تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
6

محمدزاده : پنج هزار رسانه مکتوب در ایران فعالیت می‌کند

  • کد خبر : 7301
  • 03 مرداد 1391 - 14:32

  به گزارش میرملاس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، محمد جعفر محمدزاده در دیدار با اعضای اتحادیه سراسری خبرنگاران چین گفت: در میان رسانه‌های دنیا همیشه این باور وجود دارد که روزنامه‌ها قبل از اینکه زبان دولت‌ها باشند زبان مردم بوده‌اند. وی با بیان اینکه هر چه ملت‌ها بزرگ […]

 

به گزارش میرملاس نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد، محمد جعفر محمدزاده در دیدار با اعضای اتحادیه سراسری خبرنگاران چین گفت: در میان رسانه‌های دنیا همیشه این باور وجود دارد که روزنامه‌ها قبل از اینکه زبان دولت‌ها باشند زبان مردم بوده‌اند.

وی با بیان اینکه هر چه ملت‌ها بزرگ باشند، وظیفه خبرنگاران وابسته به آن ملت نیز سنگین‌تر و خطیرتر می‌شود، اظهار داشت: خبرنگاران منعکس کننده خواسته یک ملت هستند و ما شاهد آن هستیم که بعضاً خبرنگاران در دفاع از ملت خود، دست به اقداماتی می‌زنند که سیاستمداران از انجام آن عاجز هستند، چرا که خبرنگاران زبان یک ملت و سیاستمداران گاهی زبان حزب خود هستند.

محمدزاده با تشریح وضعیت رسانه‌ای در ایران عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۵ هزار رسانه مکتوب، ۱۵ خبرگزاری رسمی، صدها سایت و پایگاه اطلاع رسانی در ایران مشغول به فعالیت هستند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان تحلیلی از جهت گیری رسانه‌های نظام سلطه افزود: اکنون رسانه‌های بزرگ دنیا در اختیار قدرت‌های بزرگ است و آنچه رسانه‌های همچون فاکس نیوز و CCN منعکس می‌کنند صدای مردم دنیا نیست بلکه گویای سیاست‌های وزارت دفاع و خارجه امریکا هستند و به واقع نقش روابط عمومی آنها را ایفا می کنند.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی ادامه داد: امروزه در هر جا که نظام سلطه حضور نظامی داشته باشد، رسانه‌های غربی وابسته یا طرفدار آن وظیفه توجیه جنایات آنان را بر عهده دارند و درحالی که کودکان فلسطینی از کمترین داروی موردنیاز برای ادامه حیات محرومند، مردم مظلوم بحرین هر روز برای احقاق حق طبیعی خود کشته و زخمی می دهند، مردم عراق بر اثر انفجار بمبهای به کار گذاشته شده از سوی عوامل قدرتهای بزرگ، کشته می شوند، مردم افغانستان و شمال پاکستان تحت بمباران های مکرر نیروهای خارجی امنیت جانی ندارند، رسانه‌های وابسته به نظام سلطه علی رغم ادعای مبارزه با تروریسم، چشمان خود را بر روی این همه جنایات و ترورها بسته و از کنار این واقعیت‌ها به سادگی عبور می‌کنند.

محمدزاده خاطر نشان کرد: رسانه‌های غربی علی رغم اینکه به خوبی می‌دانند در منطقه چه رژیم نامشروعی دارای هزاران موشک و بمب اتمی است یا چه کشوری بلافاصله پس از دستیابی به بمب اتمی، آن را برسر مردم بی‌گناه هیروشیما فرود آورد و علی رغم اطلاع از ممنوعیت شرعی و اخلاقی استفاده از بمب اتم از سوی عالی ترین مقام کشور ایران، به دورغ ادعا می‌کنند که ایران اسلامی به دنبال بمب هسته‌ای است.

وی افزود: از نظر ما آنچه باعث تضمین امنیت برای کشورها می‌شود، قدرت مردمی کشورها است و نه سلاح هسته‌ای و معتقدیم دستیابی به سلاح هسته‌ای و بمب اتمی، امنیت را برای صاحبان آن به ارمغان نمی‌آورد و مانع از فروپاشی آنها نمی‌شود.

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت ارشاد با اشاره به تجربه ملت و دولت چین درگذراندن دوره تحریم توسط قدرت‌های استکباری، اظهار داشت: آمریکایی‌ها و کشور‌های غربی قصد دارند با اعمال تحریم، جمهوری اسلامی ایران را در مقابل خواسته‌های نامشروع خود، وادار به تسلیم کنند، غافل از اینکه تحریم‌های اعمالی طی سال‌های گذشته، نه تنها ما را از اهداف بلند خود باز نداشته، بلکه باعث شکوفایی ظرفیتهای کشورمان شده است.

محمدزاده خاطر نشان کرد: در جهانی که قدرت‌های سلطه قصد دارند صدای صلح و عدالت خواهی را خاموش کنند، رسانه‌های کشورهای بزرگ همچون چین وظیفه دارند از تمام توان رسانه‌ای خود بهره برده و این صدا را که منطبق بر فطرت بشری است، به گوش جهانیان برسانند.

وی تاکید کرد: ما انتظار داریم، همانند توسعه تجاری چین، رسانه‌های این کشور نیز، همپای این رشد و گسترش، در نقاط مختلف دنیا حضور داشته باشند و صدای عدالت و دوستی مردم را به افکار جهانی منعکس کنند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با دعوت از رسانه‌های چینی برای حضور بیشتر در ایران و منطقه، از آمادگی ایران برای تبادل هیئت های خبری میان دو کشور ایران و چین خبر داد وابراز امیدواری کرد: خبرنگاران دو کشور در طول سفرهای خبری خود، از نزدیک شاهد تحولات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دو کشور باشند.

در ادامه این دیدار، سو های هه،معاون اتحادیه سراسری خبرنگاران چین اظهار داشت: در چین ۱۹۰۰ روزنامه، ۲ هزار رادیو و تلویزیون، یک میلیون نفر شاغل در بخش‌های مختلف رسانه ای و ۲۳۰ هزار خبرنگار، فعالیت می‌کنند که ارتباط نزدیکی با اتحادیه سراسری خبرنگاران چین دارند.

سو های هه با اشاره  به قدمت ۶۵ ساله اتحادیه سراسری خبرنگاران چین، افزود: در حال حاضر ۴۹۲ مدیر ارشد رسانه‌ای در بالاترین سطح این اتحادیه حضور دارند و ۱۲ معاون اتحادیه که خود از مهمترین اصحاب رسانه‌ای کشور چین به شمار می‌آیند مسئول اجرای سیاستهای اتحادیه هستند و ۵ تن از دبیران رسانه‌ای اجرای برنامه‌ها و امور اجرایی اتحادیه را به عهده دارند.

معاون اتحادیه سراسری خبرنگاران چین، دفاع از حقوق خبرنگاران، فعالیت بر اساس اخلاق حرفه‌ای، تربیت خبرنگاران مستعد، برگزاری جلسات تقدیر از برترین‌های رسانه‌ای و برقراری ارتباطات بین المللی را از مهمترین وظایف این اتحادیه برشمرد و خاطرنشان کرد: این اتحادیه با ۶۰ خبرگزاری مهم دنیا و دولت‌های مختلف جهان قرارداد همکاری دارد و وظیفه دارد خبرنگاران چینی را به کشورهای مختلف اعزام و از خبرنگاران اعزامی کشور‌های دیگر در چین پشتیبانی کند.

سوهای هه با اشاره به وضعیت رسانه‌ای جهان و تسلط قدرت‌های بزرگ بر رسانه‌های معروف جهانی اظهار داشت: اکنون رسانه‌های دنیا در کنترل برخی کشور‌های غربی قرار دارد و ما از زمانی که شروع به اعزام خبرنگاران چینی به نقاط مختلف دنیا کردیم، بیشتر متوجه نفوذ کشور‌های غربی بر رسانه‌های دنیا از کشورهای افریقایی گرفته تا کشورهای آمریکای لاتین شده‌ایم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه منبع خبری بسیاری از رسانه‌های دنیا را همین رسانه‌های غربی تشکیل می‌دهد که مطالبی دروغ و غیر واقعی را به افکار عمومی دنیا منتقل می‌کنند و حتی کشور چین نیز قربانی نحوه غلط اطلاع رسانی آنان بوده است.

معاون اتحادیه سراسری خبرنگاران چین افزود: کشور چین در راستای مبارزه با انحصار رسانه‌های غربی بر اخبار جهان، اقداماتی همچون اعزام خبرنگاران چینی به کانون‌های خبری انجام می‌دهد تا اخبار را به صورت مستقیم و دست اول در اختیار مردم خود قرار دهد.

سوهای هه همچنین خواستار گسترش همکاری‌های خبری ایران و چین و تبادل خبرنگار به صورت کوتاه مدت میان دو کشور شد.

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=7301

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.