تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

دکتر محمدزاده : به ظرفیت‌های فرهنگی لرستان توجه شود

  • کد خبر : 71018
  • 15 تیر 1394 - 11:02

    به گزارش میرملاس ؛ دکتر محمدجعفر محمدزاده علاوه بر تدریس و فعالیت­‌های پژوهشی این روزها گروهی پژوهش‌گر و نویسنده را در موسسه دانشنامه مطبوعات ایران برای تألیف مجلدات بعدی این دانشنامه و سایر فعالیت­‌های پژوهشی سرپرستی می‌کند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و فعالیت‌­های دانشگاهی­‌اش هم با تدریس رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه […]

20150704_193155

 

  به گزارش میرملاس ؛ دکتر محمدجعفر محمدزاده علاوه بر تدریس و فعالیت­‌های پژوهشی این روزها گروهی پژوهش‌گر و نویسنده را در موسسه دانشنامه مطبوعات ایران برای تألیف مجلدات بعدی این دانشنامه و سایر فعالیت­‌های پژوهشی سرپرستی می‌کند. مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است و فعالیت‌­های دانشگاهی­‌اش هم با تدریس رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه دارد. به استثنای مقالاتی فرهنگی و علمی و پژوهشی در برخی جراید و مجلات علمی پژوهشی مدت‌هاست فعالیت رسانه‌­ای دیگری نداشته است. در آستانه روز قلم با وی به گفت‌‌وگو نشستیم که در فضایی صمیمی به چند پرسش ما در زمینه ضرورت توسعه فرهنگی پاسخ داد.

در آستانه روز قلم هستیم لطفاً راجع به این موضوع و ضرورت این نام‌گذاری و وظیفه ما در قبال این نام‌گذاری توضیح بفرمایید.

دکتر محمدجعفر محمدزاده: روز قلم قطعا روز مبارکی است چرا که محصول  آن هم مبارک است و قلم را می‎توان شجره طیبه‌­ای دانست که نور و روشنایی و یا به‌عبارتی دانایی، میوه و ثمره آن است. بر این اساس این روز را باید قدر بدانیم و گرامی بداریم و البته به حرف و تعریف منحصر نشود بلکه باید نشست و مطالعه کرد و اندیشه نمود که برای باروری بیشتر این درخت چه باید کرد. این را اضافه کنم که  قلم و آنچه می‌نویسد یعنی محصول آن از چنان جایگاهی برخوردار است که سوره‎­ای را به این نام در قرآن کریم داریم و در آن سوره خداوند به قلم و محصول آن که نوشتن است قسم یاد کرده است. می­‎دانید که هرگاه به چیزی قسم یاد می­‌کنیم باید حداقل دو دلیل منطقی و عقلایی برای قسم وجود داشته باشد؛ اول باید به چیز مهمی قسم یاد شود و دیگر آنکه قسم برای امر مهمی باشد و قسم­‌های قرآن هم در همین چارچوب عقلایی است که به پدیده­‌ها، مخلوقات و موضوعات مهمی قسم یاد شده و در پی اثبات و القا و یا بیان مطلب مهمی است. هم وقتی می­‌فرماید «و القلم و مایسطرون» به دو پدیده تمدن‎ساز بشر قسم یاد می‎کند که ابزار علم و دانش‌­اند، و علت قسم هم موضوع مهمی در اندازه عظمت اسلام و شخص نبی مکرم است و اینکه آینده و سعادت بشر در غیر این مسیر تعیین نمی­‌شود؛ وقتی به آیات بعدی سوره قلم نگاه می­‌کنیم، می‌­بینیم مقصد “انک لعلی خلق عظیم” است که به نظر می­‌رسد براساس آنچه که از رسول گرامی اسلام می­‌دانیم که “لولاک لما خلقت الافلاک” آنگاه اهمیت قسم و ارزش آن بیشتر درک می­‌شود.

نکته دیگر آنکه وقتی قرآن کریم قلم و آنچه که می‌­نویسد را مقدمه سعادت بشر می­‌داند و اولین کلمات وحی خود را با پیامبر(ص) از این جنس بنا نهاده است و امر به خواندن می­‌کند که “اقراء، طبعاً” باید دانست که موضوع از مهمات بشر است و لذا اگر بشر می­‌خواهد -البته چاره­‌ای جز خواستن و حرکت در مسیر سعادت ندارد- باید بداند که فراهم شدن زیر ساخت­‌های توسعه قلم و ارتقا کیفی محصولات آن از ضروریاتی است که اگر نادیده انگاشته شود فلسفه خلقت و سعادت بشر ناقص و نامفهوم خواهد بود.

 برای تقویت توسعه فرهنگی چه باید کرد؟

دکتر محمدجعفر محمدزاده: در توسعه فرهنگی اولین و محوری­‌ترین بحث  توسعه زیر ساخت­‌های آن و  ایجاد فضای مناسب و گفتمان غالب برای هر موضوع آن است.  مطالبه فرهنگی و ایجاد گفتمان غالب فرهنگی مهم­ترین نیاز برای نیل به سمت وضعیتی مطلوب است به ویژه آن که، این مطالبه برگرفته از یک ظرفیت بالقوه باشد.

چرا به دغدغه‎­های فرهنگی رهبرمعظم انقلاب ظرف دوسه دهه اخیر کم توجه شده است و نتیجه کم‌توجهی به آنها چه خواهد بود؟

دکتر محمدجعفر محمدزاده: اگر به مجموعه گفتارها و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب توجه کنید و بر اساس یک نظام آماری بسامدهای بالای واژگان را از مجموعه سخنان ایشان استخراج نمایید، خواهید دید که غلبه بر دغدغه­‌های فرهنگی و توصیه‌­ها و دیدگاه‌­های فرهنگی است. به نظر می‎رسد هر نقطه­‌ای که ما امروز از آن ناحیه دچار آسیب شده‌­ایم در نتیجه بی‎توجهی به رهنمود­های فرهنگی ایشان بوده و هرجا برای موضوعی برنامه‌­ریزی و تدارک دیده­‌ایم، توانسته‌­ایم آسیب­‌های وارده را کاهش دهیم و آسیب­‌های فرهنگی هم بیشتر در نتیجه بی‌توجهی و یا سطحی‎نگری و برخورد شعاری و تبلیغی با رهنمودهای ایشان به ویژه در بعد فرهنگی بوده است.

استان لرستان نیازهای متعدد دارد شما به‎عنوان چهره­ای فرهنگی که در سطح ملی فعال هستید به کدام توسعه در استان اعتقاد دارید و یا به‎عبارتی کدام بعد از توسعه را مقدم می‌­­دانید؟

دکتر محمدجعفر محمدزاده: حدود هجده سال پیش زمانی که بحث تقسیم‌بندی توسعه به اقتصادی و سیاسی رواج یافته بود، در یادداشتی در هفته‌نامه بامداد لرستان تحت عنوان «کدام توسعه؟» نوشتم که توسعه برای جامعه باید موزون و متوازن باشد و نمی‌توان در بین انواع توسعه گفت: سیاست مقدم است یا اقتصاد، و مثالی زدم که اگر ما جامعه را اندام‎واره فرض کنیم و اقتصاد را شکم و سیاست را سر جامعه تصور نماییم، چه کسی می­‌تواند ادعا کند که اول باید کدام قسمت این اندام رشد کند. آیا تصور اندامی که دارای شکمی فربه و سایر اعضای لاغر و نحیف است، قابل قبول است! یا بالعکس اندامی که دارای سری بزرگ و سایر اعضای کوچک است را می‌توان اندامی سالم نامید؟ در آن یادداشت هم آورده بودم و هنوز هم به آن معتقدم که اگر بنا باشد که یکی از وجوه توسعه را مقدم بدانیم بدون تردید این توسعه فرهنگی است که بر سایر انواع توسعه تقدم دارد.

 

 

 

در توضیح این مطلب باید عرض کنم که برای تحقق همه ابعاد توسعه ضروری است که اول توسعه از درون اتفاق بیفتد تا بتوان نمود آن را در بیرون دید. اتفاق از درون همان توسعه فرهنگی است و با ساخت سینما، فرهنگسرا، پارک، کتابخانه و سخنرانی و… متفاوت است گرچه این­ها ابزار توسعه فرهنگی هستند اما مسئله قدری عمیق­‌تر از این است و نیاز به وسعت زمان برای بحث بیشتر دارد. به عبارتی اگر افکار و اندیشه‌ها توسعه‎یافته باشند نیل به توسعه همه‎جانبه متناسب با نیازهای جامعه ممکن خواهد بود.

شهید مطهری معتقد­اند بزرگ­ترین خسران عصر ما این است که همواره می­‌گویند آزادی، اما جز از آزادی اجتماعی سخن نمی­‌گویند و از آزادی معنوی حرف نمی­‌زنند و به همین دلیل به آزادی اجتماعی هم نمی‌­رسند و لذا مردمی که آزادی معنوی نداشته باشند؛ اگر آزادی سیاسی و اجتماعی هم پیدا کنند، دوباره دچار اسارت می‌شوند. بحث آزادی معنوی در مقوله فرهنگ می­‌گنجد. اگر توسعه فرهنگی نباشد سایر ابعاد توسعه هم نمی‌تواند برای سعادت یک ملت موثر واقع شود­. معتقدم ظرفیت­‌های فرهنگی در استان آنقدر بالاست که اگر بالفعل‌ شوند، می­‌توان امیدوار بود که سایر ظرفیت‌ها هم شکوفا شود. مثلا ما در مبحث سرمایه‌گذاری‌های غیر دولتی مشکل سرمایه­‌گذار نداریم. بحث ضرورت توجه به فرهنگ «سرمایه­‎گذاری توسط بخش غیر دولتی» اگر حل شود با سرمایه­‎های اندک مردم هم می­‌توان به ابعادی از توسعه اقتصادی دست یافت.

 پایگاه اطلاع رسانی منار

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71018

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 23در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۳
  1. با سلام خدمت استاد فرزانه دکتر محمدزاده
    از مطلب پر محتوایی که نوشتید تشکر می کنم
    در دهه های گذشته فرهنگ ها با ثبات به ندرت تغییر پذیر بودن و معمولاً جوامع روی فرهنگ خود چه غلط و چه صحیح پافشاری خاصی داشتن و مبانی فرهنگی به مانند ژنتیک از نسل به نسل منتقل می شد مثلاً خانواده ها ، طوایف ، مناطق و یا کشورها را با فرهنگ خاصی می شناختند ولی امروزه با توجه سرعت انتقال اطلاعات شاهد فرآیند جهانی شدن در تمام جوانب زندگی بشری الالخصوص در بستر فرهنگ ( عادات ، اندیشه ها ، اعتقادات ، باورها ، ارزشها ) هستیم برعکس گذشته سرعت تغییر فرهنگ ها لحضه ای شده و جوامع هم هیچ مقاومتی در این مقوله نداشته و بسیار راحت فرهنگ جدید در خود هضم می کنند دیگر یک فرهنگ معرف یک جامعه نیست بلکه در یک خانواده می توان چند فرهنگ متضاد را مشاهده کرد حال با شرایط پیش رو مدیران برنامه ریز برای عقب نماندن از قافله پرسرعت و متنوع فرهنگ باید مطابق شرایط سرعت و بسته فرهنگیشان را متنوع و به روز ارائه کنند در بسته ارائه شده بانیان کار باید از پرداختن به جزئیات کم ثبات جدا و به مبانی و جهارچوبه ها با تنوع مورد نیاز نسل حاضر تأکید شود .

  2. با عرض سلام خدمت استاد ارجمند و مهربان
    دغدغه توسعه استان لرستان چه ازنظر اقتصادی ،سیاسی و فرهنگی به گفته حضرتعالی نیازمند(افکار و اندیشه‌ها توسعه‎یافته)است .
    سوال اینجاست چه زمانی (افکار و اندیشه‌ها توسعه‎یافته شکل می گیرد یا اگر دقیق بگویم چه زمانی این افکار توسعه یافته به قول دکتر محمود سریع القلم اجماع پیدا میکند ؟
    نسخه توسعه لرستان در اجماع (نخبگان توسعه یافته) است.

  3. وقتی خود از دست این فرهنگ پا به فرار می گذاریم چگونه باید ظرفیت ها را دریابیم !

    • دوست عزیز !کار فرهنگی از مقوله مکان و ساختمان نیست که اینجا و آنجا با هم تفاوت داشته باشد مقوله فرهنگ از جمله مفاهیم معنوی است و فراتر از زمان و مکان است.

      • اتفاقا برعکس . از شما سوال می پرسم آیا شما از ظرفیت های فرهنگی سیستان و بلوچستان خبر دارید ؟

  4. در کشور ایران خواه یا ناخواه دو حزب برجسته به نامهای اصلاح طلب و اصولگرا وجود دارد. من به شخصه بعقایدم به اصلاح طلبا نزدیکتره. اما به شخصه اقای محمدزاده را دوسست دارم. ایشان شخصیتی ارزشمند برای استان لرستان بود. به خاطر مرام ومنشت بهت میگم دوست دارم. ای کاش اصلاح طلبان استان هم ذره ی جرات و شهامت این شخصو داشتند.

  5. معنی این مصاحبه دغدغه فرهنگی صرف است و حالا که فرصت استعفا برای انتخابات هم سپری شده هیچ شائبه سیاسی ندارد.مطالب ارزشمند و قابل اعتنایی است.برای ایشان موفقیت آرزو میکنم.

  6. شما اگر واقعا راست میگویید دردورا ن تصدی شما در وزارت ارشاد میتوانستید حداقل تلاش نمایید که یک سالن مطالعه برای دانش آموزان ودانشجویان شهر کودشت که واقعا لازم وضروری بود ساخته شود

    • سفارش شما رو نمی دونم ولی خدمات ملی آقای محمدزاده بر کسی پوشیده نیست مثل برگزاری متفاوت و تحسین برانگیز چند دوره نمایشگاه بین المللی مطبوعات ، تألیف دانشنامه مطبوعات که تا قبل از ایشان کسی جرأت دست زدن به چنین پروژه عظیمی را نداشت که با چندین هزار نفر ساعت مطالعه ، پژوهش و گردآوری فعلا اگر اشتباه نکنم مدخل الف آن با حضور وزیر ارشاد پرده برداری شد و بسیاری خدمات دیگر در حوزه مطبوعات

    • خدمات آقای محمدزاده به مطبوعات سراسر کشور و لرستان و کوهدشت برکسی پوشیده نیست. حرفهای ایشان از جنس فرهنگ است نه از جنس مناقشات سیاسی بی حاصل. من شخصا تشکر میکنم.

  7. با سلام خدمت آقای دکتر محمدزاده و عزیزان مخاطب :

    درجواب دوستانی که از دور قضاوت میکنند و محدودیتهای اجتماعی ، عرفی ، سیاسی و… رادر نظر نمیگیرند

    عرض نمایم که ایشان در عرصه های مختلفی ودر خطه های دور ونزدیک خدمت صادقانه داشته ودارند واین امر

    یکی از افتخارات استان محسوب میشود بنده از جناح بازی سردرنمی آورم وبخدا نمی دانم چه کسی جز کدام

    جناح است مهم آن است که ایشان از دوران کانون گرفته تا به معاون وزیر عشق به خدمت راستین به مردم

    ونظام داشته است و گرنه خیلی ها به دنبال جای خالی برای برچسب هم بودندو نتوانستند ویقینا بخاطر اخلاص

    در عمل است که در هر دوره ای سرش را بالا می گیرد و ترددهای مخفیانه ندارد ، از مردم بوده وبا مردم است

    نه از کسانی که با مردم بودند واکنون بدون مردم زندگی آنچنانی دارند .

    پیروز باشید

  8. سلام نوشته فوق مصداق نوشداروی بعد مرگ سهراب است آن زمان که حضرتعالی درراس امور فرهنگی بودید چه اقدام خاصی انجام دادید آیا این افکار در آن دوران دغدغه تان بود یا امروز چه خوب اشاره فرموده اید و اوضاع را به اندام بدن تشبیه کرده اید با اندکی تعمق دراین سخن به این نتیجه میرسیم که مدیران یا به عبارتی مغز یا راس آن توان ایجاد برقراری ارتباط موثر با اعضا را نداشته اند پس لطفا نظریات و ایده های فکریتان اگر کارآمد بود تا الآن پاسخ داده بود عنایت بفرمائید اندگی بیشتر صبر فرمائید تا نتیجه کاردیگران را ببینید 

  9. ازاینکه ایشان دارای قابلیت های علمی وتحقیقاتی است شکی نیست ازطرفی تعامل دوجناع درمورد وی عجیب است. ایشان یاروغار رحیمی در دیوان محاسبات بود وباحمایت او به دفتر ریاست جمهوری احمدی نزاد رفت ومدارج ترقی راطی کرد.حالا چطور شده که دردولت تدبیر وامید دارای منصب شده ؟

  10. سلام دوست قدیمی.طاعات قبول.چرااون موقع خودتون توجه نفرمودید؟(به ظرفیتهای فرهنگی لرستان)

  11. باسلام و قبولی طاعات وعبادات

    ۱ – کاش اشاره ای می شد به ظرفیت های موجود و بعد توصیه می شد به توجه به آنها .

    ۲ – آسیب شناسی شود که چرا توچه نمی شود .

    ۳ – مطالعه و حداقل اشاره ای تطبیقی با سایر استانها بخصوص آنها که در این عرصه موفقند .

    ۴ – دغدغه های فرهنگی مقام معظم رهبری در مجلدی منسجم توسط تدوین کننده ای با سلیقه به همین نام در حدود چها سال پیش ارائه شده است .

    ۵ – می توانستید با توجه به تجارب و آگاهی هایی که در این زمینه دارید راهکار های عملی و عملیاتی در این زمینه ارائه دهید

    با سپاس از توجه همیشگی شما به عرصه فرهنگ استان

    • برادر عزیز! شما آدم کارشناس و فرهیخته ایی هستید و حتما می دانید که در یک مصاحبه حدود هزار کلمه ای نمی شود این همه مطلب را که نشته اید گفت. چهار پرسش شده و جوابهایی کوتاه داده شده است . شاید اگر سوال کننده از راه کار می گفت جوابها هم در این مقوله بود. اگر می خواهید نظر محمدزاده را راجع به برخی موضوعاتی که فرموده اید بدانید ارجاع می دهم جنابعالی را به کتاب “رسانه شناخت” ایشان در ویراست سوم انتشارات دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها که به تفصیل نظر کارشناسی بعضا همراه با راهکارهای دقیق را در آن می بینید. البته نقد شما را از سر دلسوزی می دانم و متفاوت است با نظرات که ریشه غیر فرهنگی و غیر کارشناسی دارند

  12. با سلام
    قابل توجه دوستانی که ایراد می گیرند چرا با وجود آقای محمدزاده در صدر سیستم فرهنگی کشور فرهنگ شهرستان به این حال و روز است .در اولین کامنت ستون عرض کردم که در جوامع گذشته و البته جوامع سنتی و عشیره ای حال حاضر مانند کوهدشت خودمان اغلب افراد در برابر تغییر فرهنگ عکس العمل نشان داده و بالتبع روی آن تعصب دارند .
    حال اگر کسی بخواهد یک تنه این اصل را عوض کند آب در هاونگ کوبیده و بعید است
    اگر اوضاع فرهنگی ما حتی با وجود شخصیتهای فرهنگی زیادی که شهرستان در مناسب مختلف دولت دارد نسبت به گذشته توفیری نداشته به دلیل وجود من و شماست که بر فرهنگ غربال نشده خودمان شدیداً مسرّیم .
    بیاییم به جای انتقاد و انتظار خودمان آستین بالا بزنیم که چند مرده حلاجیم چون گام اول برای تغییر اراده متغیرله است . تا ما نخواهیم نخواهد شد اگر چه تمام دنیا بخواهند و بکوشند

  13. سلام بر همه دوستان کامنت¬گذار
    چند نکته¬ای پیرامون مصاحبه جناب دکتر محمدزاده به خدمت کلیه دوستداران و دلسوزان پیشرفت و ترقی لرستان عرض می¬دارم. امید است که مقبول طبع افتد. چند روز پیش خواستم نقدی بر اظهارات برخی دوستان بنویسم که فرهیخته ارجمندی واسطه خیر شد و مرا منصرف کرد. واما؛
    نکته اول: جناب محمدزاده حداقل در طی این یک سال گذشته مایل نبود که در مورد لرستان مطلبی قلمی و یا سخنی بگوید، زیرا شائبه ورود به انتخابات در اذهان پیش می¬آمد و خدای نکرده طبق رول ما لرستانی¬ها هجمه¬های تخریب دامنه بیشتری به خود می¬گرفت. از این رو تا به اتمام رسیدن موعد استعفا مدیران ارشد ملی و استانی هیچ وقت حاضر به گفتن مطلبی نشد. چون از پیش خبرنگاران لرستانی درخواست¬های مکرری برای مصاحبه داشتن این فصل موکول به این وقت شد که هم مصادف با روز قلم بود و هم قرعه بنام سایت فرهنگی منار که رویه تولید اخبار و گزارش¬های فرهنگی دارد، که از پیش مشتاق یک مصاحبه صرفا فرهنگی بود، درآمد.
    نکته دوم؛ بعضی اظهار داشته¬اند که جناب محمدزاده کاری برای لرستان نکرده¬اند در واقع این جمع¬بندی کلی کلام آنهاست. باید عرض کنم دیگران که در مصدر بوده¬اند چه کرده¬اند که ایشان نکرده باشد، در یک مقایسه آماری سرانگشتی اگر خدمات محمدزاده به لرستان احصا شود، نسبتش با دیگران صد به یک است. حتا در مواقعه¬ای بعضی¬ها به صفر هم بدهکارند. وقتی که در معاونت مطبوعاتی بود با این که عدالت حکم می¬کرد که کشور را ببیند ولی هیچ گاه یک لرستانی با هر دیدگاهی مأیوس از پیش ایشان نرفت. در ضمن مسئولیت ایشان فرهنگی بود. بروید کتاب¬ها، نشریات و بودجه¬های که با همت ایشان مجال بروز و ظهور پیدا کرده¬اند نگاهی بیندازید.
    نکته سوم؛ البته حق ناسپاسی بعضی¬ها در بیان خدمات ایشان در ایجادکارگروه¬های توسعه لرستان باعث در محاق ماندن شده است. اخیرا دوستی ابراز داشته که من به محمدزاده منتقل کرده¬ام، این نهایت کم لطفی است. مگر محمدزاده اهل کرمان است که به اوضاع لرستان واقف نباشد. یکی از خدمات ارتقاء شما بوده است تا رده ملی آمده¬اید که در موقع داشتن مناصب حاضر به ملاقات یک لرستانی نبودید و اگر هم حاضر می-شدید بعد از ساعت¬ها معطل کردن در پشت در اتاق آن گاه اذن ورود می¬دادید. البته از این جهت به جناب محمدزاده انتقاد وارد است که در تربیت نیروی انسانی باید دقت بیشتری می¬کرد. هر چند وی معتقد است که یکی از علل عقب ماندگی ما نداشتن مدیر در سطح و در بدنه وزارت خانه¬هاست.
    نکته چهارم؛ همه می¬دانیم سرسلسله جنبان لرستان پژوهی مرحومان اسفندیار غضنفری و محمدرضا معجزی و علی محمد ساکی، و جناب استاد ایرج کاظمی(که خداوند سلامت بدارد ایشان را) قبل انقلاب بوده است. پس از انقلاب و اوضاع جنگ تحمیلی این مقوله کم رنگ تر شد که احیا آن دوباره از سال ۱۳۷۰ با همت استاد سیدفرید قاسمی آغازیدن گرفت. بی انصافی است اگر کارها را منصوب به یک طیف خاص بدانیم و خود را وارث آنها بنامیم. اخیرا جناب محمدزاده دانشنامه بزرگ مطبوعات را سرپرستی می¬کند و جلد اول آن با استقبال ملی روبرو شد. هر چند بعضی دوستان منتقد هستند چرا محمدزاده به دیگر صحنه ورود پیدا نمی¬کند و صرفا اشتغالات خود را معطوف به این مورد کرده است. در جواب باید گفت، محمدزاده یک چهره فرهنگی اول، کاسب که نیست، دوم تعهد بالاتر از این نیست، چرا که رفتن به اعماق تاریخ و پویش در آن توسط انسان¬های متعهد باعث رشد در جامعه اسلامی می¬شود. به قول دکتر شریعتی تاریخ گذشته¬ای که آینده را می¬سازد اگر گذشته با دیدگاه اسلامی بررسی شود قطعا پیامد آن اصلاح فرهنگی امور جامعه به سمت تعالی درست جهت نمایی می¬شود.
    نکته پنجم؛ همچنان که گفتیم جناب محمدزاده یک چهره فرهنگی است. کار یک چهره فرهنگی جاده سازی و پل درست کردن نیست، اهل بصیرت به خوبی می¬دانند که شاخص یک چهره چیست؟ ما نباید مقولات را با هم آمیخته و ایجاد سفسطه کنیم. ایشان به مناسبت روز قلم چند نکته گفته¬اند قرار نیست در این چند سطر همه راهکارهای یک گفتمان مهم آن هم فرهنگ تبیین شود. لازمه این کار فرصت مناسب، موقعیت، فضا و ده¬ها شاخص دیگر است که در این مقال نمی¬گنجد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.