- پایگاه خبری، تحلیلی میرملاس - https://www.mirmalas.com -

انسان سالم محور توسعه است

photo_2015-08-23_11-38-39 

 

دکتر بهرام دلفان / میرملاس : 

به مناسبت روز پزشک و دارو ساز؛
انسان سالم محور توسعه است

یکم شهریورماه زادروز «ابوعلی سینا» و پنجم شهریور زادروز «زکریای رازی» دو تن از مخاخر ایران زمین است که به ترتیب روز پزشک و داروسازنامگذاری شده است. در این ایام یاد ، نام ، زحمات و افتخارات عوامل این دو رشته پزشکی گرامی داشته می شود، اما پاسداشت خدمات این عزیزان تنها به خدمات صنفی و حرفه ایی آنان مربوط نمی شود بلکه در صحنه سیاست و مدیریت کشور هم کارنامه درخشانی داشته اند.
این فرموده رسول اکرم است که «نعمتان مجهولتان الصحت والامان» یعنی (ارزش دو نعمت سلامت و امنیت را نمی دانی مگر زمانی که آنها را از دست بدهی). بقول شاعر: قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید. به همین جهت موضوع سلامت جامعه در تمامی کشورها یک اولویت است که در همه ی تصمیم گیری های مردم و سیاستمداران باید مورد توجه قرار گیرد.
گرچه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، پیشرفت های خوبی در حوزه سلامت به دست آمده است اما باید بپذیریم که حداقل در ۱۰ سال گذشته بعضی از شاخص های سلامت چندان پیشرفتی نداشته است، از جمله آنها می توان به سهم بالای مردم در پرداخت هزینه های سلامت اشاره کرد. گرچه در تولید مقالات علمی پیشرفت خوبی داشته ایم، اما این مقالات نقش چندانی در کارآفرینی و توسعه ی صنعت و روش های مدیریتی نداشته است. البته ناگفته نماند با آغاز به کار دولت یازدهم، در یکی از حوزه های سلامت یعنی درمان مردم تحرکات خوبی آغاز شده است که هدف آن، کاهش پرداخت هزینه از جیب مردم بوده است.
لازم به ذکر است این طرح دارای مزایا و معایبی است که در این مقال گنجانده نمی شود. انچه که هدف این گفتار است این موضوع می باشد که هنوز تا ارتقاء کیفیت خدمات وکارهای بزرگی که باید در تمامی حوزه های سلامت انجام دهیم فاصله ی زیادی داریم.
یکی از ارکان تصمیم گیرنده در این باره، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی است که ترکیب آن می تواند علاوه بر استان لرستان، بر توسعه ی بهداشت و درمان در سراسر کشور هم تاثیر بسزایی داشته باشد. حضور دو وزیر قبلی در ترکیب کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نشان از توجه ویژه شهرهای بزرگ به امر بهداشت و درمان دارد.
از این رو در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی، مردم باید به ترکیب کلی نمایندگان استان و بخصوص حضور حداقل سه نفر از جامعه ی پزشکی اهتمام جدی داشته باشند.
اهمیت این موضوع به این علت است که انسان سالم محور توسعه است و اگردر جامعه ایی رنج بیماری باشد سایر اقدامات توسعه ایی بیهوده خواهد بود. علاوه برگفته های فوق باید یادآور شد که جامعه پزشکی همچنان نسبت به تعهدات خود به جامعه پایبند بوده و از رسوایی های مالی برخی از سیاستمداران به دوره بوده اند. عدم حضور سیاسیون جامعه پزشکی، در میان اختلاس گران بیت المال بهترین گواه برای این موضوع است. خلاصه کلام اینکه هم مردم و هم دولت بایستی موضوع سلامت جامعه را به عنوان یکی از اولویت های خود انتخاب نمایند.

*بهرام دلفان- استاد دانشگاه علوم پزشکی لرستان