تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

فاجعه زیست‌محیطی بر اثر خشک شدن رودخانه کشکان پلدختر+تصاویر

  • کد خبر : 71165
  • 17 تیر 1394 - 14:49

  مرگ آبزیان کشکان بر اثر خشک شدن این دریاچه منجر به وقوع فاجعه زیست‌محیطی در این منطقه شده است. به گزارش میرملاس ؛  به علت خشک‌سالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه آب از رودخانه کشکان این رود خروشان چند سال گذشته به بستری خشک تبدیل شده و تمام آبزیان آن نابود شدند. مدیرکل محیط‌زیست لرستان در […]

 

مرگ آبزیان کشکان بر اثر خشک شدن این دریاچه منجر به وقوع فاجعه زیست‌محیطی در این منطقه شده است.

به گزارش میرملاس ؛  به علت خشک‌سالی‌های متوالی و برداشت بی‌رویه آب از رودخانه کشکان این رود خروشان چند سال گذشته به بستری خشک تبدیل شده و تمام آبزیان آن نابود شدند.

مدیرکل محیط‌زیست لرستان در گفت‌وگو با فارس در پلدختر گفت: متاسفانه بر اثر خشک شدن آب این رودخانه تمام آبزیان یا از بین رفته‌اند یا در حال مرگ هستند.

فتحی‌بیرانوند با بحرانی دانستن این وضعیت خواستار تشکیل جلسه بحران در مرکز استان شد و اظهار داشت: وضعیت رودخانه کشکان اسفبار است و اگر فوری چاره‌ای اندیشیده نشود، این بحران به تمام استان سرایت می‌کند.

 

 

 مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان با انتقاد از وضعیت کاشت محصولات آب‌دوست و برداشت بی‌رویه آب از رودخانه کشکان تصریح کرد: جهاد کشاورزی استان لرستان و آب منطقه‌ای باید به طور جدی به مسئله ورود کنند و با جلوگیری از کشت بی‌رویه و برداشت آب به احیای دوباره رودخانه کشکان کمک کنند.

فتحی خواستار تشکیل جلسه فوری در مرکز استان شد و بیان کرد: طی جلسه‌ای با مدیرکل دادگستری لرستان با حضور مسئولان جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در خصوص برخورد با تلمبه‌های آب‌ غیر مجاز تصمیم‌گیری می‌شود.

وی گفت: در شهرستان پلدختر یک هزار و ۲۷۰ تلمبه آب غیر مجاز وجود دارد که اگر جلوی برداشت آنها گرفته شود، می‌توان به احیای رودخانه کشکان امیدوار شد.

امروز دوست‌داران محیط‌زیست و کشاورزان پلدختر با راهپیمایی در خیابان اصلی این شهر در اعتراض به خشک شدن رودخانه کشکان و برداشت‌های بی‌رویه اعتراض کردند.

معترضان با حضور در جلوی فرمانداری پلدختر خواستار توضیح مسئولان در این باره شدند که پس از چند دقیقه فرماندار پلدختر و امام جمعه این شهر با حضور در جمع معترضان به مطالبات آنها پاسخ دادند.

 

 

 

  

حجت‌الاسلام محمد سوری امام جمعه پلدختر عمده دلیل خشک شدن رودخانه کشکان را خشک‌سالی‌های متوالی عنوان کرد و افزود: جا دارد، کشاورزان منطقه از کاشت محصولات آب‌دوست خودداری کنند تا ما شاهد این اتفاق نباشیم.

در ادامه فرماندار پلدختر با دعوت از معترضان به آرامش گفت: بحث خشک شدن رودخانه کشکان فراتر از تصمیم‌گیری مسئولان شهرستانی است و در این باره عزم دیگر مسئولان استانی و کشوری را می‌طلبد.

وی افزود: امروز یکی از دلایل خشک شدن رودخانه کشکان برداشت بی‌رویه و غیر مجاز تلمبه‌های آب‌ کشاورزی و کاشت محصولات آب‌دوست است.

ترابی‌نژاد با قول اینکه دوشنبه آینده طی جلسه‌ای با مسئولان استانی در این خصوص تصمیم‌گیری می‌شود، گفت: به علت خشک‌سالی و عدم بارندگی احداث سد خاکی در منطقه بن‌لار و چولهول لازم و ضروری است.

در این تجمع که حدود دو ساعت به طول انجامید برخی از کشاورزان و دوست‌داران محیط‌‌زیست به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند.

علی قهرمانی از کشاورزان منطقه پلدختر با بیان اینکه ۳۰ هکتار زمین کشاورزی دارم که به کشت ذرت و بادمجان و خیار اختصاص یافته است، اظهار داشت: تاکنون هیچ مسئولی به ما اعلام نکرده است که کشت محصولات پاییزه بکاریم.

وی افزود: حتی جهاد کشاورزی پلدختر با در اختیار گذاشتن بذر ذرت کشاورزان را به کشت این محصول هم تشویق کرده‌ است.

قهرمانی گفت: امروز خشک شدن رودخانه کشکان علاوه بر اینکه ۱۰۰ میلیون تومان به من ضرر زده، باعث بیکاری بیش از ۴۰ نفر نیز شده است.

ایرج حیدرپور رئیس انجمن بلوط پلدختر و از دوست‌داران محیط‌زیست نیز با ابراز تاسف از تلف شدن هزاران قطعه ماهی در رودخانه کشکان گفت: یکی از علل خشک شدن رودخانه کشکان عدم مدیریت صحیح متولیان امر بوده است.

 

 

 

وی افزود: در حالی هر سال از آب رودخانه کشکان کاسته می‌شود که اراضی و سطح زیرکشت محصولات بیشتر و بیشتر می‌شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهایی که می‌توانست از این فاجعه زیست‌محیطی فعلا جلوگیری کند، جلوگیری از کشت برنج در بالادست رودخانه کشکان بوده است که این امر نه تنها تحقق پیدا نکرد، بلکه کشت آن تشدید نیز شد.

وی هدف از تجمع امروز را اعتراض به عدم برنامه‌ریزی صحیح و خشک شدن رودخانه کشکان بیان کرد و اظهار داشت: می‌شود با برنامه‌ریزی بهتر یک‌بار دیگر آب را به رودخانه کشکان جاری کرد به شرط آن که مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند.
—————–

گزارش از عباس جودکی / فارس

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71165

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. الان نماینده مردم بیان مسولیت ۸سال ندانم کاری خودش رو بپذیرند.

  2. ذوب آهن می خواهیم!!! مسئولین عالیقدر اندکی هم تامل بد نیست.

  3. خیلی درد ناک

  4. پس آب ذول آهن از کجا تامین میشود

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.