تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

آتش سوزی اینبار سراغ جنگلهای پلدختر رفت / آتش«بهشت کوه»را جهنم کرد

  • کد خبر : 73236
  • 19 مرداد 1394 - 16:41

    جنگل‌ها و مراتع بهشت کوه منطقه کرکی در شهرستان پلدختر باگذشت ۱۶ ساعت همچنان در آتش می‌سوزند تا زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه براثر تبعات این آتش‌سوزی از بین برود. به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛  دو هفته از آخرین آتش سوزی جنگل ها و مراتع پیر مار و گردکانه منطقه کرکی […]

photo_2015-08-14_10-12-52

 

 

جنگل‌ها و مراتع بهشت کوه منطقه کرکی در شهرستان پلدختر باگذشت ۱۶ ساعت همچنان در آتش می‌سوزند تا زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی منطقه براثر تبعات این آتش‌سوزی از بین برود.

به گزارش میرملاس به نقل مهر ؛  دو هفته از آخرین آتش سوزی جنگل ها و مراتع پیر مار و گردکانه منطقه کرکی پلدختر نگذشته که منطقه ای دیگر در کرکی دچار حریق شد.

شعله های آتش در مرداد ماه که به خرما پزان معروف است این بار به جنگل های منطقه کرکی در شهرستان پلدختر آمده و همچنان ادامه دارد تا طبیعت بکر و دست نخورده این منطقه را به خاکستر مبدل سازد و به پیش می رود و داغ دل طبیعت زاگرس میانی را بیشتر کرده است.

آسمان آبی منطقه کرکی بر اثر دود ناشی از سوختن جنگل ها و مراتع بهشت کوه خاکستری شده است.

گرمای هوای شهرستان پلدختر این روزها به ۵۵ درجه می رسد با این حال نیروهای مردمی و منابع طبیعی در ارتفاعات بهشت کوه در حال اطفای حریق هستند و نیروهای امدادی از سایر مناطق به منطقه اعزام شده است.

فرماندار پلدختر گفت: جنگلها و مراتع بهشت کوه منطقه کرکی از توابع این شهرستان ساعت ۲۱ شب گذشته آغاز شده و همچنان با گذشت ۱۶ ساعت همچنان ادامه دارد.

قدرت اله ترابی نژاد ظهر دوشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان پلدختر، افزود: به محض اطلاع از آتش سوزی نیروهای مردمی به همراه نیروهای منابع طبیعی به منطقه اعزام و در حال خاموش کردن آتش هستند ولی تا کنون موفق به مهار آتش نشده اند.

وی گفت: نیروهای امدادی از استان و سایر شهرستان ها هم در حال اعزام به منطقه هستند و امیدواریم تا ساعت های آینده آتش مهار شود.

ترابی نژاد وجود بالگرد با توجه به صعب العبور بودن منطقه را ضروری دانست و افزود: با توجه به این که منطقه سخت گذر است و تا رسیدن به محل آتش سوزی سه تا چهار ساعت باید در هوای گرم و طاقت فرسای منطقه پیاده روی کرد این امر توان نیروهای کمکی و امدادی را تحلیل می دهد که با توجه به مسائل از مدیریت بحران استان برای مهار آتش سوزی درخواست بالگرد شده است.

وی کمبود امکانات اطفای حریق را از مشکلات در خاموش کردن آتش عنوان کرد و گفت: علت آتش سوزی در دست بررسی است اما به احتمال قوی منشا انسانی در این امر دخیل بوده است.

وی  میزان و وسعت آتش سوزی و خسارات وارده به محیط زیست و منابع طبیعی را به آینده و بعد از مهار آتش سوزی موکول کرد و افزود: وسعت آتش سوزی تاکنون نامعلوم است و پس از اطفای حریق، وسعت منطقه خسارت دیده مشخص و اعلام می شود.

بنابراین گزارش آتش سوزی های گسترده در جنگلها و مراتع استان لرستان در حالی رخ می دهد که طی چهار سال اخیر بخش عمده ای از عرصه های جنگلی استان به دنبال آتش سوزی های متعدد از دست رفته است.

مطابق آمار اعلامی از سوی استاندار لرستان در سال ۹۰ شش هزار و ۸۴۲ هکتار، در سال ۹۱ حدود هزار و ۲۵۶ هکتار، در سال ۹۲ حدود دو هزار و ۶۱۹ هکتار و طی سال گذشته نیز ۵۸۱ هکتار از جنگلهای استان دچار آتش سوزی شده اند.

همچنین میزان خسارت به جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی طی امسال را هزار و ۷۱۴ هکتار بوده تا به طور میانگین سالانه دو هزار و ۶۰۰ هکتار از جنگلهای استان دچار آتش سوزی شوند.

این سخنان در حالی مطرح می شود که وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

این وضعیت در حالیست که فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است که میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73236

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. خراسان جنوبی؟

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.