- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

دستگاه زباله‌سوز شهری در بروجرد نصب می‌شود

139401151234277855039943

 

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد گفت: دستگاه زباله‌سوز شهری در بروجرد نصب می‌شود.

محمدرضا معظمی گودرزی در گفت‌وگو با تسنیم ، اظهار داشت: تفکیک زباله از مبدأ اقدامی مهم در راستای انجام عملیات زباله‌سوزی خانگی است.

وی افزود: به منظور استقرار دستگاه زباله‌سوز شهری ابتدا باید مقدماتی فراهم شود که از آن جمله می‌توان به تفکیک زباله تر از خشک در مبدأ جمع‌آوری آن اشاره کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد با اشاره به اینکه حدود ۳ هکتار زمین برای استقرار دستگاه‌های زباله‌سوز و فعالیت کاری آن‌ها نیاز است، عنوان کرد: ۵۵ تا ۶۵ درصد زباله شهرستان بروجرد را زباله‌های تر تشکیل می‌دهند که در صورت جداسازی به فاز کمپوست وارد و تبدیل به کود گرانوله می‌شود.

معظمی گودرزی با ارزشمند دانستن بخش خروجی این محصول، بیان کرد: این اقدام ارزش حرارتی حدود ۳ تا ۳۵۰۰ کیلوکالری بر کیلوگرم داشته و می‌توان از آن برای تولید برق استفاده کرد.

وی عنوان کرد: برق تولیدی به این شیوه جزو انرژی‌های تجدید پذیر و صنایع سبز به شمار می‌رود.

گودرزی خاطرنشان کرد: باید دانست علاوه بر امحاء و سوزاندن زباله‌های عفونی و بیمارستانی می‌توان از این فناوری در زباله‌سوزی شهری و خانگی نیز استفاده کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد بابیان اینکه ممانعت و محدودیتی درزمینهٔ واگذاری زمین به بخش خصوصی فعال در این زمینه در شهرستان بروجرد وجود ندارد، اظهار داشت: سایت انباشت زباله این شهرستان در مکان مناسبی واقع‌شده است که در صورت داشتن توجیه اقتصادی مناسب می‌توان از ظرفیت استاندارد این مکان در راستای بهره‌وری بهتر نیز استفاده کرد.

معظمی گودرزی گفت: با توجه به فاصله نه‌چندان زیاد سایت انباشت زباله با بخش چالانچولان و شهرستان دورود، این امکان وجود دارد در صورت استقرار دستگاه زباله‌سوز در سایت زباله شهرستان بروجرد، امکان استفاده مناطق مجاور از ظرفیت این سایت فراهم می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر بروجرد بابیان اینکه امحاء کامل زباله‌های بیمارستانی پروسه‌ای مهم و زمان‌بر است، بیان کرد: از طریق بهره‌گیری از امکانات مدرن روز می‌توان زباله‌های بیمارستانی را که در نوع خود از خطرناک‌ترین زباله‌ها به شمار می‌روند، به‌طور کامل و ایمن امحاء کرد.

معظمی گودرزی از مذاکرات صورت گرفته با نهادهای مرتبط و دعوت آن‌ها به مشارکت در انتقال زباله به این مرکز خبر داد و افزود: شبکه بهداشت و درمان یکی از نهادهای مهمی است که در این زمینه می‌تواند نقش تأثیرگذاری ایفا کرده و هزینه‌های مربوط به ضدعفونی کردن زباله‌های بیمارستانی را به روند سوختن و امحاء کامل پسماندهای عفونی تخصیص دهد.