تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

جنگ آینده دنیا ؛ جنگ آب خواهد بود

  • کد خبر : 73912
  • 31 مرداد 1394 - 19:27

  علیمراد صفری / میرملاس :  مدیریت مصرف و تغییر الگوهای کشاورزی روشی موثر برای مقابله با بحران آب به گفته ی بسیاری از کارشناسان، جنگ آینده دنیا، جنگ بر سر یافتن منابع آب است. بشیریت در آینده ایی نه چندان دور با چالشی مهم به اسم چالش کمبود منابع آب روبه روست و کسانی […]

safari

 

علیمراد صفری / میرملاس : 

مدیریت مصرف و تغییر الگوهای کشاورزی روشی موثر برای مقابله با بحران آب

به گفته ی بسیاری از کارشناسان، جنگ آینده دنیا، جنگ بر سر یافتن منابع آب است. بشیریت در آینده ایی نه چندان دور با چالشی مهم به اسم چالش کمبود منابع آب روبه روست و کسانی می تواند از این بحران عبور کنند که از همین حالا و با توجه به نزدیک شدن به بحران، راه های مقابله با آن را پیدا کرده و در مهار منابع آب و صرفه جویی اقدامات درخوری را انجام دهند.
کشور ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی در منطقه ایی از کره زمین قرار گرفته است که جز مناطق خشک محسوب می شود. و تغییرات جوی و آب و هوایی هم دست در دست تغییرات الگوی مصرف انسانی داده و منابع آب کشور را به شدت رو به کاهش نهاده است. بطوری که طبق آمار و داده های دستگاههای آماری، منابع آب کشورمان بیش از ۵۰درصد کاهش داشته است و ذخایر زیرزمینی از ۹۰میلیارد متر مکعب به ۴۰میلیارد متر مکعب رسیده است.
استان لرستان هم به تبع کل کشور به شدت از بحران بی آبی رنج میبرد و خشک شدن رودخانه های اصلی این استان از جمله کشکان و کم شدن شدید آب برخی دیگر از آبهای سطحی، خشک شدن بیش از ۷۰ درصد از چشمه های استان مثال بسیار خوبی برای این ادعاست وبا جلو رفتن این وضعیت، شرایط روانی بدی را برای آینده ی لرستان متصور کرده است.
ناگفته نماند که استان لرستان جزو دومین حوزه پرآب کشور است و طبق گفته ی بسیاری از کارشناسان حداکثر تا ۱۰ سال آینده وارد بحران بی آبی خواهد شد.
برخی از عوامل مختلفی که در این مورد نقش زیادی داشته است عبارتند از:
– کاهش شدید بارندگی ها و تغییرات نامنظم اقلیمی در چند سال اخیر
– استفاده بی رویه از منابع آبی موجود، که احداث چاههای غیر مجاز کشاورزی، استیصال بیش از حد آب برای کشاورزی از رودخانه ها و عدم وجود فرهنگ مصرف در میان برخی از مردم
– نبود سدهای بزرگ مخزنی در استان لرستان برای مهار آب های سطحی
– کاشت بی رویه محصولات کشاورزی آب بر، مانند هندوانه و خیار و نبود الگوی مناسب کاشت و آبیاری در کشاورزی سنتی لرستان
– عدم استفاده صحیح ازسیستم آبیاری به شیوه های علمی و مناسب در استان واستفاده از آبیاری به شیوه های کاملا سنتی، تنها بخشی از علل و عوامل کلی هستند که به بحرانی شدن بی آبی در استان دامن زده است.
حال باتوجه به شرایط موجود به نظر می رسد که نقش تک تک افراد جامعه بخصوص نخبگان بعنوان افراد پیشرو در جامعه، برای مقابله با بحرانی شدن این شرایط بسیار دارای اهمیت است.
آگاهی بخشی به مردم از طرق مختلف یکی از اولین کارهایی است که می توان به مدیریت مصرف آب کمک زیادی بکند. شاید صرفه جویی یک لیوان آب در روز از سوی هر یک از شهروندان لرستانی کمک زیادی به صرفه جویی آب داشته باشد که همین هم نشان از وضعیت قرمز بی آبی دارد. مدیریت مصرف آب در بخش شهری و کشاورزی مهمترین عامل صرفه جویی است که بخشی از آن بر عهده مردم و بخشی دیگر بر عهده مسئولان است، که با اقدامات خود می توانند گام های در خوری برای مقابله با این بحران داشته باشد. به هر حال باید در نظر داشته باشیم که تک تک ما در مقابل آیندگان مسئول هستیم. مردم عادی از طریق مدیریت مصرف و جلوگیری از اقدامات غیر قانونی از جمله (انشعابات غیر قانونی و یا پرهیز از حفر چاههای غیر مجاز) می توانند از استیصال آب های زیر زمینی جلوگیری کنند. همچنین دولت و مسئولان با (تغییر الگوی کشت در محصولات کشاورزی و جلوگیری از کاشت محصولات آب بر از جمله هندوانه و خیار و یا استفاده از سیستم کامل آبیاری بارانی و قطره ای به جای سیستم های منسوخ آبیاری غرق آبی) یکی از مهمترین راههای جلوگیری از هدررفتن منابع آب را به اجرا بگذراند.
ضمنا قابل توجه اینکه دولت می تواند با ایجاد و احداث سدهای مخزنی برای مهار روان ابها کمک زیادی به مدیریت منابع آب در زمان بارش های فصلی داشته باشد. نقش تبلیغات در فرهنگ سازی عمومی و نهادینه کردن فرهنگ مصرف هم ار مهمترین پارامترهایی است که دستگاههای فرهنگی حتی با صرف هزینه های زیاد باید آن را انجام دهند. بهر حال نباید فراموش کرد که آب مساوی است با زندگی…

*علیمراد صفری-عضوبنیادملی نخبگان لرستان

 

لینک کوتاه : https://www.mirmalas.com/?p=73912

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 6در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. واژه ی جنگ واژه ای خشن ، بی روح و مردود است،
    بی آبی در آینده بسیاری از مناسبات احتماعی و سیاسی را تحت تاثیر قرار می دهد.

  2. درود بر مهندس صفری
    موفقیت حضرتعالی را در تمام مراحل زندگی آرزومندیم.

  3. سوابق وبرنامه ایشون چیه؟

  4. به نظرم باید گفت، این جنگ شروع شده است، نه اینکه در آینده رخ می دهد.
    مصداقش هم این است که نمایندگان شهرستانهای دیگر بدنبال رد کردن طرح سد معشوره یا تقلیل آن به طرح های کم ارزش تری هستند(البته فعلاً به موجه بودن یا نبودن خود سد معشوره کاری ندارم).
    .
    ولی می توان با دوراندیشی و علم و البته عمل به موقع، از فشار این جنگ ها کاست.
    .
    در هر صورت می توان سفره های زیرزمینی را با استفاده از آبهای سطحی تغذیه کرد
    و روشهای مختلف تغذیه سفره های زیرزمینی استفاده کرد:
    – روش حوضچه ای
    – روش کانالی
    – روش آبراهه و شیاربندی
    – روش سیلابی
    – روش آبیاری
    – روش گودالی
    – روش چاه تغذیه ای
    – چاه عمیق
    .
    همینطور استفاده از «سد زیرزمینی»، «سدهای ذخیره ای شنی» و …. راهکارهای مناسبی برای استفاده از آبهای سطحی فصلی است.

  5. دوست عزیز اینده سالها قبل بود.واین جنگ سالهاست درگرفته اشکال این است که دریاسالاران ماسالهاست درزورق کوچک خودبه جای دیده بانی درخواب فرورفته اند.اگرحالابه شماخبرداده اندزورق به گل نشسته .ودریا برایشان لالایی نمیخواند.فاتحان این جنگ میدان رابرای فرسوده گان خالی کرده ودرکارزارجنگ باستاره گان چاره راتسخیر چاههای فضاییشان میدانند.شمشیرمان راغلاف کنیم که جنگ برای ماپایان یافته…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.