تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

آشغال های بی سطل در کوهدشت / دود زباله ها تنفس را بی هوا می کند

  • کد خبر : 71807
  • 29 تیر 1394 - 14:37

به گزارش میرملاس ، انباشت زباله در مناطق تفریحی و گردشگری، حاشیه جاده ها، ورودی ها و خیابان های کوهدشت، یکی از معضلاتی است که شهروندان کوهدشت با آن دست به گریبان هستند؛ به طوری که ردپای زباله را می شود در سطح این شهر و حتا در خیابان و محل رفت و آمد عابرین […]

به گزارش میرملاس ، انباشت زباله در مناطق تفریحی و گردشگری، حاشیه جاده ها، ورودی ها و خیابان های کوهدشت، یکی از معضلاتی است که شهروندان کوهدشت با آن دست به گریبان هستند؛ به طوری که ردپای زباله را می شود در سطح این شهر و حتا در خیابان و محل رفت و آمد عابرین مشاهده کرد.

در شهر کوهدشت با وجود جمعیت ۱۸۰۰۰۰ آن سیستم دفع زباله و مدیریت پساماندها وجود ندارد و علاوه برآن فاضلاب و زباله های این شهر بدون سیستم مکانیزاسیون در اطراف شهر رها و معدوم می شوند؛ این در حالی است که یکی از اثرات و آلودگی زباله‌ها تولید گاز گلخانه‌ای است و اگر سیستم دفع زباله به صورت مدرن انجام نشود؛ گاز متان را تولید کرده و این گاز باعث افزایش گرمایش جهانی می شود.

 

شهر 5

 

محمد از شهروندان کوهدشت است و ۲۳ سال دارد. این شهروند از رهاسازی زباله در سطح شهر کوهدشت و عدم دفع زباله ناراضی است و در این رابطه می گوید: مدت هاست که هر روز  شاهد رهاسازی زباله در سطح شهر کوهدشت هستیم.

وی با بیان اینکه در دیگر شهرهای کشورهای کشور، مدیریت پسماند یک جایگاه تعریف شده دارد؛ تصریح کرد: در کوهدشت نه تنها مرکزی به نام مدیریت پسماند وجود ندارد؛ بلکه زباله ها هم به شکل سنتی و در اطراف کوهدشت معدوم می شوند.

 

شهر 4

 

این شهروند اظهار داشت: بوی تعفن ناشی از سوزاندن زباله، سلامت مردم را به خطر می اندازد و علاوه بر این سبب جمع شدن حیوانات و حشرات در محل دفن زباله می شود.

 زهرا یکی دیگر از شهروندان کوهدشت است. زهرا مادر دو فرزند است و می گوید: وجود زباله در جداول شهری و جلوی درب منازل مسکونی با سلامت کودکان بازی می کند.

وی با بیان اینکه در تابستان وجود زباله باعث جمع شدن حشرات موذی می شود؛ بیان داشت: وقتی که زباله ها دپو می شوند؛ حشرات هم به خانه ها هجوم می آورند.

 

شهر 6

 

این مادر کوهدشتی افزود: جایگاه دفع زباله در کوهدشت تعریف شده نیست و در این جایگاه زباله ها سوزانده می شوند.

این در حالی است که آتش زدن زباله و دود شدن آن علاوه بر تبعات مخرب زیست محیطی پیامدهای زیانباری برای سلامت شهروندان به بار آورده است و مشکلات این بخش را افزایش داده است.

روزانه حدود ۱۶۲ تن زباله در شهر تولید می شود و انباشت زباله در اطراف شهر کوهدشت نیز موجب بروز مشکلات زیست محیطی شده است. یک شهروند دیگر کوهدشتی با انتقاد از دفع نامناسب زباله در کوهدشت می گوید: به جای دفن بهداشتی، زباله ها سوزانده می شوند و دود آن در فضا پراکنده می شود.

این شهروند خواهان برنامه ریزی و رسیدگی مسئولان امر برای رفع این مشکل شد و تصریح کرد: علاوه بر معضل زباله، وضعیت نامناسب کنده کارهابی برخی معابر و کوچه های اصلی و فرعی خیابان های کوهدشت مشکلات شهروندان را مضاعف کرده است.

 

شهر 2

 

این در حالی است که به استناد ماده ۱۲ قانون و ماده ۲۳ آیین نامه اجرایی مدیریت پسماندها و به منظور کاهش اثرات مخرب زیست محیطی فعالیت‌ها، مکان‌ها و تأسیسات مرتبط با پردازش، و دفع پسماندهای عادی از جمله کلیه اماکن دفن و بازیافت تهیه گردیده است.

در ماده ۲ این ایین نامه این گونه آمده است: در انتخاب محل دفع پسماندهای عادی، باید کلیه معیارهای زیست‌محیطی، زمین‌شناسی، هیدرولوژی، هیدروژئولوژی، توپوگرافی، فیزیوگرافی، اقلیمی، خاکشناسی، مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان، حریم خطوط انتقال مواد نفتی، آب و نیرو، راه‌های دسترسی، مناطق جمعیتی و سایر معیارهای مندرج در این ضوابط در نظر گرفته شوند و علاوه بر این ماده ۳۱ این آیین نامه تصریح می کند که سوزاندن پسماندها در فضای آزاد (Open Space burning) در محل های دفع ممنوع است.

 استفاده درست و اصولی از زباله، یک سرمایه اولیه برای تأمین برخی نیازهای کشور نظیر کودهای ارگانیک و بدون مواد شیمیایی مورد توجه کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا محسوب می شود؛ به طوری که این راه درآمدهای کلانی نیز نصیب کشورها کرده و علاوه بر آن پاکی محیط و حفظ سلامت شهروندان را در هم در اولویت قرار داده است.

 

شهر 3

 

با توجه به سیاست های کلان وزارت کشاورزی مبنی بر جایگزینی کودهای بیولوژیک و کود کمپوست به جای کودهای شیمیایی، با هدف افزایش مواد آلی در اراضی کشاورزی و حاصلخیز نمودن اراضی، تولید کود کمپوست با کیفیت و براساس استانداردهای روز جهانی از سوی دیگر برنامه های سازمان بازیافت می باشد که تولید کمپوست به شکل گرانوله و بسته بندی در کیسه های مختلف باعث کاهش هزینه های حمل و نقل و هم چنین استفاده راحت تر کشاورزان در سیستم های کود دهی به اراضی خواهد گردید.

این در حالی است که دفع مکانیزاسیون زباله و تفکیک آن در کوهدشت صورت نمی گیرد و انباشت زباله و آتش زدن آن در جای جای شهر کوهدشت وجود دارد و دود متعفن آن ریه های شهر را مسموم می کند.

 تهیه گزارش : فاطمه نیازی  

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71807

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. واقعن باعث تاسفه.

  2. البته مردم هم فرهنگ ندارند باید قبول کنیم

  3. شهرداری سطل اشغالهارو خالی نمیکنه از مردم دیگه چه انتظاری میره.

  4. وقتی ماشین حمل زباله یکشب ساعت ده میاد یک شب ساعت یازده بدون برنامه کارگراشون عصبی اگر اعتراض بکنی دندان ادم خو رد می کنند تازه نصف اشغال را هم جا می گذارند. چکار کنیم ولا خوب فر هنگی دارم من دست به سینه به کارگر می گویم هرچه شمابفرمایید تازه من رستمم .

  5. بخ نظر شما چرا شهر ما پیشرفت نمی کنه؟
    اشکال از مردمه؟
    از مسؤولینه؟
    از مردمی است که مسؤول میشن و همه چی یادشون میره؟ و تنها یادشون میمونه به هر قیمت صندلی ریاست رو حفظ کنند؟
    از مردمیه که در سطوح بالا مسؤول میشن و یادشون میره از کجا اومدن؟
    یا نه اشکال از من و تو و ماست؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.