- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

ملکشاهی : قانون آیین دادرسی کیفری به مبحث مجازات موادمخدر ورود نکرده است

ImageThumb21-399x300-1

 

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: قانون جدید آیین دادرسی کیفری به ماهیت رسیدگی و مجازات موادمخدر ورود نکرده است.

الهیار ملکشاهی در گفت و گو با ایرنا در عین حال اظهارداشت: این قانون در شیوه رسیدگی مباحث مربوط به موادمخدر تغییراتی لحاظ کرده است.

وی افزود: در این قانون فقط در یک مورد نسبت به موادمخدر که همان شکل رسیدگی حوزه موادمخدر است، تغییراتی اعمال کرده است به گونه ای که پیش تر با یک قاضی این موضوعات رسیدگی می شد و قاضی بدوی حکمش قطعی بود اما اکنون در جرایم مهم موادمخدر که حبس ابد و اعدام دارند، موضوع با سه قاضی بدوی رسیدگی می شود.

ملکشاهی با اشاره به انتقادات برخی مسوولان در زمینه قانون جدید و شکل رسیدگی به حوزه موادمخدر، تصریح کرد: حکمی که این قضات می دهند، قابل اعتراض است و پس از آن به دیوان عالی کشور می رود که سه قاضی دیگر در دیوان نیز برای احکام صادر شده اظهارنظر می کنند.

وی با بیان اینکه با قانون آیین دادرسی کیفری، اکنون احکام مهم موادمخدر با دقت بیشتر و بالاتری صادر می شود، ادامه داد: ما در ماهیت جرم موادمخدر ورود نکرده ایم و به نظر من رسیدگی عادلانه و منصفانه برای احکام موادمخدر را در آینده شاهد خواهیم بود.

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه قانون پیشرفته ای در حوزه موادمخدر لحاظ شده است، گفت: در صورتی که بی گناهی اعدام شود اثر آن خیلی بدتر از این است که احکام با دقت بیشتری رسیدگی شود.

** قانون آیین دادرسی کیفری یکی از مهم ترین قوانین در کشور است

رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قانون آیین دادرسی کیفری که از اول تیرماه جاری اجرایی شده است، به عنوان یکی از مهم ترین قوانین در کشور به شمار می آید.

وی تصریح کرد: این قانون از نظر رعایت حقوق مردم و جامعیتی که در آن دیده شده است، بسیار حائز اهمیت است و در قانون جدید حق مردم و جامعه تامین می شود.

ملکشاهی افزود: برخی افراد با موادی از این قانون مخالفت هایی دارند به ویژه در امر وکالت که این موضوع به خوبی در این قانون نیز دیده شده است به طوری که در گذشته وکیل در تحقیقات مقدماتی کلا حق مداخله نداشت تا زمانی که پرونده از دادسرا به دادگاه بیاید؛ اما در قانون جدید از روز اول وکیل باید با متهم همراه باشد و اگر قاضی مانع شود مجازات می شود.

وی ادامه داد: ولی در برخی جرایم خاص که مرتبط با امنیت ملی یا امنیت کشور است وکیلی که حق مداخله در این زمینه را دارد فقط باید از سوی رییس قوه قضاییه تعیین شده باشد چون این گونه جرایم با اسرار نظام و مردم سر و کار دارد.

وی گفت: با این قانون جدید گام خیلی بلندی در حوزه قضایی و حقوقی برداشته می شود چرا که در بحث دادگاه ها نیز رتبه بندی هایی صورت می گیرد و امور قضایی به شیوه ای مناسب تر انجام می شود.

ملکشاهی افزود: در امور کیفری پیش از این قاضی از ریز تا درشت پرونده را رسیدگی می کرد اما اکنون دادگاه کیفری شماره یک برای جرایم مهم و دادگاه کیفری شماره دو برای جرایم کوچک و غیرمهم تقسیم بندی شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با قانون جدیدآیین دادرسی کیفری بتوانیم علاوه بر تامین حقوق مردم، رعایت عدالت را شاهد باشیم.