تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

محسن رضایی:انتخابات ریاست جمهوری یازدهم چند قطبی است

  • کد خبر : 7132
  • 31 تیر 1391 - 19:38

گفتگوی تفضیلی با محسن رضایی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را دارای اهمیت ویژه می‌داند و با بیان اینکه رقابت‌ها در این انتخابات بین افراد است نه جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا، تاکید دارد که رئیس جمهوری آینده باید دولتی قوی و کارآمد برای چاره‌اندیشی درباره تحریم‌ها و اصلاح وضعیت دیپلماسی کشور […]

گفتگوی تفضیلی با محسن رضایی:

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را دارای اهمیت ویژه می‌داند و با بیان اینکه رقابت‌ها در این انتخابات بین افراد است نه جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا، تاکید دارد که رئیس جمهوری آینده باید دولتی قوی و کارآمد برای چاره‌اندیشی درباره تحریم‌ها و اصلاح وضعیت دیپلماسی کشور داشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی میرملاس نیوز؛ محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با خانه ملت، نظرات خود را درباره انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، احتمال کاندیداتوری خود در این انتخابات، چگونگی مشارکت اصلاح طلبان، گرانی‌های اخیر، اجرای فاز دوم هدفمندی و تصمیم ایران برای بستن تنگه هرمز بیان کرده است.

وی درباره اهمیت انتخابات یازدهم ریاست جمهوری گفت: دولت آینده وظایف بزرگی پیش رو دارد زیرا باید برای چگونه از سر گذراندن تحریم‌های اقتصادی سیاست درستی داشته باشد، با دیپلماسی مشخصی  حرکت کند و برای تولید ملی، اشتغال، رفع بیکاری و گرانی، برنامه جدی داشته باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: اگر دولت آینده دولت مقتدر و کارآمد نباشد و نتواند مشکلات سر راه مردم را بردارد، قطعا کشور با مشکل بزرگی روبرو خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به ضرورت استفاده از تجارب گذشته، درباره رویکرد دستگاه دیپلماسی بیان کرد: اکنون سه دهه از روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران می‌گذرد و باید در دولت آینده جمع‌بندی شود تا از تجارب کارهایی که تا کنون صورت گرفته، برای آینده به درستی استفاده شود زیرا دیپلماسی ایرانی نباید گذشته خود را فراموش کند.

وی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم را چند قطبی دانست و گفت: انتخابات آینده دوقطبی نخواهد بود؛ همچنانکه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ شاهد چنین وضعیتی بودیم.

رضایی افزود: در دوره یازدهم نیز ۶ تا ۷ نفر کاندیدا خواهیم داشت و انتخابات چند قطبی خواهد بود، لذا نمی‌توان گفت رقابت‌ بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است و در واقع بین چند نفر کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم، شاهد رقابت جدی خواهیم بود.

کاندیداهای جدی انتخابات ریاست جمهوری از اصولگرایان هستند

وی در پاسخ به این سوال که آیا از جناح اصلاح طلب کاندیدا خواهیم داشت، توضیح داد: نمی‌توانیم قاطعانه درباره حضور کاندیدای اصلاح طلبان سخن بگوییم اما کاندیداهای جدی از اصولگرایان خواهند بود و رقابت بین آنها است.

محسن رضایی درباره قصد خود برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهم گفت: هنوز تصمیم جدی نگرفتم؛ درحال فکر کردن هستم  و درصورت تصمیم‌گیری نهایی، به زودی آن را اعلام خواهم کرد.

گروه‌های سیاسی، فرهنگ تحمل‌پذیری را فراموش کرده‌اند

وی در بخش دیگری از سخنان خود، مهمترین ابزار عبور ایران از حوادث، توطئه‌ها و کارشکنی‌ها را وحدت داخلی دانست و افزود: وحدت، نیرویی بسیار موثر و کارآمد است که تا این لحظه باعث موفقیت‌های بسیار بزرگی برای ایران شده و در شرایط کنونی که غرب می‌خواهد بار دیگر شانس خود را در اعمال فشارها به ایران و تسلیم کردن تهران آزمایش کند، راهی جز وحدت به نظر نمی‌رسد.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام وحدت را دارای چند مؤلفه دانست و تصریح کرد: وحدت بین قوا، مسئولان، گروه‌های سیاسی و طیف‌های مختلف اجرایی، به یک کانون مرکزی نیاز دارد و اگر گروه‌های سیاسی، ساز خود را نزنند و اعتقاد راسخ به ولایت و رهبری داشته باشند، اولین گام در راه وحدت برداشته شده است.

وی ادامه داد: مؤلفه دوم، تحمل‌پذیری یکدیگر است و گروه‌ها باید به جای تخریب، یکدیگر را تحمل کنند و ضمن بیان انتقادات سازنده، با یکدیگر گفت ‌وگو کنند؛ اما متاسفانه ظاهرا چنین فرهنگی در جامعه کنونی ما به فراموشی سپرده شده است.

برنامه‌ برای رفع بیکاری و گرانی، جزء اولویت‌های مجلس باشد

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همکاری بین دولت و مجلس برای تحقق این وحدت را بسیار مهم دانست و با تاکید بر ضرورت رفع مشکلات مردم، یادآور شد: برنامه‌ برای رفع بیکاری و گرانی باید جزء اولویت‌های مجلس باشد، زیرا امسال تورم شدیدی در کشور وجود دارد و مجلس نیز نمی‌تواند نسبت به این وضع بی تفاوت باشد.

 محسن رضایی بیان کرد: ضرورت دارد دستگاه قانونگذاری از کارشناسان اقتصادی کشور برای رفع این مشکلات دعوت کند و ما نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام به قوه مقننه  کمک خواهیم کرد تا قانون مناسبی برای مقابله با تورم، اعم از آنکه ساختاری باشد و یا ناشی از ضعف مدیریت، تدوین شود.

قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید با استثنا اجرا می‌شد

رضایی همچنین با اشاره به قانون هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ درباره چگونگی اجرای آن گفت: این قانون باید با استثنا اجرا می‌شد زیرا معنای بازار آزاد این نیست که هیچ استثنائی در آن نباشد، همچنانکه دردنیای پیشرفته نیزهیچ قانون و قاعده‌ای،‌ بدون استثناء نیست؛ مثلا در آمریکا به کشاورزی ۲۵ درصد یارانه می‌دهند، در ژاپن به برنج ۶۰ درصد و در اروپا به بعضی اقلام کشاورزی تا ۴۵ درصد یارانه تخصیص می‌یابد و البته سیاست اقتصادی چنین کشورهایی نیز بازار آزاد است.

وی هدفمند کردن یارانه‌ها در تمام ابعاد را شرط آزادی اقتصادی در ایران دانست و تصریح کرد: برخی کالاها مانند نان و شیر باید مستثنی می‌شد و این کار را می‌توان به دو روش انجام داد؛ اول آنکه، ابتدا اجازه دهیم قیمت نان و شیر در بازار شکل بگیرد و نهایتا ۵۰ درصد قیمت آن را دولت بپردازد و  روش دوم نیز این است که هزینه‌ تولیدکنندگان گندم، نان و شیر در نظر گرفته شود و به تناسب آن، یارانه‌ای به آنها تعلق گیرد.

بازنگری مجددی در اجرای قانون هدفمند شدن یارانه‌ها صورت بگیرد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در این صورت، هزینه‌های تولید کنندگان کاهش می‌یابد، تولید آن‌ها دارای سود می‌شود و درنهایت نیز نرخ اقلام، فشاری بر مصرف کننده وارد نمی‌کند.

وی با تاکید بر ایجاد استثنائاتی در هدفمند شدن یارانه‌ها، گفت: متاسفانه در اجرای این قانون، چنین اتفاقی رخ نداد و درحال حاضر قیمت‌ها به سمت آزادسازی کامل پیش می‌رود؛ لذا لازم است تا بازنگری مجددی در اجرای این قانون صورت بگیرد.

رضایی نظر خود نسبت به اجرای مرحله دوم قانون هدفمند شدن یارانه‌ها را اینگونه اعلام کرد: اگرچه هدفمند شدن یارانه‌ها شروع شده و باید کامل شود، اما به اعتقاد من، اجرای این قانون، بدون اقدامات مکملی برای کشور، ایجاد مشکل خواهد کرد؛ لذا می‌توان پیامدهای منفی آن را با اقدامات مکمل خنثی کرد.

ایران بیش از هر کشوری نگران امنیت منطقه است

فرمانده اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه گفت‌وگوی خود به تصمیم ایران برای تنگه هرمز همزمان با آغاز تحریم‌های نفتی اروپا اشاره و بیان کرد: ایران یک عامل موثر در امنیت منطقه است و بیش از دیگران نیز نسبت به امنیت آن احساس مسئولیت می‌کند. 

محسن رضایی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به امنیت منطقه کمک کرده و این مسیر را ادامه خواهد داد، اما سوء استفاده از آزادراه‌های بین‌المللی را قبول ندارد و معتقد است می‌توان بدون اینکه امنیت تنگه هرمز با مشکل مواجه شود و با استفاده از سیاست کنترل و مدیریت، از سوء استفاده‌های احتمالی، پیشگیری کرد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=7132

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. موفق باشید…

  2. به امید خدا کسی انتخاب میشه که به فکر ما وملت باشه .
    ایران همیشه استوار است…….به لطف خدا.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.