تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

شبکه های اجتماعی مجازی در کمین قشر نوجوان و جوان

  • کد خبر : 71461
  • 23 تیر 1394 - 2:15

   سجاد آریان پور / میرملاس :  به جرعت می توان گفت این روزها نوجوان یا جوانی را نمی توان یافت که حداقل یکی از برنامه های چت را بر روی گوشی خود نداشته باشد. استقبال گسترده کاربران اینترنتی بویژه قشر جوان و نوجوان و حتی بزرگسالان از شبکه های اجتماعی مجازی،سبب شده است تا […]

IMG_3878

 

 سجاد آریان پور / میرملاس : 

به جرعت می توان گفت این روزها نوجوان یا جوانی را نمی توان یافت که حداقل یکی از برنامه های چت را بر روی گوشی خود نداشته باشد.

استقبال گسترده کاربران اینترنتی بویژه قشر جوان و نوجوان و حتی بزرگسالان از شبکه های اجتماعی مجازی،سبب شده است تا تهدید های فراوانی برای خانواده ها ایجاد شود.

استفاده نادرست برخی افراد بطور خودآگاه و یا ناخودآگاه از این برنامه ها تاثیر فراوانی بر روی ذهن و افکار اشخاص ایجاد نموده به طوری که باعث شده این افراد علی الخصوص نوجوانان به این فضا پناه آورده و حتی خصوصی ترین و شخصی ترین مسائل زندگی خود را برای افرادی که شناختی از آنان ندارند بیان نمایند.

دین مبین اسلام تاکید فراوانی بر صحبت کردن افراد خانواده با همدیگر و بیان احساسات خود نموده است در حالی که پناه آوردن به این فضا و بیان مشکلات شخصی سبب ایجاد روابطی شده است که گاها نوجوانان و جوانان از خانواده خود دوری گزیده و ترجیح می دهند در فضای مجازی به گفت و گو بپردازند.

وجود ارتباط از نوع مجازی در عصر حاضر واقعیتی انکار ناپذیر می باشد چرا که اینترنت به عنوان یکی از مهم ترین ابداعات بشر در قرن اخیر، با ارائه قابلیت ها و کارکردهای متعدد و گسترده،مرز های جغرافیایی را در هم پیموده و امکان برقراری انواع ارتباط حتی تصویری را امکان پذیر نموده است.

قابلیتهای اینترنت و تاثیر آن بر بخش های مختلف زندگی انسانی مقوله ای انکار ناپذیر است و ابداعات و نوآوری های اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی که در رقابتی تنگاتنگ با همدیگر امکان استفاده تبادل و انتقال سریع اطلاعات، آشنایی با افراد دور و نزدیک محل زندگی،یافتن افراد بر روی نقشه ،چت متنی، صوتی و تصویری ،ارسال عکس ،فیلم ،صداها و دارا بودن پلاگین های مختلف را امکان پذیر نموده است.

در حال حاضر ۵۰۰ شبکه اجتماعی در کشور فعال است در حالی که هر روز بر تعداد و انواع شبکه‌های اجتماعی افزوده می‌شود؛و هر روز نیز کاربران جدید در آنها سیر می‌کنند،این در حالی است که مهمترین هدف شبکه‌های اجتماعی گسترش ارتباطات میان فردی است اما شبکه اجتماعی که امروز نوجوانان در آن غرق شده اند سبب شده تاثیرات مخربی بر بنیان خانواده ها ایجاد نماید.

از پیامد های منفی این شبکه ها و مصداق بارز آن که خوشبختانه با اقدام سریع پلیس فتا دستگیر شد اخاذی مرد زن نما با هویت جعلی نازگل در اپلیکیشن واتس‌آپ بود که بافریب خانم ها و تهدید به انتشار عکس های خصوصی آنان از این اشخاص اخاذی نموده و خواستار برقراری رابطه نامشروع می شد.

لذا بهترین راه برای مقابله و پیشگیری از جرائم اینترنتی، عدم اعتماد به کاربران و حتی عدم اعتماد به شبکه های اجتماعی است و لازم است افراد به راحتی اطلاعات شخصی خود را در فضای مجازی به اشتراک نگذاشته و به هیچ وجه به افرادی که در فضای مجازی شناختی نسبت به آنها ندارند، اعتماد نکنند.

نا گفته نماند پایگاه های شبکه های اجتماعی بیش از هر رسانه دیگری می توانند با پیشرفت فناوری و توسعه جوامع به برتری های سایر رسانه ها پایان داده و در زمینه های مختلفی اطلاعات آنلاین در اختیار مخاطبان خود قرار دهند ،سایت aboute شبکه‌های اجتماعی را به شبکه‌های اجتماعی عمومی،شبکه‌های اجتماعی فیلم و موسیقی، شبکه‌های اجتماعی موبایل، شبکه‌های اجتماعی جیوانات خانگی،شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مندان تخصصی و هابی، شبکه‌های اجتماعی کسب‌و‌کار و شبکه های اجتماعی کتاب تقسیم نموده است.

از دیگر آثار مخرب این شبکه ها می توان به عدم امکان کنترل محتوای تولید شده توسط کاربران شبکه های اجتماعی، ساخت پروفایل های تقلبی توسط فرصت طلبان و عدم امکان کنترل آنها به دلیل حجم بالای کاربران،تفرقه افکنی قومی و دینی ،شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب سیاسی ،اقدام به تبلیغات ضد دینی و حمله به اعتقادات مذهبی مغرضانه دشمنان اشاره نمود.

برای حفظ حریم خصوصی افراد در فضای مجازی راهکارهایی ارائه شده است؛ برای مثال دسترسی به تصاویر و اطلاعات افراد با توجه به درخواست کاربر محدود شده و امکان مشاهده پروفایل کاربر در برخی از این اپلیکیشن ها به هر کسی داده نمی شود ولی این راه ها کافی نیستند.

میتوان از ظرفیت شبکه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای نشر ارزش های اسلامی، انقلابی و ترویج مبانی دینی استفاده نموده و این ظرفیت به یک فرصت در جامعه تبدیل شود،در این راستامی توان با تزریق مطالب فرهنگی و مذهبی برای تربیت اسلامی در جامعه تلاش نمود و از این طریق به خنثی سازی تهاجمات فرهنگی دشمن بپردازیم.

بررسی و ریشه یابی مشکلات و پیامدهای منفی شبکه های اجتماعی مقوله ای بسیار حساس و مهم می باشد ، لذا آموزش و فرهنگ سازی در زمینه استفاده درست از شبکه های اجتماعی ،نظارت کارشناسانه و مستمر بر فضای جوامع مجازی و برنامه ریزی برای آینده امری ضروری است .

بررسی مسایل مربوط به این شبکه ها جهت اتخاذ تصمیمات درست و برنامه ریزی دقیق، از خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی تا مسوولان فرهنگی و اجتماعی جامعه امری ضروری است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71461

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. بسیار ممنون از مطالب ارزنده جنابعالی واحساس مسئولیتی که در قبال جوانان نشان دادید.کاملا موافق نظراتتون هستم اینکه فرهنگ سازی ونحوه استفاده از اینگونه امکانات واقعا آموزش می خواهد.امیدوارم مسئولین با کسانی که در این زمینه اظهار همکاری می نمایند همکاری نمایند شاید گره ایی گشوده گردد…

  2. جالب بود انشاا.. یاداشت های دیگه شما را ببینیم

  3. مطالب شما بسیار ارزشمند و مفید بود تشکر از زحمات طاقت فرسایتان

  4. با سلام و خسته نباشید.به مطلب بسیار مهمی اشاره نموده اید و معظلی را کنکاش نموده اید که به رغم وجود آن کمتر مورد توجه رار گرفته است.موفق باشید و تشکر از سایت میرملاس در بیان معظلات اجتماعی حامعه

  5. باید با پیشگیری وپیگیری هدفمند وجامع در فرهنگ سازی وآموزش به موقع گام برداریم باتشکر استفاده کردیم

  6. حسی به مجازی ندارم فقط می دونم خواهر برادریش دروغه معتادی میاری همه چیز از مجازی می خوری که انتظار نداری

  7. با سلام
    به موضوع بسیار مهمی اشاره کردید و توضیحاتتون کامل و دقیق بود
    خسته نباشید

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.