تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
4

مهار آتش‌سوزی جنگل‌های پلدختر / «بهشت کوه» جهنم سنجاب‌ها شد

  • کد خبر : 73278
  • 20 مرداد 1394 - 10:39

   فرماندار پلدختر از مهار آتش سوزی مراتع و جنگل های بهشت کوه منطقه کرکی بخش مرکزی این شهرستان خبر داد. به گزارش میرملاس به نقل مهر، قدرت اله ترابی نژاد شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان پلدختر اظهار داشت: این آتش سوزی که از ساعت ۲۱ یکشنبه شب در منطقه میانکوه غربی شهرستان پلدختر به […]

1693964

 

 فرماندار پلدختر از مهار آتش سوزی مراتع و جنگل های بهشت کوه منطقه کرکی بخش مرکزی این شهرستان خبر داد.

به گزارش میرملاس به نقل مهر، قدرت اله ترابی نژاد شامگاه دوشنبه در جمع خبرنگاران شهرستان پلدختر اظهار داشت: این آتش سوزی که از ساعت ۲۱ یکشنبه شب در منطقه میانکوه غربی شهرستان پلدختر به وقوع پیوست پس از ۲۵ ساعت مهار شد.

وی افزود: در این آتش سوزی بخشی از جنگل و مراتع این منطقه طعمه حریق شد که با تلاش نیروهای مردمی و اداره منابع طبیعی، هلال احمر، محیط زیست، جهاد کشاورزی، با وسایل ابتدایی بیل، شاخ و برگ درختان ساعت ۲۲ امشب مهار شد.

احتمال گر گرفتن آتش هنوز در منطقه وجود دارد

وی گفت: احتمال وقوع دوباره این آتش سوزی به علت وزش باد و غلت خوردن کنده های سوخته  می رود که نیرو های امدادی اعم از مردمی، عشایر و ستاد اطفای حریق شهرستان به حالت آماده باش کامل در منطقه استقرار دارند تا در صورت آتش سوزی احتمالی وارد صحنه شوند.

فرماندار پلدختر از میزان خسارت وارده از این آتش سوزی اظهار بی اطلاعی و اعلام خسارات را به روزهای بعد موکول کرد.

ترابی نژاد افزود: نیروها در حال حاضر در منطقه مستقر هستند و به محض آزادسازی نیروها کار برآورد تعیین خسارت آغاز خواهد شد.

پرندگانی که در آتش سوختند

رئیس اداره محیط زیست شهرستان پلدختر  گفت: نیروهای محیط زیست استان و شهرستان در ساعات اولیه وقوع آتش سوزی در منطقه حضور داشتند و کار اطفای حریق را انجام می دادند.

امیر رضا محمدی نژاد افزود: گونه های گیاهی و جانوری و موجودات ریز به علت گستردگی و حجم بالای آتش از بین رفته اند و حتی پرندگانی که در لابلای شاخ و برگ درختان در لانه خود بودند نابود شده اند.

وی گفت: با توجه به این که منطقه بهشت کوه کرکی پلدختر زیستگاه گونه های نادر سنجاب است در اثر آتش سوزی منطقه برای آنان به جهنم تبدیل شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست پلدختر گفت: صیانت و حفاظت از عرصه های طبیعی باید در جامعه فرهنگ سازی شود و مشارکت مردم در این عرصه لازم و ضروری است.

درختان که ایستاده به تلی از خاکستر تبدیل شدند

یکی از اهالی روستای قلعه نصیر پلدختر که برای مهار آتش به منطقه جهت کمک به نیروها رفته به خبرنگار مهر گفت: ۲۵ ساعت آتش سوزی در کوه های سر به فلک کشیده بهشت کوه کرکی با دست خالی و نبود امکانات اولیه  اطفای حریق این منطقه را به خاک سیاه نشاند.

بابایی افزود: جای تاسف است که مسئولان استانی و کشوری برای مهار آتش جنگل های شهرستان کوهدشت بالگرد به منطقه اعزام کردند ولی با وجود این که این چندمین آتش سوزی با حجم بسیار وسیع در شهرستان پلدختر رخ می دهد مسئولان از اعزام بالگرد به منطقه عاجز مانده اند.

یکی دیگر از اهالی روستای چمشک پلدختر گفت: متاسفانه مسئولان شهرستان پلدختر قادر به تهیه و تامین امکانات اولیه اطفای حریق در شهرستان نشدند و نیروهای مردمی مستقر در منطقه با پیمودن مسافت چهار ساعت پیاده روی در فصل گرمای طاقت فرسا که نیرویشان به تحلیل رفت و دیگر توانی برای ادامه عملیات اطفای حریق نداشتند.

وی افزود: در مقابل دیدگانمان درختانی که چندین سال قدمت داشتند ایستاده به تلی از خاکستر تبدیل شدند و مسئولی که در این زمینه پاسخگو باشد وجود ندارد

 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73278

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.