- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

رنج نامه ای برای دعوت !

[1]

 

کرم تیموری / میرملاس نیوز :

رنج نامه ای برای دعوت !

قطب کشاورزی لرستان یعنی کوهدشت دارای چهار دشت مهم زراعی است که یکی از آنها دشت کشماهور با طبیعتی بکر- معتدل و حاصلخیز میباشد. حدود نیمی از این اراضی در تملک ایل گرمه ای هستند که به خاطر مالکیت وراثتی خود در زمان اصلاحاتارضی نه رغبتی به دریافت سند مالکیت داشته اند ونه حکومت وقت کاری به آنها داشته است زیرا نظام ارباب ورعیتی که هدف اصلاحات ارضی بود در اینجا وجود نداشته است. 

      مسئله مالکیت اراضی در جاهای دیگر هم مشهود است اما موضوعی که در اینجا تقریباْ منحصر به فرد است وجود مالکانی است که به صورت دوره ای هر فصل ملک جدیدی دارند و  املاکی است که به صورت دوره ای هر فصل مالک جدیدی!

      ماجرا از این قرار است که چون تمام مالکان از ۸ نسل پیش فرزندیک پدر بوده اند به نسبت مساوی آنرا بین خود تقسیم نموده اند اما این فرزندان اکنون آنقدر پرجمعیت شده اند که در شهرهای مختلف تیره های بزرگی راشکل داده اند (عمده شهرها ومناطقی که آنان دارای جمعیت زیادی هستند عبارتند از: 

 (عمده شهرها ومناطقی که آنان دارای جمعیت زیادی هستند عبارتند از: کشماهور-کوهدشت-کلین کرمانشاه- ماهیدشت-صحنه-دورود-کرج وتهران) تقریباْ همه آنان هنوز مالکیت خود را حفظ کرده اند که مهمترین دلیلش هم عدم امکان خرید وفروش این اراضی بدلیل نداشتن سند مالکیت تعصب ایلی به خاک پدری و وجود طبیعت زیبایی است که در پس این مزارع وجود دارد.

    مالک اصلی این اراضی (ایل گرمه ای) دارای تیره های بنام غلامعلی وند- محلیوند- لرینی- هوزبکی- مال پریزی- وله ی و اویلملکی میباشدکه بسیار به همدیگر وابسته میباشند.آنان علاوه بر کشماهور دارای املاکی در شماش-کلین و چم قلعه میباشند. حقیر اطلاعات کاملی از نحوه مالکیت سایر تیره ها ندارم اما به دلیل انتصابم  به تیره محلیوند (که خاک اصلی اش روستای خیلانبره میباشد) ومشکلش نمونه ای از مشکلات آنان است به شرح موضوع تقسیم اراضی می پردازم.

    تنها اقدام جدی حکومت گویا  در زمان رضا شاه بوده است که برای املاک منطقه کشماهور این مردم  بصورت مشاء چند سند مالکیت صادر شده است به نحوی که نشان دهد -مثلاْ فلانی مالک بیست شعیر از نود وشش شعیر- بی آنکه مکان این ملک مشخص باشد یعنی معلوم نیست این سهم در شمال زمینهاست یا در شرق ویا غرب و یا جنوب! با این وجود پس از نسلهای متوالی این اسناداز یک طرف بهانه گردنکشی کسانی رافراهم می آورد که دست بدست آنرا تصاحب کرده اند واز سوی دیگر نارضایتی کسانی که قانوناْ وعرفاْ شریک آن هستند. این افراد یک نفر و دونفر نیستند بلکه ساکنان چند شهر و روستا واستان نامبرده در بالا هستند! آن اقدام اصلاحگرانه حکومت اکنون بذر کینه ونفرت خود را رویانده است وهر از گاهی جدالهای زیانبارش خانواده هایی را داغدار و اموالی را به تاراج میدهد!

     اسنادی که حتی برای نگه دارندگانش ارزش ندارد وجز شایعه وبدنامی کارکرد دیگری ندارد چنان اسباب نفرت شده اند که عده ای به خیال خود زرنگی کرده  وبا صرف هزینه های گزاف با استفاده از خلاء های قانونی ومتاسفانه فساد برخی کارکنان اداری بدون طی مراحل قانونی اقدام به تفکیک واحیانا انتقال در قالب خرید وفروشهای صوری نموده اند در حالیکه همین اسناد جدید هم همان مشکل صد سال پیش یعنی مشخص نبودن مکان وموقعیت ملک را دارند.

      اما آنچه باعث تعجب و عامل خسارت است جابجایی وتقسیم هرساله این زمینهاست که در آخرین مورد آن حدود ۱۰۰نفر تقریباْ به مدت یکماه کار مرزبندی وتقسیم وقرعه کشی جدید را در عصر مهندسی و جی پی اس با اسباب ابتدایی مانند چله(طناب)-گوم زدن (شمارش با گام) تیر پشک(قرعه کشی) وچوک(میل گذاری با سنگ وکلوخ) برای یک سال و حداکثر ۵ سال انجام دادند با مذاکرات فشرده وبگو مگو هایی که گاه به زد و خورد می انجامد! عجیب تر آنکه ارگانهای مسئول هم در این مواقع خود را به ندیدن میزنند!

     هر چنداین فتنه خاموش گاهگاهی گر میگیرد اما زمان شعله ور شدن نهایی آن نزدیک است شعله ای که چند شهر را درگیر خود میکند اگر کمی تامل کنیم. زیرا تا به حال به دلیل نبودن ارتباطاط واطلاعات وجاده های دسترسی این منطقه بکر وناشناخته مانده است اما با تغییرات جدید عمرانی فرض کنید یکی از همین روزها وزارتخانه شرکت ویا سازمانی تصمیم بگیرد طرحی را در منطقه پیاده کند مثلاْ احداث یک شرکت بزرگ یا عبور خط لوله انرژی مطلع هستید که برای پیشبرد اینگونه طرح ها اغلب چند برابر قیمت عرفی به مالکان هزینه پرداخت میشود اگر خدایی ناخواسته روز ی چنین شود چه کسی مستحق دریافت آن غرامت است؟ کسی که در شروع طرح زمین را در دست داردیا کسی که در پایان طرح؟ کسی که طرح در زمینش شروع یا به پایان میرسد یا کسانی که قراراست دور بعدی مالک آن زمین شوند؟اصلاْاین فرد مالک است یا براساس اسناد قدیمی که میگوید ملک مشاء است تمام ایل در هر شهری که ساکن هستند؟ به ناچار باید دعا کنیم تا ۸ نسل دیگر در این منطقه آبادانی صورت نگیردتا فتنه ای برپا نشود. این مشکل من وما مشکل شما هم هست زیرا:

                         بنی آدم اعضای یکدیگرند             که در آفرینش زیک پیکرند 

                         چو عضوی بدرد آورد روزگار           دگر عضوها را نماند قرار

        به همین دلیل از عموم مخاطبان عزیز بویژه مسئولان ذیربط در سازمان ثبت اسناد واملاک – جهاد کشاورزی- وکلا- سردفتران-مهندسان-مالکان- نویسندگان-خبرنگاران وهمه آنان که خیر اندیشند وبه نیک نامی می اندیشند  دعوت میشود به این طرح و تلاش نو بها داده و بدون مشکلات یک گردهم آیی یا محدودیت های جلسات اداری وبدون نیاز به مسافرت ومهمانی راهکارها و پیشنهادهای خود در قالب خاطره-بحث حقوقی- روند اداری و… را به منظور حل مشکل از این ویلاگ دریغ نکنند تا به جای طوفان نفرت و فقر فرایند مدیریتی طوفان مغزی حاکم شود.

 

 http://zemibaar.blogfa.com [2]

وبلاگ زمی بهر