تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3

سریال دنباله‌دار آتش‌سوزی در قلب زاگرس/ بلوطستان کوهدشت خاکستر شد

  • کد خبر : 72830
  • 14 مرداد 1394 - 0:58

  سریال دنباله‌دار آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان در قلب زاگرس همچنان در حال اکران است تا این بار جنگل‌های شهرستان کوهدشت طعمه حریق شود. به گزارش میرملاس ؛ بخشدار مرکزی کوهدشت در این رابطه به  مهر گفت: از ساعت ۱۰صبح روز سه شنبه آتش سوزی در منطقه «هرین خلیغه» در هفت کیلومتری شرق کوهدشت شروع و به ارتفاعات […]

1763544

 

سریال دنباله‌دار آتش‌سوزی جنگل‌های لرستان در قلب زاگرس همچنان در حال اکران است تا این بار جنگل‌های شهرستان کوهدشت طعمه حریق شود.

به گزارش میرملاس ؛ بخشدار مرکزی کوهدشت در این رابطه به  مهر گفت: از ساعت ۱۰صبح روز سه شنبه آتش سوزی در منطقه «هرین خلیغه» در هفت کیلومتری شرق کوهدشت شروع و به ارتفاعات چنگری کشیده شده و پس از آن به منطقه دالاب رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از جنگلهای این منطقه در آتش سوخته است گفت: در حال حاضر نیز این آتش همچنان در حال پیشروی است.

بخشدار مرکزی کوهدشت با بیان اینکه این منطقه دارای پوشش جنگلی فراوانی بوده و درختان بلوط و زالزالک وحشی و امرود و پسته وحشی بسیاری دارد گفت: علت وقوع این آتش سوزی هنوز مشخص نشده است.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

روئین تن با اشاره به اینکه نیروهای مردمی از روستاهای اطراف کوهدشت به صورت خود جوش برای مهار آتش سوزی در این منطقه وارد شده اند گفت: همچنین نیروهای منابع طبیعی، هلال احمر، بسیج و … نیر در حال مهار آتش سوزی جنگلهای هرین خلیغه هستند.

بخشدار مرکزی با اشاره به گونه های درختی این منطقه تصریح کرد: این منطقه پوشس جنگلی بسیار بکر و درختان بلوط چند هزار ساله دارد.

سرمایه ای که از دست می رود

وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

این در حالیست که جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

لرستان جزو سه استان اول کشور در زمینه وقوع آتش سوزی جنگلها

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.

مهرداد بهاروندی همچنین گفته بود که طی سال ۹۲ نیز بیش از هزار و ۶۸۰ هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان لرستان دچار حریق و آتش سوزی شده است.

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که اخیرا لرستان به عنوان یکی از سه استان اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

آتش سوزی جنگلهای پلدختر

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=72830

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 37در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳۷
  1. واقعا جای تاسف دارد که باز هم درمسایل منفی ما جز استانهای بالا هستیم.امیدواریم باهمت مردم ومسولین هرچه زودتر آتشسوزی مهارشود

  2. اگربخش کوچکی ازاین همه هزینه های بلاعوض ابیاریهای بارانی بیهوده صرف مراقبت ازمنابع طبیعی میشدشاهداین اتفاقات که مارابه سوی دوزخ میبرد نبودیم.بااین اعتبارات بودکه دست درازی به منابع طبیعی هم خوداتشی بودکه به جان جنگلهای لرستان افتاد….

  3. درود بر شرف کارمندان منابع طبیعی شهرستان – نوش جونتون حقوق ناچیزی که می گیرید.خدا قوت تون بده.

  4. تا امروز غصه قطع درختان بلوط و جنگل های کوهدشت کم بودکه فقط مونده بود آتش گرفتنشون، اونقد جای تاسف هست که زبان آدم قاصر میمونه از هر سخنی، برای مسوولین بیشتر جای تاسف هست که حتی دیگه امید درخواست برامون نذاشتن.

    • تا جایی که من خبر دارم مسئولین حتی زحمت درخواست بالگرد از سازمان جنگل ها و یگان حفاظت را به خودشون ندادن. واگر این بالگرد هم در منطقه حضور پیدا کرد به درخواست دوسداران طبیعت و خواهش از مسئولان یگان حفاظت بوده است. بازم تاسف

  5. ظاهر مسئولین محترم نمیخواند تقاضای کمک و یا بالگرد بکنند چون اونوقت موضوع رسانه ای تر میشه و تریش قبای خانم ابتکار و دولت محیط زیست برخواهد خورد

    • کاش ما چند نفرآدم دلسوز و کاربلد مثل خانم ابتکار میداشتیم جناب آقای ابراهیمی این دولت دولت پاکی و صداقت است اما افسوس که دستش خالیست و میراث دار خزانه ای خالی و بدهی های هنگفت دولت احمدی نژاد است احمدی نژادی که معلوم نیست آن همه درآمد هنگفت نفتی را کجا هزینه کرده است بالغ بر ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی که درآن زمان عاید دولتش شد میتوانست ده ها کشور را از ورشکستگی نجات و آبادانی وپیشرفت را برایشان به ارمغان بیاورد با اندکی از آن درآمد می شدادارات محیط زیست وتشکیلات مربوط به حفاظت از مراتع و جنگلها ی همۀ استانها را به پیشرفته ترین امکانات از جمله هلی کوپتر ضد حریق و سایر وسایل مورد نیاز مجهز کرد اما چه شد و کجارفت آن سرمایه ملی خدا می داند!!در آن دولت زمین خواران مراتع و چنگلها را غارت کردند و بردند صنایع وتاسیسات صنعتی را به ورشکستگی کشاندند اعصاب و روان مردم را با دروغ و اختلاس و تورم و مسخره بازی و هاله نور و دشمن تراشی و حیف ومیل سرمایه های مردم …. دچار سردر گمی و چالش و افسردگی کردند سایۀ شوم تحریم خانمان سوز را برسر مردم کشاندند و بهانه های واهی را برای جنگی خانمان سوز و تمام عیار به دشمن دادند که اگر نبود تدبیر دولت دکتر روحانی معلوم نبود که امروز چگونه بر ما میگذشت دولت فعلی با کمترین درآمد و نفت بشکه ای حدود ۵۰ دلار ضمن جبران عقب افتادگی ها ، کشور را اداره و می رود که انشاا… با مدیریتی علمی و بدور از جنجال کشور را به ساحل آرامش وپیشرفت رهنمون سازد

  6. قابل توجه مسعولین استان بخصوص شهر سوخته کوهدشت
    مسعولین محترم اگر این آتش سوزی در استانهای مرکزی ایران انجام میشد باز هم بدون سر و صدا آتش به کار خودش ادامه میداد یا اینکه از استانهای همجوار برای کمک رسانی درخواست کمک میکردند و آن را فاجعه زیست محیطی اعلام میکردند
    به خاطر خدا و به خاطر حداقل جمع آوری رای مردم برای انتخابات پیش رو کمی به خود بیایید و فکری به حال این شهر مظلوم و بلوطهای در حال سوختنش بکنید شاید جلو خرابکاری های بعدی گرفته شود.
    با تشکر

  7. سوختن جنگل سوختن وازبین رفتن سلامت همگانی است

  8. فقط میتونم بگم متاسفم

  9. ضمن تشکر از همه افرادی که در امر اطفای حریق کمک کرده اند بایستی بعرض برسانم که چه کسی مسوول این همه خسارت است و چه کسانی توانستند این حادثه را مدیریت کنند .لذا می طلبد که بطور جدی فکری اساسی و بنیادی برای جنگلهای زاگرس نمود و یک بار برای همیشه مسئله را ریشه ای مدیریت و تدبیر نماییم. تا دیگر شاهد این همه افسوس و رنج و شرمنده فرزندان و ایندگان نباشیم .

  10. خوش بحال اون بلوط هایی که سوختندو دم برنیاوردند شاید که باسوختن خود تلنگری هرچند کوچک به مسؤلین محترم شهر کوهدشت بزنند.

  11. من بلوطم!
    همسفره ی شبانان بی معجزه، پیامبران بی امت، آغوش پنهان پوش کودکانم در سالهای بی باران در روزهای بمباران….
    نگران شناسنامه ام نیستم ریشه های پنهان در خاک نخواهند سوخت …
    اما این آبها برای فرو نشاندن آتش درونم کافی نیست
    هزار ها سال در پیراهنم پنهان کرده بودم آتشی که اکنون به مردمکهای تو رسیده… نمی توانستم تن گر گرفته ی دخترکانم را ببینم وخاموش باشم
    من بلوطم!بلوط خاموش

    حیف است بلوطی که گرفتار بروید
    در حاشیه ی آهن و دیوار بروید
    حیف است بلوطی که جنون را نشناسد
    در خاک زند پنجه و خون را نشناسد
    حیف است بلوطی که گریزد رمه از او
    او از همه دلتنگ نشیند همه از او
    حیف است بلوطی که بسوزد بر و بارش
    خاکستر خورشید شود سنگ مزارش

  12. هر د م از این باغ بری میرسد .
    بای ذنب قتلت .باکدامین گناه میراث گرانبهای خدادادی گذشتگان را باید اینچنین به قتلگاه ببریم .
    باید عزای ملی اعلام کنیم ولی متاسفانه مسولیین عزیز درخواب هستن .فاجعه ای بس هولناک وعظیم است .آیندگان قطعا از گناه ما نخواهند گذشت .خواستیم سد گاشمار رابرای حیات در دشتهای خشکیده کوهدشت جاری سازیم و در کمال تاسف شاهد جان دادن آخرین رمق زندگی در کوهدشت هستیم .

  13. بخوابید شهر در امن امان است بخوابید

  14. مسئوولین محترم همش دنبال سیاسی کاری هستید حالا قدرت مدیریت وعملکرد مثبت شما را دیدیم همین اتفاق در شهر ایلام وسایر استانها وشهرها افتاد رسانه ای شد ۲۰:۳۰پخش کرد بالگرد اومد ولی ما چی؟مسئولین محترم آیا از خدا نمی ترسید وبرای ازدست دادن جایگاه خود می ترسید؟

    • عزیزم ناراحت نباش تنهایی درد گرانیست چنگری ودالاب که هیچ اگه داخل شهرمان هم اتیش بگیرد کسی صدای ما را نخواهد شنید چونکه کسی رو نداریم اون بالا که صدایمان را به گوش مسئولان برساند حالا بعد از سه روز که چنگری انگار سیاه چادری ازعزا روی سرش افتاده تق پوق و تق وپوق اومده چندتا عکس بگیره .

    • محض اطلاع اگه ایلام یه بالگرد اومد اینجا دو تا اومد

  15. آقای بهاروند مدیر کل محترم منابع طبیعی لطفا صدای ناله درختان بلوط که در اتش می سوزند رو به گوش سازمان جنگلها برسانید…..شاید یگان حفاظت رو بیشتر توسعه بدهند ونیروی بیشتری بگیرند

  16. دوستان بلوطستان کوهدشت سوخت
    دوستان بلوطستان کوهدشت سوخت
    دوستان بلوطستان کوهدشت سوخت
    دوستان بلوطستان کوهدشت سوخت

    ولی الحمد ولله با نزدیک شدن به انتخابات و انتخاب نمایندگان ناشایست و جمع آوری آراء مردم برای کاندیدا هاالتیام می یابدنگران نباشید..
    شما ببینید در شب اول اتش سوزی در این دیار سوخته ،خبر آتش سوزی حتی از شبکه لر…اولویت نداشت
    در استان ایلام که مساحت جغرافیای آن به تقریب با کوهدشت یکسان است برای آتش سوزی در کبیر کوه ،ریشه مسئولین در پایتخت به جوابگویی وا داشت و در برابر این حادثه سوال و جواب شدند…
    من که بعنوان یک شهروند دلسوخته کوهدشتی منتظر مصاحبه های پی در پی مسئولین محلی و استانی در شبکه های سراسری و حتی برون مرزی بودم که دریغ از یک کلمه…
    مسئولین محلی که خود را واقع گرا و واقعیت ها را میگویند چرا حیات مردم سوخت رسانه ها را به کمک وا نداشتن تا به حیات انسانی خدمتی کرده باشد.
    کاشکی کوهدشت از لحاظ جغرافیایی اسما از شهرستانهای استان کرمانشاه و ایلام محسوب میشد که به سود عموم می انجامید.
    برای آنان که میدانند و و میگریند در این داغ جانسوز میبایست عزای عمومی اعلام کرد.

  17. امروز سومین روز اتش سوزیه که هنوز مهار نشده چرا مسئولین بفکر نیستند اگه مردم دالاب نبودند اتش سوزی تا نزدیکای روستای دالاب امده و پس ماندهای کشاورزی دامداران راهم طعمه حریق میکرد

    • راستی این هلیکوپتر الان واسه چی اومده اومده داغ دل مردم رو تازه کنه سه روز از اتیشسوزی میگذره کسی صدای مردم را نشنید حالا که خاک سیاه شده اومده فیلمبرداری کنه که چند هزار هکتار از بهترین منطقه تفریحی وگردشگری دالاب بالا و چنگری خاکستر شده رو نشون بده اگه همون روز اول این بالگرد می اومد دامنه آتش به این گستردگی نمی شد . کسی که از شهر قصد داشت واسه کمک بیاد اول از همه باید با آژانس که خودش کرایه می کرد تا دامنه کوه بیاد از اونج نزدیک دو ساعت کوهپیمایی ، موقعی هم که اونجا میرسید از خستگی و تشنگی نای راه رفتن نداشت چه برسه به اینکه آتیش خاموش کنه ما همیشه فکرمون دیر استارت میزنه اینهم از عاقبت کارهامون.

  18. مطالب شما در خصوص آتش سوزی در جنگل های کوهدشت در پایگاه خبری نظر به نقل از شما منتشر شد.
    http://www.nazarnews.com/52713

  19. هنی بو زلف سخته دت میایه
    فقط ابراز تسلیت به مردم طرهان زمین

  20. آجر شده قوت لایموتی که منم

    فریاد و هوار از سکوتی که منم

    آتش شده سهم جنگل خاک آلود

    ای ابر ببار بر بلوطی که منم

  21. سلام اگر برکناری سیاسی باشد زود انجام می شود ولی آتش خاموش کن نیستند مسئولین کوهدشت

  22. ای جنگل با شکوه کز من دوری
    از داغ تو گُر گرفته‌ام بد جوری
    من در غم خویش بی صدا می‌سوزم
    وقتی که میان شعله‌ها محصوری

  23. با سلام و خسته نباشید به کلیه همشهریان عزیزکه در خاموشی آتش گرفتن طبیعت و درختان بلوط افتخار لرستان و زاگرس نشینان .به راستی چرا فرماندار شهرمان بجای اعلام به مسئولین پایتخت و درخواست کمک از مرکز و سایر استانهای همجوار با شاخه و برگ درختان آتیش را خاموش میکنه، اگه میخواهید احساس مسئولیت را به مردم شهرمان اثبات کنید سه روز تمام درختان نمی سوختن حداقل درخواست یک بالگرد را از استانی دیگر جهت کمک به مردم ،جهت جابجایی مردم و جهت بردن آب و سایر امکانات به خاموش کنندگان را می نمودید .به راستی چرا استاندار لرستان از این خبر نگران کننده هیچ خبری نداده و شاید نماینده ی ایشان شخص فرماندار میخواد جوابگو باشد؟ کجایند مردان خدایی؟ کجایند مسئولین …… به راستی همین مسئولین امروزی رزمندگان دیروزی هستند؟ نه نه نه فکر نمی کنم.

  24. درود بر کارکنان منابع طبیعی و اقای بهاروند که با تلاش و دلسوزی در منطقه حضور داشتند و در عملیات اطفا حریق تمام سعیشون رو کردند و بدون امکانات و تجهیزات .
    اقای بهارون لطفا صدای ناله های بلوط کوهدشت را ب گوش مسولین از خدا بیخبر برسانید

  25. سلام درود بر مردم ایثار گر شهرستان کوهدشت که باتحمل مشقتهای فراوان از جمله دوری مسافت ونبود امکانات وکمبود اب اشامیدنی وگرمای طاقت فرسای طبیعی وگرمای سوزان اتش به جنگ این پدیده که ناشی وساخته دست بشر سهل انگار میباشدرفتندق مسولین مربوطه اگر شهامت داشته باشند وبیایند در منبر نماز جمعه فردا به خاطر ناتوانی در کنترل مهار اتش استفعا دهند شاید مردم راضی وانها ر ا ببخشند وگرنه…….. راستی مردم عزیز شهرستان اگر فردا یا پس فردا در بعضی تریبونها شنیدید که اتش سوزی را به دولت قبلی ربط دادند هیچ تعجب نکنید

  26. میرملاس ای کاش مثبت و منفی برای نظرات هم داشتید

  27. واقعا متاسفم واسه کسانی که بدون توجه یا احمق بودن افرادی که باعث چنین حادثه هایی میشن و خسته نباشید می گم به تمام کسانی که در مهار کردن اتش همکاری کردن خسته نباشید

  28. سلام به امین عزیز که حداقل ایشن این خبر رو رسانه ای کردن
    اما کجایند مسئولین پر ادعا و شایسته که فقط عکسشون رو بنره و وقتی میشینن پشت میز ریاست
    همه چی حتی … رو از یاد میبرن
    آخه اگه بگیم متاسفیم چه دردی دوا میشه
    این همه انتخاب شایسته برا این روزه
    پس شمایی که رفتید و اون میز رو تصرف کیدید و شایسته اید،چرا نباید کاری به حال بلوطستان بی زبان بکنید
    وای بر روز رستاخیز شما
    توان ندارید مسئولیت قبول نکنید

  29. باسلام
    واقعا تمام واژه ها را کنارهم بچینیم.قادر به توصیف چنین مصیبتی نیست. بلوط نماد زاگرس است کم کم نماد خود را داریم از دست می دهیم.تسلیت به جامعه زاگرس.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.