- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

کشت «برنج»، «هندوانه» و «ذرت» در لرستان ممنوع شد

65339

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان گفت: کشت هندوانه ، سیب زمینی ، ذرت ، برنج و سایر گیاهان آبدوست در استان ممنوع شد.

امید علی سیفی در گفت و گو با تسنیم اظهار داشت: کشت هندوانه ، سیب زمینی ، ذرت ، برنج و سایر گیاهان آبدوست در استان ممنوع شد.

وی افزود: خشک‌سالی‌های پی‌درپی در طی چند سال اخیر سبب شده منابع زیرزمینی استان از بین برود و ذخیره‌ای برای استفاده نداشته باشیم بنابراین اگر به همین منوال پیش برویم سال آینده استان لرستان وضعیت بدتری ازلحاظ بحران آب دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان بیان کرد: برای هر کیلویی هندوانه ۵۰۰ لیتر آب نیاز است و از هر هکتار، ۷۰ تن هندوانه تولید می‌شود.

سیفی گفت: ۱۴ هزار هکتار کشت آب‌دوست در استان لرستان وجود دارد که حدود شش هزار هکتار آن مربوط به کشت هندوانه است بنابراین برای شش هزار هکتار کشت هندوانه در سطح استان ۲۱۰ میلیون مترمکعب آب استفاده می‌شود.

وی بابیان اینکه بایستی از موتور تلمبه‌های غیرمجاز جلوگیری شود، اظهار داشت: خوشبختانه قوه قضائیه همکاری خوبی در این زمینه دارد و انتظار داریم سایر دستگاه‌ها ازجمله جهاد کشاورزی، محیط‌زیست، نیروی انتظامی و فرمانداری‌ها در این زمینه ورود کنند تا موتور تلمبه‌های غیرمجاز جمع‌آوری شوند.

سیفی افزود: دادستان استان مجوز جریمه موتور تلمبه‌های مجازی که اضافه برداشت می‌کنند را داده بنابراین از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود تا در سال‌های آینده اضافه برداشت نداشته باشند.

وی عنوان کرد: نیاز است آبی که در بهار و زمستان به‌صورت سیلاب از استان خارج می‌شود با ایجاد سد مهار شود و در فصل آبیاری برای کشاورزی مورداستفاده قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به اینکه گروه گشت بازرسی در استان تشکیل‌شده، بیان کرد: ۶۰ نفر به‌عنوان نیروی گشت بازرسی در استان فعال‌شده تا اقدام به جمع‌آوری موتور تلمبه‌های غیرمجاز کنند و از اضافه برداشت موتور تلمبه‌های مجاز خودداری شود.