- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

تبیین های روان شناختی جنون آتش افروزیهای اخیر در لرستان

[1]

 

حورا کیخسروی / میرملاس : 

 

پیرومانیا ( جنون آتش افروزی) Pyromania خصیصه اصلی پیرومانیاعبارتست از ایجاد حریق عمدی و هدفدار در بیش از یک موقعیت ،احساس تنش و بر افروختگی قبل از آتش زدن وجوددارد و با آتش افروز احساس تنش کاهش می یابد و حالت خشنودی و رهایی پیدا می شود فرد محسون شعله‌های آتش شده و به آن علاقه نشان میدهد و این آتش زدن نتیجه‌ای است از شکست در مقابل کنترل تکانه طبق تشخیص گذاری سیستم (طبقه بندیهای جدید)نباید زمانی که این عمل بخاطر دریافت پول و منافع مادی انجام می شود و یا زمانی که بخاطرابراز خشم و انتقام می باشد یا پاسخی در مقابل هذیان و توهم است این تشخیص گذاشته می‌شود.
همه گیر شناسی
در مورد شیوع پیرومانیااطلاعات دقیقی در دست نیست و فقط درصد کمی از این افراد طبقه افراد مبتلا قرارداده می‌شوند.این اختلال به مراتب بیشتر مردان دیده می‌شود.افرادی که دارای تمایلات آتش افروز هستند معمولا تاریخچه ای شامل رفتارهای ضد اجتماعی مثل دزدی ، پرسه زنی و تخلف را نشان می دهند.مطالعات اخیر رابطه ای بین حیوان آزاری ( Cruly of: Animals) و آتش افروز را نشان میدهد.
سبب شناسی
به زعم روان درمانگر جنون آتش افروزی نشأت گرفته از تهییج انگیزه‌های نهفته درونی شخص می دانند که با فرم شعله های آتش ،به آرامش می رسد.برخی از روانکاوان ،پیرومانیا را اشتیاقی نا بهنجار برای کسب قدرت و مقام اجتماعی می دانند،همچنین بعضی از آتش افروزان ،آتش را به منظور اثبات دلاوری خودشان مهیا می‌کنند.آتش افروزی در واقع شیوه ای جهت تخلیه خشم تجمع یافته بخاطر حس حقارت اجتماعی است.بعضی معتقدند ،پدر فرد آتش افروز ،دور از خانه می باشد،بنابراین آتش افروزی در واقع نشان دهنده آرزوی بازگشت پدر به خانه بعنوان ناجی و به جهت رهایی کودک از مشکلات موجود می باشد.

پیرومانیااغلب در دوران کودکی شروع میشود اما اگر در نوجوانی و جوانی باشد تمایل به تخریب بیشتری وجود دارد.پیش آگهی در درمان کودکان خوب است .سیر و پیش آگهی در دوران بزرگسالی به دلیل استفاده مکرراز مکانیسم های دفاعی انکار و نقصان و کمبود بینش و اعتیاد به الکل ،خوب نیست.
برای تشخیص گذاری این نوع اختلال لازم است سبب شناسی دقیقی از تاریخچه بالینی زندگی فرد بعمل آید.
این نوع اختلال که در طبقه اختلالات کنترل تکانه وجود دارد اصولا در برابر کنترل
تکانه و مقاومت در برابر آن شکست میخورند و وسوسه می شوند که اعمالی را انجام دهند که برای خودشان و یا دیگران مضر می باشد.
قبل از ارتکاب عمل احساس تنش زیادی رامی کنند در حین ارتکاب عمل احساس بسپار خوشایندی در آنها پیدا میشود.عمل این بیماران در واقع Ego,syntonic( خود همخوان و یا خطرپذیر) است و با امیال و هشیاری آنهاهمراه بوده و بیمار ممکن است احساس سرزنش واقعی و یا احساس گناه نداشته باشد.
نکته حایز اهمیت اینجاست که عوامل مهم
در بروز این نوع اختلال عمدتا در سه گروه قرار میگیرندکه برای تشخیص گذاری و درمان بایستی به آن توجه شود:
۱_ عوامل روان پویایی
۲_ عوامل بیولوژیکی
۳_ عوامل روانی فرهنگی اجتماعی
باید توجه داشت که اختلال کنترل تکان در اصول لذت طلبی و واقعیت مطرح می‌شودیعنی کسب لذت بیشتر از دفع درد این افراد مبتلا اهمیت دارد.
مشاهده شده نواحی از مغز مثل سیستم لیبی و هورمون تستوسترون و لوب تمپورال با اینگونه رفتارهامرتبط است.افزایش
هیدروکسیندول اسید استیک(۵HIAA) در مایع مغزی نخاعی می تواند عامل ایجاد کننده این رفتاردربیماران باشد.
از دیگر عوامل موثر در بروز این اختلال ،حوادث اولیه دوران زندگی می باشد.الگوی نامناسب برای همانند سازی با والدینی که خودشان مبتلابه این بیماری بوده اند در کنترل تکانه تاثیردارد.
معمولا والدینی که تمایلات ضد اجتماعی ،مصرف مواد الکلی و مخدر و لاابالی و بی بدو باری داشته‌اند اثر سویی بر روی فرزندان خواهند داشت.
درمان
درمان این افراد بدلیل فقدان انگیزه بسیار مشکل است .دستگیری ،زندان و حبس ضرورتا روشی است که فقط از برگشت و تکرار این رفتار جلوگیری می‌کند.پذیرش این افراد در مراکز خاص و و رفتار درمانی آنها بمراتب بهتر است .کودکان مبتلابه جنون آتش افروزی بهتر و سریعتردرمان می پذیرند.ارتباط خوب بین درمانگر پ درمانجو می تواند به درمان موثر کمک کند.بدلیل ماهیت عود کننده پیرومانیاهرگونه برنامه درمانی باید شامل مراقبت ویژه به منظور پیشگیری از تکراردوره های آتش افروزی باشد.

حورا کیخسروی
۱۳۹۴/۵/۲۰