تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

قانون گریزی برای ورود به مجلس قانون گذاری

  • کد خبر : 71943
  • 01 مرداد 1394 - 1:04

  الهام بابایی / میرملاس : قانون گریزی برای ورود به مجلس قانون گذاری سال ۹۴ دو انتخابات مهم در کشور برگزار می شود که به نظر می رسد عده ای از ماهها قبل به استقبال انتخابات رفته اند و برخی نیز فعالیت های انتخاباتی خود را به صورت ساماندهی شده پیش می برند.گذشته از […]

8

 

الهام بابایی / میرملاس :

قانون گریزی برای ورود به مجلس قانون گذاری

سال ۹۴ دو انتخابات مهم در کشور برگزار می شود که به نظر می رسد عده ای از ماهها قبل به استقبال انتخابات رفته اند و برخی نیز فعالیت های انتخاباتی خود را به صورت ساماندهی شده پیش می برند.
گذشته از انتخابات مجلس خبرگان رهبری، روی سخن این نوشته با داوطلبان ورود به مجلس شورای اسلامی و حامیان آنها است که به نظر می رسد از سال گذشته بر طبل تبلیغات کوبیده اند و صدای این طبل دور و نزدیک به گوش می رسد.
به زعم بسیاری از کارشناسان سیاسی ، تبلیغات زودهنگام داوطلبان و تیم های حمایتی آنان در شرایطی انجام می شود که این گونه رفتارها بارها و بارها غیرقانونی عنوان شده و حتی در برخی موارد نسبت به برخورد با قانون شکنان هشدار داده می شود.
داوطلبان ورود به مجلس قانون گذاری مواظب باشند این روزها و ماهها برای ورود به مجلس قانون گذاری، قانون شکنی را در دستور کار قرار ندهند و بی توجه به قانون و مقررات پیش نروند.
باید مراقبت کرد این روزها همایش ها و سمینارها به مکان امنی برای تبلیغات زودهنگام داوطلبان ورود به خانه ملت تبدیل نشود، در این تبیلغات ردو بدل کردن شماره ها و ساماندهی نیروهای ستادی به راحتی در این محافل انجام نگیرد.
به نظر می رسد این افراد ، قانون را قربانی اهداف خود کرده اند و برای رسیدن به هدفشان و نشستن روی صندلی های بهارستان هیچ گونه قانونی برای آنان وجود ندارد.
برخی منتقدان بر این باورند که این روزها آرام آرام توزیع شب نامه ها ، حضور در مجالس ختم و همایش های مردمی، سرکشی از جانبازان و ایثارگران و دهها برنامه دیگر یک پای ثابت فعالیت داوطلبان شده که به زعم خودشان این رفتار آنان و تبلیغات نامحسوسشان از دید مردم پنهان مانده است.
به طور قطع اولین اقدامی که این افراد پس از ورود به مجلس باید در دستور کار قرار دهند، شفافیت و بازنگری کلی در قانون تبلیغات انتخابات است، چراکه مبرهن است که قانون فعلی در خصوص تبلیغات نامزدها چندان کاربردی نبوده و کارایی ندارد.
سوال اینجاست چگونه برخی افراد که برای ورود به مجلس قانون گذاری ، نخستین گام را عبور از قانون می دانند و به این امر باور دارند چطور می توانند در وضع قوانین کلی و جزئی موفق عمل کنند؟
گفته می شود با نزدیک شدن به زمان انتخابات ، تبلیغات زیرپوستی نیز شکل پررنگ تری به خود گرفته که چنانچه نظارتی بر این رفتارها اعمال نشود بدون شک این قانون شکنی و دهن کجی به قانون در زمان برگزاری انتخابات نیز ادامه خواهد داشت.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=71943

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 11در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۱
  1. به نکات ارزشمندى اشاره کردید خانم بابایى درود بر شما اما متاسفانه قانون مدارى وجود ندارد و هر کاندیدایى صرفا ب فکر منافع خویش است ولا غیر…

  2. سلام به نظر م زمانی قانون شکنی و قانون گریزی در جامعه ی رواج می یابد که سه ضلع سیاسی این موضوع مردم ومسئولان و کاندیداها خود راغب به موضوع باشند یعنی اینکه این نسه کع فر عرف جامعه در یک محیط تا زمانی که پذیرای یک فرهنگ نباشند هیچ وقت از آن استقبال نخواهد کرد و آن را پوشش نخواهد داد پس به نوعی تمامی سه ضلع تا زمانی که خواستار این موضوع نباشن بی شک پذیرای آن نیز نخواهند بود به نظرم رواج چنین مباحثی اگر در چهار چوب قانون وعقل و منطق باشد چه بسا نفع عمومی آن بیش از نفع گروه یا جپهه ی خاصی باشد واینجاست که آگاهی و عجای خود را به جهل و نادانی و تعصبات بی جا و عوام فریبی های سیاسی خواهد داد باتشکر از مدیریت سایت

  3. خانم بابایی ضمن خسته نباشید.
    انتقاد شما به فعالیتای زرود هنگام انتخاباتی وارد است. اما به نظر شما یک کاندیدا چگونه باید خود را معرفی کند اگر از مکانیسم های مرسوم استفاده نکند؟!!

  4. ضمن عرض سلام خدمت خواهر خوبم الهام خانوم. اولا قانونگذاری که خود قانون شکنی کند فقط ادعا وژست قانونگذار رو داره و مطمعن باشید و باشیم که چنین فردی برای جامعه مثمر ثمر نخواهد بود. ثانیا کسی که با ادعای قانونگذاری و دفاع از این ملت نجیب وارد چنین گودی میشود باید خود به طور کامل پیروی از قانون مملکت را نصب العین قراردهد ، وبه قول شما از این جلساتی که فقط جهار سال یک بار برگزار میشوند پرهیز کند به نظر بنده هر چند رای اکثریت تابع تبلیغات است اما تا خدا نخواهد هیچ کاری به سر انجام نخواهد رسید.

  5. سلام من هم با نظر آقای قاسمی موافقم چرا که چه خوب و چه بد نتیجه اعمال خودمان هست به قولی از ماست که بر ماست

  6. موفق باشی یه کم علمیتر مطالب رابنویس

  7. باعرض سلام خدمت سرکار خانم بابایی .ایا بهتر نیست بجای زدن حرفها وانتقادات کلیشه ای از خلا قانونی که برای کاندیدا ها وجود داره انتقاد کنید. اگه یه کم تحقیق کنید در تمام جوامعی که به یک رشد نسبی از مردم سالاری رسیدن همواره زمانهای چند ماهه ویا یک سال در قانون برای کاندیدهای مجلس. محلی وحتی ریاست جمهوری پیشبینی شده و یقینا خروجی این انتخاباتها افرادشایسته وتوانمند خواهد بود پس شایسته است شما هم بجای انتقادات فله ای به قانونی که وجود داره واین فرصت کمی که برای شناسایی نامزدها وجود داره انتقاد بفرمایید .حاصل چند دوره انتخابات بخاطر زمان اندک وتبلیغات غیر شفاف همین که میبینیم .با تشکر

    • سلام و ممنون از نظر شما
      سخنتان کاملا درست و البته در پایان یادداشت اشاره کوتاهی شده که قانون تبلیغات پیش از انتخابات چنانچه مورد بازنگری واقع شود خالی از لطف نیست

  8. هر چند مخالف قانون گریزی در هر موضوعی هستم اما معتقدم با کلی گویی هم نمی شود به مبارزه با قانون گریزی رفت،گمانه زنی های انتخاباتی هم قانون شکنی نیست . بالاخره برای ورود به انتخاباتی پر شور نیازمند آمادگی قبلی هستیم.فرض مثال افرادی که مسئولیت دولتی دارند باید چند ماه قبل از مسئولیت خود استعفا کنند و همین برای این افراد اعلان حضور در انتخابات است و قانون هم رفت وآمدهای این افراد را در اجتماع(در مراسمات ،مجالس ترحیم و….)منع نکرده !
    مصادیق قانون گریزی باید مشخص باشد .نمی شود صرف رفت وآمدها دیگران را متهم به قانون گریزی کرد.
    در حال حاضر هم احزاب و گروه های سیاسی هم گمانه زنی های خود را شروع کرده اند افراد و شخصیتهای مستقل هم خارج از این قاعده نیستند وهر کسی که قصد ورود به صحنه انتخابات دارد خود را آماده می کند . باید به همه کسانی که با احترام به قانون وارد این عرصه می شوند با دید احترام نگاه کرد.
    ناظران و مجریان هم نقش اساسی در زمینه اجرای درست قانون را بر عهده دارند و مطمئنا اگر این دو مسئول، وظیفه خود را درست انجام دهندو خارج از حب و بغضهای سیاسی مر قانون را اجرا کنند شاهد انتخاباتی پر شور خواهیم بود

  9. خانم بابایی : با سلام
    معلوم است که خیلی در این خصوص تجربه کسب نکرده و از دیگرانی که در این امر بوده اند پرسش ننموده اید .
    اولا : آنچه که یک کاندیدا نیاز دارد مطرح شدن در اجتماع است . و حضور ایشان در میان مردم اساسی ترین راهکار است .
    ثانیا: یا می بایستی قانون طوری طراحی می شد از زمان استعفای کاندیداها تبلیغات مجاز باشد و یا استعفای کاندیداها را از نظر زمانی مثلا به یک ماه قبل از برگزاری انتخابات موکول می کردند .
    البته این راه حل برای جواب شماست . در حالی که این فاصله زمانی را شما هم در آمریکا و دیگر کشورها می بینید . حتی در بعضی از کشور ها هم بیشتر است .
    شما به کوهدشت نگاه نکنید . در بعضی از جاها شخص تا بخواهد جا بیفتد و دیگران ایشان را بشناسند زمان بر است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.