تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

یارانه‌ها چگونه کَشکان را خشک کردند

  • کد خبر : 71302
  • 19 تیر 1394 - 3:46

   رضا ساکی / گلونی  :  آب کشکان را در بالادست به ویژه در حدفاصل منطقه چگنى تا کوهدشت با پمپ می‌برند براى خیار غرقابى. خشک شدن این رودخانه دایمى لُرستان فقط به برداشت بى‌رویه ربط دارد.  کشاورزان بى‌منطق و بى‌اعصابى که فقط سود شخصى را مى‌بینند جنگل‌هاى بلوط را قطع کرده‌اند و خیار کاشته‌اند. […]

reza saki92

 

 رضا ساکی / گلونی  

آب کشکان را در بالادست به ویژه در حدفاصل منطقه چگنى تا کوهدشت با پمپ می‌برند براى خیار غرقابى. خشک شدن این رودخانه دایمى لُرستان فقط به برداشت بى‌رویه ربط دارد.

 کشاورزان بى‌منطق و بى‌اعصابى که فقط سود شخصى را مى‌بینند جنگل‌هاى بلوط را قطع کرده‌اند و خیار کاشته‌اند. من خودم بهار رفتم با روستاییان حرف زدم. نزدیک بود دعوا شود. به هیچ صراطى مستقیم نیستند. 

خشک شدن کشکان یعنى فاجعه. فاجعه در سطح ملى. کشکان سرشاخه کرخه است. کشکان یکى از سه رود دایم لُرستان است (بود). الان در جنوب استان باغ‌هاى انجیر سیاه در خطر خشک شدن هستند. جالب اینجاست که در این شرایط سخت مسئولان جهادکشاورزى دایم پز برداشت ۶٠ هزار تن زردآلو و فلان هزار تن هلو و… مى‌دهند. در این کم آبى همین الان اغلب دشت سیلاخور بروجرد برنج کارى است. 

کشاورزان حتی حالا که کشکان در پلدختر خشک شده است دست از پمپاژ آب برنمی‌دارند. بهار امسال کشکان در منطقه پل کشکان چنان بی‌رمق بود که انتظار خشک شدنش می‌رفت.

یک زمانی قرار بود یارانه‌ها وضع روستاییان را بهتر کند. قرار بود که از درآمد حاصل از یارانه‌ها معیشت روستاییان حل بشود. اتفاقی که البته نیفتاد و بد اجرا شدن یارانه‌ها باعث شد که بخاری‌های هیزمی دوباره به روستاها برگردند. یعنی آن روستایی که قبل از یارانه نفت و سوخت فسیلی می‌‌خرید حتی توان خرید نفت را هم از دست داد. بعد از آن تخریب جنگل‌ها در این سال‌ها رونق گرفت. مردم برای سیر کردن شکم خانواده به سراغ بلوط‌‌ها رفتند.

 لُرستان زمین صاف و دشت زیادی ندارد و برای کشاورزی باید در دامنه کوه بلوط‌ها را برید. در بهار امسال دست‌کم ۲۰ زمین تازه صاف شده را مشاهده کردم که برای اولین بار زیر کشت خیار غرقابی می‌‌رفتند. همان جا بود که با کشاورزان به طور لفظی درگیر شدم. تمام دشت را از لوله‌گذاری کرده‌اند برای پمپاژ آب کشکان. اگر خیار نکارند از گرسنگی می‌‌‌میرند. البته این خیار هم برایشان سودی زیادی ندارد اما راحت است و بالاخره چیزی دست‌شان را می‌گیرد.

وضع باغ‌داران اما بهتر است. آب چاه عمیق و رودخانه را می‌برند برای باغ تا مسئولان شعار رونق کشاورزی بدهند. در کجالی دنیا آب دایم یک چشمه را در خشک‌سالی صرف کاشت برنج می‌کنند؟ در لب جاده. در سیلاخور. در سیلاخور خانه‌هایی در روستاها هست که نمونه‌اش در بروجرد نیست. خانه‌هایی بززگ و خوش ساخت. همه ماحصل سود برنج. اما به چه قیمتی؟ مگر می‌توانی با آنها حرف بزنی درباره نکاشتن برنج. اصلا نمی‌شوند حرف را.

کشکان حالا در پلدختر خشک است. یعنی کرخه هم کم آب خواهد شد و آب کمی به سمت هورالعظیم خواهد رفت. همین حالا باید هر طور شده ولو با پلیس کشکان را به پلدختر برگردانیم. اولویت الان مشعیت یک عده کشاورز لُرستانی نیست. اولویت معیشت ایرانی‌هاست در لُرستان و خوزستان. باید اول فکری به حال کشکان کرد. تا دیر نشده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71302

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. جناب ساکی عزیز خسته نباشید از نظریه دیرهنگامتان متشکریم بله حادثه اتفاق افتاد و گاو مرد نمی شد این رسانه‌ها قبل از وقوع حادثه این رسالت خود را انجام دهند هشدار دهند والان هم مسولان را پاسخگوی نکرده ها کنند شما هم تا دیروز فقط اندازه و قد و قواره ماشاله هزار ماشاله هندوانه را بتصویر میکشیدید در این حوزه بخصوص فقط دغدغه این بود که سد معشوره زده نشود که چنین میشود وچنان چون قرار بود کوهدشت از تشنگی نجات یابد حال که خدارا شکر بر خلاف نظر نگارنده محترم بدون حتی یک قطره استفاده کوهدشت از این آب چه در حوزه کشاورزی و شرب روستا وشهر کشکان به این روز افتاده

    حال. جناب ساکی عزیز باید رفت در طرح های غیر کارشناس، دزدی آب، تکیه برکشت سنتی، استفاده از محصولات آب دوست و….. تجدید نظر کرد
    در ضمن مجددا تاکید می گردد حتی قطره ای از آب کشکان را شهرستان کوهدشت استفاده نمی کند

  2. تمام حرف های شما متین وصحیح است.امابراستی کشاورزما کشاورزی نکند،اب دربایین دست کم می شود!؟مکرانهاباسرمایه ای که ازخاک لرستان عزیزوالبته بابی تدبیری مسؤلان خارج می شود کشاورزی نمی کنندان هم بالغ بر٩٠درصدغرق ابی!براستی ججرامادرسرتاسرلرستان باوجودرودهای دایمی هیج سددرست وحسابی نداشته باشیم تاکشاورزان ماهم منتفع شوند؟نمی شودبه کشاورز کفت کشت نکن بلکه بایدیک تدبیرازطرف مسؤلان اندیشه شود.درمورد تبدیل جنکل های بلوط به زمین هم کم کاوی مسؤلان بودهوالبته فرهنک مردم ما

  3. خوزستان فکری به حال خودش بکنه به ما چه، ما از گرسنگی بمیریم تا خوزستان زنده بمونه

  4. میرملاس نظرات من رونمایش نمی دی برم ازطریق یک سایت خبری دیکه اقدام کنم

  5. پىا لر و لک ىعنى همىن آقاى ساکى مگر انتظار دىگه اى داشتى.حرف بزنى بهشون بر بخوره حتى اگر منطقى هم باشه سرتو مى شکنن.البته جدىدا بنده شنىدم مردم لرستان در مقابل اىن پىشنهاد دولت که ىا بودجه ىا سلحشورى مردم لرستان مخصوصا غرب لرستان سلحشورى رو انتخاب کردن.آفرىن بر چنىن ملتى.

  6. جناب آقای ساکی همه ازوضعیت بوجودآمده ناراحت هستیم امااین دلیل نمی شودکه بی مهابا به قشریاگروهی بتازیم وخودرامبرابدانیم.خوب به این جمله ات نگاه کن وبارمعنایی آن راببین.
    “کشاورزان بى‌منطق و بى‌اعصابى که فقط سود شخصى را مى‌بینند”
    این چه ادبیات ومنطقی است؟دوست عزیزمقصرکشاورزان ویا گروه خاصی نیستند.ازاین وضعیت همه ضررمی کنندوتبعات آن برای همگان است.ریشه این مسائل رابایستی درجای دیگرجستجوکرد.سالهاست که غارتگری شیوه نوینی برای زندگی درایران شده است.شما غارتگری موجوددرسطوح بالا ومنابع ملی رانمی بینیدوبه ساکنین لرستان وروستائیان محروم نهیب می زنیدکه آنهاهم براساس مقوله هزینه -فرصت وانتخاب عاقلانه درفکرتامین معیشت خویش هستند.
    به نظرشما دروضعیت بوجودآمده روستائیان بیشترمقصرهستندیا بی برنامگی ورهاشدگی بخش کشاورزی؟
    چراشما به آمارافسارگسیخته بیکاری درلرستان اشاره نداریدوفقط ظاهرقضیه رامی بینید.

  7. باسلام به نظرم کمبود آب که در حال حاضر از آن با عنوان بحران آب یاد می شود ناشی از عدم آگاهی مدیران و دست اندرکاران امور آب با دانش اقتصاد است وآب یک کالای اقتصادی است که باید همچون زمین که در مالکیت افراد قرار گرفته، آب نیز در مالکیت اختصاصی استان ما قرار گیرد.و چنین نگاهی باید به آب شود و آب همچون یک کالای اقتصادی قابل درآمدزایی باشداقتصاد آب تنها راه حل احیای رودخانه کشکان است به طوری که اگر آب در مالکیت استان‌ما قرار داده شود. تشکر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.