- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تفریح مفرح یا بازی با جان

image77038

 

سجاد آریان پور / میرملاس : 

هر سال فصل تابستان، شنا و آبتنی در استخر و رودخانه ها رونق می گیرد و بسیاری ازاشخاص به ورزش شنا روی می آورند در حالی که این ورزش مفرح در صورت بی احتیاطی ممکن است سبب تلفات جانی بشود.
طبق آمار منتشر شده در سال گذشته هزار و ۷۲ نفر براثر غرق شدگی در کشور جان خود را از دست داده اند،از این تعداد۹۰۲ نفر مرد و ۱۷۰ نفر دیگر زن بوده اند و نیز مردان بیش از ۵ برابر زنان غرق می شوند که بسیار تاسف برانگیز است و نیازمند فرهنگ سازی و اتخاذ تمهیدات خاصی است تا از تکرار اینگونه حوادث ناگوار پیشگیری به عمل آید.‏

طی روزهای گذشته نیز براثر ناآگاهی شناگران ،بی احتیاطی، عدم آشنایی با فنون شنا و عدم استفاده از حریم امن همچون استخر برای شنا دو فقره غرق شدگی در رودخانه های لرستان حادث شد که افراد غرق شده توسط عوامل امدادی از داخل رودخانه ها بیرون آورده شده و توسط اورژانس به سردخانه منتقل شدند.

هر ساله با گرم شدن هوا در فصل تابستان تمایل افراد برای شنا و آبتنی افزایش می یابد و با توجه به این که دریاچه و رودخانه ها حریم امنی برای شنا نیستند لذا توصیه می شود از مکان های ایمن مانند استخر برای شنا استفاده شود.

بیشترین آمار غرق شدگی مربوط به رود خانه ها و سدها است که دلیل اصلی آن نیز وجود جریان های شدید ،شکافنده و مرگبار امواج رودخانه ها است،‏کارشناسان نیز معتقدند آشنا نبودن با وضعیت محیطی محل شنا و عدم آشنایی با فنون شنا،و حتی برخورد سر افراد با سنگ های کف رودخانه از مهم ترین دلایل غرق شدن افراد می باشد.

به رغم وجود چنین آمار هایی و خطرات احتمالی شنا در رودخانه ها و توصیه های کارشناسان متاسفانه هر ساله شاهد شناکردن افراد در بستر رودخانه ها و سدها می باشیم، لذا انتظار می رود در این زمینه از طرف مسئولین امر و خانواده ها فرهنگ سازی بیشتری صورت پذیرد و تنها به چند هشدار بسنده ننموده و این موضوع تا سال آینده و تابستانی دیگر به فراموشی سپرده نشود.

استفاده ازحریم های امن شنا نیز تابع شرایط خاصی است و لازم است تا بر کیفیت بهداشتی استخرهای آلوده نیز نظارت کافی صورت پذیرد.

یک پزشک متخصص پوست می گوید : آب محیط ایده آلی برای رشد بسیاری از باکتری ها، انگل ها، قارچ ها و ویروس ها است همچنین اختلالات روده ای مانند حصبه، شبه حصبه، اسهال، ناراحتی های معده، عفونت چشم وگوش ، بیماری های پوستی ،عفونت های قارچی و زرد زخم، از طریق آب به راحتی قابل انتقال به انسان است.

همچنین قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و از جمله کلر که برای ضد عفونی کردن آب استخرها مورد استفاده قرار می گیرد باعث افزایش ‏ph آب می شود. حال اگر افزایش ‏ph به شکل کنترل نشده باشد، باعث بروز مشکلات چشمی و پوستی می شود.استنشاق کلر از سطح آب در دراز مدت می تواند ریه ها را اذیت کند، که این وضع به خصوص در مبتلایان به آسم دیده می شود.‏همچنین هپاتیت ‏a می تواند از طریق استخر های آلوده به افراد منتقل شود.

اگر کنترل غلظت کلر به درستی صورت نگیرد، ممکن است حتی در دراز مدت باعث برونشیت مزمن شود.

در هر حال نه فقط آب آلوده، بلکه رختکن ها، حمام های استخر و دمپایی های مشترک نیز می توانند باعث انتقال ویروس های بیماری زا باشند.‏ بعضی از عوامل بیماری زا، مانند کریپتو سپوریدیوم، در برابر کلر مقاومند و می توانند متعاقب نوشیدن آب، باعث بروز بیماری های گوارشی و ایجاد اسهال شوند.

حضور افراد و پرسنلی که ضد عفونی نشده اند، می تواند اکوسیستم پوستی را به میزان اندکی تغییر دهد. شایع ترین اتفاقی که بعد از استخر رفتن رخ می دهد، خشک شدن پوست است.

از نظر برخی متخصصان پوست، این جایگزینی هیدرولیپیدیک توسط باکتری ها و قارچ ها باعث عفونت می شود ،این عفونت های انگلی خود را به شکل پلاک های قرمز بین پنجه ها نشان می دهند.گرانولوم استخر شنا یکی دیگر از بیماری های نادری است که در اثر میکرو باکتری ها به وجود می آید.

در واقع آب استخر محل امنی برای انواع میکروب هاست و برخی میکروب های قوی حتی در حوزچه ها و جکوزی ها نیز به راحتی زنده مانده در آنجا رشد می کنند، خصوصاً ویروس های پاپیوم که عامل بروز زگیل هستند. از سوی دیگر متخصصان پوست ارتباطی میان زگیل های کف پا و دفعات به حوضچه رفتن مشاهده کرده اند،لذا مربیان و اشخاص فعال در استخرها باید با آگاه سازی و کنترل اشخاصی که به استخر می آیند نظارت کامل داشته باشند زیرا بسیاری از افراد بدون استفاده از حوزچه عفونت زدایی وارد محیط شنا می شوند.

در این راستا نیز ضروری است تا بر استخرها در زمینۀ رعایت اصول بهداشتی نظارت جدی صورت بپذیرد ،لازم است آب استخرها تحت مراقبت بوده و تصفیه و فیلترشود و با استفاده از مواد پایین آوردنده اثر گذاری کلر از بروز بیماریها چشمی و تحریک کننده پوست جلوگیزی نمود ،همچنین استخرها باید چندین بار در سال زهکشی و تمیز شوند تا خطر ابتلا به بیماری های شدید از بین برود.