- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تفنگ سفیر غم در مراسم شادی/ تفنگت را نمی‎خواهم برادر

index

 

مهران مریدی / میرملاس : 

 

عروسی به عزا تبدیل شد! رخت سیاه بر تن عروس! عروس در روز عروسی بیوه شد! داماد طعم عروسی را نچشید! برادر عروس، ناخواسته برادر داماد را کشت! تفنگ حادثه آفرید! و…

متأسفانه چند وقت است که حوادثی در حین مراسم عروسی بر اثر سهل‎انگاری در لرستان رخ می‎دهد که شادی را به غم تبدیل می‎کند. بیشتر این اتفاقات حول تصادف خودرو و تیراندازی می‎چرخد و این حوادث در حال افزایش است.

یکی از رسوم عروسی در لرستان از دیرباز، به همراه داشتن تفنگ است که هنوز هم برای برخی این موضوع بسیار اهمیت دارد و یک ارزش به‎حساب می‎آید.

با علم به اینکه شرایط کنونی پذیرای این موضوع نیست اما الان در شهرها و مناطق شهرنشین نیز این موضوع بیشتر شده و با اینکه نیروی انتظامی سخت‎گیری می‎کند ولی بازهم شاهد تیراندازی در مراسم عروسی هستیم.

در گذشته یک هدف یا نشانه گذاشته می‎شد و تعدادی از بزرگان فامیل به آن هدف شلیک می‎کردند اما الان کاربری تفنگ در عروسی عوض شده و برخی‎ها که بیشتر جوان هستند با تفنگ می‎رقصند و در حین رقصیدن تیراندازی می‎کنند و حادثه‎ای را رقم می‎زنند که تا بی‎نهایت افسوس درپی دارد.

 

عروس با لباس سفید اما گل‎مالی شده به خانه داماد رفت!

سال گذشته در یکی از روستاهای خرم‎آباد، وقتی اقوام عروس و داماد مشغول شادی بودند، برادر جوان عروس که تفنگ در دست داشت و مشغول تیراندازی در حیاط خانه داماد بود، به زمین خورد و برادر داماد را کشت.

یکی از کسانی که در آن مراسم حضور داشت به خبرنگار ایسنا گفت: صحنه‎ی وحشتناکی بود. یک پسر جوان به صورت غیرعمد کاری کرد که عروسی عزا شد.

وی ادامه داد: تیرانداز به زمین خورد و هفت شلیک به سینه برادر داماد اصابت و بلافاصله فوت کرد و شادی به شیون تبدیل شد. قاتل به زندان افتاد و خواهرش پس از خاکسپاری میت، با لباس سفید “گل‎مالی” شده و با پادرمیانی بزرگان فامیل به خانه داماد رفت.

او یادآور شد: مقتول زن و بچه داشت و قربانی شادی شخصی شد که ناخواسته مرگش را رقم زد.

 

امروزه تیراندازی در عروسی پسندیده نیست

دراین باره فرهاد طهماسبی دانشجوی دکترای جامعه‎شناسی به ایسنا گفت: تیراندازی در مراسم شادی یک سنت به جا مانده از گذشته است که الان کارآیی ندارد.

وی ادامه داد: این کار متعلق به زمانی بود که قدرت‎نمایی به‎وسیله تفنگ انجام می‎شد اما الان تیراندازی در مراسم عروسی رعب و وحشت ایجاد می‎کند.

طهماسبی با تأکید بر اینکه باید متناسب با شرایط روز حرکت کنیم، اضافه کرد: جامعه‎ی ما پذیرای شلیک گلوله در این‎گونه مراسم نیست و باید با ابزار جدید و امروزی به شادی بپردازیم.

این جامعه‎شناس خاطرنشان کرد: در گذشته داشتن تفنگ نشانه اقتدار طایفه و خانواده بود اما الان قدرت و تفنگ در دست دولت و مجامع قانونی است.

وی با اشاره به پیامدهای ناگوار تیراندازی در مراسم عروسی، یادآور شد: این کار ترس، سکته، مرگ و… درپی دارد و بارها شاهد بوده‎ایم که افرادی جان خودشان را از دست داده‎اند و اگر مقداری عاقلانه فکر کنیم دیگر چنین اتفاق‎هایی رخ نمی‎دهد.

طهماسبی تأکید کرد: امروزه تیراندازی در عروسی پسندیده نیست و یک رسم غلط است و رسانه‎ها وظیفه دارند که در این زمینه فرهنگ‎سازی کنند.

 

سال‎هاست که دیگر برای هیچ دولولی دلیل نیست

رامین جانی‎پور کارشناس فرهنگی نیز گفت: با تعاریفی که از قانون، فرهنگ و طرز فکر می‎دانیم، وقتی این تعریف‎ها را با دقت می‎خوانید و به کلماتش دقت می‎کنید خواهید دید این کلمات به هم وابسته هستند. از نوع برگشت‎پذیر، طرز فکر باعث ساخت فرهنگ می‎شود. فرهنگ را کم‎کم تبدیل به قانون می‎کنند و در نسل بعدی قانون خودش باعث ایجاد فرهنگ و طرز فکر می‎شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی موارد نامبرده از هنجار نشأت می‎گیرد، تصریح کرد: هنجار اجباری خودساخته و تاثیرگرفته از جامعه است که در ناخودآگاه تمامی انسان‎ها شکل می‎گیرد.

جانی‎پور ادامه داد: تمامی بایدها و نبایدها از کودکی در ذهن همه ما شکل گرفته است و ناخودآگاه ما، این بایدها و نبایدها را در خود ذخیره کرده و الان در حال قضاوت کردن در مورد ماست.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه تفکر و تعقل جایگاه خود را به پیروی و تقلید داده است، تأکید کرد: اغلب ما در مورد کاری که انجام می‎دهیم فکر نمی‎کنیم و اسم آن را رسم، فرهنگ و یا اعتقاد می‎گذاریم. همچنان که تفکرات سال‎ها پیش یک جامعه، هنوز بر آن جامعه چیره است. هنوز جوامعی داریم که از روی خرافه بسیاری از سنت‎های خود را نگه داشته و به آن پایبند هستند.

وی اضافه کرد: امروزه یکی از این رسوم و باورهای غلط، وجود تفنگ در مراسم شادی است و بارها شاهد بوده‎ایم که لطمات جبران‎ناپذیری به مردم وارد کرده اما متأسفانه هنوز هم شاهد بروز این رفتار غلط در بین مردم هستیم.

جانی‎پور با بیان اینکه سال‎هاست که دیگر برای هیچ دولولی دلیل نیست، خاطرنشان کرد: بارها شاهد بوده‎ایم به‎جای اینکه صدای شلیک تفنگ پیام‎آور سور و شادی باشد به نوای سوگ و غم تبدیل شده است.

نفس‎های شاد زیادی در مراسم شادی تبدیل به نفس‎های غمگین شد و هنوزهم هق‎هق داغ‎دیدگان که یک لحظه غفلت سبب از دست دادن جان عزیزی شده، جاریست و تاب ندارد.

هقهق‎هایی که اگر تیراندازی در مراسم شادی نبود شاید الان قهقه بود، قهقه‎ای از سر شوق و خوشبختی اما یک رسم که در حال حاضر پسندیده نیست و کارکرد اجتماعی خودش را از دست داده، باعث شده که شادی از مراسم شادی پَر بکشد و امیدواریم شاهد مرگ تفنگ در مراسم شادی باشیم و همه با هم فریاد بزنیم “برادر در مراسم شادی تفنگت را غلاف کن.”