تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
4

سالِ «آتش بازی» بلوطستان/ همیشه پای یک انسان در میان است

  • کد خبر : 72445
  • 07 مرداد 1394 - 13:48

     امسال در حالی لرستان در زمینه آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در میان سه استان نخست کشور قرار گرفت که اوضاع در عرصه‌های حفاظت شده هم حکایت مشابهی بود تا ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع خاکستر شود. به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛ استان لرستان به رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به […]

1763544

 

 

 امسال در حالی لرستان در زمینه آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی در میان سه استان نخست کشور قرار گرفت که اوضاع در عرصه‌های حفاظت شده هم حکایت مشابهی بود تا ۳۰۰ هکتار جنگل و مرتع خاکستر شود.

به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛ استان لرستان به رغم دارا بودن ظرفیت‌های منحصر به فرد در زمینه اراضی جنگلی و مرتعی با مخاطرات جدی مواجه است، مخاطراتی که می رود عرصه های طبیعی این دیار را به دشت‌های بدون آب و علف تبدیل کند.

وقوع آتش سوزیهای گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی غیرکارشناسی و… هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا سکته های مختلف قلب این اکوسیستم را هر روز ضعیف‌تر کند.

مهرداد فتحی بیرانوند جنگل ها و مراتع را به عنوان اصلی ترین سرمایه های ملی که حیات انسان ها به وجود آن ها وابسته است دانست و اظهار داشت: لرستان پراهمیت ترین استان زاگرس نشین بوده که به لحاظ جغرافیایی در قلب زاگرس قرار دارد و به صورت ۱۰۰ درصد تحت پوشش جنگل های زاگرس است.

 

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

وی با بیان اینکه بیشترین خشکیدگی جنگل های زاگرس در حوزه لرستان اتفاق افتاده است عنوان کرد: امروزه جنگل های زاگرس در معرض تهدید بوده و با توجه به اینکه زاگرس به نوعی با زندگی مردم لرستان و نوع فرهنگ آن ها عجین شده است اگر راهکارهایی برای رفع این چالش ها اندیشیده نشود در آینده با مشکلات پرمخاطره تری نسبت به وضعیت کنونی مواجه خواهیم بود.

مدیرکل محیط زیست لرستان به وجود ۳۴ تشکل زیست محیطی ثبت شده در لرستان اشاره کرد و افزود: تعداد زیادی تشکل زیست محیطی دیگر در نوبت ثبت بوده که تعامل این تشکل ها با سازمان محیط زیست لرستان بسیار خوب است.

فتحی بیرانوند اهداف تشکل های زیست محیطی و سازمان محیط زیست استان را مشترک دانست و گفت: ما تشکل های زیست محیطی را به عنوان بخشی که در انتقال فرهنگ زیست محیطی تلاش می کنند جزیی از سازمان محیط زیست می دانیم هرچند ممکن است بین این دو نهاد اختلاف نظراتی وجود داشته باشد ولی در مجموع ما از این تشکل ها در همه زمینه ها حمایت می کنیم.

وی میزان آتش سوزی جنگل های حوزه تحت مدیریت سازمان محیط زیست لرستان را طی امسال حدود ۳۰۰ هکتار برشمرد و بیان داشت: حدود ۹۸ درصد آتش سوزی های صورت گرفته در لرستان طی سال جاری در پوشش های علفی و مرتعی رخ داده است و پوشش های جنگلی استان به میزان کمی دچار حریق شده اند.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

مدیرکل محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه پوشش های مرتعی دچار حریق نسبت به پوشش های جنگلی قابل احیاتر هستند اضافه کرد: عوامل انسانی حدود ۹۵ درصد علت آتش سوزی در جنگل های لرستان را تشکیل می دهند.

فتحی بیرانوند در رابطه با میزان اعتبارات تخصیص داده شده به لرستان برای احیای جنگل های استان گفت: بر اساس قانون متولی عمومی اعتبارات بخش جنگل ها و مراتع اداره منابع طبیعی استان بوده اما حدود ۱۵ درصد از مساحت جنگل های استان به صورت مستقیم و غیر مستقیم تحت نظر سازمان محیط زیست است ولی مبلغ اعتبارات امسال در این رابطه تا کنون مشخص نشده است.

وی میزان اعتبارات ملی ابلاغ شده به حوزه های تحت مدیریت سازمان محیط زیست استان را در سال گذشته حدود یک میلیارد تومان برشمرد و افزود: سال گذشته این میزان اعتبار در حوزه های مختلف مدیریت سازمان محیط زیست لرستان هزینه شد.

مدیرکل محیط زیست لرستان به اهم فعالیت های کارگروه حفظ و احیای جنگل ها و مراتع استان به ریاست استاندار لرستان طی یکسال اخیر اشاره کرد و گفت: در این کارگروه موضوع زوال جنگل های بلوط طی چندین جلسه دنبال شد و کمیته هایی تحت عنوان کمیته حفاظت، کمیته تحقیقات، کمیته آموزش و کمیته احیا در این رابطه تشکیل شد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

فتحی بیرانوند یکی از اصلی ترین چالش های استان در بحث زوال جنگل های بلوط را عدم کار پژوهشی در رابطه با علت این پدیده دانست و افزود: یکی از مصوبات کارگروه حفظ و احیای جنگل های بلوط لرستان انجام کار پژوهشی در رابطه با علت پدیده زوال بلوط بوده که به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان محول شده است.

وی اضافه کرد: در بحث احیای جنگل های بلوط لرستان سال گذشته مبلغی در اختیار سازمان منابع طبیعی استان برای احیا و بریدن سرشاخه های آلوده به آفات و بیماری های درختان بلوط قرار گرفت که اقداماتی در این خصوص صورت گرفته است.

این سخنان مدیرکل حفاظت محیط زیست در مورد آتش سوزی جنگلها و مراتع در مناطق حفاظت شده در حالیست که اوضاع مشابهی نیز در زمینه آتش سوزی عرصه های منابع طبیعی نیز وجود دارد تا امسال سال آتش بازی جنگلهای بلوط لرستان باشد.

مهرداد بهاروندی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان پیش از این گفته بود: از ابتدای امسال تا کنون ۳۸۰ هکتار از جنگلهای استان لرستان دچار آتش سوزی شده است.

وی تعداد آتش سوزی های صورت گرفته در سطح جنگلهای لرستان را بیش از ۳۰ فقره عنوان کرد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه خیلی از این آتش سوزی های جنگلهای استان همان ابتدای کار با همکاری اکیپهای مردمی مهار شده است افزود: در حال حاضر ۸۷ اکیپ مردمی در این زمینه با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همکاری دارند.

بهاروندی یادآور شد: در مجموع در قالب این اکیپهای مردمی بیش از ۴۸۰ نفر با این اداره کل همکاری دارند.

وی با بیان اینکه مهم ترین عامل آتش سوزیهای جنگلهای لرستان عامل انسانی بوده است گفت: به جزء یک مورد در شهرستان کوهدشت که به علت رعد و برق بوده ما بقی این آتش سوزی ها عامل انسانی داشته است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: بسیاری از آتش سوزی ها به علت اختلافات محلی و همچنین بی احتیاطی گردشگران در عرصه های طبیعی رخ داده است.

بنابراین گزارش وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر گزارشهای ارائه شده در این زمینه سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

لرستان جزو سه استان اول کشور در زمینه وقوع آتش سوزی جنگلها

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=72445

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. جنگلها ریه های تنفسی زمین اند.
    افسوس….افسوس

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.