تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
10

گزارشی از کنسرت استاد ایرج رحمانپور؛ بزم شورانگیز موسیقی لکی و لری در کرمانشاه

  • کد خبر : 73520
  • 26 مرداد 1394 - 2:23

    به گزارش میرملاس ؛  کنسرت آخر هفته استاد ایرج رحمانپور در تالار انتظار را باید یک اتفاق تازه در فضای فرهنگی کرمانشاه دانست. کنسرتی که دریچه ای به سوی موسیقی اصیل و ناب استان همسایه یعنی لرستان گشود؛ آن هم به روایت یک استاد چیره دست عرصه موسیقی به نام ایرج رحمانپور. این […]

MG_2590

 
 

به گزارش میرملاس ؛  کنسرت آخر هفته استاد ایرج رحمانپور در تالار انتظار را باید یک اتفاق تازه در فضای فرهنگی کرمانشاه دانست. کنسرتی که دریچه ای به سوی موسیقی اصیل و ناب استان همسایه یعنی لرستان گشود؛ آن هم به روایت یک استاد چیره دست عرصه موسیقی به نام ایرج رحمانپور. این هنرمند برجسته در موسیقی لرستان تحولی قابل توجه ایجاد کرده و از چهره های شاخص موسیقی خطه زاگرس و ایران محسوب می شود. استاد رحمانپور و موسیقی اش برای علاقه مندان کرمانشاهی چندان ناآشنا نبود و این هنرمند با آن صدای پرسوز و گیرایش شبی خاطره انگیز را برای علاقه مندان این دیار رقم زد.

حنجره زخمی زاگرس در کرمانشاه

حضور ایرج رحمانپور در کرمانشاه برای بسیاری از دوستدارانش هیجان خاص خود را داشت. افرادی که سالها با آلبوم های بسیار شنیدنی او مانند گل آتش، آیینه اشک و … مأنوس بوده اند، از روزها قبل چشم انتظار هنرنمایی استاد در سالن انتظار کرمانشاه بودند. رحمانپور یک هنرمند نوآور در خطه زاگرس محسوب می شود، هنرمندی که از آن فضای سنتی و بزمی ترانه های منطقه لرستان فاصله گرفت و نوعی از موسیقی اجتماعی و دغدغه مند را دنبال کرد. او با بهره گیری از موسیقی مقامی منطقه زاگرس و به ویژه موسیقی مور سبک تازه ای در موسیقی پدید آورد که هواخواهان بسیار دارد. استاد رحمانپور یک پدیده در موسیقی ایران زمین است و دوستدارانش به وی لقب «حنجره زخمی زاگرس» را داده اند.

سازی که کرمانشاهی ها را غافلگیر کرد

از همان ابتدا که نوازنده های گروه مشغول کوک کردن سازها و تنظیم صدا بودند، نوای بی مانند «سرنا» توجه تماشاچیان کرمانشاهی را به خود جلب کرد. هر بار که احسان عبدی پور در سرنایش می دمید ناخودآگاه نگاه ها به سمت وی جلب می شد. صدای سرنا در کنسرت ها به ندرت شنیده شده است و برای همین نیز همه چشم انتظار بودند که امشب این ساز مقامی با آن صدای شورانگیز و اساطیری اش قرار است چگونه جلوه گری کند. هر چه کنسرت جلوتر رفت سرنای عبدی پور نیز کم کم فضای سالن را در دست گرفت و میداندار گروه شد و کرمانشاهیان همراه با نوای سرنای او به شور و شادی پرداختند. عبدی پور حتی در بخش هایی نیز به قول معروف ساز و دهلی نواخت که برای کرمانشاهیان گوش آشنا بود. بی گمان این تجربه زیبا و پرهیجان باعث شد که بسیاری چشم انتظار حضور دوباره عبدی پور و ساز سرنایش در کرمانشاه باشند.

قطعه ای به افتخار کرمانشاه

برخلاف اغلب خوانندگانی که به کنسرت هایشان تنها به چشم یک برنامه در تقویم کاریشان می نگرند؛ استاد ایرج رحمانپور با دستی پُر و کاملاً برنامه ریزی شده قدم به دیار کرمانشاه گذاشته بود. این هنرمند صاحب سبک در ابتدای برنامه اش به تجلیل از جایگاه ویژه کرمانشاه در فرهنگ و تمدن ایرانی پرداخت و از این دیار به عنوان قطب فرهنگی غرب کشور یاد کرد که با تشویق تماشاچیان کرمانشاهی روبرو شد. استاد در ادامه برای اینکه نشان دهد تنها به گفتار بسنده نکرده و به مخاطب خویش احترام گذاشته است، اولین قطعه اش را به مردم کرمانشاه تقدیم کرد؛ کاری که بنا به گفته رحمانپور آن را با عطر و بوی موسیقی دیار بیستون ساخته است. کلام این قطعه ملایم لکی بود و شروعی را برای این کنسرت نوید می داد.

موسیقی لکی محور اصلی کارهای رحمانپور

اجرای قطعات متعدد با بهره گیری از گویش لکی یکی از ویژگی های جالب توجه این کنسرت بود که از درایت و حسن انتخاب استاد رحمانپور خبر می داد. بخش قابل توجهی از جمعیت استان کرمانشاه را گویشوران لک تشکیل می دهد که با این کلام و این نوع موسیقی کاملاً آشنایی دیرینه دارند. اجرای قطعه معروف و محبوب «دل آرام» با آن کلام زیبای لکی و آن سوز نهفته در صدای رحمانپور با اقبال بسیار تماشاچیان روبرو شد:
شُعله ی مانگ دیمه و سَر کلاوان / لِیل و دلگیری مَچو وه باوان
در ادامه کنسرت و در قطعه سوم نیز باز رحمانپور از کلام لکی بهره گرفته بود. قطعه ای زیبا با ملودی نزدیک به «پپو سلیمانی» که با همراهی دهل و سرنا شوری عجیب در سالن پدید آورد. نوع نگاه رحمانپور به موسیقی منطقه لکستان بسیار ستایش برانگیز است و وی را به نوعی می توان احیاگر موسیقی لکی نیز به حساب آورد.

موسیقی سوگ با بهره گیری از مور لکی

یکی از ویژگی های منحصر به فرد ایرج رحمانپور بهره گیری از آواز مقامی مور در کارهایش است. یک تجربه منحصر به فرد موسیقایی که هنگامی با آن صدای خسته، گرم و گیرای رحمانپور همراه می شود تا بن جان شنونده را می سوزاند. او در برخی از قطعات این کنسرت با بهره گیری از مور لکی فضایی حزین و سخت تراژیک در سالن پدید آورد که تجربه آن برای تماشاچی کرمانشاهی در نوع خود جالب توجه بود.

استفاده هوشمندانه از سازها در گروه

قطعات ارایه شده در این کنسرت از تنظیم بسیار خوبی برخوردار بودند و گروه به شکلی بسیار هوشمندانه از جذابیت های موسیقایی هر یک از سازها بهره گرفته بود.
سرنا در کمانچه و تنبک بار اصلی «ارکستر سنتی راهو» را بر دوش کشیدند و بارها و بارها شور و هیجان را در سالن به اوج رساندند. البته در این میان نوای شورانگیز سرنای احسان عبدی پور چیز دیگری بود. در جاهایی نیز کمانچه همایون پشتدار واقعاً میدانداری می کرد و زیبا می نواخت. به ویژه گاه گاهی به موسیقی شاد کردی نزدیک می شد و حال و هوایی تازه به سالن می بخشید. تنبک نوازی شهاب خاکسار نیز در نوع خود جالب توجه بود و به قول معروف زاگرسی تنبک می زد؛ پر شور و پر طنین.

قطعات شاد و زیبای لری

تقریبا بیش نیمی از قطعاتی که در کنسرت رحمانپور نواخته شدند با کلام لری همراه بودند. موسیقی که برای کرمانشاهیان از دیرباز گوش آشنا بوده و طرفداران بسیار دارد. در قسمت اول قطعات زیبا و شادی مانند «ای گله» و «سیت بیارم» نواخته شد که بارها و بارها سالن را به اوج هیجان رساند.

شبی موسیقایی که به هنرمندان کرمانشاهی تقدیم شد

یکی از اتفاقات زیبایی که در این کنسرت اتفاق افتاد تقدیم اجراهای این شب به دو چهره شاخص عرصه ادب و هنر کرمانشاه بود. استاد رحمانپور اجرای اولش را به کیومرث امیری کله جوبی متخلص به لک امیر شاعر شوریده حال و مطرح دیار کرمانشاه تقدیم کرد. همچنین وی دومین اجرای خود در همان شب را نیز به استاد علی اکبر مرادی از بزرگان عرصه موسیقی مقامی تقدیم کرد. وی همچنین از یداله رحمانی خواننده مقام خوان فقید کرمانشاهی به نیکی یاد کرد و از تأثیرات بسیار وی بر کارهایش سخن گفت و در ادامه از فرزند زنده یاد یداله رحمانی نیز دعوت کرد تا برای دقایقی روی سن بیایند و با همشهریانش سخن بگوید.

 

در حاشیه:
* این اتفاق خوب موسیقایی به همت سعید قاسمی چهره هنری نام آشنای کرمانشاهی رقم خورد  که در این زمینه باید به او دست مریزاد گفت. قاسمی برای برگزاری هرچه بهتر این کنسرت از هیچ تلاشی فروگذار نکرد و در این دوشب بسیاری از چهره های هنری نام آشنا و مدیران ارشد استان به دعوت او در سالن حضور یافته بودند. به ویژه ابتکار خوب او در زمینه بهره گیری از رقص نور واقعاً هوشمندانه و به جا بود.
* در این کنسرت هنرمندانی همچون احسان عبدی پور (نوازنده سرنا)، همایون پشتدار (کمانچه و تنظیم)، شهاب خاکسار (تنبک)، مرتضی نعمتی (سنتور)، حمید سلیمانی (تار)، احمد رنجبر (عود)، سام ابدالی (دهل) و علیرضا حیدری (دف) در قالب گروه موسیقی راهو استاد ایرج رحمانپور را همراهی می کردند.

 

گزارش :  بهزاد خالوندی  / آوای کرمانشاه 

عکس: حسین قاسمی 

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73520

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 7در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۷
  1. عرض سلام وادب ،خدمت هنرمند و کارگردان شهیر شهرمان ،سعید قاسمی
    ……………………………………………………………………………………………………….
    بعرض عالی برسانم
    قدم نهادن درمسیر فرهنگ این دیار ،عزمی راسخ و برخاسته از تعهد و ایثار، حضرتعالی را دراعتلا و پاسداری از فرهنگ و زبان لکی می طلبد.
    لذا قدم های محکم ،استوار ،پر عیار و متعهدانه جنابعالی سوابقی را نمایان ساخته، که گویای شایستگی های آنجناب و افکار فرهنگ دوست شما می باشد.
    توفیقات روزافزون و بهره وری فراوان را برای آن پاسدار ،فرهنگ و زبان له کی آرزومندم .
    ………………………………………………………………………………………………………..
    حمیدآزادبخت

  2. عرض سلام وادب ،خدمت هنرمند و کارگردان شهیر شهرمان ،سعید قاسمی
    ……………………………………………………………………………………………………….
    بعرض عالی برسانم
    قدم نهادن درمسیر فرهنگ این دیار ،عزمی راسخ و برخاسته از تعهد و ایثار، حضرتعالی را دراعتلا و پاسداری از فرهنگ و زبان له کی می طلبد.
    لذا قدم های محکم ،استوار ،پر عیار و متعهدانه جنابعالی سوابقی را نمایان ساخته، که گویای شایستگی های آنجناب و افکار فرهنگ دوست شما می باشد.
    توفیقات روزافزون و بهره وری فراوان را برای آن پاسدار ،فرهنگ و زبان له کی آرزومندم .
    ………………………………………………………………………………………………………..
    حمیدآزادبخت

  3. درود بر ایرج رحمانپور

  4. زنده باد استادرحمان پور که با لرزبانی خود زبان لکی را در دیار کرمانشاهان (کردستان)زنده میدارد وجای بسی تاسف دارد برای صدا وسیمای لرستان که زبان نیمی از مردم استان را وقعی نمی نهد .

  5. سلام و درود بر زنده کننده موسیقی لرستان، استاد بی هماورد لر ایرج رحمانپور

  6. زنده باد استاد ایرج رحمان پور .

  7. دمت گرم وسرت خئوش بو..رحمانپور/

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.