تاریخ : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

آتش سوزی زنجیره ای در جنگلهای زاگرس

  • کد خبر : 73615
  • 27 مرداد 1394 - 12:08

  مریم نریمانی / میرملاس :  جنگل های زاگرس منشا الطاف الهی چند ماهی است که گرفتار بی مهری های برخی افراد شده و در آتش برخی افراد کینه توز به خاکستر تبدیل می شوند. هنوز جامعه دلیل زوال درختان بلوط را نمی دانست که آتش سوزیهای زنجیره ای و گاه و بیگاه آتش به […]

n2902981-4442035

 

مریم نریمانی / میرملاس : 

جنگل های زاگرس منشا الطاف الهی چند ماهی است که گرفتار بی مهری های برخی افراد شده و در آتش برخی افراد کینه توز به خاکستر تبدیل می شوند.

هنوز جامعه دلیل زوال درختان بلوط را نمی دانست که آتش سوزیهای زنجیره ای و گاه و بیگاه آتش به دل این موهبت عظیم الهی و محیط زیست غنی آن زد و بخشهای عمده ای از آن را از بین برد.
جنگل هایی که نقش حیاتی وکلیدی را در زندگی نزدیک به ۱۰ میلیون ایرانی در استانهای غربی کشور ایفا می کنند.
مساحت جنگل های زاگرس در گذشته بیش از ۱۰ میلیون هکتار بوده و به دلیل بهره برداری بی رویه طی سالیان دراز مساحت این جنگل ها دائما سیر نزولی را پیموده است و متاسفانه این روند هنوز هم ادامه دارد. 
بیش از ۴۷ درصدآب شیرین ایران از این جنگل های کوهستانی تأمین و تنظیم می گردد. 
بیش از ۸۰۰ هزار عشایر کوچ کننده، دامداری خود را به طور مستقیم به این جنگل ها مدیونند و از این راه پروتئین دامی نزدیک به ۲۰ میلیون نفر را تأمین می نمایند.
اما متاسفانه در حال حاضرجنگل های سخاوتمند زاگرس ایام بی مهری بشر را طی می کنند و در این میان محیط زیست این منطقه نیز به مخاطره افتاده است. 
محیط زیست غنی زاگرس رنجور از زوال درختان بلوط اکنون هراسان از این آتش سوزها پای به فرار گذاشته است و فغان جانداران و حیوانات این جنگل ها به گوش هر وجدان بیداری می رسد .
استان لرستان میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط زاگرس است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.
این در حالیست که جنگلهای بلوط لرستان نیز هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند و امسال این آتش بازبانه بلندی بیشتر از سال گذشته به سراغ بلوط ها آمده است.
گفته می شود عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان با آماری ۹۰ درصدی قرار دارد.
بنابر بررسی های صورت گرفته سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.
میزان آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور در بهار سال جاری در استانهای فارس، کرمان و لرستان بیشتر از سایر مناطق کشور رخ داده است.
روند آتش سوزیها در جنگلها و مراتع لرستان در حالی استمرار دارد که بر اساس اظهار نظر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان طی سال گذشته بیش از ۳۵۰ هکتار از جنگلهای لرستان بر اثر آتش سوزی از بین رفته است.
این در حالی است که حدود ۷۰ درصد توپوگرافی استان کوهستانی و سخت گذر بوده و امکانات کامل برای اطفا حریق وجود ندارد.
بنا بر آمار ارائه شده وسعت آتش سوزی های رخ داده استان در سالهای ۹۰ تا ۹۲ به ترتیب شش هزار و ۸۴۷، یکهزار و ۲۵۶ و دوهزار و ۶۱۹ هکتار بوده است.
وسعت آتش سوزی های رخ داده در اراضی ، جنگل و مرتع های استان در سال گذشته ۵۸۸ هکتاربوده است و این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون یکهزار و ۷۱۴ هکتار جنگل استان دچار حریق شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73615

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. با جان و دل گوش کردن

    ………………………………………………………………………………………………………..
    حکایت های مدیریتی

    ………………………………………………………………………………………………………..
    متن حکایت

    مردی که دیگر تحمل مشاجرات با همسر خود را نداشت، از استادی تقاضای کمک کرد.

    به استاد گفت: «به محض اینکه یکی از ما شروع به صحبت می‌کند، دیگری حرف او را قطع می‌کند. بحث آغاز می‌شود و باز هم کار ما به مشاجره می‌کشد. بعد هم هر دو بدخلق می‌شویم. در حالی که یکدیگر را بسیار دوست داریم، اما نمی‌توانیم به این وضعیت ادامه دهیم. دیگر نمی‌دانم که چه باید بکنم.»

    استاد گفت: «باید گوش کردن به سخنان همسرت را یاد بگیری. وقتی این اصل را رعایت کردی، دوباره نزد من بیا.»

    مرد سه ماه بعد نزد استاد آمد و گفت که یاد گرفته است به تمام سخنان همسرش گوش دهد.
    استاد لبخندی زد و گفت:
    «بسیار خوب. اگر می‌خواهی زندگی زناشویی موفقی داشته باشی باید یاد بگیری به تمام حرف‌هایی که نمی‌زند هم گوش کنی.»

    ………………………………………………………………………………………………………
    شرح حکایت
    برای داشتن یک جامعه موفق، ساز و کارهای معمول ارتباط با افراد جامعه کافی نیستند و لذا باید بتوانید نیازهای فعلی و آینده افراد جامعه خود را شناسایی کنید و برای محقق ساختن آنها اقدام کنید.
    نیازها و خواسته‌هایی که افراد جامعه به زبان نمی‌آورند یا به آن فکر نمی‌کنند و یا نسبت به آنها آگاهی ندارند را اسیب شناسی کنیم.

    بانوی گرامی سرکار خانم نریمانی:
    خدمت شما عرض کنم
    افراد یک جامعه فقط و فقط با زبان گویا و آشکار با حاکمین و کلای خود سخن نمی گویند. بلکه افراد جامعه علاوه بر نوشتن و سخن گفتن آشکارا، نیز مطالب درونی خود را <> یا به اصطلاح عامیانه آتش زیر خاکستر هم میتوان تعبیر کرد نطق می کنند ،که میتواند عواقبی وخیم را در جامعه ای مثل ما، که اسیب پذیر ترین جآمعه را داریم ، از این راه ناجوانمردانه با خود زنی حیات انسانها را مورد هدف قرار یدهد .
    امید است مدیران جامعه ،وکلا ، منصوبین مردم ،حداقل شناختی از علم روانشناسی چه علمی و چه تجربی از روحیات جامعه ما کسب کرده باشند تا در چنین مواقعی دچار چکنم ،چکنم و لحظه آخر غافلگیر نشوند .

    ………………………………………………………………………………………………………….
    من بشخصه این دیار سوخته را مردمی فهیم و دانا و با غیرت میدانم .
    چون بعد از سوختن بلو طهای زاگرس در چنگری ، مباحث را با عموم طرح میکردم ، درد مردم از درد بلو ط های سوخته بیشتر و بیشتر بود ، و خود را صاحب عزای این سرمایه ملی میدانستند.
    پس نتیجه میگیریم پتانسیل انسانی موجود در این جامعه بکر نیست ،بلکه شکوفاست و میبایست با برنامه ریزی و هدایت مدیران آین سرمایه انسانی عظیم را سمت و سو داد.

    …………………………………………………………………………………………………..
    کلیدواژه‌ها : گوش دادن ؛ افراد ؛ ناگفته ها ؛ شناسایی نیازها.نیروی انسانی
    ……………………………………………………………………………………………………….
    پیتر دراکر می‌گوید: «مهم ترین چیز در ارتباط، شنیدن چیزهایی است که گفته نمی‌شود.»

    حمیدآزادبخت

  2. با سلام خوب است بدانیم یه ضرب المثل ترکی هست میگوید جنگل فرزند ملت است .و گوستاولوبن فرانسوی میگه هیچ ملتی را ندیدم اندازه ملت ایران جنگل را دوست بدارند خوب است ما که جنگل را هم دوست وهم فرزند خود میدانیم آیا جای تأمل وتفکر بیشتری ندارد

  3. ز گفتن تا عمل راهی دراز است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.