تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

تلاش ها برای کاهش آسیب به رودخانه کشکان ادامه دارد

  • کد خبر : 71783
  • 29 تیر 1394 - 2:56

  به گزارش میرملاس ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مشکلات رودخانه کشکان واقع در این استان گفت: تلاش ها برای کاهش آسیب به این رودخانه که شاهرگ حیاتی منطقه لرستان است، همچنان ادامه دارد.تلاش ها برای کاهش آسیب به رودخانه کشکان ادامه داردکشکان یکی از سه […]

 

به گزارش میرملاس ؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان لرستان با تشریح اقدامات صورت گرفته برای مقابله با مشکلات رودخانه کشکان واقع در این استان گفت: تلاش ها برای کاهش آسیب به این رودخانه که شاهرگ حیاتی منطقه لرستان است، همچنان ادامه دارد.تلاش ها برای کاهش آسیب به رودخانه کشکان ادامه داردکشکان یکی از سه رودخانه بزرگ استان لرستان و شاهرگ حیاتی این منطقه به شمار می رود که زمانی منشا سرزندگی و شادابی در این استان بود اما درحال حاضر با بحران شدید کم آبی و خشک شدن روبرو شده است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، مهرداد فتحی بیرانوند با یادآوری کشت محصولات آب دوست و شیوه های سنتی آبیاری در بالادست اظهار کرد: وجود هزار و ۲۷۰ موتور پمپ غیرمجاز که ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب این رودخانه را پمپاژ می کند، بروز خشکسالی های اخیر، کاهش بارندگی و افزایش دما موجب کاهش حجم زیادی از آب رودخانه کشکان شده است.
وی افزود: این کاهش حجم آب به حدی است که ایستگاه های هیدرومتری ۹۸ درصد نسبت به بلندمدت و ۷۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش دبی (ورودی) آب را ثبت کرده اند.
فتحی گفت: اداره کل محیط زیست لرستان بر اساس گزارش های اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پلدختر در مورد وضعیت رودخانه کشکان اقداماتی از جمله الزام آب منطقه ای استان به بررسی وضعیت موجود و ارایه گزارش انجام داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با تاکید بر تشکیل جلسه ای با حضور رییس کل دادگستری استان گفت: موضوع چاه ها و موتورهای غیرمجاز برداشت آب در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت که قرار شد ۶۰ اکیپ ضابط خاص با اهداف برخورد با متخلفان و جمع آوری پلمپ چاه ها و موتور پمپ های غیرمجاز ایجاد شود.
فتحی ادامه داد: همچنین با تشکیل جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان لرستان، الزام آب منطقه ای لرستان به تخصیص و رهاسازی حقابه محیط زیست در تمام آبراهه های این استان به تصویب رسیده است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات صورت گرفته گفت: اطلاع رسانی سازمان های مردم نهاد منجر به ایجاد کمپین نجات کشکان از طریق شبکه تشکل های محیط زیست لرستان و آموزش چهره به چهره کشاورزان حاشیه رودخانه با همکاری سایر نهادها شده است.
فتحی گفت: همچنین گشت های یگان حفاظت محیط زیست در حاشیه رودخانه به منظور جلوگیری از صید ماهی افزایش یافته است.
وی با تاکید بر اینکه موضوع باید در سطح ملی برای رسیدن به مدیریت یکپارچه منابع آب، الزام وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی به تخصیص حقابه های محیط زیست و اصلاح الگوی کشت دنبال شود، افزود: در سازمان حفاظت محیط زیست نیز مساله رودخانه کشکان در دست پیگیری است.
حوضه آبخیز رودخانه کشکان با مساحت ۹۲۷۵/۶۶ کیلومترمربع، در ناحیه جنوب غربی ایران بخش مهمی از سرشاخه های پرآب رودخانه کرخه را تشکیل می دهد و در تامین آب کشاورزی شهرستان های الشتر، خرم آباد و پلدختر نقش بسیار مهمی دارد به طوری که حدود ۸۲ درصد از اراضی کشاورزی شهرستان پلدختر، توسط رودخانه کشکان تامین می شود.
سطح زیرکشت حوزه کشکان در شهرستان خرم آباد شامل ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی آبی و ۹ هزار و ۳۳۴ هکتار باغ، در شهرستان کوهدشت هفت هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی و ۸۰۰ هکتار باغ، در شهرستان چگنی چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی آبی و هزار و ۴۶۰ هکتار باغ، در شهرستان سلسله ۱۷ هزار هکتار اراضی آبی و پنج هزار و ۶۸۰ هکتار باغ و در شهرستان دلفان ۲۵ هزار هکتار اراضی آب و سه هزار و ۸۰۰ هکتار باغ است.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71783

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. یه جوی آبه رودخانه کجاست؟؟؟؟/!!!!!!

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.