تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

راهی برای همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان

  • کد خبر : 73846
  • 30 مرداد 1394 - 11:18

  اعظم محمدی نیا / میرملاس :  برای اعتماد سازی در جامعه چه باید کرد: راهی برای همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان  ؛نمایندگی مجلس یا همان وکالتی که مردم بر اساس یک قرارداد اجتماعی بر عهده یک فرد قرار میدهند تا چشم و گوش و زبان مردم در تصمیم گیری های مملکت باشد، یکی […]

 

اعظم محمدی نیا / میرملاس : 

برای اعتماد سازی در جامعه چه باید کرد: راهی برای همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان 

؛نمایندگی مجلس یا همان وکالتی که مردم بر اساس یک قرارداد اجتماعی بر عهده یک فرد قرار میدهند تا چشم و گوش و زبان مردم در تصمیم گیری های مملکت باشد، یکی از عرصه های مهم تصمیم گیری در جامعه محسوب می شود.
به عبارتی بهتر و گویاتر باید گفت که یک نماینده مجلس سمبل و نماد، فکر، شعور، فرهنگ،پوشش و حتی عقیده مردم خود محسوب می شود ودر دوران نمایندگی باید منیت را بطور کامل کنار بگذارد. به همین جهت است که معمولا نمایندگانی ماندگارتر هستند که در طول دوران خدمت گذاری خود، نمادی کامل ازبه نمایش گذاشتن فرهنگ و شعور بالای مردم باشند.
یکی از مباحثی که ازچند وقت گذشته در مجلس شورای اسلامی در دستورکار قرار گرفت بحث حق و حقوق مادی و مالی نمایندگان پس از پایان دوران نمایندگی بود که مجلس به این موضوع با کیفیت کامل پرداخت . (بحث قطع شدن حقوق مادی نمایندگان مجلس پس از اتمام دوران نمایندگی).
بنده در یکی از آخرین نشست های خود به تجزیه و تحلیل این مسئله پرداخته ، که متاسفانه در برخی جراید بطور کامل تمامی صحبت ها گفته نشد و گزینشی مطالب اینجانب چاپ و نشر داده شد. در نشست فوق، بحث بر سر نظر موافق بنده بعنوان یک شهروند وکارشناس با قطع شدن حق و حقوق نمایندگان مجلس و نمایندگان شورای شهرهای کشور بود که متاسفانه برداشت اشتباهی صورت گرفته و از زبان بنده مخالفت با گرفتن حق و حقوق در دوران نمایندگی تلقی شده بود.
همانطور که گفته شد با توجه به اینکه جامعه به لحاظ مالی و مادی از طبقات مختلف تشکیل شده است و متاسفانه قشر ضعیف در جامعه اکثریت را تشکیل می دهند، به نظر می رسد یکی از مهمترین کارهایی که در جامعه باید صورت بگیرد کاهش فاصله طبقاتی و شکاف فقیر و غنی است. همچنین باید برای کاهش این فاصله، فقرا را هم تا سطوح بالاتر توانمند کنیم تا از فاصله موجود میان فقیر و غنی کاسته شود.
در استان لرستان بصورت ویژه با توجه به اینکه اقشار ضعیف در اکثریت هستند و ارتقاء طبقه مالی آنها در کوتاه مدت شاید امکانپذیر نباشد ، یکی از اقدامات خوبی که می تواند در راستای همدلی آنها صورت گیرد بحث نزدیکی و همگرایی مسئولان و مردم به لحاظ طبقه ی مادی است. یکی از موضوعاتی که بنظر میرسد در این زمینه قابلیت اجرایی را داشته باشد مسئله کاهش هزینه های جانبی و قطع کردن حق و حقوق نمایندگان ادوار مجالس شورای اسلامی و نمایندگان شوراهای محلی پس از پایان دوران نمایندگی است. وقتی مردم عادی و بخصوص اقشار ضعیف جامعه شاهد حرکاتی از این قبیل باشند و بطور مثال شاهد باشند که نمایندگان آنها پس از اتمام دوران وکالت، تمام حق و حقوق نمایندگی خود را کنار گذاشته اند و به حالت عادی قبل از نمایندگی رسیده اند نوعی احساس آرامش و اعتماد میان آنها ومسئولان ایجاد می شود.
همچنین با اجرایی شدن این طرح می توان متصور شد که حداقل بخش کوچکی از درآمد فوق به خزانه دولت برای انجام کارهای عام المنفعه واریز خواهد شد و در نهایت بازهم تمام مردم بطور یکسان از دستاوردهای آن استفاده خواهند کرد.
به هر حال به نظر میرسد انجام دادن اقداماتی از این قبیل در تمامی سطوح جامعه و در بخش های مختلف باعث نوعی آرامش و اعتماد عمومی به جامعه خواهد شد و فرهنگ صرفه جویی و مدارا هم بعنوان یک اصل نهادینه خواهد شد. پیش زمینه و لازمه تمامی اقدامات در هر سطح و هر جامعه ایی ، اعتماد کامل میان مسئولان و مردم است. حال که با تمام وجود در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بحث همدلی و اعتماد میان مردم و مسئولان به عنوان یک اصل مهم گفته میشود، بنظر می رسد یکی از کانالهای ایجاد اعتماد عمومی در جامعه را از طریق اجرای این طرح و عملیاتی کردن آن می توان پوشش داد.

*اعظم محمدی نیا- مدرس دانشگاه

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73846

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 21در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲۱
  1. استفاده کردیم خانم محمدی نیاموفقیت را برای شما از خداوند سبحان خواستاریم.

  2. ضمن عرض سلام به مدیر ودست اندرکاران سایت محبوب وپر مخاطب میرملاس.پیشنهاد خوبیست امیدوارم سرکار خانم اعظم محمدی نیا موفق بشن وبدور از هرگونه تعصب ،( قومی یا جناحی) و باشناختی که از ایشان واکثر کاندیداهای نمایندگی مردم شریف خرم آباد، چگنی وبخشهای تابعه دارم اعلام میدارم اولا”ایشان مدس دانشگاه شخصیتی محترم ، لایق و باشهامت بوده وبا تکیه بر توانایی بیانی وسخنوری بالایی که دارند می تواند بهترین نماینده برای دفاع از مردم شریف وعزیز این حوزه مهم باشند.ثانیا”از حیث تفکر سیاسی فردی معتدل ومیانه رو بوده که می تواند با تعامل با دولت وسایر نمایندگان ،برای این حوزه به نحو احسن مثمر ثمر واقع شوند .ضمن احترام به کلیه آقایان کاندیدا،سی وشش سال است که مردم نجیب وشریف خرم آباد وچگنی وبخشهای بیرانشهر ،زاغه،سفید دشت و ویسیان به آقایان (مردان)رأی می دهند واز آنجایی که مردم از عملکرد آنها ناراضی بوده اند، طی اینهمه سال، نمایندگی در این حوزه برای هیچ کسی تکرار نشده است .وبه قول معروف “یک بار مصرف”بوده اند.بیایید انصاف داشته باشیم واین بار حق را به خانمها بدهیم بیایید حق را به خواهران ومادرانمان بدهیم.بیایید برای “یک بار هم که شده حق را به زنان بدهیم “.خانم اعظم محمدی نیا از جمله آن شیر زنان آگاه لرستانیست که پش بینی می شود دور اول مستقیما”به حول وقوه الهی و کمک مردم نجیب و پاکدل خرم آبادوچگنی وبخشهای تابعه ،به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.انشاء الله.

  3. ماشاالله برای این راهکار

  4. باسلام برادر عزیز بهتر نیست خانم محمدی و اقای ملکی رادودیگر عزیزان کوهدشتی بیان کوهدشت کاندید بشند تا همه ما کمکشون کنیم .خانم محمدی اگه بیاییدکوهدشت صددرصد رای میارید.

  5. انشاالله این بار با تلاش و همت بیشتر نماینده مردم شریف خرم آباد خواهید شد و از دوستان و عزیزانی که در دور قبل کمک این خواهر فرهنگی،شجاع ، توانمند ،مدیر ،لایق …. نمودند آنتظار داریم تلاش بیشتری بکنند

  6. حفظکم الله

  7. سلام براستادگرانقدروبادانش خانم محمدی نیا انشاالله موفق ومویدباشی

  8. احسنت

  9. باسلام
    انشاالله پیروز میدان خواهی بود استاد به امید دیدار

  10. سلام شما فردی توانمند وفعال هستید ارزوی موفقیت وپیروزی ازخداوند منان برایتان دارم

  11. درود بر انسان های خدمتگزار و تلاش گر

  12. سلام این خبر و مقاله رویکرد انتخاباتی داره و خانم محمدی نیا با گرایش اصولگرایی که داره هیچ وجه جایگاه نمایندگی رو کسب نخواهدکرد چون این دوره فرصت برای اصلاح طلبان شهرستانه.

    • جناب دوست عزیزم کدام زمان را سراغ دارید که خانم محمدی نیا عضو یک حزب یا تشکل اصولگرا بوده باشند. ایشان از همان دوره نهم هم با شجاعت اعلام کردند که مستقل و اعتدالگرا هستند. تازه باید یاداور شد که در ان دوره هنوز کلمه ایی از اعتدال گرایی وارد قاموس سیاسی مملکت هم نشده بود. گرچه میدانیم این القاب و عناوین را مخالفان و رقیبان بی تقوای خانم محمدی نیا به ایشان نسبت میدهند که انهم از ترس پیروزی احتمالی ایشان است

  13. سلام
    خانم دکتر محمدی نیا لیاقت و توانایی مجلس را دارد و زبان گویای ایشان میتواند مشکلات مردم لرستان را به حدا قل برساند و با ارزوی مو فقیت برای این خانم دکتر شجاع و توانمند.

  14. عالی بود خانم محمدی به امید موفقیت جنابعالی

  15. درود بر خانم محمدی نیا انشاءالله موفق و موید باشید

  16. استفاده کردیم واقعا عالی بود انشاالله موفق و موید باشید و با توکل بر خدا این بار نماینده مردم شریف خرم آباد خواهید شد

  17. با سلام. سرکاردکتر خانم محمدی از نخبه گان استان لرستان .ایشان لیاقت و توانایی نماینده مجلس شورای اسلامی را دارند .برای ایشان آرزوی موفقیت و شاد کامی دارم.

  18. عالی بود خانم محمدی

  19. درودبربانوی توانمند ولایق لرستانی سرکارخانم دکتراعظم محمدی نیا،بانظر ایشان موافقم آرزوی پیروزی وسربلندی برای این بانوی عزیز دارم

  20. درودبر شیر زن لرستان ناجی لرستان اعظم محمدی نیا

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.