تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
7

“چشمه آب گرم ” دلفان ثبت ملی شد

  • کد خبر : 72442
  • 07 مرداد 1394 - 12:36

  به گزارش میرملاس ؛ به نقل از روابط عمومی مراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، محمدرضا امانی در این رابطه اظهار داشت: در تاریخ ۱۹ اردیبهشت امسال چشمه آب گرم شهرستان دلفان توسط شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی کشور به صورت مشروط به ثبت رسید. وی […]

گرمابه 6

 

به گزارش میرملاس ؛ به نقل از روابط عمومی مراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان، محمدرضا امانی در این رابطه اظهار داشت: در تاریخ ۱۹ اردیبهشت امسال چشمه آب گرم شهرستان دلفان توسط شورای ثبت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در فهرست آثار ملی کشور به صورت مشروط به ثبت رسید.

وی ادامه داد: چشمه یاد شده به علت قرار گیری در منطقه مرزی استانهای لرستان و کرمانشاه در تاریخ فوق به صورت مشروط به نام لرستان به ثبت رسیده بود که با جمع آوری مستندات و ارائه مدارک توسط همکاران ما در واحد ثبت اداره کل و همکاری برخی دستگاههای اجرایی استان به نام استان لرستان به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان افزود: پس از حدود سه ماه  از ثبت اولیه این اثر طبیعی ارزشمند، با پیگیری مجدانه و تلاشهای واحد ثبت آثار اداره کل و همچنین حمایت برخی دستگاههای اجرایی، معاون سیاسی امنیتی استانداری لرستان، اداره کل منابع طبیعی استان و اداره ثبت اسناد و املاک شهرستان دلفان، چشمه آبگرم دلفان به نام استان لرستان با شماره ۲۶۰ به ثبت رسید.

بنا بر این گزارش، قرارگیری این چشمه در نزدیکی برخی آثار طبیعی و تاریخی از جمله پل تاریخی «گرم آبه»، پوشش گیاهی متنوع، توپوگرافی و چشم انداز زیبا، این پدیده را از چند ویژگی طبیعی، فرهنگی و تاریخی برخودار کرده است.

با توجه به وجود باور و اعتقاد مردم محلی به درمان بخشی این اثر ملی، خاصیت گرمابخشی و مشخصات شیمیایی و فیزیکی چشمه باعث شده این پدیده را عضوی از ژئوسایت های گردشگری لرستان دانست.

چشمه آب گرم دلفان به لحاظ ترکیبات شیمیایی و دمای بالای ۴۴ درجه سانتیگرد، از نظر عامه مردم ساکن استان های لرستان و کرمانشاه دارای خاصیت درمان بخشی برای بیماری های پوستی، دردهای استخوانی و بسیاری از بیماری های مزمن دیگر است.

این چشمه دربخش غربی شهرستان دلفان بخش کاکاوند، دهستان کاکاوند غربی حاشیه رودخانه «سیمره» و محل تلاقی آن با رودخانه «گیزه» رود قرار دارد.

همچنین آزمایش شیمیایی آب چشمه به همت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و  اداره کل محیط زیست استان لرستان انجام شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=72442

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. آب این چشمه بسیار بسیار گرم است البته داغ ، به صورتی که نمیتوان ۳ دقیقه به حالت نشسته یا دراز کش در آن ایستاد . به تعبیری این آب برای دردهای مفاصلی نتیجه بخش است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.