- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

بخشی از کارنامه دوسالگی دولت یازدهم در لرستان

0 (8)

 

 ۲۴ خرداد تولد دوسالگی دولت یازدهم است، روزی که مردم لرستان همانند سایر کشور به ندای رهبرمعظم انقلاب لبیک گفتند و حماسه سیاسی را رقم زدند.

به گزارش میرملاس ، دولت یازدهم نیز پس از روی کار آمدن با شعار اعتدال و امید ، نسبت به انجام اصلاحات سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی اهتمام ورزید.

دولتی که به گفته بسیاری از کارشناسان میراث دار هزاران طرح نیمه تمام و مطالبه عمومی بود سکان پیشرفت کشور را در شرایطی به دست گرفت که همه مردم دل به اعتدالش بسته بودند و به در انتظار امید بخشی اش بودند.

در لرستان همزمان با نخستین سال تولد دولت یازدهم، دکتر روحانی و هیات دولت به لرستان محروم آمدند، سفری که با استقبال کم نظیر مردم این خطه مواجه شد و همین امر نشان داد که مردم لرستان تا چد اندازه در انتظار اصلاحات دولت تدبیر و امید بوده اند.

مردمی که با حضور ۷۰ درصدی در انتخابات ، بیشتر از میانگین کشوری در این حماسه نقش آفرینی کردند و بیش از ۵۰ درصد آرا خود را به تفکر اعتدال و امید دادند.

پنجمین سفر نشاط بخش کاروان تدبیر و امید به لرستان در خردادماه ۹۳، نقطه عطفی در دل و جان مردم این استان شد که لرستان توانمند اما ناشناخته و محروم با سفر دکتر روحانی جان تازه بگیرد.

درمجموع ۷۹ پروژه عمرانی از محل بودجه عمومی کشور با اعتباری بیش ازشش هزارو ۳۰۰میلیارد ریال از دستاوردهای سفر رییس جمهور محترم به لرستان است که مقرر شد تعداد ۶۷ پروژه آن با اعتبار سه هزار میلیارد ریال تا پایان سال۹۳ و ۲۹ پروژه دیگر با اعتبارسه هزارو ۳۰۰میلیارد ریال تا پایان سال ۹۴ به بهره برداری رسد.

استاندار لرستان در این خصوص گفت: ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در سال گذشته به سرمایه گذاری لرستان اختصاص داده شده است.

هوشنگ بازوند افزود: با توجه به قول رییس جمهوری در سفر هیات دولت به لرستان دو سد در سال گذشته در این استان به بهره برداری رسید که در سالجاری نیز دو سد آبگیری خواهد شد.

وی اظهار کرد : در سفر هیات دولت به لرستان شش هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتباربرای این استان مصوب شد که در این راستا مقرر شد سه هزار میلیارد ریال در سال ۹۳ وبقیه در سال ۹۴ محقق شود .

وی با بیان اینکه از این میزان اعتبار سال ۹۳ حدود ۹۹ درصد تخصیص یافته گفت : در مجموع سال گذشته میزان اعتبارات ملی استانی شده ،استانی اعتبارت سفر حدود شش هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است .

وی اظهار کرد : همچنین میزان اعتبارات ملی در لرستان حدود چهار هزار و ۴۰ میلیارد ریال بوده است .

وی تصریح کرد : در سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار به سرمایه گذاری استان اختصاص یافته است که از این میزان ۸۶ درصد محقق شده است .

بازوند گفت : در سال گذشته میزان اعتبارات تخصص یافته به استان حدود سه سال قبل بوده چراکه تخصیص اعتبارات استان در سه سال گذشته به طور متوسط از ۱۸ تا ۲۴ درصد بوده است.

وی با اشاره به برخی از مهمترین مصوبات سفر هیات دولن به لرستان اضافه کرد: تکمیل ایستگاههای پمپاژ آب در شهرستانهای پلدختر، دلفان، دورود وکوهدشت از جمله این مصوبات بوده است.

وی ادامه داد: برای این طرح ها در مجموع ۱۷۷ میلیارد ریال مصوب شد که تمامی این اعتبار تخصیص یافته و در این راستا ۹ ایستگاه شامل یک ایستگاه در کوهدشت، دو ایستگاه در نورآباد، چهار ایستگاه در پلدختر، یک ایستگاه در دورود و یک ایستگاه در دوره چگنی در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ایستگاه خاتون بان نورآباد به بهره برداری رسیده است.

بازوند تصریح کرد: در مجموع با بهره برداری از این ۹ ایستگاه پمپاژ آب، چهار هزار و ۷۵۰ هکتار اراضی کشاورزی آبی می شود که در حال حاضر با بهره برداری از ایستگاه خاتون بان، عملیات اجرایی شبکه این ایستگاه به منظور آبی کردن ۶۰۰ هکتار زمین در دست اقدام است.

وی تسریع در چهارخطه کردن محورهای خرم آباد-نورآباد،خرم اباد-کوهدشت،خرم آباد-بروجرد ،خرم آباد-پلدختر را از دیگر مصوبات سفر عنوان کرد و گفت: در این راستا ۲۴۷ میلیارد و ۹۶۴ میلیون ریال مصوب شده که تمامی این اعتبار تخصیص یافته و در مجموع طرح ها با پیشرفت ۷۸ درصد در دست اقدام است.

استاندار لرستان با اشاره به برخی طرح های درمانی مصوب دولت در استان اظهار داشت: در این سفر مصوب شد که اعتبار اختصاص یافته سال ۹۳ به منظور تکمیل بیمارستان الیگودرز سال ۹۳ که ۴۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال است تخصیص یابد که این میزان به طور ۱۰۰ درصد تخصیص داده شده است.

به گفته بازوند طرح هم اکنون پیشرفت ۹۶ درصدی دارد و برای تکمیل آن ۱۰ میلیارد و ۸۰ میلیون ریال نیاز است.

وی تکمیل بیمارستان آموزشی خرم آباد را از دیگر مصوبات سفر هیات دولت به لرستان برشمرد و ادامه داد: تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتبار این طرح به میزان ۲۱ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال در سال ۹۳ مصوبه سفر هیات دولت به استان بوده که این میزان در حال حاضر ۱۰۰ درصد تخصیص یافته و برای تکمیل آن چهار میلیارد و ۹۲۸ میلیون ریال نیاز است.

به گفته بازوند بهره برداری از دو سد در سال گذشته از مصوبات محقق شده سفر دولت به لرستان بوده و امسال نیز تاکنون یک سد آبگیری شده و قرار است تا پایان امسال به بهره برداری رسد.

استاندار لرستان همچنین با بیان اینکه تاقبل از دولت یازدهم در مجموع ۳۱۹ روستای استان گازکشی شده بود گفت: ۲۵۵ روستا معادل حدود ۶۷ درصد کل گازرسانی های انجام شده، طی دو سال اخیر انجام شده است.

بازوند ادامه داد:بنا بر آمار ارائه شده از سوی شرکت گاز لرستان با اقدامات انجام شده در سال گذشته، جمعیت روستایی بهره مند از نعمت گاز در استان از ۳۳ به ۵۳ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: شرکت گاز استان لرستان طی سالهای ۹۲ و ۹۳ عملکرد بسیار مطلوبی داشته به نحوی که در مجموع ۴۱۰ هزار خانوار شهری و روستای از نعمت گاز در این استان بهره مند شده اند.

استاندار لرستان اضافه کرد: باتوجه به سفر با برکت رییس جمهوری به استان مقرر شد تسهیلات صندوق توسعه ملی با نرخ سود کمتر از چهاردرصد نسبت به سایر نقاط کشور به لرستان پرداخت شود.

بازوند با بیان اینکه لرستان در سال ۹۲ تنها ۳۰ میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرده گفت: امسال این میزان ۱۷ برابر افزایش یافته است.

وی همچنین در خصوص پرداخت یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز افزود: علیرغم اینکه مصارف بانکی در استان حدود برابر منابع موجود است، این تسهیلات بدون قید منابع و مصارف به استان پرداخت می شود.

وی ادامه داد: برای این پرداخت تسهیلا ت مقرر شده چنانچه برخی شرکتها و سرمایه گذاران که اهلیت دارند و دچار بدهی های معوقه هستند، با تایید استان و بانک عامل ،از این شرایط استفاده کنند و بانک مرکزی نیز چک این واحدها را بلااثر کند.

به گفته بازوند همچنین یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت سرمایه در گردش و تکمیل شرح های نیمه تمام اقتصادی استان در نظر گرفته شد که از این میزان یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای واحدهای صنعتی لرستان لحاظ شد.

وی گفت: تا اواخر سلال گذشته ۵۳۵ واحد صنعتی با میزان تسهیلات شش هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال و ۱۱۵ واحد با شش هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال به ترتیب برای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت به بانکهای عامل معرفی شده اند.

وی افزود: همچنین حذف سقف تسهیلات صندوق توسعه ملی برای لرستان تصویب شد به نحوی که صندوق توسعه ملی اعلام کرد هیچ سقفی برای لرستان در نظر نمی گیرد و برای پروژه های دارای توجیه کارشناسی و اقتصادی تسهیلات ارزی و ریالی مورد نیاز را در اختیار خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: با توجه به تسهیل شرایط اعطای تسهیلات در این خصوص، نرخ سود تسهیلات اعطایی در بخش صنعت و معدن ۱۵ درصد، در بخش آب و کشاورزی ۱۱درصد و در بخش گردشگری ۱۲ درصد اعلام شد.

به هر حال بخشی از اقدامت بسیار ارزشمند دولت به ویژه مصوبات سفر به لرستان تشریح شد و این درحالی است که طی دوسال گذشته اقدامات مختلفی از جمله راه اندازی مجتمع کشت و صنعت و افزایش پروازهای فرودگاه خرم آباد به بیش از ۳۰ پرواز برای رشد و توسعه لرستان صورت گرفته است.

بیش از ۹۰ مسوول ملی پارسال به لرستان سفر کردند که این مهم بیانگر توجه ویژه دولت یازدهم به رشد و توسعه این استان است.

مردم نیز لرستان همچنان منتظرند تا با لمس نتایج کامل این اقدامات ، برای همیشه با معضل بیکاری خداحافظی کنند و این وداع سرآغازی باشد برای رسیدن به رشد و توسعه همه جانبه لرستان محروم اما پر ظرفیت.

تهیه و تنظیم : الهام بابایی / میرملاس