- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

نقش مطالبه گری در روند توسعه استان

اسکن

 

سجاد عالیخانی  / میرملاس : 

چندوقت پیش در یکی از دفاتر پیشخوان منتظر نشسته بودم کارم انجام شود. ناگهان صدای یکی از مشتری‌ها که پیرمردی خمیده بود، بلند شد؛ چرا دفتر پیشخوان دولت سیم کارت برای فروش نداره؟ متصدی دفتر هم با صدایی حاکی از بی تفاوتی گفت. بیخود داد و فریاد راه میندازی. نداریم! چون فروش نداریم. نمیاریم. به همین سادگی.
به فکر فرو رفتم. شانه خالی کردن از مسئولیت آن هم به دلایلی به همین سادگی. چون فروش ندارند، خدمات نمی دهند. آن هم خدماتی که جزء لاینفک وظایفشان است. پیرمرد در حال ترک کردن دفتر بود که جلویش بلند شدم و گفتم: عموجان چرا ازشان نمی خواهید به وظیفه شان عمل کنند؟ پیرمرد نگاه معناداری کرد و تنها گفت: ای رولَه جان…کی وظیفَه شناسَه…
چنین رفتارهایی را هر روز می بینیم. محل کار، دانشگاه، خیابان، داخل تاکسی و شاید حتی در محل خانه خودمان.
اما اینکه چرا ما مردم مطالبه‌گری نیستیم و حس مسئولیت‌پذیری و حقوق شناسی مان ضعیف است موضوع مهمی است. توجه به مسائل زندگی اطراف و بررسی بایدها و نبایدها، تحت تاثیر زندگی روزمره در ما رنگ باخته است و دقت نمی‌کنیم هر روز چه میزان از حقوق‌مان به راحتی از دست می رود.
از سوی دیگر هر کس در هر جامعه و اجتماعی که زندگی می‌کند وظایف و مسئولیت هایی بر عهده داردکه اگر به درستی انجام نشود باعث اختلال در روند رشد خانواده و جامعه می شود.
باید دانست جامعه‌ای به رشد و بالندگی می رسد که افراد آن جامعه وظایف خود را به موقع و به درستی انجام دهند. انسان موجودی اجتماعی است و مسئولیت‌های اجتماعی به عهده دارد که به ۲ دسته‌ی اندیشه(بر مبنای خیرخواهی ،محبت و…)و عمل به آداب(امربه معروف و نهی از منکر،حضور در مجامع عمومی،احترام به حقوق دیگران،عدالت در برخوردهای اجتماعی،مسئولیت در برابر جهل ها و بی خبری ها و …)تقسیم شده است. اما آنچه لازم است مورد تاکید قرار گیرد. وظیفه مهمی است که بر عهده داریم و آن مطالبه‌گری یا دفاع از حقوق‌مان می باشد.
آدمی به طور عام، موجودی مطالبه گر است اما یکی از مهمترین عواملی که باعث مطالبه‌گر نبودن مردم یا سست شدن این اراده می شود بر گرفته از فرهنگی است که در جامعه ایجاد شده است.اینکه مردم به‌درستی از حقوقشان آگاهی ندارند و نمی‌دانند چه حقوقی را می توانند داشته باشند و همچنین نبود شجاعت و شهامت مطالبه‌گیری از منابع بالاتر، مشکلات و مسائل روزمره و یا مشغله کاری که همه مردم با آن درگیرند، عوامل مهمی در پیگیری‌نکردن مطالباتشان است و در واقع از پیگیری و مطالبه واهمه ای ناخودآگاه هم دارند.
مطالبه‌گری از حقوق اولیه مردم است و به همه شهروندان مربوط است.اما اکثر مردم به‌دلیل آگاهی نداشتن از حقوق شهروندی، ارباب رجوعی و اجتماعی‌شان و تاثیر آن بر زندگی و اجتماع و با بیان « نمی‌دانیم و اطلاع نداریم کجا برویم و به چه کسی بگوییم» کمتر از این حق استفاده می‌کنند.
مقام معظم رهبری حضرت آیت اله خامنه ای در این باره رهنمودهای بسیار خوبی دارند. ایشان می فرمایند:انسان باید بگوید،تذکر بدهد و بخواهد،امکان ندارد یک مجموعه چیزی را بخواهد و در نظامی مثل نظام ما که نظام مردم سالاری و انتخاب است-تحقق پیدا نکند،بالاخره تحقق پیدا خواهد کرد.
در استان ما که پیشینه فرهنگی قوی دارد، صرفنظر از نهادهای مردمی و کارشناس ها و مسئولان باید طوری فرهنگ‌سازی شود که خود مردم بتوانند پیگیر مطالباتشان باشند. چرا که این مسئله اگر به عموم سرایت کند و پیگیری‌های لازم صورت بگیرد، همه مسئولان بیشتر از اهمیت آن با خبر می شوند و دسته‌بازی و قوم گرایی جای خود را به شایسته سالاری می دهد و توسعه لرستان آسانتر رقم خواهدخورد و همگی به نتیجه بهتری دست خواهیم یافت تا اینکه استان لرستان بتواند در مسیر رشد و توسعه با سرعت بیشتری گام بردارد.