تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

حقانیت سد معشوره از منظر «سند آمایش شهرستان کوهدشت»

  • کد خبر : 71909
  • 14 آذر 1395 - 12:39

  هدایت درویشی / میرملاس :  این نوشتار فتح بابی برای ورود و آشنایی مختصر با موضوع آمایش سرزمین و تطبیق مصوبات، طرح ها و برنامه های دستگاههای اجرایی با محتوای اسناد آمایش می باشد. سند آمایش استان لرستان و برش های شهرستانی آن، به عنوان یک سند فرادست با مشارکت کلیه فرمانداریهای استان و […]

Untitled-1

 

هدایت درویشی / میرملاس : 

این نوشتار فتح بابی برای ورود و آشنایی مختصر با موضوع آمایش سرزمین و تطبیق مصوبات، طرح ها و برنامه های دستگاههای اجرایی با محتوای اسناد آمایش می باشد. سند آمایش استان لرستان و برش های شهرستانی آن، به عنوان یک سند فرادست با مشارکت کلیه فرمانداریهای استان و دستگاههای اجرایی مرتبط تهیه و در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب شده است. این سند، اهداف، راهبردها، سیاست های اجرایی و پروگرام های اولویت دار را در بخش های ذیل و در سطح استان و شهرستانی مشخص نموده است:

صنعت و معدن
کشاورزی
گردشگری
بازرگانی
منابع آب
حمل و نقل
انرژی
اجتماعی- فرهنگی
بهداشت و درمان
آموزش و پرورش
آموزش عالی
فناوری اطلاعات و ارتباطات
تربیت بدنی و ورزش
محیط زیست
منابع طبیعی
امنیتی، دفاعی و پدافند غیرعامل

از میان بخش هایی که ذکر آن رفت، بخش منابع آب مورد تاکید این نوشتار خواهد بود. در سند بخش مذکور اهداف، راهبردها، سیاست ها و پروگرام های اولویت دار آمایشی بخش مذکور بصراحت مشخص و تبیین شده است:

هدف آمایش در بخش منابع آب
” تامین آب لازم برای حفظ و توسعه مراکز زیستی و فعالیتهای شهرستان مطابق استانداردهای روز”

سیاست اجرایی آمایش در بخش منابع آب
” اجرایی شدن طرحهای مطالعه شده و سرعت بخشیدن به طرحهای آبی در دست اجرا در شهرستان کوهدشت”

پروگرام های اولویت دار در بخش منابع آب
” سرعت بخشیدن به طرحهای آبی در دست اجرا در شهرستان (خصوصا سد، سامانه انتقال آب از سد معشوره) و “تامین اعتبار جهت حل مشکل کم آبی کشاورزی و آب شرب منطقه”

بنابراین با تکیه بر این سند که به صراحت، “سرعت بخشیدن به طرح های آبی نظیر سد و سامانه انتقال آب از سد معشوره”را به عنوان یکی از پروگرام های اولویت دار بخش منابع آب از منظر آمایش مشخص نموده است می توان به بر حقانیت چنین مطالبه مردمی در شهرستان کوهدشت صحه گذاشت.

حال مردم چه انتظاراتی دارند؟
در وهله اول انتظار دارند که مسئولین و نخبگان سیاسی شهرستان کوهدشت با جدیت و با پشتوانه مردمی نسبت به این موضوع ورود پیدا کرده و خواستار رسیدگی به این مطالبه برحق مردمی براساس سند مذکور (مصوب شورای برنامه ریزی و توسعه استان) باشند و نسبت به اظهار و اعمال نظر نمایندگان دیگر شهرستان ها (نماینده محترم شهرستان پلدختر) مبنی بر مخالفت با اجرایی شدن سد معشوره در جلسه هیات دولت در استان لرستان واکنش نشان داده و با استدلال های شفاف و متقن از حق مردم شریف این شهرستان دفاع کنند.
اما مخالفت با اجرای سد معشوره در اینجا خلاصه نمی شود در جای دیگر و به نقل از خبرگزاری میر ملاس، عضو شورای شهر پلدختر هم نسبت به این قضیه(اجرایی شدن سد معشوره) بی تفاوت نمانده و نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است تصور می شود گویی شهرستان کوهدشت هم جزیی از حوزه استحفاظی شهر پلدختر عنوان شده است که نیازمند به مصوبات شورای شهر پلدختر دارد. آیا نه این است که بایستی در حدود وظایف و اختیارتی که برای شورای شهر تعیین شده اظهار نظر نماییم، به نظر میرسد مسایل فرا شهرستانی و اظهار نظر و تصمیم گیری در این خصوص در حیطه اختیارات شورای شهر آن هم در شورای شهر پلدختر نیست. این در حالی است که متاسفانه تاکنون از سوی مسئولین شهرستانی کوهدشت پاسخی به مخالفین فراشهرستانی سد معشوره در خبرگزاری ها درج نگردیده است.

و در وهله دوم انتظار دارند که نخبگان علمی و دانشگاهی شهرستان با توجه به نقش برجسته شان در روشنگری و آگاهی بخشی نسبت به موضوع فوق و سایر موضوعات مبتلا به شهرستان از هیچ تلاشی فروگذار نباشند و با توجه به تخصص های گوناگونشان در ارتباط با مسائل اولویت دار شهرستان قلم فرسائی نموده و با عنایت به مصداق دینی “زکات علم ” و همراستا با تدوین مقالات علمی متعدد با موضوعات گوناگون، برای چاره جویی این مسئله -بطور اخص- و دیگر مسایل لاینحل شهرستان محروم کوهدشت گام بردارند.
امید می رود مسئولین و نخبگان سیاسی و علمی- دانشگاهی شهرستان کوهدشت در سالی که مزین به سال همدلی و همزبانی دولت و ملت است با همکاری و همیاری هم و با بهره گیری از خرد جمعی و سرمایه اجتماعی و دانشگاهی شهرستان، مطالبات و همچنین حل مسایل و معضلات شهرستانی را نه با استدلال احساسی، بلکه با استدلال های مستدل و مبتنی بر اسناد و مطالعات مصوب خواستار باشند.

*هدایت درویشی، دانشجوی دکتری و کارشناس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71909

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 9در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : ۸
  1. ضمن تشکر از مطلب خوب تون. اگه تشریح کنید که الزام وجود سد معشوره چه کمکی به به تامین منابع آب استان و کوهدشت میکنه؟ بیشتر موضوعات ارایه شده از سوی شما قابل هضم خواهد بود.

  2. جناب آقای دکتر درویشی، احسنت…
    مثل همیشه مطلبتان بسیار عالی و تحلیلی بود.
    امیدوارم همواره موفق و سربلند باشید

  3. خواهش میکنم یکی به آقای نماینده پلدختر بگوید واوراتوجیح کند که کوهدشت فقط از سیلاب این رودخانه که حق مسلم کوهدشت میباشد استفاده میکند نه اصل آب رودخانه که اگه این طور بود الان رودخانه کارون وکرخه هم خشک شده بودن.

  4. جناب درویشی سلام خسته نباشید واقعا مردم کوهدشت قدردان اینجور تفکرات سالم منطقی هستند از شما که به فکر طرهان بزرگ هستید تشکر میکنم وبه خود میبالم که چنین همشهریهای بزرگی دارم خداوند به شما عزت دهد

  5. سدمعشوره خیلی برای کوهدشت (بخصوص طرهان ورومشکان) قابل استفاده نمی باشد به نظر من این سد به نام کوهدشت وبه کام چگنی ممکن است اجرا شودولی مردم ومسئولین کوهدشت می بایست پیگیر احداث سد سیمره باشند تاهمه ی مناطق کوهدشت بهره ببرند.

    • سلام ح لک جان
      سد معشوره برای کوهدشت به طور مستقیم و کنار کوهدشت اب دوره به طور کامل و نور اباد تا جایی که پمپاژ جواب بده در ضمن رومشگان و طرهان به طور کامل اب رسانی می شود اگر نماینده پلدختر که هیچ کاری ازشون برای پلدختر از دستشون بر نمیاد و برای تبلیغ گیر به سد معشوره داده در حالی که اهل فن به مصاحبه های ایشون می خندند چرا اگه به حرف ایشون با زدن سد پایین دست رودخانه دچار خشکی رودخانه بشه این همه سد روی رودخانه های لرستان تو خوزستان نمیزدند و دیگه ار.ندی نبود ما واقعا به خردم.ن باید شک کنیم که چنین کسی را به مجلس روونه میکنیم

  6. با سلام خدمت شما سرور گرامی اما باید عرض کنم که نماینده شهرستان پلدختر هم به عنوان موکل مردم این شهرستان حق دارد از مردم شهرش که خواسته اشان جلوگیری از ساخت سد معشوره است دفاع کند
    ضمنا شما دوست عزیز خوب است نظری هم داشته باشید به نقشه این سد ببینید چه اندازه برای مردم پلختر و معمولان زیان بار است،
    و در یک کلام کشکان خط قرمز مردم پلدختر است

  7. با سلام و احترام به تمامی نظرات ارائه شده ، عقلانی و منطقی نیست که بین انهرین ایران (شهرستان کوهدشت) با وجود اینکه در شرق و غرب آن دو رودخانه خروشان جاری باشد در عطش تشنگی و خشکسالی بسوزد.در ضمن تمام ایران سرای ماست بنده اعتقاد دارم بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و تبلیغاتی جهت احداث سد معشوره که مطالعات آن در سال ۱۳۳۷ آغاز شده صرفاًدنظرات کارشناسی و علمی اعمال شود. تا سهم استان لرستان و بخصوص کوهدشت فقط سیل و خسارات و تلفات ناشی از آن نباشد. بلکه سرزمین کوهدشت که سهم خود را به خوبی با گسیل دو گردان رزمی به جبهه به انقلاب و نظام ادا نمود بتواند از مواهب خدادادی از جمله سد تنگ گاوشمار معشوره بهرمند شود.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.