تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

سالانه حدود ۵۰ هزار نفردر لرستان برای اهداءخون مراجعه می کنند

  • کد خبر : 72618
  • 11 مرداد 1394 - 2:18

    معاون انتقال خون استان لرستان گفت :سالانه حدود ۵۰ هزار نفر برای اهداءخون به پایگاه های انتقال خون لرستان مراجعه می کنند. روز جمعه نهم مردادماه همزمان با روز ملی انتقال خون پرسنل سازمان انتقال خون لرستان با شرکت در نماز جمعه این هفته طرح شمیم خدمت را برای خدمت رسانی به همشهریان […]

76352

 

 

معاون انتقال خون استان لرستان گفت :سالانه حدود ۵۰ هزار نفر برای اهداءخون به پایگاه های انتقال خون لرستان مراجعه می کنند.

روز جمعه نهم مردادماه همزمان با روز ملی انتقال خون پرسنل سازمان انتقال خون لرستان با شرکت در نماز جمعه این هفته طرح شمیم خدمت را برای خدمت رسانی به همشهریان و هم استانی ها برگزار کردند.

در این مراسم یک تیم پزشکی مجرب با امکانات کافی در مصلی شهرستان خرم آباد مستقر شدند تا از مومنان و نمازگزاران شرکت کننده در مراسم باشکوه نماز جمعه و کسانی که شرایط خون گیری را داشته باشند کار خون گیری انجام شود .

جعفر بیرانوند روز شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا ، افزود : از بین این مراجعه کنندگان، پایگاه های دریافت خون استان ازحدود ۴۰ هزار نفر خون دریافت و ذخیره می نمایند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد مراجعه کنندگان اهداء خون مرد و مابقی زن می باشند. اظهار داشت :در طی چهار ماه اول امسال نیز ۱۶ هزار و ۵۷۰ نفر به مراکز خون گیری استان مراجعه کرده اند.

وی به مشارکت بیشتر بانوان در امر اهدای خون اشاره نمود و افزود :استان لرستان طی پنج سال گذشته به صورت پنج سال متمادی رتبه ی اول مشارکت بانوان در امر اهدای خون را به خود اختصاص داده است.

بیرانوند با اشاره به اینکه واحد های خون اهدایی به اندازه کافی در بانک خون لرستان وجود دارد ،تصریح کرد :سالانه مازاد خون اهدایی به استانهای همجوار فرستاده می شود.

وی با اشاره به اینکه هر واحد خون اهدایی جان سه نفر را نجات می دهد ،افزود :از یک واحد خون سه فرآورده گلبول قرمز متراکم،پلاسما و پلاکت بدست می آید که می تواند جان سه نفر را نجات بخشد.

وی افزود : طبق آمار سالیانه ، اهدا ء کنندگان خون ۲۰ درصد برای بار اول،۳۰ درصد با سابقه قبلی و ۵۰ درصد اهداء کنندگان مستمر هستند.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شهرستان خرم آباد نیز در خصوص اهمیت و ارزش والای کار اهدای خون،اظهار داشت : اهدای خون سالم از مدرسه سازی هم بالاتر و والاتر است و عملی شایسته است که می تواند جایگزین برتری نسبت به سایر امور حسنه داشته باشد چراکه هر فردی اهدای خون می کند با این عمل به سه نفر حیات دوباره می بخشد .

یک کارشناس انتقال خون استان لرستان نیز گفت :از اهداء کنندگان خون آزمایشهای بیماریهای عفونی که از طریق خون قابل انتقال هستند به عمل می آید تا سلامت خون اهدایی تایید شود.

سیما فلاح با اشاره به اینکه این آزمایشات گروه خون فرد اهداءکننده را مشخص می نماید ، افزود :علاوه بر این از فرد اهداءکننده آزمایشهای ایدز ،هپاتیت B و C و بیماری عفونی سفلیس نیز به عمل می آید و پس از تایید برای فرد اهداء کننده کارت سلامت اهداء خون صادر می شود.

هرساله درطی دو مرحله مراسم روز انتقال خون به صورت جهانی در روز ۲۴ خردادماه و در روز نهم مردادماه به صورت ملی برگزار می شود، هفته انتقال خون در کشور هر ساله از روز سوم مرداد ماه تا نهم مردادماه به صورت هفتگی برگزار می شود .

تهیه خبر : سجاد آریان پور/ میر ملاس

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=72618

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. ازدکترامینی زاده میخواهیم که پایگاه دائم انتقال خون درکوهدشت ایجادنمایدزیرابسیاری ازمردم می خواهندخون اهداکنندولی امکانش فراهم نیست

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.