تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

امام صادق علیه السلام بنیانگذار دانشگاه جعفری

  • کد خبر : 73225
  • 19 مرداد 1394 - 12:44

   هادی قبادی / میرملاس :  در ایام شهادت ششمین پیشوای شیعیان مناسب است تا نگرشی اجمالی داشته باشیم به زندگی سراسر خیر و برکت آن امام همام که مکتب نجات بخش اسلام را با تحمل مصائب بسیار و تاسیس دانشگاهی بزرگ و تربیت شاگردانی برجسته احیاء نمود .در عظمت علمی آن امام بزرگوار همین […]

300

 

 هادی قبادی / میرملاس : 

در ایام شهادت ششمین پیشوای شیعیان مناسب است تا نگرشی اجمالی داشته باشیم به زندگی سراسر خیر و برکت آن امام همام که مکتب نجات بخش اسلام را با تحمل مصائب بسیار و تاسیس دانشگاهی بزرگ و تربیت شاگردانی برجسته احیاء نمود .
در عظمت علمی آن امام بزرگوار همین بس که رهبران فرقه های اهل سنت نیز در وصف آنحضرت با تعابیری تحسین برانگیز سخن گفته اند چنانچه « ابو حنیفه » پیشوای مشهور حنفی ها می گفت : “من دانشمندتر از جعفربن محمد ندیده ام” ویا مالک بن انس امام مالکی ها می گفت : “در علم و عبادت و پرهیزگاری ، برتر از جعفر بن محمد ، هیچ چشمی ندیده و هیچ گوشی نشنیده و به قلب هیچ بشری خطور نکرده است .”
دوران حیات و به ویژه دوران امامت حضرت در مقایسه با سائر ائمه معصومین سلام الله علیهم اجمعین دوره ای منحصر بفرد بوده است . دوره ضعف و تزلزل بنی امیه و فزونی قدرت بنی عباس و مبارزات و کشمکشهای این دو گروه باعث گردید که در طول آن سالها ، بنی امیه فرصت ایجاد فشار و اختناق را نسبت به امام نیابند و از طرفی بنی عباس نیز که با شعار فریبکارانه حمایت از اهلبیت پیامبر به میدان آمده و با بنی امیه در حال مبارزه بودند از جانب آنها فشاری متوجه امام نبود و این شرائط خود فرصتی ایجاد نمود که امام صادق علیه السلام کمال بهره را از آن ببرند و با تربیت شاگردانی بزرگ در تمامی رشته های علمی و دینی ، گسترش اسلام را در پهنه ارض ، تضمین نمایند .
عظمت حرکت امام ششم شیعیان آنگاه روشن تر می شود که علاوه بر اوضاع سیاسی دوران امامت آن حضرت ، شرائط خاص فرهنگی آن دوره را نیز بدانیم . زیرا که از نظر فکری و فرهنگی ، عصر امام صادق علیه السلام ، عصر جنبش فکری و فرهنگی بود . عصر برخورد اندیشه ها و پیدایش فرق و مذاهب مختلف نیز بود و همین شرائط باعث گردید تا در مکتب درس آن حضرت شاگردان برجسته ای در تمامی علوم و فنون تربیت یابند .
عواملی را که موجب پیدایش این جنبش علمی شده بود می توان به این نحو خلاصه کرد:۱
آزادی و حریت فکروعقیده در اسلام .
تشویق های پیامبر اسلام به کسب علم و تشویق ها و دعوت های قرآن به علم و تعلم و تفکر و تعقل و توجه مردم آن زمان به این دستورات ، عامل اساسی این نهضت و شور و شوق بود .
اقوام و مللی که اسلام را پذیرفته بودند نوعاً دارای سابقه فکری و علمی بودند .
تسامح دینی یا همزیستی مسالمت آمیز با غیر مسلمانان مخصوصاً همزیستی با اهل کتاب . مسلمانان اهل کتاب را تحمل می کردند و این را برخلاف اصول دینی خود نمی دانستند . در آن زمان اهل کتاب ، مردمی دانشمند و مطلع بودند . مسلمانان با آنان برخورد علمی داشتند و این خود ، بحث و بررسی و مناظره را بدنبال داشت .
شهید مطهری در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار علیهم السلام در تحلیل زندگی امام جعفر صادق علیه السلام شرائط آن دوره و برهه از تاریخ اسلام را به تفصیل بیان نموده و آن را بررسی کرده است . سیره و روش معصومین می تواند درس بزرگی برای پیروانش باشد .
امروز که دنیابا بحران های عمیق اخلاقی مواجه است ضرورت شناخت و معرفت نسبت به پیشوایان دین که الگوی نمونه انسان کامل هستند بیشتر رخ می نمایاند و زمانی امت اسلام می تواند قافله جامعه اسلامی را به سر منزل مقصود برساند که بهره گیری از سنت و رفتاروسلوک الگوهای حسنه یعنی ائمه اطهار را چراغ هدایت مسیر حرکت خویش سازد . در این برهه از زمان که ملل مختلف به خود آمده اند و جهان اسلام نیز در پی بدست آوردن عظمت گذشته خود است ، تأسی جستن به قرآن و عترت و درس گرفتن از زندگی هادیان بشریت بالاخص امام صادق ( ع ) ضروری تربنظر می رسد .
پیروان راستین ائمه هدی علیهم السلام در ایران اسلامی با درس گرفتن از مکتب امام جعفر صادق علیه السلام می توانند همچون شاگردان شایسته و برجسته آنحضرت ، این دین نجات بخش را به جهانیان بشناسانند و این تنها در گرو اشنایی همه جانبه و آگاهی کامل نسبت به تمامی ابعاد زندگی آن بزرگواران است که چراغ هدایت انسانهایند .

۱ – سیره پیشوایان – مهدی پیشوائی

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73225

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 27در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۷
  1. درود بر حاج شیخ هادی قبادی؛ یادگار روزهای سخت
    امید که هر کجا هستید پیروز و موفق باشید

  2. درود برشیخ قبادی استاد اخلاق موفق باشید

  3. سلام و درود بر حاج اقا قبادی
    پایدار باشید

  4. احسنت یا شیخ.

  5. کاندیداهای جدید به نوشتن روی اوردند .اما شنیدن کی بود ماننددیدن

  6. باسلام واحترام به استادبزرگوار وانقلابی امیدوارم درپناه حق موفق وموید باشید

  7. درود براستاد اخلاق حاج شیخ هادی قبادی؛ یادگار روزهای سخت
    امید است پیروز و موفق باشید

  8. درود خدا بر عمو جان.

  9. نمی دونم بعضی ها چطور می تونن راست راست تو چشم مردم نگاه کنند و زیر حرفشان بزنند. در ملا عام اعلام فرمودید که کاندید نمی شوید اما فکر کردید مردم کوهدشت حافظه ندارند و اعلام کردید که در صحنه حضور خواهید داشت! والا ما قبلا شنیده بودیم مرده و حرفش …حالا دیگه این ضرب المثل ها کاربرد نداره. امام صادق (ع) الگوی صداقت بودن آقای قبادی فراموش نکنید!!!!!!!!!

    • سلام ،آیاآمدن درصحنه انتخابات جرم است؟؟؟؟؟

    • بعضی ها از حضور شیخ سخت نگرانند
      به نظر شما چه دلیلی دارد؟!

      • آمدن که جرم نیست و ایشان نیز رسما” اعلام کاندیداتوری نکرده اند که البته اگر اعلام نماینددارای فاکتورهای مناسبی هستند که شاید دیگران آنها را ندارند.

    • دوست عزیز ایشون اگه اینطور حرفی زدند حتما دلایل قانع کننده ای هم دارند
      مشکل شما این نیست ،بلکه مشکل شما و بقیه به صحنه اومدن و اجماع کاندیداهای اصلاح طلب روی ایشونه
      بخاطر همینه که ترسی عمیق وجودتون رو فرا گرفته
      در ضمن شما که امام صادق (ع) رو بیشتر میشناسید به نظرم درست نیست در موضوعی به اسم امام صادق (ع) بنیانگذار دانشگاه جعفری
      همچین مطالبی بنویسید،هر چیزی جای خود ولی فهمیدن این موضوع واسه کسی مثل شما خیلی زیادیه باشد که رستگار شوی.

  10. درود بر شیخ با عزت حاج هادی عزیز .این برگوار مظهر راستین علم و مذهب و دیانت و سیاست و مردمداریست ادب و احترام ویژه شان و منزلت ایشان است صداقت ایشان ستودنیست

  11. محبوب ترین عالم وارسته
    مظلوم ترین یادگار و صادق ترین همرزم شهیدان
    پاک ترین مسءول خدمتگذار که سرمایه اش صداقت اخلاص نیکنامی و راستگویی و درستکاری در عمل ورفتار است
    تو را همه چشم در راهند
    همین اسفند که اسپندها منتظر دودشدن آمدنت
    یاعلی مدد

  12. سلام برشیخ رزمنده ،احسنت جالب بود

  13. درودبر حاج هادی قبادی آقای قرلیوند ایشان شایسته نمایندگی است اگرشک دارید خوب تحقیق کنید حتما دربین کاندیداها از همه درهمه زمینه ها شایسته ترند نمیشود که ایشان شرکت نکنند تاعده ای که واقعا لیاقت ندارند زمینه برای برنده شدن اشخاص بیلیاقت فراهم شود

  14. درود بر شیخ صادق وساده زیست

  15. باسلام به شیخ بزرگوار وصادق ورزمنده هشت سال دفاع مقدس

  16. مسیحای جوانمرد من ای ترسای پیر پیرهن چرکین
    هوا بس ناجوانمردانه سرد است…آی
    دمت گرم و سرت خوش باد
    سلامم را تو پاسخ گوی ، در بگشای

    مقدمتان در هر مقامی در صحنه نیکوست. باشد که با تکیه بر

  17. مسیحای جوانمرد من ای ترسای پیر پیرهن چرکین
    هوا بس ناجوانمردانه سرد است…آی
    دمت گرم و سرت خوش باد
    سلامم را تو پاسخ گوی ، در بگشای

    مقدمتان در هر مقامی در صحنه نیکوست. باشد که با تکیه بر اندیشه ها و کرامات ائمه موجبات خیر برای مردم ستمدیده شهرمان فراهم آید.

    قلمتان روان باد

  18. درود براستاد فرهیخته وانقلابی

  19. استاد عالی بود

  20. مقدمتان گلباران.

  21. درود بر حاج شیخ قبادی یادگار هشت سال دفاع مقدس

  22. درود بر حاج آقا قبادی

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.