تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

پاسخی به مخالفان احداث سد تنگ گاوشمار ( معشوره )

  • کد خبر : 71580
  • 25 تیر 1394 - 1:47

  دکتر محمدمراد شیخی / اختصاصی میرملاس : اخیراً جناب آقای دکتر کائیدی نمایندۀ محترم مردم شریف پلدختر در مجلس شورای اسلامی و سرکارخانم ماندانا آکسونیان عضو محترم شورای شهر این شهرستان در موضع گیری های عجیب و متفاوتی در برابر برخی از طرح های اقتصادی منطقۀ کوهدشت و رومشکان ناخرسندی خود را از اجرای […]

attach20130930848897767906

 

دکتر محمدمراد شیخی / اختصاصی میرملاس :

اخیراً جناب آقای دکتر کائیدی نمایندۀ محترم مردم شریف پلدختر در مجلس شورای اسلامی و سرکارخانم ماندانا آکسونیان عضو محترم شورای شهر این شهرستان در موضع گیری های عجیب و متفاوتی در برابر برخی از طرح های اقتصادی منطقۀ کوهدشت و رومشکان ناخرسندی خود را از اجرای این طرح ها به صراحت عنوان نموده و متأسفانه جای هیچ گونه چون و چرایی باقی نگذاشته اند که گویی وظیفۀ قانونی این عزیزان سنگ اندازی و مانع تراشی بر سر توسعۀ اقتصادی دیرهنگام و حداقلی این مناطق محروم است. انتظار می رود که این بزرگواران به فراخور مسئولیت و جایگاهی که قانون به آن ها داده است، هنگام طرح مسائل حاشیه ساز و چالش برانگیزی چون این موضوع مهم، جانب احتیاط را رعایت نمایند تا وفاق و همگرایی مردم لرستان و دورنمای توسعۀ منطقه ای این استان محروم که قبل از مرزکشی های درونی خود یک استان واحد و دارای پیوندهای ناگسستنی تاریخی ، فرهنگی ، سیاسی و قومی است، فدای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی نگردد.

اینجانب به عنوان فردی حقیقی که در زمینۀ امور آب مطالعاتی داشته و با آثار، جنبه ها و ابعاد مختلف حقوقی و مزایا و محدودیت های طرح های آبرسانی آشنا بوده و در این زمینه دغدغه مند هستم، بعد از ارائۀ راهکارهایی در زمینۀ غلبه بر بحران کم آبی در تهران و کشور که در دفتر وزیر نیرو و قائم مقام محترم وزارت نیرو مورد استقبال کارشناسان این وزارتخانه قرار گرفت، به فراخور وابستگی عاطفی به زادگاهم از بدو ارائۀ طرح احداث سد معشوره در خصوص این طرح کلان نیز از نزدیک به تحقیق و پیگیری پرداخته و همین دغدغه ها باعث گردید که در این رابطه با تعداد زیادی از کارشناسان مورد اعتماد وزارت نیرو و متخصصان امور سدسازی به رایزنی بپردازم. این اشارات مقدماتی را از آن رو مطرح نمودم که این دوستان بدانند به عنوان فردی مطلع در این زمینه بحث می کنم و شاهد بوده ام که این طرح از بدو مراحل تحقیق تا تصویب و به بار نشستن راه درازی را پیموده و عاقبت توجیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن بعد از صرف هزاران ساعت کار پیچیدۀ مطالعاتی، حقوقی و عملیاتی به تصویب رسیده و وارد فاز اجرایی شده است.
حال که مسئولین ارشد کشور و استان بعد از رفع هزار و یک مانع و تردید عاقبت بذر امید را در دل هزاران کشاورز بینوا و فقیر منطقه کاشتند و بعد از سال ها شاهد به بار نشستن جوانۀ انتظار در دل مردم محروم این منطقه هستند، شنیدن چنین زمزمه هایی آن هم از زبان کسانی که امید می رفت رفیق ِ راه باشند، نمی تواند امری طبیعی تلقی شود. کسانی که دست و دلشان بر آتش این امید سوخته است؛ می دانند که هر گونه تقلیل و تغییری در طراحی سد معشوره تصمیمی غیر علمی، گونه ای سیاسی کاری برای اغراض شخصی و گروهی و متأثر از تصمیمات پشتِ پردۀ لابی های قدرت است. لذا اینجانب به عنوان یکی از هزاران شهروند امیدواری که دل در گرو قول مسئولین دارم، ضمن دعوت این عزیزان به یک میزگرد و مناظرۀ مطبوعاتی با حضور خبرنگاران رسانه های مکتوب و مجازی امید دارم در چنین مناظره ای ارباب رسانه و کارشناسان دلسوخته و علاقمند به نظام و کشور و مردمی که سالهاست منتظر اجرای این طرح کلان هستند، از دهان این عزیزان چرایی ِ چنین بیاناتِ نومید کننده و واگرایانه ای را بشنوند. بی تردید عمران و آبادانی هر شهری از استان ما می تواند روند عمران و آبادانی شهرهای دیگر را تسهیل کند. چرا که ما ساکنان این استان محروم در روند توسعۀ متوازن و درونزا بر یک کشتی سواریم. کسی که این کشتی را سوراخ می کند، نه فقط دیگران، بلکه خویشتن ِ خویش را نیز غرق می کند. آیا تلاش برای عدم اجرای طرحی که سالهاست نمایندگان استان های همجوار به دنبال متوقف کردن آن هستند، از سوی خودی ها بازی کردن در زمین رقیب نیست؟ آیا در سالی که به فرمودۀ رهبر معظم انقلاب سال همدلی و همصدایی مردم و مسئولین نامیده شده است، نومید کردن مردمی که سالهاست در این زمینه امید به توجه و همدلی مسئولین بسته اند، کاری شایسته است؟
اما ببینیم دلیل این دوستان برای این موضع گیری های منفی در قبال احداث سد معشوره چیست؟ جناب آقای دکتر کائیدی در گفتارهای خود در این خصوص دلیلی اقامه نفرموده و صرفاً گفته اند که « با ایجاد سد معشوره مخالفم » و افزوده اند: « در جلسۀ هیأت دولت در استان نیز با این سد مخالف بودم و این سد با آن کیفیت اولی ساخته نخواهد شد.»و عاقبت ایشان با خوشحالی خبر عدم تخصیص اعتبار برای این طرح در وزارت نیرو را به مخاطبان خود ( که در واقع مردم پلدختر هستند ) داده است. خواننده بی اختیار از این سخنان چنین نتیجه می گیرد که چون آقای کائیدی در جلسه هیأت دولت مخالف این طرح بوده است، این طرح دیگر با آن کیفیت سابق ساخته نخواهدشد.در صورتی که این ترفند گفتاری به قول منطقیون تنها یک مغالطه است. و میان موضع گیری آقای دکتر کائیدی و کند شدن روند اجرائی این طرح لزوماً رابطۀ منطقی محکمی وجود ندارد که بر قدرت چانه زنی و اِعمال نفوذ ایشان در وزارت نیرو و دولت تدبیر و امید دلالت کند. کاش واقعأ ایشان از چنین قدرت چانه زنی تأثیرگذاری در دولت برخوردار بود و البته این نعمت را صرف عمران و آبادانی استان و رفاه و آسایش موکلین خود می کرد. اما واقعیت این است که کند شدن این روند کار لابی های قدرت یکی از استان های همجوار است که در پیشبرد اهداف استانی خود هماهنگ عمل می کنند و حاضر نیستند سایر مناطق استان خود را برای راضی کردن موکلین و مسئولین شهر خود تضعیف کنند.
خانم آکسونیان نیز به جای تمرکز بر وظایف قانونی و ارائۀ بیلان کاری خود و شورای شهرپلدختر به شهروندان محروم پلدختری، حتی پا را از آن هم فراتر نهاده و دنبالۀ مخالفت خود را به سایر پروژه های صنعتی کوهدشت و رومشکان ( از جمله کارخانه ذوب آهن رومشکان) نیز تسری داده است. ایشان در سخنان خود در مراسم روز قدس ضمن پرهیز دادن مردم و اعضای شورای شهر پلدختر از طایفه بازی و قوم گرایی نقش واعظ غیر متعظ رابازی نموده و در فرازی دیگر از سخنان خود ضمن از یاد بردن این توصیه ها بر آتش طایفه بازی و قومیت گرایی دمیده است. این خواهر گرامی نیز ضمن ابراز مخالفت خود با برداشت آب از رودخانه های کشکان و سیمره در حوزۀ بالادستی شهرستان های کوهدشت و رومشکان، دلیل مخالفت خود را به تلویح تبعات احتمالی این پروژه ها برای مناطق پایین دست رودخانه های سیمره و کشکان و از جمله پلدختر عنوان نموده اند.
پرسش کلیدی این است که اگر ممکن بود پروژه های بزرگ صنعتی هر منطقه ای از مناطق فرادستی رودخانه های جاری را به بهانۀ تبعات منفی بر مناطق پائین دست به تعطیلی کشاند، آیا امکان ساختن حتی یک سد، نیروگاه، بند انحرافی و آبراهه ای در سطح جهان وجود داشت؟ اگر این منطق درست باشد که باید گفت تمام قطب های صنعتی کشورها باید در دلتای رودخانه ها و مناطقی احداث شود که این رودخانه ها به دریا می ریزند. زیرا هر حوزۀ بالادستی به هر حال حوزۀ پایین دستی هم دارد. نا گفته آشکار است که این منطق تا چه اندازه سست و غیر قابل استناد است.
موضع گیری منفی این بزرگواران در برابر طرح عظیمی که در صورت اجراء می تواند سیمای اقتصادی بخشی از جغرافیای محروم استان را از اساس دگرگون کرده و بر معیشت و اشتغال هزاران نفر از مردم محروم این مناطق به شکل مستقیم و غیر مستقیم تأثیر گذار باشد، در حالی صورت می گیرد که انتظار می رود نمایندگان استان در پیشبرد اهداف کلان منطقه ای به اصطلاح یدِ واحده باشند. دلیل وجودی تشکل فرادستی مجمع نمایندگان استان ها تعقیب و به سرانجام رساندن توسعۀ فرابخشی، درونزا و متوازن در ابعاد استانی و حتی منطقه ای است. آیا در جامعه ای چون جامعه ی استانی ما که مردمش از اعماق وجود به هم وابسته و علاقمند هستند و در کنار هم از تبار و طایفه و هویت و زیست بوم مشترکی برخوردارند، چنین تلاش های واگرایانه ای نمی تواند برای نمایندگان و مردم دیگر استان ها و مناطق کشور پرسش برانگیز باشد؟چه کسی هزینۀ بازخوردهای محتمل چنین موضع گیری های عجولانه، نسنجیده و حساسیت برانگیزی را خواهد پرداخت؟ شما محق هستید که گزارش کار خود را به موکلین حوزۀ انتخابیه ای که شما را برگزیده اند، ارائه نمائید، اما چه خوب است که سرمایه ی کسب آراء در انتخابات پیش رو را هم خودتان بپردازید، نه این که هزینۀ این کارزار انتخاباتی زودهنگام را با ایجاد خلل در توسعۀ اقتصادی، اجتماعی مناطق همجوار و بر گردۀ مردم رنجدیده ای سوار کنید که سیمره تا کنون جز شعر و حماسه و داغ ودرد چیزی به آن ها نداده است. واقعیت این است که حکایت ِ منطقۀ وسیع و پهناور کوهدشت که به طور تاریخی سرزمین میانرودان نامیده شده است، در میان بین النهرینِ کشکان و سیمره حکایت آن تشنه کامی است که در کنار دریا از تشنگی می میرد.
در خصوص تأثیرات مثبت و اجتناب ناپذیر این طرح ملی بر زندگی مردم منطقه و دگرگون کردن سیمای اقتصادی و اجتماعی منطقه بسیار سخن گفته شده است. اما در خصوص توجیه اقتصادی و ماهیت علمی این طرح که مبتنی بر محاسبات و آنالیز داده های آماری متعدد است، چندان بحثی صورت نگرفته است. اتفاقاً پاشنۀ اشیل این این طرح بزرگ هم همین است. زیرا بهانۀ مخالفان غیر استانی این طرح در استان های همجوار که دهها سال است سیمره و کشکان را دوشیده اند، و امروزه در صدد هستند هزینۀ زیاده خواهی مناطق خود را بر دوش مردم فقیر حوزه های بالادستیِ سرشاخه های کرخه تحمیل کنند، نیز همین فرمایش خانم آکسونیان است. آنها نیز معتقد هستند که سد معشوره تبعات منفی بر روی مناطق پائین دستی می گذارد. به شکل گذرا در خصوص سست بودن منطق این ادعاها سخن گفتیم ، اما نمایندگان استان های پایین دست سیمره و کشکان پاسخ دهند که مردم منطقۀ ما و حتی سرتاسر نوار غربی کشور تا عمق فلات ایران از طریق بلع روزانۀ سموم ریزگردها و نابودی تدریجی اکوسیستم و زیست بوم خود تبعات ولع سیری ناپذیر کدام حوزه های جغرافیایی را می پردازند؟ اگر توسعه تبعات منفی هم به همراه دارد؛ آیا این تبعات فقط برای معشوره وجود دارد ؟ آیا نمایندگانی که در خصوص احداث عجولانه و هول هولکی دهها سد و نیروگاه بزرگ در مناطق خود و تبعات زیست محیطی غیر قابل جبران آن در بخش اعظمی از کشور سکوت کرده اند؛ چگونه می توانند سند شش دانگ این رودخانه های تاریخی را به اسم خود صادر کرده و مناطق محروم ماندۀ بالادستی را از حقوق طبیعی و خداداد خود منع کنند.
اما این بهانه ها همچنان که ظاهر آن نشان می دهد، یک عذر بدتر از گناه برای کارشکنی در روند عمران و آبادانی مناطق محرومی است، که دهها سال پس از چلانده شدن رمق سیمره و کشکان تازه امید بسته اند، تب و عطش محرومیت خود را با قطراتی از آن فرو بنشانند. واقعیت آن است که تأثیرات چنین طرح هایی بر اکوسیستم دو سویه است و چنین نیست که با احداث هر سدی اکوسیستم یک منطقه برای همیشه دگرگون شود. در واقع از منظر کارشناسی چنین تأثیراتی در فاز مطالعاتی این طرح های عظیم مورد مطالعه و بررسی عمیق و همه جانبه قرار گرفته و تا توجیه اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این طرح ها مورد تأیید گروههای مختلف کارشناسی قرار نگیرد، امکان مصوب شدن آن وجود ندارد. لذا باید به این دوستان گفت نگرانی شما بابت تبعات احتمالی این پروژه ی عظیم بر مناطق پائین دست این رودخانه بی مورد است. کسانی باید نگران باشند که در سکوت و بی خبری مردم لرستان و به خاطر عدم مطالبۀ فراگیر و هماهنگ نمایندگان استان توانستند، در دولت های سازندگی و اصلاحات و دولت های پس از آن دهها سد و نیروگاه بر روی سرشاخه های کرخه احداث کرده و بدون پرداخت کمترین هزینه و یا گذاشتن کمترین فرجه و فرصتی برای مردم بالا دست، برای توسعۀ آتی این مناطق مزاحمت و محدودیت ایجاد کردند.
در بخش پایانی این نوشتاردر چند فراز کوتاه برخی از آثار مطلوب این پروژه بر اکوسیستم منطقه را به اجمال مورد بررسی قرار داده و امیدوار هستیم دوستانی که می توانند به راحتی آبِ خوردن در برابر چنین طرح های بزرگی علامت سئوال بگذارند، خدای بزرگ را بر اعمال و رفتار خود حاضر و ناظر دانسته و از بازی کردن با احساسات و سرنوشت هزاران شهروند محروم و منتظر منطقه و پاشیدن بذر تردید و گسست و شقاق اجتماعی در میان قوم لر بپرهیزند.

*یکی از مهم ترین ابعاد و آثار احداث سدها کنترل و مهار سیلاب ها، کاهش و ضابطه مند کردن نوسانات فصلی، استفاده بهینه از انرژی آب های جاری و توزیع عادلانه و منظم آب درطول زمان و در مسیر بستر رودخانه می باشد. سدها بازخوردهای طبیعی رودخانه ها نسبت به ناملایمات جوّی که به اشکالی چون طغیان های فصلی و سیلاب های بهاره بروز می کند و گاه خسارات غیر قابل جبرانی را بر اکوسیستم و کشاورزان و ساکنان بومی مناطق حاشیه ای تحمیل می کند، مهار نموده و باعث می گردند که چرخش آب رودخانه تحت کنترل قرار گیرد. بدیهی است این امکان کنترل باعث می گردد مسئولین محلی با سهولت بیشتری بتوانند تبعات غیر مترقبۀ چنین رخدادهایی را مدیریت کنند.

*به دلیل غیر منظم بودن بارش های فصلی منطقه، دبی آب ورودی به رودخانه متغیر بوده و این تغییرات باعث گردیده است که در برخی سال ها با افت شدید آب و در سال هایی نیز با طغیان آن روبرو باشیم. این تغییرات با وجود اختلاف ارتفاع بستر رود از سطح اراضی کشاورزی، مشکلات فراوانی را برای کشاورزان و بخصوص حاشیه نشینان بومی ایجاد نموده است. در تمام کشورهای پیشرفتۀ جهان در شرایط نوسان شدید دبی ورودی آب رودخانه ها و برای مدیریت نمودن آن اقدام به احداث سد نموده و از این طریق ضمن استحصال انرژی پاک و مهار نیروهای مخرب طبیعی در مناطق جلگه ای حاشیۀ رودخانه ها، ثبات و پایداری اکوسیستم های حاشیه ای را تأمین می کنند.

*طراحی این سد بر اساس مطالعات علمی دقیق در دولت های قبلی از جمله دولت سازندگی، دولت اصلاحات وحتی قبل و بعد از این دولتها در طول سالیان متمادی همواره مطرح بوده و اولویت ها و محدودیت های این سد نیز توسط شرکت های معتبر بین المللی بر اساس الگوی تغییرات فصلی، میانگین بارندگی منطقه ، رژیم آب و هوایی و عناصر زیست محیطی و بررسی دقیق متغیرهای موجود در اکوسیستم این ناحیه صورت گرفته و نتایج به دست آمده از مطالعۀ این متغیرها در محاسبه نرم افزاری حجم آب ، محاسبه علمی سازه های استاتیکی و دینامکی و عناصر مرتبط با زمین شناسی منطقه لحاظ گردیده است. از این رو اخذ توجیه اقتصادی و تصویب نهایی این طرح مستند به صدها سند معتبر علمی و ارقام، جداول ، نمودارها و داده های کمّی و مبتنی بر محاسبات و مقایسات دقیقی است که حتی تهیۀ فهرستی از آنها نیز نیازمند فضا و فرصتی بیش از این نوشتار است. از این رو هر گونه تغییر و تقلیلی در این طرح عظیم ملی اقدامی غیرعلمی وغیر مستند بوده و طبیعتاً آسیب ها و هزینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی آن نیز غیر قابل جبران خواهد بود.

*آب مایه حیات است و ما مردم کوهدشت و رومشکان هم اگردولتمردان و سیاسیون بپذیرید، ایرانی و شیعه هستیم و حق حیات داریم. از سویی اخلاقاً مردم هیچ منطقه ای را نمی توان از نعمت های خدادادی که آن ها را در بر گرفته است، محروم کرد و با برانگیختن حساسیت های قومی و طایفه ای برای محدودیت آن ها دلیل هم تراشید. لذا همان طور که دهها سال است مناطق پائین دست این رودخانه از مناطق همجوار گرفته تا استانهای دیگر از عواید بیشمار آن بهره مند هستند، ما نیز حق داریم به سهم خود از این نعمت خداد بهره مند شویم.

*می دانیم یکی از مهم ترین مشکلات موجود در انتقال آب رودخانۀ به مناطق پائین دست، و عدم بهره مندی ساکنان شهرستان کوهدشت و رومشکان و مناطق تابعه بالا بودن حجم پِرتی و هدررفت آب رودخانه در اثر وجود گسل ها وشکاف های موجود در ارتفاعات حاشیۀ رودخانۀ و بخصوص اختلاف ارتفاع این مناطق از سطح آب جاری در آن است. کارشناسان در مطالعات مستقل به طور متوسط این اختلاف ارتفاع را بیش از ۴۰ متر برآورد کرده و در برخی ازمنابع میانگین این اختلاف ارتفاع تا حدود ۷۰ متر هم ذکر شده است. لذا نه تنها احداث سد ، بلکه ظرفیت های مغفول مانده ای چون احداث ایستگاههای پمپاژ بر روی رودخانه های سیمره و کشکان باید به طور جدی در اولویت و دستور کار مسئولین قرار گیرد.

*درخصوص ادعای تلویحی جناب آقای دکتر کائیدی مبنی برکاهش کیفیت طرح و حجم اعتبارات سد معشوره به دنبال پیگیری های ایشان، نمی دانم حتی در صورت پذیرفتن این ادعا باید به ایشان تبریک گفت و یا از این چوب لای چرخ گذاشتن ها ابراز تأسف کرد !! گفتنی است که علت اصلی کاهش بودجۀ سد در سال جاری توجیه و تاکید دولت بر اتمام طرح هایی بوده است که پیشرفت فیزیکی آنها بالای ۵۰ درصد برآورد شده است. و به تعبیری تمام طرح های عمرانی زیر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی مشمول این توجه و تأکید بوده اند . لذا اظهر من الشمس است که فرض دخالت آقای کائیدی در این مسئله محلی از اعراب نداشته و تنها نوعی قیافه گرفتن تبلیغاتی به خرج دیگران است. البته عدم پیگیری جدی دولتمردان استان و نا آگاهی آنان در امر بودجه ریزی از نظر زمانی و فقدان مهارت های لازم درلابی گری، و در یک کلام ناهماهنگی و عدم جدیت این عزیزان و از جمله آقایان نمایندگان در این محدودیت بی تأثیر نبوده است. البته مشکلاتی از قبیل فقدان افراد ذی نفوذ لرستانی درسطوح بالای دولت وعدم حمایت سیاسیون به اصطلاح برجسته لرستانی در پایتخت و درمقابل، اِعمال نفوذ بالای خوزستانی ها در دولت و بخصوص وزارت نیرو و پیگیری جدی و البته غیرعلمی و مبتنی بر تعصبات قومی نمایندگان خوزستان که اتفاقاً در کمیسیون انرژی و کمیسیون تلفیق نفوذ بالایی دارند را می توان از جمله دلایل دیگری دانست که در کند شدن روند اجرایی سد معشوره تأثیرگذار بوده است. بدیهی است که در صورت وجود اجماع و انسجام درونی در مجمع نمایندگان استان بحث اِعمال نفوذ خوزستانی ها در وزارت نیرو و کمیسیون های انرژی و تلفیق مجلس شورای اسلامی قابل پیگیری در سازمان بازرسی و دیوان عالی کشور می باشد.

*در پایان لازم به ذکر است که با توجه به این که دشت های وسیع و حاصلخیز کوهدشت و رومشکان، از ضریب بازدهی بسیار بالا و غیر قابل قیاس با مناطق دیگردر زمینه کشاورزی و دامداری برخوردارند ، و با وجود اختلاف ارتفاع موجود سطح آب رودخانه های کشکان و سیمره با اراضی زراعی این شهرستان ها پیشنهاد می شود که با احداث سه ایستگاه پمپاژ آب بر روی رودخانه کشکان در نقاط “پل کشکان”، “منطقه معمولان” و “سه راه بابازید” و سه ایستگاه پمپاژ دیگر بر روی رودخانه سیمره در مناطق “اولادقباد”، “سرطرهان” و “وزکور”ظرفیت مغفول ماندۀ احداث ایستگاههای پمپاژ نیز به موازات سد معشوره در دستور کار مسئولین و وکلای محترم مردم قرار گیرد. توجیه اقتصادی برخی از این ایستگاههای پمپاژ در دولت های قبلی صادر شده و برخی از آنها نیز اجرایی شده و در مراحل عملیاتی ابتدایی به خاطر عدم پیگیری رها شده اند. بی تردید عنوان نمودن و دفاع از این مطالبات بر زمین مانده حق طبیعی ساکنان این منطقۀ محروم است. از سویی با توجه به بالا دست بودن سدِ در حال احداث سیمره نسبت به مناطق زیر تنگ سیاب و رومشکان اختصاص بخشی از آب این سد از طریق حفرراحت تونل به این مناطق می تواند وضعیت اقتصادی شهرستان های کوهدشت و رومشکان و مناطق تابعه را به شکل چشمگیری بهبود بخشیده و مردم محروم این مناطق را که از بدو پیروزی انقلاب در هر عرصه ای آمادۀ ایثار و فداکاری در راه نظام بوده اند، در ثروت های طبیعی کشور شریک کند. امید است دولت محترم تدبیر و امید با توجه به فقر و بیکاری و بحران های موجود در این منطقه ، توجه ویژه به این جغرافیای محروم و رنج کشیده را در دستور کار قرار داده و به اعتماد این مردم به دولت تدبیر و امید پاسخی درخور و شایسته بدهد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71580

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 44در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴۴
  1. با تشکر از متن زیبا علمی محترمانه و به موقع جنابعالی
    امیدوارم این نوع نقد و گفتار برای دیگران نیز اموزنده باشد

    • باسلام و ادب
      دکتر جان نوشته ات بسیار زیبا و علمی و مستند بود الا در بیان نام این سد احتمالی و پرحرف و حدیث ! سرکار با این بنیه علمی و این درجه فرهیختگی که مخاطبان اذعان دارند بهتر از بنده و دیگران میدانی که این منطقه تاریخی قدمتی ۲۴۰۰ ساله دارد بنام تنگه گاوشمار . که راه شاهی محل تردد دولت هخامنشی از شوش به هگمتانه و بالعکس از این تنگه عبورکرده و درکتب تاریخی نیز بکرار آمده است . و اگر سدی ایجاد شود انشالله طبیعی است که بنام “سدگاوشمار یا گاشمار ” باشد نه واژه مجعول و بی محتوای معشوره . این کلمه از روز نخست اشتباها بکاربرده شده ، آیا این اشتباه لفظی بهرعلتی که بوده باید تا آخر اشتباه استعمال شود ؟ آیا ادامه این روند غلط شایسته است یاباید روزی از نقطه ای اصلاح شود؟ بارها و بارها درهمین سایت وزین میرملاس این تذکر توسط دوستان زیادی داده شد ولی باز ادامه اشتباه … ! چه لجاجتی و به چه علتی همچنان در هاله ای از ابهام وجود دارد . یاد جمله معروف بوعلی سینا افتادم که : اگر برای یک کار غلط هزار دلیل بیاوریم میشود هزار و یک غلط . صرفا جهت اطلاع دوستان و اصلاح . باسپاس از مدیر محترم سایت .

  2. با سلام خدمت استاد فرهیخته و متواضع کوهدشتی
    اندیشـــــــــه و دفاع خیرخواهانه شما برای عمـــــــــران و آبادانــــی کوهدشت ،سرزمین اساطیری قابل تقدیر است.
    اجرای پروژه بزرگی مثل سد گاوشمار که حیات کوهدشت و لرستان را به بهم پیوند زده است را بخوبی توضیح و توجیح نموده اید ،امیدوارم سرلوحه کار وکلای ملت و متولیان بخش کشاورزی استان و کشور قرار گیرد.

  3. واقعا‏ ‏زیبا‏ ‏نوشتید‏ ‏عالی‏ ‏بود‏ ‏قابل‏ ‏توجه‏ ‏نماینده‏ ‏محترم‏ ‏شهرستان‏ ‏کاشکی‏ ‏شما‏ ‏هم‏ ‏واکنشی‏ ‏می‏ ‏داشتید‏ ‏درود‏ ‏بر‏ ‏شرف‏ ‏دلسوزان‏ ‏سرزمین‏ ‏نیایش‏ ‏درود‏ ‏بر‏ ‏مردم‏ ‏شریف‏ ‏کوهدشت‏ ‏اگه‏ ‏با‏ ‏هم‏ ‏باشیم‏ ‏سخن‏ ‏فلان‏ ‏نماینده‏ ‏اب‏ ‏در‏ ‏هاونگ‏ ‏کوبیدن‏ ‏است‏ …

  4. به نوعی صحبت آقای کائیدی صحت دارد در این سه سال گذشته سد معشوره پیشرفتی و تحرکی نداشته کجا و کو .

  5. استاد فرهیخته دس مریزا

  6. ضمن تشکر از جناب اقای دکتر شیخی موضوع جامع وکامل بود ان شاءاله کسانی که کارشکنی می کنند عکس العمل کارشان را خواهند دید

  7. عرض سلام
    جناب آقای دکتر شیخی عزیز با سپاس بابت متن علمی جنابعالی
    پیگیری مسئولین عزیز شهرستان فراموش نشود.
    با تشکر

  8. بهتر بود قبل از نوشتن مقاله ی مذبور با سردارعبدالهی فرمانده محترم قرارگاه خاتم الا نبیا که هم استانی خودمان است نشستی میداشتید تا اینجور قلمت را به زحمت نمی انداختید .این سد نه ابی برای دشت های سوخته کوهدشت می شود و نه استارتی برای جلب آرا مردم .کاش با موضوعی دیگر شروع میکردید …

  9. درود بر دکتر شیخی متقن ومستدل بیان فرموده اند واقعا چند قرن است مردم خوزستان از اب سیمره وکشکان استفاد میکنند ومردم مظلوم استان لرستان اعتراضی نکرده اند میطلبد نمایندگان استان ودست اندر کاران با وحدت وانسجام به دور از هیاهو وجنجال تبلیغاتی حق استفاده از این دو رودخانه رابه مردم این استان اختصاص دهند

  10. دولت تدبیر وامید واستاندار محترم افراد اصلاح طلب ونماینده فعلی به اندازه کافی درایت کامل روی سد معشوره دارند.

  11. با سلام وتحیت
    جناب دکتر شیخی عزیز و ارجمند، نوشته شما مرا به یاد شعر شهریار انداخت و با خود به فکر فرو برد، که چرا حالا؟ این نوش داروی بعد از مرگ سهراب حضرتعالی بهتر بود هرگز مجال بروز پیدا نمی کرد، زیرا به همان دلیلی که خود در متن رسا و با دقتت آمده است. اکنون که شما خود را به عنوان یک شهروند و فردی حقیقی معرفی کرده اید جای خوشحالی دارد اما خود می دانی که این طوری نیست. شائبه ورود به فعالیت های اجتماعی در لرستان بی شک دلسوزی شما را به سایه خواهد برد. بر همگان روشن و مبرهن اجرای نشدن سد تنگ گاو شمار دارای یک مقصر نیست، بلکه همه چهره های ملی و استانی کوهدشت با درجه ای ولو اندک مقصر هستند. شما بهتر می دانید من ارتباطم با کوهدشت حتی بیشتر از محل زندگیم الشتر است. گوی علاقه ای همتای زادگاهم به کوهدشت دارم. اما این شهر کس دار بی کس قربانی حس برتر طلبی رقبای سیاسی این شهر است. شما به جای آن که علت را جویا شوی معلول را به باد انتقاد گرفته اید. جناب کائیدی وکالت مردم پلدختر را بر عهده دارد وظیفه اش حکم می کند برای بحران جدی آب شهرش به آب و آتش بزند و حتا با نمایندگان استان مجاور هم صدا بشود تا به خواسته مردمش پاسخ دهد. اطلاع کامل دارم با سند، که سد تنگ گاو شمار شدنی نیست و هر کس هم بخواهد حرفی بزند حکم نوش داروی بعد از مرگ سهراب دارد. زیرا تاج سد از ۱۲۰ متر به ۷۰ متر تقلیل و بردداشت آب ۲۷۳ متر مکعب بر ثانیه به ۵۳ متر مکعب برثانیه کاهش یافته است. (بر اساس نامه شماره ۴۰۵۴۹۶ مورخ ۹۳/۱۱/۲۷) حال کوهدشت در زمانی باید آباد می شد که نشد کشمکش های سیاسی بی حاصل، حس برتر طلبی، کشیدن خود را به سطوح ملی از پله ی مردم، چشم و هم چشمی بر رسیدن به پست خوره های هستند که درخت تنومند استعدادهای این سامان را به باد داده است. ای برادر کجای کار هستید!؟ روزگاری دو طیف همدیگر را می کوبیدند و هر کدام چهره ی حق طلبانه به خود می گرفتند، حالا بعد از گذشت سالیان در کنار هم در شمال تهران به خاطره گویی می پردازند، غافل از این که چه بر سر این مردم زجر کشیده کوهدشت آورده اند. جناب شیخی شما فردی تحصیل کرده هستید، به خوبی پشت پرده قضایا را می دانید بهتر است چهره علمی خود را مخدوش نکنید و آن را با لعاب سیاست پر زرق و برق به هدر ندهید. لازم باشد توضیح کامل را درباره سد تنگ گاو شما یا همان معشور با توجه به اسنادی که دارم برای سایت وزین و تاثیر گذار میرملاس قلمی می کنم.

    • آقای فرج الهی بزرگوار ؛
      برای من تعجب آور است آدمی مانند شما که از گفتارتان معلوم است فرد دانا و فرهیخته ای هستید، به جای همفکری برای رفع مشکلات مردم بذر یأس و ناامیدی را در میان مردم می پاشید و به همین تلاش های اندک روشنفکران این دیار مظلوم هم برچسب ( لعاب سیاست پر زرق و برق ) می زنید .
      برادر من ! حتی اگر چنان که می گوئید آب هزار وجب هم از سر گذشته باشد و تاج سد معشوره از ۱۲۰ متر به ۲ متر هم رسیده باشد؛ آیا مردم و چهره های علمی و مردمی باید خفه خون بگیرند و بشکن بزنند ؟
      دوست بزرگوار ؛ شما که به حمدا… از دیار توسعه یافتۀ الشتر هستید از درد دلِ این مردم که خبر ندارید! کشاورزی کوهدشت که زمانی قطب غله کشور و گل سرسبد لرستان بود در آستانه نابودی کامل است ، آنوقت شما بر سر تاج سد ۱۲۰ متری یا ۷۰ متری روشنفکران دردمند و دلسوختۀ ما را به باد انتقاد می گیرید که چه بشود .
      به نظر شما حتی اگر کسانی چون دکتر شیخی مسائل را پیگیری نکنند وضع بهتر می شود ؟
      اگر آقای کائیدی نماینده پلدختر حق دارد خود را برای مطالبات مردم پلدختر به قول شما به آب و آتش بزند ؛ آیا مردم و چهره های علمی و سیاسی شهر ما هم حق ندارند برای مطالبات مردم خود را به آب و آتش بزنند ؟
      آیا برای همیشه تاریخ ما باید شهروند درجه ۲ و ۳ باشیم ؟
      حتی بر فرض قبول کردن فرمایشات شما ، شما بفرمائید ما چکار کنیم ؛ بنشینیم تا همین دو قطرۀ باقی مانده را هم هاپولی کنند ؟ واقعن از افرادی چون شما بعید است !!!!!

    • الان وقت دفاع مجدد با توجه به اظهارات معاون اجرایی رئیس جمههور جناب شریعتمداری رسیده است

  12. با سلام و عرض ادب خدمت دکتر شیخی بزرگوار
    نوشته علمی و عادلانه ایشان باید مورد توجه همه مسئولین محلی وملی قرار گیرد این مطالبه همه ماست

  13. سد تنگ معشوره در پی غیراقتصادی بودن ایستگاههای پمپاژ مطالعه شده در رودخانه های سیمره و کشکان در دولت آقای خاتمی مطرح و مطالعه و تایید شد مراحل اخذ مجوز ۲۱۵ و ردیف اعتباری در دولت اقای احمدی نژاد انجام شد سد در جریان اخذ تخصیص آب از نظر تاثیر بر پایین دست که سد کرخه است مهر تایید گرفته است اینکه اعتبار ساخت کم است برای اینکه ساخت این سد موافقت نامه به صورن سرمایه گذاری با مشارکت بخش خصوصی و دولت به نسبت ۱۵درصد دولت و ۸۵ در صد بخش خصوصی تنظیم شده است از اینکه کار متوقف است از ناتوانی مدعیان سیاسی شهرستان است که فقط در ایام انتخابات ظاهر می شوند.

  14. سد معشوره در استان لرستان می توان ۳۶ هزار میلیارد مترمکعب آب را ذخیره و وارد بخش کشاورزی کرد که با اجرای این طرح حدود ۹ هزار فرصت شغلی در لرستان ایجاد می شود که با این تعداد شغل می توان تمام فارغ التحصیلان رشته های کشاورزی را در لرستان مشغول به کار کرد.برای توسعه و رونق بخش کشاورزی در لرستان نیازمند تأمین زیرساخت های لازم هستیم که در صورت تأمین این زیرساخت ها می توان لرستان را به عنوان یکی از قطب های اصلی اقتصاد و کشاورزی کشور دانست. باتشکر

  15. درود بر آقای دکتر شیخی . وقتی بر سر چاههای حفر شده با عمق ۱۰۰ متر به بالا حضور پیدا می کنی و چشمت به یک اینچ آب می افتد ،انصافا دل آدم می سوزد . جناب آقای کاییدی بیایید بر اساس جمعیت از آب کشکان بهره برداری کنیم.

  16. درود بر شما جناب اقای شیخی
    بسیار عالی و با ظرافت نگاشته شده است و امیدوارم مسولین استان و شهرستان از توصیه های کارشناسی اقای شیخی استفاده کنند و اجازه ندهند کشکان و سیمره قربانی ندانم کاری خودشان و زیاده خواهی استانهای پایین دست شود لازم بذکر است قسمت اعظم آب سیمره و کشکان از خاک لرستان سرچشمه میگیرد و بدبختانه بزرگترین مشکل استانمان هم آب است و این باید تلنگری باشد برای نمایندگان مردم، که در دفاع از حقوق مردم عاجز مانده اند و دلشان را به ناکرده ها و تبلیغات خنده دار برای مجلس آتی خوش کرده اند. نمایندگان ادوار گذشته ی شهرستان کوهدشت باعث و بانی این بدبختی و فلاکت در شهرستان هستند و تمام مشکلات و معضلات این دیار محصول عملکرد انهاست باید امکان و جا برای جوانان نخبه ی شهرستان باز شود و این کار مسیر نخواهد شد مگر اینکه نمایندگان گذشته لطف کنند و بخاطر مردم در این دوره کاندید نشوند چون بدبختانه جوانان و افراد روشنفکر از لابی بسیار ضعیفتری نسبت به نمایندگان گذشته برخوردار هستند و گرنه از همه جهت اصلح تر هستند

  17. سلام به دکتر شیخی
    فرزند فرهیخته کوهدشت(سرتریان).
    دکتر عزیز این بانوی محترم که سکاندار بخشی از شهرستان پلدختر است به جای اینکه معضلات و مشکلات شهرستان خود را ریشه ای و علمی آسیب شناسی کند و سعی در درمان آن نماید ، فرافکنی نموده و سعی در حذف صورت مساله می نماید .
    کوهدشت به دستان توانمند فرزندان خود امیدوار است و معشوره حق کوهدشت است.به امید اینکه معشوره به بار بنشیند و لبهای خشکیده خاک جغرافیای کوهدشت و همچنین پینه ی دستان مردمان این سرزمین کهن را طراوتی خاص ببخشد.
    از امین ازادبخت به خاطر رسانه ای کردن این موضوع مهم سپاسگذارم.

  18. دکتر شیخی عزیز دلفان هم دستی بر این اتش دارد و سهمی از این اب … گردشگری . کامنت دوستان را ذیل مطلب ارزشمند جناب دکتر شیخی خواندم عمدتا نظر مساعد و همدل با دکتر شیخی . اگر نماینده هر شهرستان در طول دوره نمایندگی فقط یک پروژه برای حوزه خود پیگیری کند مثلا کوهدشت معشوره و روزی فقط یک ساعت وقت صرف کند برای رایزنی بی شک جواب خواهد داد. وای بر این مردم تاکی باید عقب ماندگی … وقتی که خودمان بخواهیم.لرستان را باید خودمان اباد کنیم .همین جناب ازادبخت بزرگوار…

  19. با عرض سلام و دست مریزاد خدمت دوست عزیز وگرامی جناب دکتر شیخی که مستند وعلمی جواب کاییدی خانم شورا را داده اید وفکر کنم از گفته خود ناشاد شدند.
    همه مردم کوهدشت عاشق این معشوقه معشوره هستند اما باور کنید خیلی مشکل دارد از دوسال عمر این دولت تدبیر وامید حتی یک سنگریزه در سد گاشمار افزوده نشده است واین باعث نگرانی عامه مردم می شود متاسفانه مسئولین کشور واستان و شهرستان هم به نوعی کلی گویی می کنند وهر بار بر اجرایی شدن آن تاکید می کنند در حالی که واقعا اینگونه نیست ومعشوره به فراموشی سپرده شده است اگر می بینید کانتینری آنجا هست صرفا همت و وفاداری سردار شجاع استان جناب سرتیپ عبدالهی است ولا غیر .
    چرا استاندار وزیر نیرو نماینده محترم وشجاع کوهدشت
    .(که انصافا در این مورد خودکشی می کند ) با مردم حقیقت را نمی گویند.تا بر مزارش فاتحه ای بخوانند .شیرین به فرهاد نمی رسد .

    • فرهاد کوهدشت معشوره نیست ظلمی است که در طول سالیان سال سیاسیون کوهدشتیا بر کوهدشت روا داشته اند جانا

  20. درودبرجناب آقای شیخی.امابدانیدکه نماینده محترم فعلی شهرستانهای کوهدشت ورومشکان خودبراین امرواقف وپیگیرهستند.

  21. با سلام خدمت دکتر شیخی
    خیلی ممنون از اینکه واقعا باسخنان سنجیده و کارشناسانتون حرف دل ما مردم محروم این شهر و گفتید…

  22. دکتر انصافأ مستدل و بسیار علمی بود و کاش نماینده این دیار هم مثل شما دغدغه مند بود و مختصر پاسخی به آقای کائیدی می دادند.

  23. جناب دکتر به نظر بنده هرکس حرف از معشوره و سد تنگ گرمه که هرکدام چندین سال وقت مردم کوهدشتو سایر مناطق شهرستان را گرفته .شده مساله مهریه کی داده کی گرفته.با این مباحث مردم را سرگرم نکنید.برید کارخانه های شن و ماسه و پمپهای غیر مجاز مسیر رودخانه را جمع آوری کنید پدر کشکان در آوردن

  24. درود خداوند بر جناب آقای دکتر محمدمراد شیخی عزیز، جوابیه تون بسیار منطقی، مستند و آگاهانه بود. از بچه های نخبه و تحصیل کرده ی کوهدشت فقط روشنگری و ارایه خط مشی ها برمیاد، چون پست یا مسؤولیت قانونی مرتبط با این مشکلات در اختیار ندارن که به طور جدی در سطح استان یا تهران پیگیری نمایند.

  25. بهتر بود آقای دکتر کاییدی در بحث سد گاوشمار و مسایل غیر حوزه خود ورود نکند و بیشتر به فکر بیکاری مردم پلدختر باشد

  26. زنده باد دکتر شیخی عزیز

  27. با تشکر از جناب آقای دکتر شیخی به خاطر بیان زیبا وعلمی مطلب .حتی اگر ایشان قصد ورود به مسایل انتخاباتی را داشته باشند ،چیزی از حق گویی در مورد سد معشوره کم نمی کند، عزیزانی که تازگی از کنار رودخانه کشکان عبور نمودند ، رودخانه فاقد آب است و اکوسیستم طبیعی آن الان دارد به هم می خورد ،حالا شما با یک حساب سرانگشتی اگر سد احداث بود وسیلاب ها را مهار می نمود هر لحظه که پایین دست نیاز به آب داشت دریچه های سد باز می شد و این گونه قعر رودخانه خشک نمی شد .من تعجب می کنم از اظهار نظر دلواپسان اکوسیستم

  28. دکتر جان بازم عالی و پر معنا
    تشکر

  29. با سلام خدمت دکتر شیخی عزیز
    مطالب بسیار جالب و پند آموز بود
    باآرزوی موفقیت

  30. با سلام و تشکر از نویسنده محترم جناب آقای دکتر شیخی و سایت پرطرفدار میرملاس
    درود بر جناب آقای دکتر شیخی که از چهره های شاخص شهر ما و از افتخارات این دیار مظلوم است.
    امیدوارم شما فرهیختگان بتوانید درد این مردم محروم را به گوش مسئولین رسانده و از توقف یا تغییر ماهیت سد گاوشمار ( یا همان معشوره ) جلوگیری کنید.
    توجه نمایندگان محترم مجلس و حضرات مقامات سیاسی شهرمان را به این مطلب دردمندانه جلب می کنم. آقای دکتر شیخی در این مطلب با دلیل و منطق علمی اثبات کرده اند که هر گونه کم کاری و کم توجهی به این پروژه ملی قابل قبول نیست. و دلایل مخالفان احداث سد مبتنی بر منافع شخصی و گروهی است.
    امیدوارم مسئولین شهر پلدختر و نماینده عزیز و بزرگوار این شهر جناب آقای دکتر کائیدی هم به فکر حل مشکلات منطقه خود باشند.

    • نماینده پلدختر به فکر مسائل سرنوشت پلدختر است نه حوزه خاص انتخاباتی خود! سرنوشت پلدختر به کشکان بافته شده چطور می تواند بیخیال آن باشد؟؟؟
      رفع مشکل بیکاری کوهدشت که صد البته واجب بر همه اجزای نظام است! و آرزوی حقیر نبایستیی به قیمت نابودی جوار نشینان کشکان باشد
      ضمن آنکه نماینده پلدختر -کائیدی-هم دنبال نابودی سد نیست و به دنبال تعدیل آن است

  31. با تشکر از نویسندۀ محترم جناب اقای دکتر شیخی و سپاس از میرملاس
    متن شما بسیار زیبا – کامل – گویا و منطقی بود. بخصوص این که تخصص شما با امور سدسازی هم مرتبط است.
    امید است این نوشته ها و تلاش سایت وزین میرملاس برای حرکت به سمت توسعه سرتاسر کشور و لرستان و بخصوص شهر محروم کوهدشت قرین توفیق باشد.
    برای شما موفقیت بیشتر و بیشتر آرزو می کنم .

  32. دکترجان متن بسیار پرمحتوایی بود،ازشما تشکر میکنم که جور مسؤلان به خواب رفته شهرستان
    می کشید

  33. قابل توجه ااقای ملکشاهی و مردم کوهدشت.
    اقای دکتر در واقع بجای نماینده از حق مردم دفاع کرده لطفا عوامفریبان و مشگل افرینان دخالت نکنند.ای کاش کسی مثل دکتر شیخی بیاد و نماینده ما بشود.زنده باد دکتر شیخی.درودبر شما.
    گویم چو یکی قمری تنها/کاش شادی به این خانه بیاید.
    کاش مردم بدانند یکی مثل دکتر تقی زاده یا دکتر رضایی یا دکتر شیخی میتونه این جو نا بسامان و مخرب و ویرانگر کوهدشت را درست کنه.
    کوهدشت تا کنون بی کس و بی کلانتر بوده کاش یک انسان فرهیخته و با سوادی چون شما را به خود ببیند.اامین.

  34. تمام شد شیخی نماینده کوهدشت میشود

  35. معاون اجرایی رییس جمهور:
    ساخت این سد با تغییر مشخصات فنی و اصلاح نقشه ها وبا حجم آبگیری محدودتر و مخزن کوچکتر که لطمه ای هم به محیط زیست وارد نکند اجرایی می شود.

  36. نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی گفت:اظهارات نماینده پلدختر در مجلس در خصوص میزان سد معشوره و لغو الحاق رومشکان به پلدختر صحت ندارد.

  37. استدلال خام!
    یکی از مستمسک‌های همیشگی سیاسیون و اهل رسانه شهرستان کوهدشت در جهت دفاع از احداث سد مذکور این بوده که آن را حاصل صدها و بلکه هزاران ساعت کار کارشناسی از سوی کارشناسان ذی‌ربط دانسته و آن را سند محکمی بر کارشناسی بودن طرح احداث معشوره می‌دانند و از این طریق مدعی هستند که معشوره ضرری برای زیست بوم و کشاورزی شهرستان‌های طول مسیر رودخانه کشکان نخواهد داشت و در نتیجه جای نگرانی برای ده‌ها هزار شهروند الشتری، چگنی و پلدختری وجود ندارد
    در مصاحبه الشتر!
    همان گونه که می‌بینیم معاون اجرایی رییس جمهور صراحتاً از کار غیرکارشناسی در ابتدای شروع عملیات احداث سد معشوره صحبت به میان می‌آورد و در واقع مدعای همیشگی سیاسیون و اهل رسانه شهرستان هم‌جوار در خصوص صدها و هزاران ساعت کار کارشناسی در این خصوص را کاملاً رد می‌کند.
    چنان که در همان جلسه و در ادامه افزوده است که گزارش منفی سازمان محیط زیست باعث تغییر و اصلاح نقشه‌های سد برای کاهش تبعات منفی آن شده است.
    درد لرستان ما همین است که قصاب وبزاز هم در مورد احداث سد نظر کارشناس گونه!میدهند
    ومتاسفانه افراد آشنا به نوشتن نیز جوگیر شده وچنان به به وچه چه میزنند گویی که از غیب سخنی آمده است
    باشد که به خود آئیم.

    • سلام بر تمام کارشناسان خبره عالی و مقدماتی لرستان بویژه کوهدشتیهای پر مدعا.ما با این همه کارشناس چرا اینقدر محرومیم.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.