- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

گهر در کرج خشکید !

 

[1]

 

مهران مریدی /  سرویس ورزشی میرملاس : اولین حضور نماینده لرستان در لیگ برتر با اتفاقات بدی همراه بود. گهری‏ها، نتیجه و هواداران این تیم اخلاق را واگذار کردند. تیمی که می‏توانست از امتیاز میزبانی بهره‏مند باشد با کارشکنی برخی، خیلی راحت کوله‏بار سفر را بست و از خدا خواسته مسافر شد. در دیدار ملوان و گهر که به نوعی تیم دورودی(کرج) میزبان بود، ملوانان بیشتر از پوئن میزبانی برخوردار بودند تا گهری‏ها و بیشتر ورزشگاه انقلاب کرج در اختیار هواداران ملوان بود؛ چون مسافت کرج تا انزلی بسیار کمتر از کرج، دورود است.

درگیری بین تماشاگران دو تیم را برخی حاضران، در تاریخ لیگ برتر بی‏سابقه عنوان کرده و نکته قابل تأمل در این خصوص گفته ‏های سیدجلال رافخایی مهاجم گلزن ملوان بود «به جای احسان حدادی، هواداران گهر را به المپیک ببرند» و او از پرتاب سنگ هواداران گهر تعجب کرده و گفته «تماشاگران گهر واقعاً وحشتناک بودند. آن‎ها معروف به سنگ‏انداز هستند و باور نمی‏کنید از فاصله یک کیلومتری سنگ می‏زدند. آن‏ها اتوبوس و ماشین‏های انزلی‏چی‏ها را خراب کردند. اسم ما بد در رفته و آنها دست ما را از پشت بستند».

رافخایی تاکید کرده «شانس آوردیم که در دورود بازی نکردیم وگرنه صددرصد کشته می‏دادیم. باید فدراسیون و کمیته انضباطی فکری به حال این وضع بکند».

با خسارتی که در این دیدار به ورزشگاه انقلاب کرج وارد شده، رئیس هیات فوتبال البرز، واکنش تندی نشان داد و گفت: «با توجه به حواشی و اتفاقات به‏وجود آمده برای برگزاری بازی‏های بعدی تیم فوتبال گهر شهرداری دورود در کرج مجدداً تصمیم‏گیری خواهد شد. اتفاقات را در یک جلسه و با حضور مسوولان و شورای تامین استان بررسی می‏کنیم و اگر صلاح نباشد از انجام بازی‏های گهر در شهر کرج جلوگیری خواهیم کرد».

با این حال شاید شاهد جدایی دورود از کرج باشیم و بازهم مسوولان این تیم باید دنبال ورزشگاه بگردند.

پورغلامی سرمربی ملوان هم در این خصوص گفت: «وقتی قصد داشتیم برگردیم دیدیم که به اتوبوس‎های ما آسیب رسیده و به قدری داغان شده بود که اصلاً قابل استفاده نبود. با کمک سرهنگ ایمانی سه اتوبوس جدید در میدان آزادی کرایه کردیم و به انزلی برگشتیم. علاوه بر اتوبوس‎های ما، هر ماشینی با پلاک انزلی دیده بودند را با سنگ خرد و خاک‎شیر کرده بودند. یک جوانی داشت گریه می‏کرد و می‎گفت ماشین را از پدرم گرفته‎ام و مرا بیچاره می‎کند. ما همه اتفاقات را صورت جلسه کردیم و باید برآورد خسارت بشود. من چون کارشناس خسارت نیستم اطلاعی از مبلغ آن ندارم ولی می‎دانم خیلی زیاد است».

حاضران می‏گویند پرتاب اشیاء پس از لحظاتی به درگیری فیزیکی بین تماشاگران منجر شد که با دخالت ماموران حاضر در ورزشگاه درگیری فیصله پیدا کرد.

به گفته عسگری رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال پنالتی ملوان به اشتباه گرفته شد. شاید اگر این دیدار در استان خودمان برگزار می‏شد، داور جرات نمی‏کرد آن صحنه مشکوک را پنالتی بگیرد.

چند هفته قبل در یادداشتی با عنوان «حضور گهر در لیگ برتر به چه قیمتی؟!» از مسوولان خواهش کردم با تدابیر مناسب برای حضور تیم دورودی در لیگ برتر، آبروی استان لرستان حفظ شود، اما در همین شروع فصل، مضحکه اهالی فوتبال شده‏ایم و پس از لقب (مسافر) حالا لقب طرفداران «سنگ‏انداز» را هم یدک می‏کشیم. بیشتر روزنامه‏های ورزشی و سایت‏های خبری به درگیری تماشاگران دو تیم ملوان و گهر پرداخته بودند که در این بین عکس‏های خونین انزلی‏ها خیلی به چشم می‏آمد. به هر حال تیمی که می‏توانست با کمی تلاش و همت و کمی «جور دیگر دیدن» بازی‏های خانگی را در استان خودمان برگزار کند، به راحتی و چون برخی مسوولان نمی‏خواستند، «آواره» شد و حالا همان برخی‏ها کاسه چه کنم، چه کنم دست گرفته‎اند.

در دیدار دوستانه گهر با استقلال صنعتی اهواز که قبل از شروع لیگ برتر در دورود برگزار شد، تماشاگران دورودی، خبرنگاران خرم‎آبادی که به قصد پوشش این مسابقه تا دورود رفته بودند را اذیت کرده و اگر وساطت نیروی انتظامی نبود کار به جاهای باریک کشیده می‎شد. در چند روز گذشته مردم دورود تماس‎هایی گرفته و می‎گویند حاضرند این تیم به هر شهری برود الا خرم‎آباد! باید خدمت این عزیزان عرض کنیم، گهر باید نشان اتحاد لرها می‎شد، مثل تراکتورسازی برای ترک‎ها، که متأسفانه برخی ناخواسته این اتحاد را به تفرقه تبدیل کردند و دود این تفرقه به چشم گهر می‎رود. تارتار بارها اعلام کرده که دوست دارد تیمش در لرستان یا استانی همجوار بازی کند، معلوم نیست کرج بر چه اساسی برای میزبانی گهر انتخاب شده و استان‎های همجوار که ورزشگاه‎های استاندارد دارند، دیده نمی‎شوند در حالی که ورزشگاه تختی خرم‎آباد کار چندانی برای آماده شدن ندارد اما مسوولان دیگر راغب به تجهیز آن به ملزومات AFC نیستند؛ چون دورودی‎ها نمی‎خواهند.

با وجود حواشی ایجاد شده و اظهار نظر رئیس هیأت فوتبال البرز، این احتمال وجود دارد که بازی هفته سوم این تیم با پرسپولیس در ورزشگاه آزادی تهران انجام شود که این دیدار نیازمند تدابیر شدید امنیتی است.

نکته دیگر که جای تاسف داشت، نبود خبرنگاران و عکاسان بومی همراه تیم گهر بود و هر عکسی که در این درگیری منتشر شده بود، مظلومیت طرفداران ملوان را به رخ می‏کشید. جا دارد حال که گهر مسافر شده، مسوولان این تیم تدابیری بیاندیشند تا در هر بازی چند خبرنگار و عکاس زبده لرستانی همراه تیم باشند.

صعود گهر به لیگ برتر بیشتر از آنکه نمایانگر مشکلات توسعه نیافتگی استان باشد حکایت دیگری را آشکار می‏کند و آنهم فاصله زیاد ماست. فاصله‏ای که شاید خود سبب عقب ماندگی لرستان باشد. سوال اینجاست که چه اتفاقی می‏افتد که مردم یک شهرستان استان‎های دیگر را به استان خودشان ترجیح می‏دهند و چرا ما به عنوان یک قومیت بزرگ از خودمان گریزانیم؟!

به هر حال گهر در کرج به راحتی خشک شد و مسببان این خشکیدن عین خیال‏شان هم نیست. معلوم نیست در این شرایط آیا دیگر آبی برای جاری شدن وجود دارد یا نه؟

در پایان به‏عنوان یک فرد کوچک ار جامعه بزرگ قوم لر، خواهش می‏کنم از تماشاگران لرستانی که فرهنگ والای استان را اشاعه دهند، نه برخی رفتارها که به هیچ وجه در شأن این قوم نیست.