کد خبر : 70486
تاریخ انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۲
نسخه چاپی نسخه چاپی
تعداد بازدید 342 بازدید

اندیشه خود سازی

  کرم محمدی / میرملاس :  در زندگی انسان عقل و خرد ورزی و سپس انتخاب اعتقاد درست ، بسیار اهمیت دارد . زیرا انتخاب هر عقیده و تفکری قطعاً در سرنوشت و اعمال انسان اثر می گذارد و می توان گفت رفتار آدمی جلوه بیرونی همان اعتقادات و باورهاست . اصولاً تفاوت اساسی بین […]

b60adb6fa06f207d1492f539ec6d5052c6a0c3eebae17f6849ea6eda97364d1f

 

کرم محمدی / میرملاس : 

در زندگی انسان عقل و خرد ورزی و سپس انتخاب اعتقاد درست ، بسیار اهمیت دارد . زیرا انتخاب هر عقیده و تفکری قطعاً در سرنوشت و اعمال انسان اثر می گذارد و می توان گفت رفتار آدمی جلوه بیرونی همان اعتقادات و باورهاست . اصولاً تفاوت اساسی بین افراد صالح و نیکوکار ساعی و تلاشگر و عادل و… و افراد ظالم و تبهکار به اعتقاد وتفکر آنها بر می گردد . از این رو است که قرآن انسان را بسیار به اندیشه ورزی و انتخاب راه و اعتقاد صحیح و بهترین اعتقاد و التزام به ان دعوت می کند ، به گونه ای که بدترین جنبدگان نزد خدا کسانی هستند که کر و لال اند و اصلا تعقل نمی کنند . بنابراین قبل از هرچیز انسان باید درباره اموری که در زندگی اش سرنوشت سازند به تفکر بپردازد . از مسائل بسیار مهم و سرنوشت ساز در سعادت آدمی ، تفکر در باب انسان ، خدا و معاد است . آدمی اگر به درستی خود را بشناسد و توانایی های و گنجینه های فطری خود را کشف کند . می تواند به سعادت و کامیابی نائل گردد . بنابر این اولین وظیفه انسان این است که خود را نیک بشناسد : از چه آفریده شده است و چه کسی او را آفریده است و چه توانایی های در نهاد او قرار دارد ؟ خودشناسی اگر به درستی انجام گیرد ، می تواند به شناخت خدا و معاد نیز بینجامد . اعتقاد به خدا و معاد ، چهره زندگی انسان را دگرگون میکند . فردی را در نظر بگیرید که خود را مخلوق و آفریده خدای حکیم و علیم و قدیر می داند که ارتباط مخلوقانه اش با او در هر لحظه برقرار است ، خلقت خود را بی هدف ندانسته و زندگی دنیای خود را فرصتی برای تعالی و تکامل خود می داند، نه صرفاً خوشگذرانی زودگذر مادی ، تعالیم پیامبران را نه مزاحم آزادی خود بلکه تکامل ساز روح آدمی می داند ، جهان را به این زندگی مادی منحصر ندانسته ، بلکه بر آن است که این دنیا مزرعه آخرت است و سعی و کوشش و اعمال او ، زندگی جاودانه را رقم خواهد زد . خدا را بر تمام اعمال ناظر میداند و به تعبیر امام (ره) عالم محضر خداست ، معصیت در محضر خدا روا نیست لذا کوچکترین عمل او از چشم حسابرسان و عکاسان الله(ثبت و ضبط کنندگان) مخفی نیست
هیچ ظلمی را به بندگان خدا روا نمی دارد و برای رشد و تعالی بندگان خدا دل می سوزاند . حال فرد دیگری را در نظر بگیریم که خود را در حد سایر حیوانات تنزل می دهد که هیچ هدفی جز خوشگذرانی و لذت طلبی در این دنیا ندارد . خود را مخلوق موجودات بی جان و بی شعور می داند . که هیچ هدفی از خلقت او نداشته اند ، زندگی را به این زندگی دنیوی محدود دانسته که تنها فرصتی است برای خوشگذارانی هر چه بیشتر ، استعمار، ظلم و تغدی به دیگران همه در راستای لذت طلبی او قابل توجیه اند . هر کس در هر وضعیت و موقعیتی که قرار دارد راضی و خشنود نیست زیرا چیزی در درونش او را وا می دارد تا در هر مقامی که نشسته و از هر چیزی که داراست راضی نبوده و خواهان فراتر از آن باشد و از آنجا که جهان بیرونی و درون انسان دارای مراتب تشکیکی است از این رو انسان هر مرتبه ای که فرا گیرد مرتبه و مقامی فراتر از آن را می طلبد . شاید حرکتی جوهری بتواند این اشتیاق ذاتی انسان را برای شدن توجیه کند . بودن به معنای وضعیت کنونی برای هر کس سخت و ناپسند است و شدن و دگرگونی خواسته همگانی است . تزکیه به معنای پاکی ، نمو ، بالندگی ، رشد ، صلاح ، شایستگی و مدح است . تزکیه نفس تلاش بشر برای دست یابی به سبب هایی است که به پاکی و طهارت نفس و رشد و بالندگی آن می انجامد . تزکیه نفس عمل و مجاهدتی است که از سوی شخص برای شدن و تحول و تبدل از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت برتر و کمالی است . پیامبران و رسولان به انسان می آموزند که راه کمال چیست و عناصر مولفه کمالی کدامند. قرآن همان که به عوامل ایجادی تزکیه وخودسازی اشاره می کند موانع و عوامل بازدارنده آن را نیز ذکر می کند.( سوداگری با عهد و پیمان الهی ،سود و منفعت طلبی و ارتزاق از راه نامشروع – سوگندهای ناروا و ناحق برای دست یابی به متاع دنیوی و کتمان حق و معارف دینی ، تعاریف ناروا به منظور دستیابی به منفعت دنیوی ، تخریب دیگران برای دستیابی به منافع خود ،)
بنابراین رسیدن به فلاح از بالاترین اهداف مومنان است که قرآن رسیدن به آن را در مبارزه با نفس و تزکیه ذکر می کند ، قرآن رستگاران را کسانی می داند که در جهت تزکیه نفس تلاش می کنند و چه ماهی بهتر از رمضان برای تزکیه و رسیدن به فلاح و رستگاری ، رمضان ماه ایستادگی و مبارزه با دشمن بزرگی به نام خود و تمرین خودسازی برای خداشناسی است و شاید بزرگترین برکت و دستاورد این ماه مبارک همین باشد و خوشا آنانکه در رمضان نه تنها خود را می سازند بلکه در آزمون خداشناسی نیز نمره قبولی می گیرند .

 

 

درج شده توسط : امین آزادبخت (مدیر سایت )

دیدگاه ها

محمدرضا در گفته :

رمضان تمرین خودسازی برای خداشناسی است …واقعا بسیار زیبا و واقعی بود .از جناب محمدی بسیار سپاسگزاریم،خیلی جالب و آموزنده بود

مصطفی جمشیدی در گفته :

مطلب جالبی بود….تفکر……کاش یک ماه هم موظف بودیم از اذان صبح تا غروب آفتاب مغز فقیر خود را از تفکر و مطالعه سیر میکردیم!!!…تا احساس انسان بودن و انسانیت را نیز درک نماییم……

امیر موحدی در گفته :

واقعا بسیار زیبا و ساده بود ، چه خوب است که برکات این ماه مبارک با زبان ساده وعلمی والبته جذاب بیان گردد . به نظر من هم بزرگترین برکت و رهاورد ماه رمضان خودسازی است ،امیدوارم همکه بتوانند از این فرصت بزرگ استفاده نمایند

نوری نظری طبا در گفته :

مطلب بسیار جالب و بروزی بود
ممنون اقای محمدی

امرایی در گفته :

اللهم اصلح کل فاسد من امورالمسلمین

علی امرایی در گفته :

وقتی نقد میکنید همه خودتون را با اسم مستعار قایم میکنید ولی وقتب میخواید تعریف کنید اسم واقعی خودتون را جار میزنید واقعا جای تاسف داره این کار زشته دورویی بده

قانون در گفته :

الله اعلم

صادق در گفته :

مبنا واساس خودسازی صداقت است و پایبندی به اصول و اعتقادات در غیر اینصورت سقوط انسان را در پی دارد انهم سقوط انسانیت انهم به چه قیمتی اف بر این دنیا و مقام و مسولییت چند روزه اش که بخاطر ان صداقت را لگد مال کنیم واساس خود سازی را از ریشه نابود

ع - ع در گفته :

ضمن خسته نباشید خدمت میرملاسی های کوشا؛
استاد عزیزم جناب محمدی هر از گاهی ما را به فیض می رسانید/ سپاس

زیبا در گفته :

درود بر نماد مردانگی و مروت دست مریزاد

داریوش گراوند در گفته :

طیب الله احسنت رزمنده وجانباز دوران طلایی

میثم فیضی در گفته :

عقلانیت و اندیشه ی جنابعالی کاملا در قلم ، بیان و عمل شما هویداست
بعنوان دانشجوی علم سیاست در تهران به فرماندار شهرستانم افتخار میکنم
درود بر حضرتعالی.

ناشناس در گفته :

جناب فرماندار متشکریم .حضرتعالی هم کار سیاسیمیکنیدهمکار فرهنگی .خسته نباشید .طاعات قبول حق

بیان دیدگاه !

نام :
رایانامه :