- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گذری بر شهر

schools-sport

یوسف درگاهیان / میرملاس : 

 

اَیُّما مُسْلِمٍ خَدَمَ قَوْما مِنَ الْمُسْلِمینَ اِلاّ اَعْطاهُ اللّه‏ُ مِثْلَ عَدَدِهِمْ خُدّاما فی الجنَّهِ؛ هر مسلمانی که به گروهی از مسلمانان خدمت کند خداوند متعال به تعداد آنان، خدمتگزارانی را در بهشت به او عطا خواهد کرد.(پیامبر اکرم ص )

مهمانانم چند روزی میشه که بعد از یک هفته گشت و گذار به شهرشان برگشته اند.هنوز هم بخاطر محرومیت بالای ولایتم در بحث مکان های گردشگری و تفریحی داخل شهری عرق شرمندگی به پیشانی دارم اما تقریبا در حال خشک شدن بود تا اینکه…

یه روز از خونه که خارج شدم چشمم به شاه لوله آب ترکیده محله خورد،پیش خودم فکر کردم که کی میاد اون روزی که بیان اینو تعمیر کنند.صحنه دلخراشی بود اول صبحی، البته نه برای اونهایی که روزانه با حیاط شستن حیات یه عده ای رو سخت میکنند. چند قدم جلوتر بوی لجن فاضلاب ها حتی با قرص دیمن هیدرینات هم درست نمیشه!مگه اینکه شهرداری جان دست به بیل بشه. یه چند صد متری رو باید تا مقصدم پیاده روی کنم، پیاده رو که جایی برایمان ندارد البته شاید سایز پایمان بزرگتر از عرض پیاده رو است.امیدوارم فرداروزی مچ پاها در گسل های پیاده رو لنگرنیندازد! به ناچار برای حفظ استخوان بندی و سلامت مفاصل به خیابان پناهنده میشوم،اگر به وسط خیابان بروم که باید فاتحه خود را بخوانم پس خود را به کناره ها میکشم ،بالاخره که عفونت های ریوی بهتر از مرگ حتمی تو وسط خیابونه!
از مجموعه خیرات شهرداری که بگذریم از تپه های ساخته شده به عنوان سرعت گیر نمیتوان گذشت از این هم که بگذریم از چاله و چاه های وسط خیابون نباید سطحی بگذریم!واقعا تامل برانگیز و قابل تحسینه بخاطر ایجاد موانع مختلف سد راه اتوموبیل ها که امروزه با توجه به وضعیت اقتصادی قیمتشون از قیمت اهالی شهر بیشتر شده است.
حدود پنج ماهی میشود که دلمان را صابون میزنیم بلکه خیابونها بعد از ناهماهنگی های بسیار میان آب و فاضلاب و شهرداری لکه برداری شود چرا که از چهره زخمی شهر چیزی نسیب مردم نمیشود جز افسردگی!
چیزی نمونده تا مقصدم ولی دوس دارم جایی بشینم و استراحت کنم.مثلا پارکی مجهز،یه بوستان یا فضای سبزی که چندتا نیمکت داشته باشه.مسئله ای که موجب شده ازدحام جمعیت شبانه مردم در دو پارک شهر، هر شیردلی را بترساند.از جهت دیگر کودکان شهرمان در ضلع جنوبی شهر از فضایی برای شادی و خوش گذرانی مانند شهر بازی بی بهره اند که نتیجه منفی این کمبود بعدها دچار مشکلات غیر قابل جبرانی میشود.

اگر نفع کس در نهاد تو نیست چنین گوهر و سنگ خار یکی است (سعدی)

*دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اراک