی انجام داده است.

بازوند با بیان اینکه توجه به بحث گردشگری و توریسم میل به سرمایه گذاری در استان را افزایش خواهد داد، عنوان کرد: علاوه بر اینکه صنعت گردشگری خود یک صنعت درآمدزا محسوب می شود، رونق این بخش می تواند در جذب سرمایه گذران بخش خصوصی به استان موثر باشد.

استاندار لرستان خواستار سوق دادن پژوهشهای صورت گرفته در دانشگاهها و مراکز علمی استان به این سمت شد و گفت: پژوهشها باید کاربردی و دارای قابلیت استفاده برای ایجاد رونق اقتصادی در استان باشند.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/04/12/IMG19444273.jpg

 

بازوند با بیان اینکه لرستان جزو سه استان برتر در زمینه جاذبه های گردشگری است افزود: نخستین همایش بین المللی ژئوتوریسم امسال در لرستان برگزار می شود.

بنابراین گزارش پیش از این در جلسه شورای ثبت و تعیین حریم آثار تاریخی که در تاریخ ۲۶ آذرماه سال گذشته و در سازمان میراث فرهنگی کشور با حضور اعضای شورای ثبت کشور برگزار شد دره «شیرز» کوهدشت در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت ملی رسیدند.

این دره باستانی در ۴۵ کیلومتری شمال شرق کوهدشت و بر سر راه رودخانه سیمره واقع شده است. این دره حیرت انگیز با جاذبه های گردشگری بکر و شگفت انگیز و سرچشمه ها و آبشارها و درختان وحشی پر میوه اش آماده است تا به یکی از گردشگاههای زیبای غرب کشور تبدیل شود.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/04/12/IMG19450109.jpg

 

این جاذبه طبیعی در بخش زردلان و در منطقه ای به نام اولادقباد قرار دارد و دارای طبیعتی زیبا و چشمه های جاری با آب فراوان، صخره های تند و تیز و میوه های وحشی فراوان است.

آب این چشمه به رودخانه سیمره که شاخه اصلی کرخه است می ریزد. زیبایی و بکربودن منطقه شیرز برای هر بازدید کننده ای ابتدا عظمت و شوکت و ابهت این کوههای سر به فلک کشیده را مجسم می کند سپس آهنگ خوش ترنم شرشر آب خستگی را از تن بیرون می کند.

طول این تنگه چند کیلومتر است و رود کوچکی از میان آن عبور می کند. رودی با سراب ها و چشمه های زلال که در مسیر خود آبشارهای زیبایی را به وجود آورده، می رود تا در دهانه ورودی شیرز به رودخانه خروشان سیمره ملحق شود.

 

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/04/12/IMG19444246.jpg

 

این تنگه که پر است از درختهای کوهی میوه از جمله انگور، انجیر و گلابی درمیان دوکوه شگفت انگیز قرار گرفته است. بر سینه و کمرکش این دو کوه غارهایی زیبا جا گرفته که گویای سکونت بشرغارنشین در این منطقه است.

این منطقه بکر که همواره حس شگفتی بازدیدکنندگان را برانگیخته، محل بازدید و تفریح تابستان مردم لرستان و گردشگران است و طبیعت گردان زیادی روزهای تعطیل می روند تا خستگی های روزمره شان را کنار آبشارها و سایه وسیع چتر درختانش جا بگذارند.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=69659

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 8در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۸
  1. افیش ارا شیرز 😡

  2. با کمال تشکر و قدردانی از جناب آقای دکتر حیدری نژاد مدیر کل سازمان زمین شناسی استان به خاطر تلاشهای بی وقفه ایشان و تحولی تازه در توسعه زمین شناسی استان لرستان

  3. ایشاا.. که ب ثبت جهانی برسه.

  4. خوش به هال وقتی زمستون اومد رفت معر تک تکه عشق کرد

  5. زیباست واقعا زیبا شیرز

  6. با سلام
    تشکر از بابت درج طبیعت دره زیبای شیرز…
    شیرز یعنی چی؟

  7. نیاسرکاشان یک هزارم شیرز جذابیت ندارد روز ی حداقل ۱۰۰۰۰گردشگر از آن دیدن میکند با آن همه در آمد وبازار

  8. باید فکری هم به حال پرورش ماهی بکنند . چون بهر حال باید بجای پرورش ماهی در انجا چیزهای دیگری برای رفا مسافران درست کنند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.