- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

مراتع و جنگل‌های رومشکان دچار آتش‌سوزی شد

1793602

 

فرماندار شهرستان رومشکان از وقوع آتش سوزی در جنگلهای این شهرستان خبر داد.

 به گزارش میرملاس ؛ محمد محمدی نژاد در این رابطه در گفتگو با مهر با بیان اینکه علت آتش سوزی جنگلهای رومشکان عامل انسانی بوده است اظهار داشت: تا کنون بین ۳۰ تا ۳۵ هکتار از جنگلهای این منطقه دچار آتش سوزی شده و میزان خسارت ها نیز به همین میزان بوده است.

وی با بیان اینکه هنوز این آتش سوزی مهار نشده است گفت: این آتش سوزی از سمت رومشکان مهار شده ولی متاسفانه به دلیل وزش باد این آتش سوزی به سمت پلدختر در حال پیش روی است.

فرماندار رومشکان با بیان اینکه با توجه به اینکه منطقه صعب العبور است کمک رسانی و اطفای حریق نیز به سختی صورت می گیرد افزود: مردم و مسئولان برای مهار این آتش سوزی خوب پای کار هستند.

محمدی با اشاره به اعلام آمادگی فرمانداری کوهدشت و پلدختر برای کمک رسانی در این زمینه تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم این آتش سوزی را مهار کنیم.

بنابراین گزارش وقوع آتش سوزی های گاه و بیگاه در عرصه‌های جنگلی و مرتعی، چرای بی‌رویه دام، تعرض به عرصه های طبیعی و تغییر کاربری‌ها، خسارات خشکسالی و ریزگردها، اجرای پروژه های عمرانی و غیرکارشناسی هر کدام زخمی را بر تن زاگرس زده‌اند تا به گفته سید محمد قاسمی دبیر کارگروه صیانت از جنگلهای لرستان سالانه ۱۲ هزار هکتار از جنگلهای لرستان نابود شود.

مطابق بررسی های صورت گرفته عامل انسانی در صدر دلایل آتش سوزی جنگلهای لرستان قرار دارد به طوریکه به گفته مدیرکل منابع طبیعی لرستان ۹۰ درصد آتش سوزی ها توسط عامل انسانی در جنگلهای لرستان رخ می دهد.

بنابر گزارشهای ارائه شده در این زمینه سه دلیل اختلاف کشاورزان و دامداران، بی‌احتیاطی گردشگران و آتش زدن «پس چر» مزارع از عوامل آتش سوزی‌ها در سطح جنگلها و مراتع استان لرستان است.

لرستان جزو استانهای اول کشور در زمینه وقوع آتش سوزی جنگلها

در آخرین اظهار نظرها در این زمینه فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها و مراتع گفته است: آتش سوزی ها در ۴ ماهه ابتدای سال جاری هم از نظر تعداد و هم وسعت نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته سبزعلی، استانهای زاگرسی از جمله فارس، خوزستان، لرستان، کردستان، کهگیلویه و کرمان و همچنین استان گلستان بیشترین آتش سوزی جنگلها را در سال جاری تا کنون داشته اند.

آتش سوزی ها در جنگلهای بلوط قلب زاگرس در حالیست که لرستان به عنوان یکی از استانهای اجرای مانور مقابله با آتش سوزی مراتع و جنگلها از سوی سازمان حفاظت محیط زیست کشور انتخاب و این مانور در خرم آباد با حضور قائم مقام سازمان محیط زیست برگزار شد.

این در حالیست که شاهد نتایج مثبت این مانور نبودیم تا وسعت آتش سوزی ها در این استان از ۵۸۰ هکتار سال گذشته به ۱۸۰۰ هکتار طی امسال برسد، بلوطستان سوخته ای که نه شاهد بالگرد اطفای حریق بود و نه چشمش به جمال بودجه و تجهیزات اطفای حریق روشن شد و وسعت هزار هکتاری آتش سوزی کوهدشت با شاخ و برگ درختان خاموش شود.

جنگلهای بلوط لرستان هر ساله در کابوس آتش سوزیهای تابستان می سوزند ولی امسال گویا آتش بیشتر از سال گذشته به سر وقت بلوط ها آمده است.

استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.

همچنین جنگلهای استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.