تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

سینه طبیعت لرستان آماج خنجر بی‎مهری

  • کد خبر : 73375
  • 21 مرداد 1394 - 11:38

    نه امیدی برای ماندن داری و نه پایی برای رفتن … چه انتظاری است از آدمیان!  آنان‎که احوالی نمی‎پرسند و بودن و نبودنت فرقی به حالشان ندارد. از بی‎وفایی درختانت ننال، تقصیر آنان نیست که ترکت می‎کنند عزمی برای رفتن ندارند… آدم‎ها هستند که خنجر بی‎مهری‎ را در سینه‎شان جا می‎گذارند.  می‎دانم آرزویت […]

1439096213589_isna-14

 

 

نه امیدی برای ماندن داری و نه پایی برای رفتن …

چه انتظاری است از آدمیان!

 آنان‎که احوالی نمی‎پرسند و بودن و نبودنت فرقی به حالشان ندارد. از بی‎وفایی درختانت ننال، تقصیر آنان نیست که ترکت می‎کنند عزمی برای رفتن ندارند… آدم‎ها هستند که خنجر بی‎مهری‎ را در سینه‎شان جا می‎گذارند.

 می‎دانم آرزویت این است که دلی با تو باشد اما یاد گرفته‎ای جاهای خالی را فقط با رویا پر کنی.

 از آدمی تنها خاطره اشتباهاتشان را به یاد داری و امیدی برای فرداهایی که بیاید نداری.

 به گزارش میرملاس به نقل ایسنا ؛  با شروع فصل گرما شمارگان آتش‎سوزی طبیعت افزایش یافته و در این میان بی‎خیالی برخی افراد بیشتر از شراره‎های این آتش‎ها تن طبیعت را می‎سوزانند.

 روزی نیست که خبری از سوختن جنگل‎ها مخابره نشود و هربار صورت‎جلسه‎هایی در این رابطه بسته نشود و پیگیری تا این حد باقی می‎ماند و دیگر هیچ!

این سوخته‎زارها چشم به احیا شدن دارند اما انگار که ریگ‎زار به چشم بعضی‎ها خوشایندتر می‎آید!

مهندس مهرداد بهاروند، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در رابطه با آتش‎سوزی‎های اخیر استان، گفت: اکثر آتش‎سوزی‎هایی که رخ داده‎اند مربوط به عرصه‎های علفی بوده و جنگل‎های ما عمدتاً تنک هستند برای همین درخت زیادی نسوخته است.

وی اضافه کرد: فاصله درختان از هم زیاد است به‎طوری‎که شاخه‎های آنها فاصله زیادی از هم دارند در نتیجه احتمال سرایت آتش‎سوزی به تمام درختان پایین است.

بهاروند ادامه داد: به‎همین دلیل آمار سطح مشجر سوخته مقدار کمی خواهد بود و برای همین نیازی به قرق برای ترمیم و احیای آنها نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار کرد: مناطق دچار حریق شده به‎خاطر اینکه اکثراً علفی هستند خود به خود احیا می‎شوند.

وی در پاسخ به این سوال که میزان خسارت وارده به عرصه‎های طبیعی استان چقدر بوده است، بیان کرد: آمار آتش‎سوزی‎ها درسال‎جاری بیش از ۱۴۰۰ هکتار بوده است.

مهندس مهرداد غضنفری امرایی، رئیس جهاد کشاورزی لرستان نیز به خبرنگار ایسنا، گفت: متاسفانه دلیل اکثر آتش‎سوزی‎های اخیر استان عوامل انسانی بوده که باعث سوختن اراضی مرتعی، جنگل و کشاورزی زیادی شده است.

 وی با بیان اینکه در این آتش‎سوزی‎ها پوشش گیاهی از بین رفته است با اشاره به آمار این خسارت‎ها، بیان کرد: آمار و برآورد میزان خسارت آتش‎سوزی‎ها را اداره کل منابع طبیعی باید ارائه دهد و متولی اعلام گزارش در زمینه حریق‎ها این اداره است.

 غضنفری امرایی با اشاره به احیای این اراضی اظهار کرد: در مناطقی از چگنی و شوراب کار احیای جنگل‎های از بین رفته صورت گرفته است اما با توجه به میزان سطح اراضی و مناطق سوخته آمار محدودی است و ایده‎آل و کافی نیست.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: در مورد عمد یا غیرعمد بودن سوختن اراضی کشاورزی نمی‎توان قضاوت کرد و تنها کاری که ما می‎توانیم انجام دهیم اقدامات ترویجی برای پیشگیری از سوختن‎های بیشتر است.

 وی تصریح کرد: در حال حاضر سازمان جهاد کشاورزی کار ترویج و فرهنگسازی برای حفاظت از عرصه‎های طبیعی و کشاورزی را در دستورکار خود قرار داده و تمام سعی خود را در این زمینه به کار بسته است.

 همچنین مهندس محمدتقی توکلی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در این‎باره به ایسنا، گفت: متأسفانه در بحث مقابله با تخریب و آتش‎سوزی عرصه‎های طبیعی سازمان‎های محیط زیست و منابع طبیعی ضعیف عمل کرده‎اند و برنامه‎های اجرایی آنها کارایی زیادی نداشته است.

 وی تصریح کرد: در حوادث و آتش‎سوزی‎هایی که به‎وقوع می‎پیوندد متأسفانه اقدامی برای احیا و بازسازی منطقه انجام نمی‎شود و این به‎خاطر محدودیت منابع انسانی و مالی آنها است.

 توکلی با بیان اینکه اگر جنگل‎ها را احیا نکنیم روز به روز پوشش گیاهی و جنگلی بیشتری از بین می‎رود و در آخر چیزی از آنها باقی نمی‎ماند، اضافه کرد: باید ضعف منابع را در سازمان‎های متولی حفاظت از عرصه‎های طبیعی و طبیعت برطرف کرد چراکه محیط زیست نقش عمده و مهمی در توسعه دارد.

 نماینده مردم الیگودرز خاطرنشان کرد: دولت باید تمام سعی خود را در حمایت از این دستگاه‎ها به‎کار بندد و بودجه کافی و لازم برای تأمین منایع موردنیاز حفاظت را اختصاص دهد.

 همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با فعالان عرصه منابع طبیعی و محیط زیست فرمودند: بسیاری از مشکلات محیط زیستی قابل پیشگیری و دارای راه حل هستند. جنگل‎های تخریب شده را می‎توان با احیای آنها دوباره زنده کرد تنها عزمی راسخ می‎خواهد پس باید کمر همت بست برای جهادی دیگر…

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73375

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 5در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. برای عشقم کوهدشت

    بلوط های سوخته را در خیابان ها ی کوهدشت با شکوه تمام ب خاک بسپارید آنها سربازان برگشته از جنگ اند ..

    کاش مردم کوهدشت آنقدر گریه می کردند ک با اشک آتش را خاموش می کردند،وشاید دیاری ک گریستن را از برند اشکی برایشان نمانده است.مادران کوهدشت نباید آنگونه شیون کنند ک کسی بفهمد کمرمان شکسته است باید این داغ را در پر گلونی گره بزنند و انگشتانشان را ببندند مبادا فراموش کنیم ک کوهدشت در آغوشمان جان داده است
    باید اجساد تمام درختان را درگلوی رحمانپور غسل دهیم
    به احترام درختانی ک کمانچه نشدند
    ب احترام لانه هایی ک در آتش خاکستر شدند
    ب احترام مردمان کوهدشت و سکوت ویرانگر شیرز
    و شاید هوار ای داد بیداد هنی بو زلف سوخته دش میایه فریادی باشد بر این داغ
    و فردا
    دوباره مردمان کوهدشت ب زندگی ادامه خواهند داد
    و اما چند کوهدشتی هر شب به بلوط های تازه عاشق فکرمیکند ک لباسهای سفیداشان سیاه شد؟
    چند کوهدشتی باور دارد ک بعد از بلوط ها زندگی مرده است؟
    کدامتان فریاد بلوط های مادر را شنید وقتی فرزندانشان در آتش ب پرواز درآمدند
    آتش خاموش شد اما کوهدشت حوصله خندیدن ندارد.واقعا خسته است مثل پسر مرده ای ک بی پلامار است
    اما باید باور کنیم کوهدشت دوباره به زندگی ادامه خواهد داد حتی اگر یک بلوط مانده باشد.
    برای جنگلی از بلوط شدن تنها یک بلوط کافیست.و دوباره روزی قلب های سوختمان پر از بلوط های کوچک می شوند و روزی دوباره صدای خنده کوهدشت خوابمان را پر از عشق خواهد کرد.روزی کوهدشت دوباره سبز خواهد شد…

    سعادت عبدولی.اندیمشک.مرداد۹۴

  2. آقای آزادبخت امروز عده ای قصد آتش سوزی جنگلهای کوه بلوران را داشتن که با هوشیاری مردم نذاشتن آتش زیاد شود

  3. غرق شدن در آب
    ………………………………………………………………………………………………………………………………….
    حکایت های مدیریتی
    متن حکایت
    …………………………………………………………………………………………………………………………………
    مردی در کنار رودخانه‌ای ایستاده بود.
    ناگهان صدای فریادی را می‌شنود و متوجه می‌شود که کسی در حال غرق شدن است. فوراً به آب می‌پرد و او را نجات می‌دهد.
    اما پیش از آن که نفسی تازه کند فریادهای دیگری را می‌شنود و باز به آب می‌پرد و دو نفر دیگر را نجات می‌دهد.
    اما پیش از این که حالش جا بیاید صدای چهار نفر دیگر را که کمک می‌خواهند می‌شنود.
    او تمام روز را صرف نجات افرادی می‌کند که در چنگال امواج خروشان گرفتار شده‌اند غافل از این که چند قدمی بالاتر دیوانه‌ای مردم را یکی یکی به آب رودخانه می‌انداخت.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………
    شرح حکایت

    بدانیم بسیاری از مدیران من وشما این گونه عمل می‌کنند. در این دیار سوخته وحتی در سطح کلان به جای درمان ریشه ای مساله،اقدام به کندن برگ های زرد نموده ورغبت بیشتری به حاشیه ها دارند. به عبارت دیگر به جای علت یابی و رفع مشکلات، صرفاً به اصلاح آنها می‌پردازند. آیا بهتر نیست ضمن چاره‌جویی برای عوارض و مسائل پیش‌آمده، بر روی علل هم تاملی داشت تا مسئله به طور همه جانبه حل شده و از اتلاف سرمایه ها و منابع با ارزش جلوگیری شود؟
    ……………………………………………………………………………
    پس دوستان مسئول و خدمتگزار بدانند،قبل ازاینکه خوشان غرق شوند و اگر به آخرت اعتقاد دارند باید در مخیله خود بگنجانند، که محلی برای پاسخگویی به عملکرد حال در اینده ای نچندان دور هست و ریز درشت کار را از ذربین الهی خواهند دید.

  4. باسلام واقعا همین حکایتی که دوستمان نوشته می باشد

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.