- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

امام جمعه پلدختر : خشک شدن کَشکان ارتباطی با احداث سد معشوره ندارد / فرماندار پلدختر : کشت برنج عامل اصلی خشک شدن کَشکان

13940403000794_PhotoL

 

 

به گزارش میرملاس ؛ قدرت الله ترابی‌نژاد، فرماندار پلدختر در جمع فعالان و دوستداران محیط زیست که در اعتراض به خشک شدن رودخانه کشکان مقابل فرمانداری پلدختر جمع شده بودند با اشاره به کاهش ۹۶ درصدی آب رودخانه کشکان اظهار داشت: ۱۶ سال است که خشک‌سالی‌های  پی‌درپی حیات این رودخانه را به مخاطره انداخته و در این سال‌ها هشدار خشکیدگی این رودخانه را به گوش مسئولان رسانده‌ایم.

وی بابیان اینکه هزار و ۷۰۰ تلمبه‌خانه غیرمجاز و ۱۰ تا ۱۵ درصد تلمبه‌خانه مجاز بر روی این رودخانه نصب‌شده است، افزود: دبی رودخانه کشکان ۷۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش‌یافته و آب آن به کمترین میزان ممکن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه خشک‌سالی مربوط به شهرستان پلدختر نیست بلکه مربوط به‌کل کشوراست، بیان کرد: خشک‌سالی، افزایش گرما و تغییر اقلیم که در مناطق دیگر وجود دارد نشان از این موضوع دارد که خشک‌سالی مختص شهرستان پلدختر نیست و در تمام کشور این مسئله وجود دارد.

کشت برنج عامل اصلی خشک شدن «کَشکان»

ترابی‌نژاد با اشاره به اینکه برنج‌کاری چندین سال است در ویسیان و بخش معمولان کشت می‌شود، تصریح کرد: در پی خشک‌سالی‌های اخیر و نصب تلمبه‌خانه‌ها بر روی این رودخانه و کاشت محصولات آب‌دوست به ویژه کشت برنج در منطقه ویسیان سبب شده امروز کشکان خشک‌ شود.

وی با اشاره به اینکه باید از کشاورزی کشاورزانی که در شهرهای پلدختر، معمولان، ویسیان و چگنی  در مسیررودخانه کشکان کشاورزی می‌کنند ممانعت شود خاطرنشان کرد: بحران آب به استانداری گزارش‌شده و مکاتباتی انجام‌شده که بنا است جلسه‌ بحران دوشنبه هفته آینده در استانداری لرستان تشکیل شود.

فرماندار پلدختر بابیان اینکه ایجاد سد در مناطق بن لار، زیودار و چولهول برای مهار روان آب‌ها و سیلاب‌ها از راهکارهای ارائه‌شده ما است، گفت: اگر سدهایی برای بن لار و چولهول احداث شود قطعاً سیلاب‌ها آنجا ذخیره می‌شوند و در مواقع بحرانی می‌توانیم از آن استفاده می‌کنیم.

 

متوقف شدن کشت تابستانه در پلدختر

وی با اشاره به اینکه کشاورزان نباید کشت تابستانه داشته باشند، اظهار داشت: اگر کشاورزی اقدام به کشت تابستانه کند هیچ‌کس پاسخگوی او نیست.

ترابی نژاد افزود: سد معشوره کوهدشت و کارخانه‌ای تاکنون احداث نشده است که از آب رودخانه کشکان استفاده کند بنابراین کمبود آب رودخانه کشکان  در پی خشک‌سالی‌های اخیر است.

 

حجت‌الاسلام محمد سوری، امام‌جمعه پلدختر یکی از مشکلات شهرستان پلدختر را  خشکی رودخانه کشکان دانست و اظهار داشت: خشکیدگی این رودخانه و نرسیدن آب آن  به اراضی کشاورزی پایین‌ دست یکی از مشکلات شهرستان است.

وی با بیان اینکه خشک‌سالی و بی‌آبی از دست بشر خارج است، افزود: برای جلوگیری از این اتفاق باید درگذشته برنامه‌ریزی‌هایی انجام می‌شد و مسئولان  قبل ازوقوع این مسئله  اقدام می‌کردند .

 

خشک شدن کَشکان ارتباطی با احداث سد معشوره ندارد

امام‌جمعه پلدختر  با بیان این‌که کمبود آب کشکان ربطی به احداث سد معشوره ندارد، عنوان کرد: هرگونه شایعات در این زمینه بی‌اساس است زیرا نه سدی احداث‌شده و نه آبگیری در این منطقه انجام‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه دولت و وزارت نیرو به مناطق پایین‌دست بی‌توجه نیستند، بیان کرد:  دو تن از نمایندگان لرستان در مجلس از حقوق مردم مناطق پایین‌دست دفاع کردند حتی نمایندگان خوزستان نیز به ایجاد سد معشوره با توجه به بحران زیست‌محیطی معترض هستند .

بنابراین گزارش، خطر خشک شدن رودخانه «کَشکان» در استان لرستان موضوعی است که در چند سال اخیر مدام از سوی کارشناسان و رسانه ها به مسئولان استان هشدار داده شده بود اما متاسفانه اهمیت ندادن به این موضوع و نداشتن تصمیم جدی از سوی مسئولان استان سبب شد که این کابوس به واقعیت تبدیل شده و بخشی از رودخانه حیات بخش «کَشکان» لرستان خشک شود.

عبور رودخانه کَشکان از یک سوم خاک لرستان

حوضه آب ریز کَشکان یکی از سر شاخه‌های پر آب رودخانه کرخه قرار دارد و حدود یک‌سوم از خاک لرستان را در برمی‌گیرد و شهرستان‌های خرم‌آباد، کوهدشت، الشتر و پلدختر در مسیر حرکت آن قرار دارند.

حوزه آب ریز رودخانه کشکان از سمت شمال غرب به رودخانه گاماسیاب، غرب و جنوب غربی به رودخانه سیمره و از شرق به سر شاخه‌های فرعی رودخانه دز و از جنوب به زیر حوزه‌های مشرف به رودخانه کرخه محدود می‌شود.

این حوزه راهبردی تامین آب استان و حتی کشور در تقسیم‌بندی هیدرولوژی ایران جزئی از حوضه آب ریز خلیج فارس به شمار می‌آید و سر شاخه‌های اصلی آن از دامنه کوه‌های مرتفع و برف گیر گرین و میش پرور سرچشمه می‌گیرند.

رودخانه کشکان در طول مسیر اصلی دیگر رودخانه‌های فرعی نظیر چم زکریا، خرم‌ رود، چولهول و مادیان رود می‌پیوندند و سرانجام به صورت یک سیستم واحد رودخانه کشکان را تشکیل می‌دهند.

تغذیه ۸۲ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر از کَشکان

این رودخانه و سر شاخه‌های آن در تأمین آب کشاورزی شهرستان‌های الشتر، خرم‌آباد و پلدختر نقش بسیار مهمی دارد به طوری که حدود ۸۲ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر، توسط رودخانه کشکان تأمین می‌شود و این رودخانه در واقع شاهرگ حیاتی پلدختر محسوب می‌شود.

باتوجه به وسعت رودخانه کشکان تا دیر نشده است مسئولان استان باید جلوی کشت محصولات آب دوست را گرفته و از خشک شدن کامل این رودخانه ممانعت کنند.