تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

انتظار ۲۰ ساله بیماران خاص لرستان برای راه‌اندازی داروخانه تخصصی

  • کد خبر : 70180
  • 27 خرداد 1394 - 2:37

  لرستان تنها استانی است که از داشتن داروخانه تخصصی محروم است و با این وجود مجوزی برای راه‌اندازی آن صادر نمی‌شود. به گزارش میرملاس ، درد و رنج همیشگی برخی از افراد جامعه سبب شده تا ما آن‌ها را به اسم بیمار خاص و صعب‌العلاج بشناسیم، بیمارانی که عمری با درد دست و پنجه نرم می‌کنند […]

139211021427361291963163

 

لرستان تنها استانی است که از داشتن داروخانه تخصصی محروم است و با این وجود مجوزی برای راه‌اندازی آن صادر نمی‌شود.

به گزارش میرملاس ، درد و رنج همیشگی برخی از افراد جامعه سبب شده تا ما آن‌ها را به اسم بیمار خاص و صعب‌العلاج بشناسیم، بیمارانی که عمری با درد دست و پنجه نرم می‌کنند و دارو جزء جداناپذیر زندگی‌شان شده حال اگر این بیماران علاوه بر درد بیماری با کمبود دارو مواجه شوند درد دیگری مواجه می‌شوند تا در پی دارو راهی استان‌های دیگر شوند.

هر چند آمار دقیقی از بیماران خاص در دست نیست اما تا به‌ حال در لرستان بیش از یک‌ هزار و ۲۹۰ شناسایی‌شده با این‌ وجود بیماران خاص این استان همواره در کنار درد بیماری مجبورند رنج کمبود دارو را نیز تحمل کنند چرا که هلال‌احمر لرستان داروخانه تخصصی برای ارائه داروهای تک‌ نسخه‌ای ویژه بیماران خاص ندارد بیماران با مشقت زیاد داروی خود را از استان‌های هم‌جوار تهیه کنند.

هلال‌احمر لرستان داروخانه تخصصی ندارد

حسین رضا مرادی در گفت‌وگو با تسنیم بابیان اینکه لرستان تنها استانی است که از داشتن داروخانه تخصصی محروم است، اظهار داشت: با توجه به ضرورت راه‌اندازی داروخانه تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام‌شده است.

وی با اشاره به نبود برخی داروها در استان، افزود: در حال حاضر برخی از داروهای موردنیاز از استان‌های هم‌جوار مانند مرکزی، ایلام، کرمانشاه، خوزستان تأمین می‌شود بنابراین با توجه به افزایش روزافزون بیماری‌های خاص در استان نیاز فوری به داروخانه تخصصی هلال‌احمر در استان بیشتر می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان عنوان کرد: حدود ۲۰ سال است که داروخانه تخصصی هلال‌احمر به دلیل زیاده‌خواهی برخی افراد به ویژه افراد شاغل در بخش خصوصی تعطیل‌شده و این در حالی است که در تمام استان‌های کشور حداقل یک داروخانه تخصصی هلال‌احمر وجود دارد.

نبود دارو، بیماران خاص لرستانی را راهی استان‌های هم‌جوار کرده است

وی بیان کرد: جهت راه‌اندازی داروخانه تخصص هلال‌احمر تاکنون پیگیرهای زیادی انجام‌شده اما متأسفانه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این زمینه تعاملی نداشته است.

مرادی اظهار داشت: با حمایت‌های جدی استاندار و مجمع نمایندگان سال ۹۴، مجوز کمیسیون ماده ۲۰ به منظور راه‌اندازی مجدد این داروخانه در استان اخذشده و برای دریافت مجوز نهایی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به معاونت غذا و داروی این وزارت خانه ارسال‌شده است.

وی افزود: به دلیل نبود برخی داروها سالانه تعداد زیادی از بیماران به هلال‌احمر لرستان مراجعه می‌کنند که این افراد به صورت تک‌نسخه‌ای جهت تهیه دارو به استان‌های هم‌جوار معرفی می‌شوند.

تأسیس داروخانه هلال‌احمر وجاهت قانونی ندارد

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان با اشاره به اینکه در اصطلاح پزشکی زمان طلایی رسیدن داروی موردنظر به بیمار پنج ساعت اعلام‌شده است، گفت: در برخی موارد با توجه به راهی شدن بیماران به خارج از استان وعدم پذیرش نسخه پزشکان متخصص استان، بیمار برای دریافت دارو مجبور به اخذ نسخه جدید از پزشک متخصص می‌شود که همین امر سبب نرسیدن به‌موقع دارو به بیمار و بروز مشکلاتی جدی می‌شود.

رضا سپهوند معاون غذا داروی لرستان در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در حال حاضر تمام داروهای موردنیاز بیماران خاص، سرطانی‌ها و سایر بیماری‌ها توسط داروخانه بیمارستان شهدای عشایر خرم‌آباد و داروخانه‌های مختلف همه شهرستان‌های استان تأمین می‌شود.

ارائه خدمات دارویی ربطی به فعالیت جمعیت هلال‌احمر ندارد

معاون غذا داروی لرستان عنوان کرد: در اساس‌نامه جمعیت هلال‌احمر مصوب سال ۷۹، استعلام سال ۸۱ مجلس شورای اسلامی، استعلام نظرات دایره حقوقی وزارت درمان آموزش پزشکی و رأی کمیسیون قانونی مرکز، تأسیس داروخانه هلال‌احمر وجاهت قانونی ندارد.

وی بیان کرد: وظیفه این جمعیت هلال‌احمر بر اساس معیارهای جهانی امداد و نجات است بنابراین احداث داروخانه و ارائه خدمات دارویی ربطی به فعالیت جمعیت هلال‌احمر ندارد و از طرفی این سازمان سهم اندکی از داروهای وارداتی دارد که توسط شرکت سها هلال در کل کشور توزیع می‌شود که با این اوصاف احداث داروخانه هلال‌احمر معنا ندارد.

سپهوند با اشاره به عدم ضرورت راه‌اندازی داروخانه هلال‌احمر، تصریح کرد: در سطح استان و کشور فارغ‌التحصیلان فراوانی در رشته‌های داروسازی متقاضی تأسیس داروخانه هستند که حتی جواب گوی آن‌ها نبوده‌ایم.

مخالفت با صدور مجوز احداث داروخانه هلال‌احمر در لرستان

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، مراکز بهداشتی درمانی در بیمارستان‌ها موظف به تهیه دارو تجهیزات موردنیاز بیماران بستری خود هستند تا به بیرون ارجاع داده نشوند که همین امر سبب متضرر شدن داروخانه‌های سطح استان شد.

معاون غذا داروی لرستان گفت: علی‌رغم اینکه برنامه طرح تحول نظام سلامت مهم‌ترین برنامه دولت و بزرگ‌ترین رخداد اجتماعی دولت تدبیر وامید بوده اما در کنار مزایای فراوان و ارزشمند آن برای مردم و داشتن برنامه استراتژیک عدالت در سلامت این طرح سبب تضعیف شدید اقتصاد داروخانه‌های استان شد.

وی اظهار داشت: بر اساس کمیسیون ماده ۲۰ سازمان غذا و داروی کشور با صدور مجوز احداث داروخانه هلال‌احمر به‌طور صریح مخالفت شده است.

گزارش از سکینه بیرانوند

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=70180

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. لرستان چی داره تا داروخانه داشته باشه
    با تشکر از خانم بیرانوند و جناب امین جان
    شما هر مشکلی رو که توی ایران نیست و کمیابه میتونی تو لرستان پیدا کنی
    درود بر شما

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.