تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

اندر احوالات بیمارستان پلدختر / چه کسی پاسخگوست؟؟؟

  • کد خبر : 7291
  • 03 مرداد 1391 - 10:40

  سکینه دریکوند / میرملاس نیوز : یازده اسفند سال ۸۹ تنها بیمارستان ۶۴تختخوابی پلدختر پس از یک ربع قرن،به قول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ؛با دستان با کفایت وزیر بهداشت افتتاح شد و فعالیت خود را با ۱۲ پزشک متخصص آغاز کرد و البته در آن روز وزیر بهداشت در مورد حضور […]

 

سکینه دریکوند / میرملاس نیوز :

یازده اسفند سال ۸۹ تنها بیمارستان ۶۴تختخوابی پلدختر پس از یک ربع قرن،به قول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان ؛با دستان با کفایت وزیر بهداشت افتتاح شد و فعالیت خود را با ۱۲ پزشک متخصص آغاز کرد و البته در آن روز وزیر بهداشت در مورد حضور پزشکان متخصص ارتوپدی و قلب و راه اندازی دستگاه پیشرفته ی سی تی اسکن تاکید کرده ونسبت به تامین آنها قول مساعد دادند،اما اکنون پس از ۱۶ماه ،آن قولها و وعده و وعیدها نه تنها جامه ی عمل به تن نپوشدند بلکه تعداد پزشکان متخصص بیمارستان از ۱۲تا(زمان افتتاح)به ۸تا کاهش یافته است.

رضا آروین  از مراجعه کنندگان می گوید :زمانی که مرحوم خواهرم بر اثر دیابت به کما رفته بودو نیاز به مراقبت های ویژه داشت او را در اتاق احیا بستری کردند در حالی که در این اتاق همزمان به بیماران سرپایی اورژانس –از نوزاد چند ماهه تا پیرمرد ۷۰-۸۰ ساله _رسیدگی می شد.وی میگوید :از ظهر که خواهرم به کما رفته بود تا ساعت ۲۲:۳۰دقیقه که به خرم آباد اعزام شد،ما مرتبا در تماس با بیمارستان های خرم آباد و اندیمشک برای رزرو یک تخت خالی بودیم.وی میگوید :متاسفانه در این بیمارستان نه تنها خیلی از بخش ها غیرفعال هستند و یا اصلا وجود ندارندبلکه بخش های فعال نیز کآرایی لازم راندارند. آروین می گوید:با توجه به اینکه نماینده ی پلدختر خود پزشک و نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس هستند انتظار می رفت که از جانب ایشان اقدامات موثری برای بهبود وضعیت درمان شهرستان صورت می گرفت و امروز شاهد این وضعیت نبودیم.

۲۶ فروردین فرج … دریکوندی،۴۲ ساله ساعت ۲۳در محل کار خود در قفسه ی سینه اش احساس درد می کند، وی با تماس با آژانس خود به بیمارستان پلدختر مراجعه می کند،پزشک عمومی اورژانس پس از معاینه وانجام آزمایش و اصرار همراها ن بیمار،وی را در بخش سی سی یو بستری می کند،از ساعت ۲۳:۳۰که فرج … در سی سی یوبستری می شود تا زمان ایست قلبی-ساعت ۱۲ روز بعد-یعنی نزدیک به ۱۳ ساعت،هیچ پزشکی او را ویزیت نمی کند.

زینی وند که خود بیمار و در بخش سی سی یو بستری بوده می گوید:(( ساعت ۲شب وضعیت فرج… بحرانی می شود،۲بار به علت تهوع ودرد شدید بیهوش می شود وحتی از تخت پایین می افتد،پرستاران بخش مرتبا با پزشک بخش تماس می گیرند ولی پزشک فقط به صورت تلفنی از منزل اقدام به تجویز دارو می کند.))
۱۳ ساعت از زمان بستری در بخش سی سی یو می گذرد اما دکتر بخش هنوز بیمار را ویزیت نکرده است ،در ساعت ۱۲ظهر بیمار دچار ایست قلبی می شود واحیا اثرنمی کند وبیمار فوت می کند.در نهایت پزشک زمانی بر بالین بیمار حاضر می شود که یک ربع ساعت از ایست قلبی گذشته است و این در حالیست که مطابق رفرنس های روز دنیا زمان طلایی احیا(CPR) 6-4دقیقه بوده و احیا پس ازاین زمان باشکست مواجه خواهد شد.

علی دریکوندی برادر فرج … میگویدبرادرم ۱۳ ساعت در این بیمارستان و در بخش سی سی یو بستری بود بدون آنکه پزشک متخصص او را ویزیت کند ویاحداقل دستور اعزام او را به خرم آباد دهد.

علی رغم مراجعات و تماسهای تلفنی مکرر با فرهاد پارسا ریاست بیمارستان وشبکه ی بهداشت پلدختر و حسن شاکرمی مدیریت بیمارستان جهت پاسخگویی به سوالاتی در خصوص کمبودها و برنامه ها و بی اعتمادی و عدم رضایت شهروندان از وضعیت خدمات رسانی بیمارستان ،آنها از هرگونه پاسخ و اظهار نظری ˮدر حوزه ی تحت سرپرستی و مدیریتشان خودداری کردند و تنها به این جمله اکتفا کردند که بدون اجازه و موافقت دانشگاه علوم پزشکی حق هیچ گونه اظهار نظری نداریم.لذا در تاریخ ۳۱ خرداد،۱۱سوال در چهار محور؛ کمبود متخصص ونیر.وی انسانی،کمبود تجهیزات و بخش های بیمارستانی ،برنامه ها و اهداف بیمارستان و خطاها و اشتباهات پزشکی به روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارائه شد. چندنمونه از سوالات به شرح زیر است:

۱)سرانه ی تخت بیمارستانی در کشور به چه صورت است؟
۲)با توجه به اینکه در زمان افتتاح بیمارستان توسط خانم وزیر گفته شده بود که تعداد پزشکان متخصص بیمارستان ۱۲تاست و با توجه به اینکه الان عملا تنها ۸ پزشک متخصص مشغول فعالیت هستند،این سوال مطرح است که تخصص ۱۲تا پزشک اول در چه زمینه ای بوده است و چرا همکاری برخی از آنها با بیمارستان قطع شده و چرا در زمینه ی جایگزینی نیروی متخصص مورد نیاز تنها بیمارستان شهرستان اقدام موثری صورت نگرفته؟

۳)با توجه به قول مساعد خانم وزیر در زمینه ی حضور پزشک متخصص قلب و ارتوپد و راه اندازی دستگاه پیشرفته ی  سی تی اسکن ،چرا تاکنون هیچ یک از آن قوله عملی نشده ،موانع عدم اجرا چه بوده؟

۴)با توجه به حادثه خیز بودن محورهای مواصلاتی پلدختر و همچنین جمعیت ۸۰ هزار نفری شهرستان(بون احتساب جمعیت حدود ۵۰هزار نفری بخش رومشکان شهرستان کوهدشت و همچنین جمعیت ماژین شهرستان دره شهر که معمولا به خاطر مسافت کوتاهتر به بیمارستان پلدختر ،به این بیمارستان مراجعه می کنند.)چرا اورژانس بیمارستان تنها یک تخت دارد واکثر مصدومین به خرم آباد اعزام می شوند؟

۵)با توجه به مسافت ۱۲۰ کیلومتری پل دختر تا نزدیک ترین بیمارستان خرم آباد و نبودمتخصص،دستگاهها وتجهیزات پزشکی دربیمارستان پلدختر و نیز با توجه به تجهیزات ناکافی آمبولانس های شهرستان ،مصدومین سوانح رانندگی و دیگر سوانح وهمچنین بیماران نیازمند خدمات ویژه ،تارسیدن به بیمارستان خرم آباد چه میزان شانس زنده ماندن وبهبود دارند؟

۶)به طور معمول ومیانگین از یک جمعیت ۸۰ هزار نفری چه تعداد بیماران قلبی-عروقی و دیابت و … را می توان در نظر گرفت که نیازمند خدمات ویژه هستند؟

۷)چرا در این بیمارستان آی سی یو غیرفعال است و بخشهای قلب، ارتوپدی ،مغز واعصاب و دستگاه سی تی اسکن و … وجود ندارند؟برای خلاصی از این وضعیت چه برنامه ای دارید؟
۸)وضعیت سرویس دهی و خدمات رسانی به مراجعین وبیماران از نظر شما و طبق گزارشات و بازدید های احتمالی شما،چگونه ارزیابی می شود؟

هوشنگ بادپی  مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی لرستان پس از دریافت و مطالعه ی سوالات ارائه شده ،سوالات ارائه شده را  “تند”  ارزیابی می کند وبه بیان یکسری توجیهات پرداخت .از جمله ی این توجیهات می توان به این گفته ی ایشان اشاره کرد که ؛((قیمت یک دستگاه سی تی اسکن ۳میلیارد تومان است وتجهیز بیمارستان پلدختر به سی تی اسکن برای دانشگاه توجیه اقتصادی ندارد .)) من از جان انسانها صحبت میکردم و از درد بازماندگانی که تا آخرعمرشان با حسرت میگویند:کاش دکتر بود ! کاش تجهیزات بود! کاش دکتر مثلا کار بلدی هم که بود به موقع مراجعه میکرد !کاش اصلا پل دختر زندگی نمی –کردیم!! کاش  … و هوشنگ بادپی مدام چرتکه می انداخت و حرف از توجیهات اقتصادی می زد و در پایان با اعتماد به نفس بالا پرسیدند؛آیا توانستم شما را متقاعد کنم !؟ و من که نمی دانستم برای گرفتن موافقت با مثلا یک دستگاه سی تی اسکن باید روزانه قول چه تعداد”مشتری “را بدهم،فقط از ایشان خواستم که به سوالت به صورت کتبی در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهند،و از آن روز تاکنون سوال ذهن من این است که آیا باید در مقابل اینگونه توجیهات متقاعدشد!!؟آیا باید بیمارستان هاونظام سلامت  ما در بحث سلامت شهروندان به فکر سود اقتصادی باشند؟ ما را چه شده ؟ما که شب و روز برای بشریت راهکار ارائه میدهیم  ونسخه ی عدالت و انسانیت می پیچانیم چرا وقتی به سیاست گذاریهای سلامت خودمان میرسیم شروع میکنیم به چرتکه انداختن و در نهایت با قاطعیت تمام به این نتیجه می رسیم که حیات وسلامت جسم وروان ۸۰ هزار نفرانسان به یک دستگاه سی تی اسکن –خواه ۳میلیارد خواه هرچند میلیارد -نمی ارزد .آیا بهای واقعی جان یک انسان ۹۴میلیون وبهای یک دستگاه ۳میلیاردتومان است؟؟ حال آنکه خداوند در آیه ی ۳۲ سور ه ی مائده می فرمایند:وکسی که انسانی را از مرگ نجات دهد گویا همه ی انسانها را از مرگ نجات داده است.

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=7291

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 15در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱۵
  1. هردم از این باغ بری میرسد.!

  2. جناب آقای آزادبخت عزیز آیا مسولین استانی خبر دارند .یک جوان شهروند کونانی در روستای سراب حمام پلدختر تصادف میکنه دوستش رابه بیمارستان پلدختر می بره .از قضا دوستش در همان بیمارستان تسلیم میشه .وکارکنان محترم بیمارستان یک آمپول آرامبخش به این آقا نمی زنند ودر داخل بیمارستان اقدام به خودکشی میکنه چرا مسولین رسیدگی نمی کنند

  3. جناب خیاران لطفا شایعه پراکنی نکنید . چون منزل ما به بیمارستان پلدختر نزدیکه من خودم جزو اولین افرادی بودم که اون شب بالای سر اون مرحوم حاضر شدم . اون مرحوم به علت شوک حاصل از تصادف و مرگ دوستش و چون خودش راننده بوده و بنابراین در پی مرگ دوستش احساس عذاب وجدان میکرده پشت یکی از اتاقک های داخل محوطه بیمارستان ( روبروی اورژانس ) خودش رو حلق آویز کرده بود و بعد که ماشین نیروی انتظامی میاد و صورتجلسه رو انجام میده در برگشت و زمانی که از در اورژانس برای خروج از بیمارستان حرکت میکنن به علت اینکه نور بالای ماشین روشن بوده راننده که گویا سرباز هم بوده احساس میکنه که یه چیزی در حال تکون خوردنه . بعد که دقیق میشن میبینن که یه نفر خودش رو پشت اون اتاقک دار زده . سریع از ماشین پیاده میشن و میرن به سمت اون مرحوم و تا کمک میارن و موفق میشن اون بنده خدا رو بیارن پایین متوجه میشن که مرده و علایم حیاتیش متوقف شدن .
    ضمنا بنده به علت تحصیل در رشته های علوم پزشکی با اصطلاحات تخصصی و مباحث خاص این حوزه آشنا هستم و بی اساس نظر ندادم .
    باتشکر

  4. جناب پلدختری شما یه جوری گفتی شایعه پراکنی نکنید که فکر کردم میخواین قضییه رو یه جور دیگه تعریف کنی در صورتی که خودت هم صحه گذاشتی بر حرفهای جناب خیاران چرا که در شرایطی که آن مرحوم شوکه بودن وتصادف شدیدی رو تجربه کردن که منجر به مرگ دوستش شده بدون شک نیاز به مراقبت و رسیدگی مثلا از طریق همون تزریق آرام بخش داشتن.
    همین امثال تو با این تفکرات باعث میشن که این بیمارستان مدام دسته گل به آب بده.حالا توهم استخدام شدی یا قراره زبونم لال استخدام شی؟

  5. هر دم از این باغ بری میرسد!!

  6. جناب بزرگی لطفا تهمت نزنید . بنده در یکی از رشته های شاخه علوم پزشکی تحصیل کردم و در استخدام هیچ نهاد بهداشت و درمانی هم نیستم . شما با این حوزه آشنا نیستید پس لطفا اظهار نظرهای تخصصی نکنید . در هیچ حادثه ای حتی اگه اطرافیان فرد مصدوم بدحال هم باشن واسشون مسکن و آرام بخش تزریق نمیکنن چون حق قانونی این کار رو ندارن و مسئولیت داره . تزریق هرنوع دارو تو بیمارستان و مراکز درمانی نیازمند تشکیل پرونده و دستور کتبی پزشک بخش در پرونده فرد هستش و زمانی که اون مرحوم اونقدر توانایی و انرژی داشته و هوشیار بوده و فکرش کار میکرده که چطور و کجا خودشو حلق آویز کنه ، طبیعتا خودشو به عنوان بیمار معرفی نکرده و حتما پیش خودش فکر کرده که نیازی به تشکیل پرونده برای خودم نیست که مسلما اشتباه میکرده .
    ایشون می بایست برای خودش هم پرونده درمانی تشکیل میداد و شرایط روحی و روانی خودشو واسه پرسنل درمانی توضیح میداد تا اونها هم از پزشک بخش تقاضا کنن واسش آرام بخش بنویسه و از این حادثه تلخ جلوگیری بشه .
    لطفا تمام این اطلاعات رو از یه پزشک یا پرسنل درمانی بپرسین تا صحت و سقم حرفهای بنده براتون تایید بشه . ضمنا لطف کنید و در پی هر اظهار نظر مخالف با نظر خودتون فورا به ” تفکر ” طرف مقابل حمله نکنید .
    از توجهتون سپاسگزارم .

    • پلدختری جان:
      باور کن اگه خودشو معرفی می کرد و شما هم اونجا بودی در آن موقع مسخره اش می کردی؟حالا اومدی صحبت از تخصص می زنی اگه عرضه داری برو اونجا به این مردم بدبخت کمک کن. موفق باشی

  7. اخه چرا ما باید همیشه از واقعیت فرار کنیم بیمارستانهای بدون متخصص تمام شهرستانها این مشکل دارن قبل از عمل باید زیر میزی بدی وگر نه عمل بی عمل اونم عمل اشتباهی

  8. جناب جودکی عزیز ! اولا من نه در بیمارستان پلدختر بلکه در هیچ ارگان بهداشتی و درمانی دیگه هم مشغول به فعالیت نیستم . متاسفانه شما و افرادی مثل شما با سیستم تشکیل پرونده و رسیدگکی به بیماران آشنا نیستین و از روی لج و احتمالا غیظ صحبت میکنید . چرا باید پرسنل بیمارستان کسی که خودش رو به عنوان بیمار و مصدوم ناشی از تصادف به اونجا معرفی کرده مسخره اش کنن ؟ لطفا دلیل حرفتون رو ذکر کنید . ضمنا به این جمله بنده تو نظر بالا توجه نکردین که گفتم ” لطفا تمام این اطلاعات رو از یه پزشک یا پرسنل درمانی بپرسین تا صحت و سقم حرفهای بنده براتون تایید بشه ” . من با دلیل و منطق و استدلال صحبت میکنم اما شماها متاسفانه همش حمله میکنید و انگ میزنید که کار بسیار زشتی محسوب میشه .

  9. پلدختری جون!چرا اینقدر حرص میخوری و سنگ این بیمارستان عتیقه تونو به سینه میزنی!شما ملت پلدختر انگار هر بلایی سر بعضی هاتون بیاد حقتونه ها!!بنظر بنده ی حقیر که وقتی یه تصادف رخ بده اونم بشدتی که شاگرد راننده در دم فوت کنه احتمالا راننده هم جراحتی یا خشی برداشته باشه که نیاز به یه معاینه و رسیدگی باشه و اینکه شما گفتی اونقدر انرزی داشته که خودشو حلقه آویز کرده باید بهت بگم که بعضی اوقات هم یه رودخانه اونقدر انرزی داره که طغیان میکنه و موجب ویرانی میشه و اون سطح ومرزانرزی “مرز بحران “هست که در این مرحوم ناشی از شوک شدید حاصل از تصادف بوده و یقینا در رفتار و حالات مرحوم قابل مشاهده بوده ،درهرصورت ملت پلدختر هرگلی زدین بسر خودتون زدین و بدونین که آسیاب به نوبت میگرده و امیدوارم دیگه شاهد همچین اتفاقات واسه هیچکس ومن جمله شما وخانواده ی محترمتون نباشیم

  10. پلدختری عزیز اول از اینکه بنده برا یک بار هم که شده هم در بیمارستان پلدختر برا مریض اورژانسی بد حال هم تشکیل پرونده داده ام و کاملا با سیستم تشکیل پرونده و اسناد پزشکی واقف هستم اما به چشم خود دیده ام که بعیضی از کارکنان وقتی چنین حادثه ای پیش اومده چنین عکس العملی رو از خودشون نشون میدن که البته توهین به همه نباشه اما در سطح شهرستان خودمون قریب به اتفاق اون گونه عمل می کنن.فکر هم نوع خود که نمی کنن هیچ در ذهن خود هم نمی پرورانند که ممکن است فردا نوبت خودشان هم باشد امیدوارم که به دل نگرفته باشی اما من این واقعیت و امثال آن رو به چشم خود دیده ام.

  11. جناب جودکی و جناب بزرگی ! از اینکه بنده رو عفو کردین و گناه نابخشودنی این حقیر سرا پا تقصیر رو نادیده میگیرین سپاسگزار بوده و عمری در ره سلامتی و طول عمر آن عزیزان دست به دعا خواهم بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    عزیزان من به جای این مسخره بازی ها کمی واقع بین باشین و برین تحقیق کنین که چرا اون مرحوم با چنان حالتی خودشو حلق آویز کرد .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.