تاریخ : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
9

درگیری مسلحانه محیط بانان و شکارچی شرور در منطقه حفاظت شده + فیلم

  • کد خبر : 72322
  • 05 مرداد 1394 - 0:50

  دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران : سه روز قبل (پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴) نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده خائیز حین گشت و کنترل متوجه حضور یک شکارچی متخلف در ارتفاعات شدند. محیط بانان حین دوربین کشی مشاهده نمودند که فرد متخلف لاشه شکار یک را بر روی دوش خود گذاشته و در […]

Untitled-1

 

دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران : سه روز قبل (پنجشنبه ۱ مرداد ۹۴) نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده خائیز حین گشت و کنترل متوجه حضور یک شکارچی متخلف در ارتفاعات شدند.

محیط بانان حین دوربین کشی مشاهده نمودند که فرد متخلف لاشه شکار یک را بر روی دوش خود گذاشته و در حال پایین آمدن از ارتفاعات است.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان کهگیلویه در این باره گفت: مامورین پیش از هر اقدامی از شکارچی بصورت نامحسوس فیلمبرداری نمودند اما با توجه به اینکه متخلف صورت خود را کاملا پوشانده بود، در صورت بروز درگیری و فرار کرن شکارچی، امکان شناسایی وی وجود نداشت.

سید قدرت اله علیپور اظهار داشت: متخلف حین پایین آمدن از کوه در یک لحظه پارچه روی صورت خود را برای نوشیدن آب کنار می زند و همین چند لحظه برای ثبت تصویر و شناسایی وی کافی بود.

مامورین پس از اطمینان از ثبت تصویر متخلف، در مسیر حرکت وی به سمت پایین دست به کمین نشستند.

شکارچی متخلف همچنان که لاشه شکار را بر روی دوش خود حمل می کرد به چند متری محل کمین محیط بان رسیده و با فرمان ایست محیط بان مسلح مواجه شد.

هدایت اله دیده بان، محیط بانی که با شکارچی متخلف درگیر بود در این مورد گفت: شکارچی متخلف که با مشاهده من و همکارانم لحظاتی شوکه شده بود، لاشه شکار را از روی دوش خود به زمین انداخت و بلافاصله اسلحه کلاشینکف را مسلح کرده و به سمت من نشانه گرفت.

فیلم کامل این درگیری را که توسط یکی از محیط بانان تصویربرداری شده در اینجا ملاحظه کنید:

 دیده بان گفت: شکارچی متخلف چندین بار من را تهدید به مرگ کرد و با لهجه محلی گفت که اگر جلو برویم ما را خواهد کشت.

بارها تذکرات قانونی را به متخلف گوشزد کرده و از وی خواستم سلاح خودش را روی زمین گذاشته و تسلیم شود اما به هیچ عنوان حاضر به تسلیم نبود.

شکارچی متخلف همانطور که با اسلحه در حال تهدید کردن و عقب عقب رفتن بود تعادل خود را ازدست داده و به زمین خورد که بهترین فرصت بود تا طبق قانون بکارگیری سلاح از قسمت کمر به پایین به وی شلیک کنم اما با توجه به اینکه فیلم متخلف ثبت و خود وی نیز کاملا شناسایی شده بود لزومی به تیراندازی مستقیم به وی نبود.

چندین گلوله غیر مستقیم به سمت متخلف و در اطرافش شلیک کردم تا باعث تسلیم شدن وی شود اما شکارچی متخلف همچنان با تهدید اسلحه به سمت کوه حرکت کرده و در نهایت گریخت.

با ضبط لاشه یک بز وحشی و تصاویر تهیه شده به عنوان مدرک جرم، پرونده ای در این زمینه مراجع قضایی تشکیل و متهم جهت بازجویی و رسیدگی به جرم حمل سلاح جنگی، شکار غیرمجاز، درگیری و تهدید به قتل مامورین دولت حین انجام وظیفه به دادگاه احضار خواهد شد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=72322

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 32در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۲
  1. محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه قدرتمند و بسیار کار آمد و در سطح یک سازمان جهانی است اما متاسفانه کمبود امکانات و نیروی پرسنلی باعث شده تا پرسنل این سازمان همیشه و در همه جا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند، امید است قانون جامع محیط‌زیست ضمن اصلاحیه در برخی قوانین و مقررات شکار و صید و بالا بردن بهای جریمه ها مربوطه بتواند اقدام مهمی در جهت حفظ گونه های باارزش نهادینه کند. لذا با عنایت به اهمیت موضوع شایسته است امکانات و تامین نیروی انسانی این سازمان هم مانند سایر پروژه های عمرانی دارای اولویت باشد و توجه و اهتمام بیشتری نسبت به این فریضه مورد عمل قرار گیرد .

  2. خسته نباشید ولی به نظرتان جان یک انسان از جان یک بز کوهی بی ارزشتر است ؟؟؟

    • از نظر بنده هر دو یک موجود زنده هستن .

      • در جهان آفرینش، زیبنده‌ترین صورت، صورت کامل آدمی است و ارزنده‌ترین موجود که به بیان «نفخت فیه من روحی» به روح الهی، شرافت یافته و مظهر اسم اعظم الله و جامع اسما و صفات خدا و حقایق ملک و ملکوت و گنجینه گرانبهای خدایی گشته، وجود انسان است که به عنوان خلیفه و نماینده حق در روی زمین وظیفه دارد نه حیوان آقای همشهری

        • قابل توجه شما، بهتره بدونین که انسان فقط و فقط توان و ظرفیت بالقوه ی خلیفه الله شدن رو داره و چه بسا که این پتانسیل بالقوه نه تنها بالفعل نشه بلکه انسان به درجه ای از پستی برسه که جایگاهش پایینتر از حیوانات درنده و دون هم قرار بگیره. من اکیدا به شما توصیه میکنم که قبل از اظهار نظر بیشتر تعمق و تفکر داشته باشید که دیگران رو مجبور نکنند که اصططلاح ملا لغتی رو در مورد شما بکار ببرن. خطر افراد کم آگاهی مثل شما خیلی بیشتر از افراد ناآگاه هست. واقعا براتون متاسفم و از خداوند متعال میخواک که ظرفیت فکری و عقلی بهتون بده.

          • خداوند تبارک و تعالی به هرشخصی درک و فهم به اندازه خودش عطا فرموده .
            اما باید تاسف خورد برای مسولینی که به وظایف خود عمل نمیکنند . متاسفم

        • اگه انسان اشرف مخلوقات است پس چرا باید باید حیوانانت زبان بسته رو بدون اینکه ازار به کسی برسونه بلکه از زیبایی های افرینش است همینجوری باید بکشه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • چرا انسان که عقل داره خودشو درگیر کنه تا با حیوان مقایسه بشه .

  3. حالا خواست واسه خالی نبودن یه حرفی زده باشه این آقای حسینی، دیگه چقد میخواین بهش سرکوفت بزنین

    • جناب سعادت بزرگوار که بدون شک همان شخص مستعاری هستید که در کامنت بالا جواب شما را دادم، مشخص است شما مدافعان محیط زیست در کجا ادب آموخته اید و چه کسی به شما تعلیم و تربیت نشان داده است.. در جواب این ادبیات شما شعری را از شهید والامقام عباس مطیعی تقدیمتان میکنم . امیدوارم اندرزی باشد برای همیشه و از مدیر مسول محترم خواهشمندم منتشر فرمایند . سپاس

      باادب باش که تکلیف جوانان ادب است
      فرق مابین بنی آدم وحیوان ادب است
      راحت روح زنان،زینت مردان ادب است
      باادب باش که سرمایه ی خوبان ادب است
      آیه آیه همه جا سوره ی قرآن ادب است
      باادب باش که اندرهمه جا یابی راه
      در قیامت نشود روی سفید تو سیاه
      همچویوسف به سرتخت برآیی ازچاه
      باادب باش که سرمایه ی خوبان ادب است
      آیه آیه همه جا سوره ی قرآب ادب است
      گرتو خواهی که دلت دردوجهان شادشود
      هه کس از سخنت خرم و دل شاد شود
      خاطرت یک سره از رنج و غم آزاد شود
      باادب باش که سرمشق جوانان ادب است
      آیه آیه همه جا سوره ی قرآب ادب است
      بی ادب میشود از فیض الهی محروم
      خویش رامیکندازجهل و شقاوت معدوم
      از احادیث و روایات به ما شد معلوم
      شرف و منزلت مرد سخندان ادب است
      آیه آیه همه جاسوره ی قرآن ادب است
      گشت ازعلم وادب،مذهب اسلام ، عیان
      شرح این مسئله امروز نگنجد به بیان
      «خوش بودگرمحک تجربه آیدبه میان »
      محک خالص کافر ز مسلمان ادب است
      آیه آیه همه جاسوره ی قرآن ادب است
      مرد را معرفت علم و ادب می باید
      روح را لذت تفریح و طرب می باید
      گرچه درکسب هنررنج وتعب می باید
      آن که هرمشکلی ازوی شودآسان ادب است
      آیه آیه همه جا سوره ی قرآب ادب است.

  4. باسلام وخسته نباشی به محیط بانان
    اتفاقا کار خیلی خوبی انجام داده اید اگر کاملا شناسایی شده تو این مواقع جان خود انسان وطرف مقابل در خطر است احتمال داشت هر لحظه شکارچی دست به کار خطرناکی میزد وشلیک میکرد در مقابل محیط بان نیز در این چند ثانیه باید تصمیم میگرفت که شکارچی بزند یا نه اگه نیرو کمکی بود احتمال دستگیری بود اما دو نفر روبروی هم با یک اسلحه ریسک سختیه، بهر حال کارتان قابل تحسین است

  5. جناب آقای حسینی شما درست میفرمایید اما بهتر است بدانید که همین انسانی که شما ازآن دم میزنید میتواند به اسفل السافلین هم تبدیل شود . انسانی که برای یک لحظه لذت واهی به خود اجازه میدهد و به یک موجود زبان بسته که او هم همانند یک انسان مخلوق خداوند است ولی با این تفاوت که همانند انسان نمیتواند از خود دفاع کند ،هیچ تریبنی برای فریاد زدن حق خود ندارد و هیچ دفاعی در مقابل یک موجود وحشی تر از خود بنام انسان البته بهتر است بگوییم بعضی انسانهای انسان نما ندارد . از نظر شما آیا به اینچنین موجودی میشود گفت انسان .به والله که در این شرایط جان آن بز کوهی به مراتب بیشتر از جان آن انسان وحشی بی عاطفه انسان نما می ارزد.
    ودر پایان دست مریزاد به آن محیط بان جان برکف باید گفت که به خاطر دفاع از مظلوم اینگونه جان خود را به خطر می اندازد. واقعا دستمریزاد دلاور

  6. انسان می تواند به بالاترین مقام یعنی خلیفه الله برسد ومی تواند به پایینترین درجه یعنی اسفالسافلین هم برسد،به نظرمن تخریب کنندکان محیط زیست وحیات وحش ازجمله شخص مذکورمصداق کامل اسفالسافلینند.آهای مردم وقتی که دولت همه چیز ازجمله محیط زیست رافراموش کرده چرا ماخودمان حافظ محیط زیست نباشیم بیایید بیش از این تیشه به ریشه ی خود وآیندگان نزنیم.

  7. این که فرار کرد. چطوری گرفتنش؟ بعدشم اگه گلوله های محیط بان مشقی نبود حتما به شکارچی گلوله میزد. اما بازم دستشون درد نکنه

  8. دوستان عزیز ما همواره با افرادی در زندگی یا محل کار مواجه مشویم کـه درک کردن و مصاحبت با آنها تا حدودی دشوار است. ایـنـگـونـه افراد که از دید ما ممکن است غیر عادی بـه نظر آیـنـد، درهمه جا وجود دارند و ما مجبوریم که به نوعی با آنها کنار بیاییم. اما برخورد مسلحانه در هیچ جایی نیامده است که به خاطر یک حیوان جان یک انسان به خطر افتد. در جوامع امروزی حتا اگر قتلی اتفاق افتد سالها برای انجام حکم طول می کشد اما!!!!!!!!!!!!!!

  9. جناب اقای حسینی عزیز اگه با این جور افرادی برخورد تند نشود که دیگه محیط زیستی باقی نمی مونه . متاسفانه طی این سالها به دلیل عدم برخورد قاطع با متخلفین دیگه نه حیوانی باقی مانده نه جنگلی نه ابی نه رودخانه ای ..به نظر شما جان چند انسان متخلف و بی رحم از جان یک نسل مهم تر است ؟ همین چند روز پیش یکی از همین به قول شما انسان ها چند هزار هکتار از بهترین جنگل های کوهدشت لرستان را خاکستر کرد . اگه محیط زیست از بین بره مطمئن باشید انسان ها هم از بین میروند.

    • جناب آقای احمدزاده، مسولین محترمی که به میزهای چوبی زودگذر تکیه دادند و به قول خودشان مشغول خدمت می باشند ، چرا برای مهار آتش سوزی بسیار دیر عمل کردند و وارد صحنه شدند؟؟؟؟
      محیط زیست کجا بود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      محیط بانان کجا بودند ؟؟؟؟؟؟
      بالگردها تا دقیقه ۹۰ کجا بودند؟؟؟؟
      غافل از آنکه ، خدا همیشه بوده و هست و شاهد و ناظر بر اعمال همه بندگانش …

      • جناب حسینی طرهان

        اول اینکه محیط زیست در مقابل آتش سوزی های مناطق آزاد هیچ گونه مسئولیتی ندارد و مسئولیت آن در قبال اداره منابع طبیعی میباشد ،‌فقط و فقط محیط زیست در مناطق تحت مدیریت سازمان مسئولیت دارد و در حال حاضر در شهرستان نیز هیچگونه منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست وجود ندارد . ضمن اینکه محیط زیست سرمایه مشترک همه نسلهاست لذا با عنایت به اینکه محیط زیست جمعا پرسنل اندکی دارد پس وظیفه همه ماست که در این امر خطیر شرکت داشته باشیم ،‌لطفا دنبال مقصر نگردید

  10. بله وقتی محیط بان نمیتونه به شکارچی شلیک کنه ولی شکارچی میکشه وفرار میکنه نتیجش این میشه شکارچی میکشه وفرار میکنه محیط بان برای دفاع از جان خودش نباید شلیک کنه اگرم شلیک کنه وشکارچی کشته بشه باید اعدام بشه واقعا قانون خوبیه

  11. تکلیف شکار چی میشه.آبگوشتش میکنن یا کباب؟

  12. آقای سید مجتبی حسینی کمی در مقابل آراء دیگران هر چند اشتباه، سعه صدر داشته باشید.

  13. دوستان عزیز و مخاطبان محترم، بنده همانطور که در کامنتهای بالا اشاره کردم، اشخاصی که قصد شکار و تخریب و به خطر انداختن محیط زیست و حیات وحش را دارند باید توسط قانون و طی مراحل قانونی به سزای اعمالشان برسند و در دادگاه محاکمه شوند تا عبرتی باشد برای دیگر خاطیان. اما اینجانب از نوع برخورد و عملکرد ماموران محیط بان معترض هستم و فقط نظر و دیدگاهی است که ارائه دادم و نیاز به مواخذه نمودن نیست. پس اشخاصی که با اسم مستعار کامنت مینویسند ضمن داشتن شهامت برای درج نام واقعی خود ، سعه صدر هم داشته باشند تا بی گدار به آب نزنند.

    • آیا جنابعالی با دست بسته میتونی از یک رودخانه پر آب عبور کنی ؟؟؟

      قانون محیط زیست واقعاً داره با چشم بسته کار میکنه ،‌اگه متخلف بگیری میگن چرا میگیری اگه نگیری میگن چرا نمیگیری . پس جنگ طایفه ایی کوهدشت که چندین هزار آتش سوزی در شهرستان اتفاق افتاد کسی دنبال مقصرش نمیره

    • یعنی الان شما (جناب حسینی) تهدید فرمودین منتقدین خودتونو.
      به اسماشون چکار دارین. جوابگوی نقدها باشین

      • همشهری عزیزم ، بنده کسی رو تهدید نکردم !!! کجای کامنتای بنده تهدید آمیز بوده که اینگونه باعث ناراحتی شما شده ؟؟؟؟
        جای که نیاز باشه جواب خواهم داد . البته اگر مخاطب با اسم واقعی خود حضور داشت باشد مبحث زیباتر میشود ولی وقتی مخاطبِ خود را نشناسی ادامه دادن ، صلاح نیست ..
        موید باشید بزرگوار

  14. دیدگاتوعشقه سید

  15. بهتر بود تصویر شکارچی متخلف رو میذاشتید شاید بشناسیمش

  16. روز ولادت آقا امام رضا (ع) روزی است به نام روز ضامن اهو و این لقب ضامن آهو به اسم محیط بان نام گذاری شده
    روز محیط بان بر تمامی محیط بانان سخت کوش مبارک با د

  17. ببخشید میام اونجا

  18. اخه یه بز چه ارزشی داره که یه انسان بمیره اگه کلا از بین برن چه اتفاقی میوفته من چهل سال زندگی کردم هنوز به چشم ندیدمشون بازم نمیبینمشون بزارید مردمی که نیاز دارن بخورنشون والا

  19. سلام خدمت همه هم استانی های عزیزم
    دوستان چند لحظه فکر کنید اینجا بحث این نیست که بز محترم بوده یا شکارچی شاید این آقا از خیل عظیم بیکاران هم استانی بوده و توی خونه کودک گرسنه ای چشم به راهش بوده که در این صورت کار بدی نکرده اما اگه واسه تفریح تفنگ به دست گرفته و برای خودنمایی جان یک موجود زنده رو گرفته که مثل ما درد رو حس میکنه جای هیچ طرفداری نداره لطفا با تفکرات اشتباه سرزمین زیبای خودمون رو نابود نکنیم

  20. فقط میتونم بگم متاسفم و اینکه متنفرم از آدمهایی که به طبیعت و حیواناتش صدمه میزنن حالا هر نوع حیوانی که میخواد باشه.آخه یکی نیست به این بگه کارد بخوره به اون شکمت مگه قصابی ها کمبود گوشت دارن که تو این کل بیچاره رو وحشیانه شکار کردی؟!!؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.