تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

کاوش های باستان شناسی در سرخ دم لکی کوهدشت از سر گرفته شد

  • کد خبر : 73397
  • 21 مرداد 1394 - 16:58

  هفتمین فصل کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی کوهدشت لرستان دارای نشانه هایی از دوره های آهن نو و اشکانی پس از ۱۰ سال وقفه با تمرکز بر روی محوطه شمال غربی شروع شد. به گزارش میرملاس ؛ از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی […]

1-1116

 

هفتمین فصل کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی کوهدشت لرستان دارای نشانه هایی از دوره های آهن نو و اشکانی پس از ۱۰ سال وقفه با تمرکز بر روی محوطه شمال غربی شروع شد.

به گزارش میرملاس ؛ از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی با اعلام این خبر تصریح کرد که این کاوشگاه بر روی تراس های طبیعی کوه چنگری بر فراز روستای سرخ دُم لَکی در شش کیلومتری شمال غربی شهرستان کوهدشت لرستان واقع شده است.
آرمان شیشه گر افزود: در شش فصل گذشته مجموعه ای از سازه های معماری از دوره آهن نو و اشکانی در این محوطه به دست آمده است.
این باستان شناس اظهار کرد: این مجموعه شامل سازه هایی بود که محوطه های مرکزی، شمالی، شمال غربی، غربی و دیوار بزرگ تدافعی نام گرفتند. 
عضو پیشین پژوهشکده باستان شناسی گفت: بیشترین کاوش در شش فصل گذشته بر روی محوطه مرکزی تمرکز داشت که بر روی تختگاهی سنگی بنا شده بود .
سرپرست هیأت کاوش در محوطه باستانی سرخ دم لکی تصریح کرد: آثار مکشوفه از این بخش از محوطه نشان داد که از این مکان پس از متروکه شدن در دوره آهن ،مجدداً در دوره اشکانی با تغییر کاربری استفاده شده است.
شیشه گر افزود: در فصل حاضر گروه کاوش بر آن است تا کاوش را در محوطه شمال غربی که نزدیکترین محل به محوطه مرکزی است ادامه دهد تا ارتباط میان این دو محل روشن شود. 
فصل هفتم کاوش محوطه باستانی سرخ دُم لَکی که پس از وقفه ای ده ساله در مرداد ماه سال جاری به سرپرستی آرمان شیشه گر و با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری شروع شده تا پایان ماه ادامه دارد.
نخستین فصل کاوش در این محوطه تاریخی با سرپرستی نصرت الله معتمدی در سال ۱۳۷۷ انجام و کاوش پنج فصل بعدی به سرپرستی آرمان شیشه گر انجام گرفته است که نتایج آن به صورت مقاله و کتاب منتشر شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73397

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. کاوش برای چی؟ شما اول نگاره هاب میرملاس وهومیان وحفظ کنید برای جلب گردشگر برنامه ریزی کنید بعدبه دنبال کاوش های دیگر باشید که اوناهم خراب نشن

  2. برای جلب گردشگر باید برنامه داشت اول اونهایی که قبلن پیداشدند مثل غارمیرملاس ودیگر
    ابنیه وجاها روحفظ کنید تازه غارهای دیگه هم داریم بعد کاوش کنید مواظب باشید
    تو این کاوش ها اشیا قدیمی هدر نرن

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.