تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

باورهای نادرست و جرایم

  • کد خبر : 70849
  • 09 تیر 1394 - 3:13

   امان الله قرایی مقدم / میرملاس :  گاهی این باور غلط در جامعه به وجود می آید که اگر فردی دچار مشکل یا معضلی شده است در صورت ازدواج کردن، بچه دار شدن، شاغل شدن و… آن مشکل وی برطرف خواهد شد و از بین خواهد رفت، در صورتی که همیشه ریشه معضلات بر […]

1418113895708_hemat khahi-5

 

 امان الله قرایی مقدم / میرملاس : 

گاهی این باور غلط در جامعه به وجود می آید که اگر فردی دچار مشکل یا معضلی شده است در صورت ازدواج کردن، بچه دار شدن، شاغل شدن و… آن مشکل وی برطرف خواهد شد و از بین خواهد رفت، در صورتی که همیشه ریشه معضلات بر سر جای خود مانده و تنها این مساله تغییر شکل می دهد.

به عنوان نمونه فردی که معتاد است و شغل ندارد عده ای ناآگاه می گویند اگر ازدواج کند ترک می کند، رونق وارد زندگی اش می شود و کارش رو به راه می شود در صورتی که چنین باورهای غلطی تنها به حوادث و به وجود آمدن مشکلات عدیده دیگری منجر می شود. 

درست است که در زندگی هر فردی انگیزه، نقش مؤثری دارد ولی نمی شود برای هر بیماری یک نوع دارو تجویز کرد.

در حادثه اسیدپاشی در کوهدشت شاهد آن هستیم که در عصر ارتباطات و تکنولوژی همچنان باورهای نادرستی وجود دارد که دهان به دهان می چرخد و نسل به نسل ادامه پیدا می کند. مثلاً فردی که دچار اختلالات و بیماری روانی است هرگز با ازدواج کردن مشکلش حل نمی شود بلکه فرد دیگری را نیز وارد مصیبت هایش می کند. در همین حادثه نیز دیده می شود پسر جوان به گمان این که اگر ازدواج کند حالش بهتر می شود اما نه تنها شرایطش مساعد نشد بلکه باعث بر هم زدن زندگی اش شد و همچنین به وجود آمدن توهمات و افکار غلط، زندگی برادرش را نیز زیر و رو کرد.

افرادی که دچار اختلال شخصیت هستند حتماً باید نزد مشاور و کارشناسان مربوط بروند تا تحت درمان قرار بگیرند و هنگامی که بستگان فرد نیز متوجه این حالات غیر ارادی شدند حتماً از متخصصان مشورت بگیرند و خودشان به تنهایی تصمیم نگیرند. اسیدپاشی نیز متأسفانه در جامعه شیوع پیدا کرده است. افراد ناآگاه به راحتی دست به چنین جنایت تلخ و وحشتناکی می زنند و سپس با این ادعا که مشکل روانی دارند روی گناهشان سرپوش می گذارند.

قانونگذار اگر حداکثر مجازات را برای این جرم تلخ در نظر بگیرد مطمئناً دیگر هر فردی دست به جنایت اسیدی نمی زند. خانواده های قربانیان نیز در این شرایط به تنهایی وظیفه مجازات را ندارند بلکه قاضی القضات که مدعی العموم است باید بیشترین مجازات را برای این افراد در نظر بگیرد چرا که در جایگاهی قرار دارد که می تواند اِعمال نظر کند.

همیشه باید پیشگیری صورت گیرد نه این که اتفاقی رخ دهد و سپس به دنبال چاره ای برای آن باشند. فردی که دائماً از خود رفتارهای پرخاشگرانه نشان می دهد و باعث آزار و اذیت می شود از همان ابتدا باید با او برخورد کرد تا جرایم خطرناک تری را انجام ندهد. اگر مشکل از خانواده است باید آن را حل کرد و اگر دچار بیماری است از مشاوران و متخصصان کمک گرفته شود هر چند که مسوولان نیز باید از این حوادث آگاه باشند و برای پیشگیری از آن اقدام کنند.

*استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی

 روزنامه ایران، تاریخ ۹۴/۴/۷

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=70849

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. جامعۀ ما به این روشنگری ها بشدت نیازمند است انشاا… صاحب نظران محترم دریغ نفرمایند

  2. سلام به نطر میاد آگاهی سازی مردم از چنین مشکلات و معظلاتی باعث رشد وشکوفایی خرد جمعی خواهد شد که نقش مهمی در پیشگیری از جرایم و بزه های اجتماعی دارد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.