تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

ضرورت تشکیل شوراهای حل اختلاف و اهداف آنها

  • کد خبر : 73346
  • 20 مرداد 1394 - 11:53

  رضا شفیعی / میرملاس :  دین مبین اسلام بر منزلت شورا تاکید فراوان نموده است . آیات وروایات بیشماری بر این موضوع دلالت دارد از جمله آیه شریفه ۳۸ از سوره مبارکه شورا آنجا که می فرماید :« و آنان که امر خدا را اطاعت و اجابت کردند و نماز برپاداشتند و کارشان را […]

عکس رضا شفیعی (2)

 

رضا شفیعی / میرملاس : 

دین مبین اسلام بر منزلت شورا تاکید فراوان نموده است . آیات وروایات بیشماری بر این موضوع دلالت دارد
از جمله آیه شریفه ۳۸ از سوره مبارکه شورا آنجا که می فرماید :
« و آنان که امر خدا را اطاعت و اجابت کردند و نماز برپاداشتند و کارشان را با مشورت یکدیگر انجام دادند از آنچه روزی شان کردیم به فقیران انفاق کردند .».
و آیه ۱۵۹ سوره آل عمران در سفارش پیامبر به مشورت با اهل ایمان :
« بر آنان ببخشای و بر ایشان طلب آمرزش کن و در امور با ایشان مشورت نما و آنگاه که تصمیم گرفتی توکل بر خدا کن که خداوند توکل کنندگان را دوست دارد .»
پیامبر و ائمه معصومین نیز بر انجام امور با مشورت و شورا تاکید داشته اند. از جمله حضرت علی (ع) که در باب شورا فرامین خارج از شما داشته و چنین فرموده اند :
« من شاور الرجال شارکها فی عقولها »
« کسی که با انسانهای دیگر مشورت می کند در عقل های آنان شریک است.»
در جایی دیگر مشورت کردن را موجب دوری از استبداد دانسته و چنین بیان داشته اند:
« انسان همین که خود را در سطح مشورت قرار داد از استبداد دور شده است .»

به طور کلی می توان گفت اهداف تشکیل شوراهای حل اختلاف عبارتند از :

۱ – جلوگیری از بسط برخی دعاوی ساده به مراجع قضایی و مختومه نمودن آن از طریق مذاکره و به تفاهم رساندن اصحاب دعوی قبل از مطرح شدن در مراجع قضایی.
۲ – جلوگیری از تجمع پرونده ها در دادگستری که ملازمت با ازدیاد کار اداری و قضایی داشته و با توجه به امکانات فعلی ، رشد جمعیت و بالطبع افزایش رشد دعاوی ، عملا غیر ممکن است.
۳ – رسیدگی سریعتر به دعاوی اختلاف حاصله فی ما بین افراد جامعه از طریق داوری به علت مختومه شدن بسیاری از آنها در مراحل اولیه و عدم لزوم ادامه عملیات دادرسی.
همچنین از آنجا که رسیدگی توسط شوراهای حل اختلاف بدون رعایت آیین دادرسی و تشریفات مربوطه می باشد لذا در صورت عدم حصول تفاهم ، صدور حکم سریع تر صورت گرفته و دعوی خاتمه پیدا می کند.
۴ – از آنجا که شورا ، مرجع قضایی نیست ، اقامه دعوی رسیدگی در آنها تابع هزینه های مربوطه از جهت هزینه اقامه دعوی و تجدید نظر خواهی از حکم و حتی مرحله اجرا در مراجع قضایی نبوده و رسیدگی و اجرای حکم به صورت مجانی می باشد لذا مشکلات مالی اقشار ضعیف جامعه مانع از اقامه دعوی آنها نمی گردد.
۵ – کاهش کار مراجع قضایی که موجب فراغت بال قضات در رسیدگی به دعاوی پراهمیت می گردد. توضیح اینکه با توجه به افزایش رو به رشد پرونده ها که شمار قابل توجهی از آن دعاوی ساده و کم اهمیت بوده و توجه فزاینده به مسئله آمار و مثبت بودن آن ( بالا بودن آمار پرونده های مختومه نسبت به وارده ) که بالطبع موجب عدم امکان رسیدگی دقیق به پرونده ها خصوصا دعاوی مهم می گردد ، ارجاع دعاوی ساده به مراجع غیرقضایی می تواند موجب فراغ بال قاضی در رسیدگی به دعاوی ارجاعی که با توجه به محدوده صلاحیت شوراها ، از دعاوی مهم می باشد و از یک طرف فشار کار بر قاضی کاهش یافته و از جهت دیگر موجب صدور آراء محکم و متقن و در نتیجه برقراری عدالت قضایی که از اهداف تشکیل دادگستری قوه قضاییه است ، می گردد.
۶ – ایجاد فرهنگ صلح و سازش در جامعه ، کاهش توقعات مردم از مراجع قضایی و رشد این تفکر در اذهان که دادگستری تنها و بهترین مرجع فصل خصومت نبوده بلکه رفع اختلافات از طریق کدخدامنشی به صلاح طرفین دعوی و جامعه است.

*رضا شفیعی ، رییس شعبه ۶۱۵۶ و مشاور رییس مجتمع حل اختلاف شماره ۳۳ استان تهران

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73346

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 22در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۲
  1. سلام، با تشکر از موضوع و متن بسیار زیبای شما
    مشورت کلید موفقیت در زندگی است..
    اگر بنا بود هر فردی فقط به خود متکی باشد و هیچگاه از نظرات، پیشنهادات و تجارب دیگران بهره نگیرد، مطمئنا بشر در مراحل اولیه و سطح بسیار ساده وابتدایی به سر میبرد.

  2. جناب شفیعی بنده به سهم خودم از جنابعالی بخاطر درج مقالات حقوقی مفید و سودمند حال مردم که در جهت تنویر افکار عمومی آنان قلم میزنید سپاسگزارم سلامت و تندرست باشید

  3. باسلام برشما، از مقالات ونظریات ارزشمند شما در زمینه مسائل مربوط به شوراهای حل اختلاف استفاده فراوان بردیم .درانتظارمقالات بیشتری ازطرف جنابعالی دراین زمینه هستیم.

  4. با عرض سلام و ادب و احترام خدمت نویسنده محترم ،چند نکته رابیان میکنم،از نظر اینجانب شورای حل اختلاف یک مرجع قضایی اختصاصی دادگستری است زیرا تحت نظارت قوه قضاییه تشکیل شده و تعیین محدوده آن نیز بر عهده رییس حوزه قضایی است و نیز کلیه عزل و نصب اعضا و قضات ،رسیدگی به تخلفات اعضا ، تامین امکانات مالی و پشتیبانی شوراها به عهده قوه قضاییه میباشد،نکته بعد اینکه اولین رسالت شوراها بحث صلح وسازش بین مراجعین است که باید به آن بیشتر پرداخته شود ،اغلب مردم از این نقش مهم شوراها بی اطلاعند در حالیکه تعداد زیادی از پرونده های قصاص نفس و دیه با تلاش اعضای شوراهای زندانها به حمدالله به سازش بدل شده و چندین نفر از قصاص رهایی یافته اند،امیدوارم که این وجه از شوراهاهر روز نمود بیشتری پیدا کند ،سپاس

  5. با سلام و سپاس از مطلب پربار و آموزنده حضرتعالی جناب آقای شفیعی که بیانگر تسلط و آگاهی شما هم در بعد نظری و هم بعد عملی موضوع شوراهای حل اختلاف می باشد و با قلمی شیوا و روان به زینت طبع آراسته شده است امیدوارم شاهد مقالات روشنگر دیگری در همین باب از حضرتعالی باشیم.

  6. عرض سلام وادب احترام داریم خدمت برادرعزیزمان جناب آقای رضاشفیعی،امیدواریم همیشه باارائه مطالب ارزنده وشیرینی که دارید گره کشاوراه حل مشکلات مردم باشد. انشاالله

  7. آرزوی سلامتی ،سربلندی ،سرافرازی وپیروزی ازخداوند منان برای شما خواهان وخواستارم .

  8. جناب شفیعی بنده به سهم خودم از جنابعالی بخاطر درج مقالات حقوقی مفید و سودمند حال مردم که در جهت تنویر افکار عمومی آنان قلم میزنید سپاسگزارم کاش کوهدشت هم مثل دیگر استانها بود۹۵درصدشورامربوط به خانواده کارمندان دادگاه میباشد

  9. باعرض سلام جناب اقای شفیعی باتوجه به تجربیات ارزنده جنابعالی درشوراهای حل اختلاف ودرج مقاله تان پیرامون اهداف تشکیل شوراها که بیانگرتسلط علمی شمابرموضوع میباشددرانتظارارائه مقالات بعدیتان هستیم.

  10. سلام حاج رضا :جای خوشحالی است فرزندی از لرستان با استناد به آبات الهی در اجرای عدالت قدم بر می دارند .جناب آقای شفیعی پیروز وسربلند باشید

  11. آقا رضا دست مریزادعالی بود

  12. واقعا بعضی از اعضای شورا توانایی کارکردن و انجام وظایف محوله را ندارند خوبه فکری به حالشون بشه…

  13. با سلام امید است جنابعالی کماکان تجربیات بهینه خویش را در اختیار سایر خیرخواهان جامعه واستان که موجب امتنان ایشان خواهد بود در میان بگذارید.

  14. با سلام وخسته نباشید……….با تشکر وسپاس از مطالب زیبا وارزنده جنابعالی……ب

  15. جناب اقای شفعیی از مطالب شما نهایت بهره رو بردیم…از جنابعالی بابت زحماتی ک بابت نوشتن این مطالب ارزنده کشیده اید نهایت تشکر را دارم..با ارزوی سلامتی وتندرستی برای شما

  16. باسلام وتشکر از اقای شفعی وسپاس از زحمتات که در بهینه سازی کشورمان وبه خصوص تلاش فراوان وفعالیت درشورای حل اختلاف ۳۳من شخصا به نوبه خودم از اقای شفعی کمال تشکر را دارا هستم واز زحمت های فراوان او کمال تشکر رادارم

  17. از کوشش صادقانه ی شما در راستای حل اختلافات مردم این مرز و بوم تقدیر و تجلیل می نماییم و صمیمانه ترین سپاسهای خود را به شما به خاطر ارایه مقاله ارزشمند خویش نثارتان می کنیم.
    آرزومندیم؛ ذات اقدس احدیت، شما خوبان را در مسیر تحقق اهداف حقوقی در سایه الطاف خاصه ی خویش قرار دهد.

  18. با سلام. شوراها انصافا خدمات خوبی را اراءه می نماید . ولی الحق جوانانی به عنوان دبیر و… اونجا کارمی کنند ولی آینده شغلی ندارند از مسولین امر انتظار میرود که درمورد وضعیت آنها اقدامی اساسی صورت بگیرد …

  19. سلام
    از شما عزیزان و سروران تشکر و قدردانی میکنم که با زحمات بسیار به فکر مردم هستید و به جناب اقای ایرج صارمیان
    به خاطر رسیدن به این مقام و جایگاه تبریک میگوییم مرسی از همه عزیزان

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.